Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
ENTERPRISE SEARCH Toteutustekniikka Mikko Uusitalo Tampereen ammattikorkeakoulu.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Kansainvälisen diakonian pohja on Raamatussa
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Asuntosijoittaminen helpoksi
Totuus.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Miksi järjestäisin kisat? ● Kerrankin kotikentällä toimintaa ● Kerholle rahaa ● Tapaat kavereita ● Kasvat ihmisenä ja lentäjänä haasteiden kautta ● Heroja.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Rakkaat ystäväni!.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Ajatuksia oppimisesta
Otapa pieni lepohetki ja lue muutama hyvä neuvo…
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Vesa Laitinen PANK TULEVAISUUS- SEMINAARI Laboratoriotoimikunta.
Maatalouslomitus © Mela 2011.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
PILKKU.
Työnohjauksen hallinta
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Tilastollisia menetelmiä
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
1. IHMINEN.
ENNAKKOILMOITUS Miksi Miten Milloin Mihin.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Oma koti - osaprojekti Kohti sujuvampaa arkea. Mistä on kyse? Tavoitteena on, että pystymme täyttämään kasvavan asiakastarpeen järkevästi siten, että.
Webvoyagen kehitys- ja tuotantoympäristöistä. Idea WebVoyagesta kaksi asennusta – Toinen näkyy käyttäjille – Toisessa voidaan rauhassa ja näkymättömissä.
Lentokone on juuri putoamassa. Koneessa on 5 matkustajaa mutta vain 4 laskuvarjoa.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
HYVINVOINTI = STRESSIN HALLINTA - LIIKUNTA TRAINER4YOU EDUCATION.
Työteema 1: Eläinrakkaus Mahdollisuuksien kirjo
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari.
Sähköinen välitysjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1 Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19.1.2013 Matti Sorsa Pilot Select Oy

SHELL – kohtaamispinnat ja kitkat L –S L - H L - E L - L Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 2

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Stressi Jokainen kitkapinta tuottaa negatiivista stressiä Stressi nostaa virhesuorituksen todennäköisyyttä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Lentävä ihminen On maaeläin! On eläin, jonka suorituskyky vaihtelee On häiriöille herkkä organismi On tiedonkäsittelyprosessiltaan hyvin rajoittunut (havaitseminen, attentio, muisti, prosessointi) Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Lentäjä ja tekniikka (L-H) Ohjaaminen on huomiokykyä vievä työ Monien koneiden ohjaamoergonomia työskentelee väsymättä ohjaajaa vastaan Pienikin laitehäiriö syö paljon energiaa Navigaatiotekniikka voi auttaa hahmottamaan ilmatilaa, mutta sen pettäessä tilannetietoisuus häiriintyy Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Lentäjä ja software (L – S) Software = menetelmät, koulutus Kaikkien lentomenetelmien avainasia on suhde lentämisen kuormittavuuteen. Kuormittavuus on pidettävä keskialueella, sekä yli- että alikuormitus lisää virhetoiminnan todennäköisyyttä. Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Lentämisen ympäristö (L – E) Ympäristössä on staattisia ja dynaamisia tekijöitä Dynaamista on esimerkiksi säätilan kehitys Staattista on esimerkiksi se tapa, jolla rajoitettu ilmatila on maastoon asetettu Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Näin meidän ihmisten kesken ( L-L) Ohjaajalla on viestinnällinen kohtaamispinta: Toisiin lentäjiin Matkustajiin Maahan Kaikissa näissä on massiivinen mahdollisuus häiriötekijään, joka hajauttaa tarkkaavaisuutta Ohjaamotyöskentelyn kuormittavuuden hallinta on avaintekijä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 1 Jokainen tapaus on analysoitava Yhtä syytä ilmatilaloukkauksiin ei ole Yhtä ratkaisua (”lisää koulutusta”, transponderi, GPS) ei ole Kyseessä ei ole moraalinen ongelma (huonot pilotit) Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 2 Olennaista on muistaa, että maaeläimet + kartta + mahdollinen GPS-kuva => horisontaalinen tilannetietoisuus Trafi: ”Varmista aina lentoreitillesi sattuvien valvottujen ilmatilojen sivurajat ja erityisesti korkeusrajat – suurin osa ilmatilaloukkauksista tapahtuu lähestymisalueilla, kun korkeusrajoituksia ei ole huomioitu.” ” Lentosuunnistus on kolmiulotteinen taito. Sen ylläpitoon ja kehittämiseen on panostettava. ” Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 3 Jos ilmatila piirretään vihreän veran ääressä ilman maantieteellisiä kiintopisteitä, virhenavigoinnin todennäköisyydelle on luotu hedelmällinen maaperä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Vielä kommunikoinnista TraFi sanoo: ”Älä epäröi ottaa yhteyttä lennonjohtoon, jos tarvitset apua tai epäilet olevasi eksyksissä. Lennonjohtaja on sinua palveleva ilmailun ammattilainen! ” Miksi lentäjä ei varmista sijaintiaan ? Mikä nostaa kynnystä yhteydenottoon? Miksi lennonjohto ei varoita ajoissa? Onko molemmin puolin syytä tarkastaa asenteita? ” …lipsahti liikenneilmoitus Kiteellä vahingossa Joensuun taajuudella. Ärtsy lennonjohtaja tokaisi:" Mene muualle möykkäämään, olet Joensuun jaksolla." Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013

Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Lopuksi TraFi:n liikenteen analyysit –osasto tuottaa hyvin tilastoja Nyt tarvitaan OTKES ja analyyttinen tutkimus välittömistä ja taustasyistä – pelkkä luokittelu ei auta, mielipiteitä ovat foorumit täynnä. Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013