Hannu Parvela, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ULKOMAAN- JA SOPIMUSLIIKENTEEN KULJETUSYRITTÄJÄT – USL RY suomen säiliöautoliitto ry Hannu Parvela, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
Mitä viimeisin TES-kierros toi esille kuljetusalan ja satamien työmarkkinoista ja miten tästä eteenpäin?
I Työmarkkinoiden sopimisjärjestelmä vuonna 2007 EK päätti, että tulopoliittisia kokonaisratkaisuja ei enää solmita päätöksen seurauksena oli puhtaat liittokohtaiset neuvottelut liittokohtaisissa neuvotteluissa vaarana ovat ylisuuret palkankorotukset muistissa vuonna 2007/2008 solmitut liittokohtaiset sopimukset
EK:n koordinointi asiallista ja tiukkaa EK:n koordinointi asiallista ja tiukkaa. Pyrkimyksenä säilyttää teknologiateollisuuden linja (palkka-ankkuri 0,5 %) linja säilynyt tähän asti hyvin, toisin kuin tupoissa kuljetusten ostajat – teollisuus ja kauppa – eivät hyväksy irtiottoja linjasta olipa sitten kyse säiliöauto- tai muu liikenne ongelmana yli 50 vuotta vanha työmarkkinalain- säädäntö
II Työrauhakoneisto Lailliset lakot Laittomat lakot tukityötaistelut (esim. autoliikenne/satamat) osalakot lakoilla aiheutetut vahingot onko ratkaisumalleja? -> esim. ratkaisulautakunta Laittomat lakot hyvityssakot -> määrien nostaminen vahinkojen korvaaminen
III ALT:n / säiliöautoliiton ja AKT:n väliset TES-neuvottelut AKT:n tekstivaatimusten kustannusvaikutukset vaihtelivat 10 % - 36 % palkankorotusvaatimukset vähimmilläänkin n. 5 % (1,5 % + 1,5 % + 1,5 % + 1,5 % + teollisuuden yleinen linja) ei mahdollisuutta sopimuksen tekemiseen (ei myöskään säiliöautoalalla) sovittelu AKT hylkäsi ensimmäisen sovintoesityksen AKT hyväksyi toisen sovintoesityksen (0,3 % / 2 vuodessa enemmän) ahtaajien lakko alkoi
IV Miten tästä eteenpäin Yhteistyön merkitys kuljetusalan sisällä ja kuljetusten ostajien kesken tulee kasvamaan