Vaikuttaminen ammattikorkeakoulussa Järjestökoulutus 18.3.2008 Eliisa Alatalo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi 
Advertisements

Vaikuttaminen ammattikorkeakoulussa ja yhteiskunnassa Järjestökoulutus HPJ Joni Lappalainen.
Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Mikä O’Diako on?.
OPISKELIJAKUNTA O’DIAKO - Sinun opiskelijakuntasi.
Mihin strategiaa tarvitaan?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta - HUMAKO.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Paikallissääntöjen muutos Vanha 3 § : Kuluttajayhdistyksen tarkoituksena on : - Koota kuluttaja-asemastaan kiinnostuneet ihmiset toimimaan etujensa puolesta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Anu Portti Laatupäällikkö
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Paikallisjärjestön säännöt Tausta Yhdistyslain ja kirjanpitolain muutos Tavoite nykyaikaistaa säännöt Esitys järjestökäsittelyn pohjalta Hyväksytty.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Martti Heinonen ORIMATTILA – KYLÄJOHTOKUNNAT VUONNA 1989 VAPAAKUNTAKOKEILU ALA-ASTEIDEN JOHTOKUNNAT LAKKAUTETTIIN PERUSTETTIIN KYLÄJOHTOKUNNAT.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Päätöksenteko yhdistyksissä
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
FUAS Kielet ja viestintä
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
SJTL hallitus Jäsenyhdistyksellä täytyy olla vuosikokouksen valitsema hallitus. Hallituksen tehtävät koskevat yhdistyksen hoitamista huolellisesti.
Ajankohtaista opintotuesta Opintoasiainpäivä Suunnittelija Saija Kyllönen.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Lukukausimaksuihin liittyvä
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Eveliina Karjalainen.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
vaikuttaminen - järjestötoiminnan perusteet ammattiin
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Vaikuttaminen ammattikorkeakoulussa Järjestökoulutus Eliisa Alatalo

Oamk vaikutusareenana •Pienoisdiktatuuri vai oligarkia? •Oamk elää määritellyissä sykleissä •Ainaisessa muutoksessa RehtoriAmk-hallitus OPM OSEKK TASO Tavoitesopi- musneuvottelut

Opiskelija vaikuttajana •Oman opiskelijaelämänsä asiantuntija •Palaute vai arvioiva kehittäminen? •Hallinnon opiskelijaedustajaksi? •Ei määritelty perustaitoja ja tietoja osallistumiselle!

Väyliä •Lailla laitetut •Rehtorin asettamat •Yhdessä Oamkin kanssa sovitut (OSAKO- Oamk) •Suoraa ja välillistä (työryhmät, opiskelijapalaute, valmistelevat virkamiehet, OSEKK)

Oamk itse linjaa… •Opiskelijoiden osallistuminen aktiivisesti ammattikorkeakoulun toimintaan tarkoittaa osallistumista ja vaikuttamista toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen, arviointiin ja kehittämiseen (Anne Anttinen, opintoasioiden johtaja) •Oamkin strategisena tavoitteena on mm. –että henkilöstön ohella ammattikorkeakoulun tärkein voimavara on osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva opiskelija (Oamkin strategia 2010) –että opiskelijat osallistuvat aktiivisesti oamkin toiminnan kehittämiseen (TTS vuosille )

Lentoon lähtöä •Opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksia valvoo opiskelijakunta, josta ammattikorkeakoululaissa sanotaan: –Ammattikorkeakoulussa on opiskelijakunta, johon voivat kuulua ammattikorkeakoulun päätoimiset opiskelijat. Opiskelijakunta voi hyväksyä jäsenikseen myös muita ammattikorkeakoulun opiskelijoita. –Opiskelijakunnan tehtävänä on valita opiskelijoiden edustajat ammattikorkeakoulun hallitukseen ja muihin 12 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitettuihin monijäsenisiin toimielimiin sekä osallistua ammattikorkeakoulun muuhun toimintaan. –Opiskelijakunnan tehtävänä on myös toimia jäsentensä yhdyssiteenä ja edistää heidän yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja henkisiä sekä opiskeluun ja opiskelijan asemaan yhteiskunnassa liittyviä pyrkimyksiään.

Amk-hallitus •2 -vuotinen toimikausi, OSAKO edustajisto valitsee 3 opiskelijaedustajaa •Oamkin hallituksella on seuraavat tehtävät: –päättää ammattikorkeakoulun sisäisestä tulosyksikköjaosta –vahvistaa käyttösuunnitelma ylläpitäjän hyväksymän talousarvion ja asettamien tavoitteiden mukaisesti –hyväksyä ammattikorkeakoulun tilinpäätös ylläpitäjän vahvistettavaksi –päättää ammattikorkeakoulussa perittävien maksujen perusteista, –nimittää opettajankoulutusneuvosto Ammatilliseen opettajakorkeakouluun sekä –valita tulosyksiköiden johtajat. –Kysymys: Miten muuttuu uuden amk-lain myötä?

Tutkintolautakunta •2-vuotinen toimikausi, kolme jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet •Tutkintolautakunnan puheenjohtaja on yliopettaja, muista jäsenistä toinen on opettaja ja toinen Oamkin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelija •Tehtävänä käsitellä opintosuorituksia koskevien oikaisupyyntöjä •Opiskelijajäsenen ja hänen varajäsenensä valitsee opiskelijakunnan edustajisto •Kysymys: miten 80% läsnäolovelvoite vaikuttaa opintojakson suorittamiseen?

Opintotukilautakunta •2-vuotinen toimikausi, puolet jäsenistä opiskelijoita (3+3), jotka nimeää opiskelijakunnan edustajisto •Tehtävänä on: –seurata opintojen edistymistä ja antaa oma-aloitteisesti taikka Kansaneläkelaitoksen tai opiskelijan pyynnöstä lausunto opintojen edistymisestä –määritellä kesäaikana harjoitettavien opintojen riittävä laajuus ja antaa yksittäistapauksissa lausunto Kansaneläkelaitokselle –määritellä muiden kuin opiskelijavaihto-ohjelmien mukaisten ulkomailla harjoitettavien opintojen riittävä laajuus ja antaa yksittäistapauksissa lausunto Kansaneläkelaitokselle –antaa lausunto siitä, onko opintolainan valtiontakauksen saanut, joka on suorittanut tutkinnon, oikeutettu opintolainavähennykseen –antaa lausunto siitä, voidaanko enimmäisajan opintotukea saaneen opiskelijan opintotukeen oikeuttavaa aikaa pidentää

Tutkintokollegio •Hyväksyy tutkinnot yhdessä henkilökunnan kanssa •Yksi opiskelijaedustaja •Mahdollisuus osallistua yksikön johtoryhmään opiskelijajäseneksi?

Koulutusohjelmatiimi •Koulutusohjelmatiimin tehtävänä on käsitellä opetustarjontaa ja opintosuunnitelmia sekä antaa niistä lausunto yksikön johtajalle. Muutoin koulutusohjelmatiimin tehtävät sekä opetustarjonnan ja opintosuunnitelmien valmistelu kuvataan yksikön opintojen suunnittelun osaprosessikuvauksessa. (Rehtorin päätös § 540.) •Tiimien opiskelijaedustajat nimeää opiskelijakunnan hallitus, opiskelijaedustajien toimintaa ohjaa OSAKOn muistio. •Koulutusohjelmatiimien toimintaa vakinaistetaan vuonna 2008 osana Oamkin opiskelijapalautejärjestelmää.

Suora opiskelijapalaute •Suora opintojaksopalaute •Oamkin opiskelijapalautekyselyt kolme kertaa opintojen aikana •Opiskelijakunnan palautekiertue ja palauteseminaarit •Kehittävää arviointia ko-tiimeissä ja opiskelijakunnassa palautteen pohjalta

Esteitä on •Amk-hallituksen kumileimaisuus •Opettajien autonomia •Yksikkökohtaiset erot toiminnassa, opintojen järjestämisen vastuu yksiköillä •Opiskelijatoiminnan tukemisen puutteet ja opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet •Vaikuttavien elinten ja työryhmien johtajien puutteet kokoustaidoissa •Nyt tehty vaikuttaminen näkyy vasta seuraavien opiskelijoiden opinnoissa •OSAKO ja Oamk prosessiorganisaatioita •Kysymys: Onko opiskelijan osattava Oamkin prosessit jotta voi vaikuttaa?

Opiskelijakunta… •Nimeää, kouluttaa ja neuvoo opiskelijaedustajia •Koordinoi ja kehittää koulutusohjelmatiimejä •Kerää opiskelijapalautetta •Jakaa Opiskelijaedustajan käsikirjaa •Osallistuu Oamkin toimintaan monissa hallinnon työryhmissä •Ylläpitää sektorikohtaisia työryhmiä (KOPO-tiimi, Hyvinvointitiimi, Club KulttuRally) •2008 syntyy ammattikorkeakoulupoliittinen ohjelma Kunnallispoliittisen ja Valtakunnallisen vaikuttamisen ohjelmien rinnalle •Kysymys: Miten koulutusalajärjestön säännöissä mainittua opiskelijoiden sosiaalisten, koulutuksellisten ja yhteiskunnallisten pyrkimysten edistäminen on järkevintä järjestää?

Loppurutistus