Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1 Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19.1.2013 Matti Sorsa Pilot Select Oy
SHELL – kohtaamispinnat ja kitkat L –S L - H L - E L - L Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 2
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Stressi Jokainen kitkapinta tuottaa negatiivista stressiä Stressi nostaa virhesuorituksen todennäköisyyttä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Lentävä ihminen On maaeläin! On eläin, jonka suorituskyky vaihtelee On häiriöille herkkä organismi On tiedonkäsittelyprosessiltaan hyvin rajoittunut (havaitseminen, attentio, muisti, prosessointi) Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Lentäjä ja tekniikka (L-H) Ohjaaminen on huomiokykyä vievä työ Monien koneiden ohjaamoergonomia työskentelee väsymättä ohjaajaa vastaan Pienikin laitehäiriö syö paljon energiaa Navigaatiotekniikka voi auttaa hahmottamaan ilmatilaa, mutta sen pettäessä tilannetietoisuus häiriintyy Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Lentäjä ja software (L – S) Software = menetelmät, koulutus Kaikkien lentomenetelmien avainasia on suhde lentämisen kuormittavuuteen. Kuormittavuus on pidettävä keskialueella, sekä yli- että alikuormitus lisää virhetoiminnan todennäköisyyttä. Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Lentämisen ympäristö (L – E) Ympäristössä on staattisia ja dynaamisia tekijöitä Dynaamista on esimerkiksi säätilan kehitys Staattista on esimerkiksi se tapa, jolla rajoitettu ilmatila on maastoon asetettu Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Näin meidän ihmisten kesken ( L-L) Ohjaajalla on viestinnällinen kohtaamispinta: Toisiin lentäjiin Matkustajiin Maahan Kaikissa näissä on massiivinen mahdollisuus häiriötekijään, joka hajauttaa tarkkaavaisuutta Ohjaamotyöskentelyn kuormittavuuden hallinta on avaintekijä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 1 Jokainen tapaus on analysoitava Yhtä syytä ilmatilaloukkauksiin ei ole Yhtä ratkaisua (”lisää koulutusta”, transponderi, GPS) ei ole Kyseessä ei ole moraalinen ongelma (huonot pilotit) Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 2 Olennaista on muistaa, että maaeläimet + kartta + mahdollinen GPS-kuva => horisontaalinen tilannetietoisuus Trafi: ”Varmista aina lentoreitillesi sattuvien valvottujen ilmatilojen sivurajat ja erityisesti korkeusrajat – suurin osa ilmatilaloukkauksista tapahtuu lähestymisalueilla, kun korkeusrajoituksia ei ole huomioitu.” ” Lentosuunnistus on kolmiulotteinen taito. Sen ylläpitoon ja kehittämiseen on panostettava. ” Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Johtopäätöksiä 3 Jos ilmatila piirretään vihreän veran ääressä ilman maantieteellisiä kiintopisteitä, virhenavigoinnin todennäköisyydelle on luotu hedelmällinen maaperä Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Vielä kommunikoinnista TraFi sanoo: ”Älä epäröi ottaa yhteyttä lennonjohtoon, jos tarvitset apua tai epäilet olevasi eksyksissä. Lennonjohtaja on sinua palveleva ilmailun ammattilainen! ” Miksi lentäjä ei varmista sijaintiaan ? Mikä nostaa kynnystä yhteydenottoon? Miksi lennonjohto ei varoita ajoissa? Onko molemmin puolin syytä tarkastaa asenteita? ” …lipsahti liikenneilmoitus Kiteellä vahingossa Joensuun taajuudella. Ärtsy lennonjohtaja tokaisi:" Mene muualle möykkäämään, olet Joensuun jaksolla." Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013 Lopuksi TraFi:n liikenteen analyysit –osasto tuottaa hyvin tilastoja Nyt tarvitaan OTKES ja analyyttinen tutkimus välittömistä ja taustasyistä – pelkkä luokittelu ei auta, mielipiteitä ovat foorumit täynnä. Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013