Käsiteanalyysi Käsiteanalyysi on työskentelymenetelmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Jos tarvitset opastusta, piirisi tunnuksen tai Sinulla on muuta kysyttävää, ota yhteyttä Merja Munkki, p Ongelmatilanteissa,
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Yksilö ostajana.
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
Relaatiomalli •Ted Codd 1970 •Matemaattinen perusta •Helppo toteuttaa •Helppo omaksua •Käytetyin tietomalli •Muodostaa perustan kurssin myöhemmille asioille.
Tietokanta.
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Kökkötraktori-verkkokauppa
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Tietokannan suunnittelu
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennustoiminnan tärkeys. 2Lions Clubs InternationalLaajennustoiminnan tärkeys Miksi laajennus on tärkeää? Jäsenkannan uudistaminen ja kasvattaminen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Käsitemalli kuvaa relevantit tiedot kohdealueelta. Tietotarpeet määrittävät relevantit.
Osaamisenhallintajärjestelmä ”Komppari” (kompetenssien hallintajärjestelmä) Jouni Huotari & IDM6S1 Versio 0.3 ( ): lisätty käsitemallista versio,
Metropolialueen tpk- koulutuskalenteri Tapahtuman lisääminen kalenteriin Ulla Timonen.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
MuotoCon tavoitteena on luoda palvelu, josta pk-yritys saa kootusti tietoa muotoilun käytön hyödyistä, löytää tekijät ja saa tietoa rahoitusmahdollisuuksista.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Käsitteellisen mallinnuksen tekniikkaa
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
Yleistä Kotisivuja päivitetty Demoryhmät Luentomonisteen ensimmäiset osat Luentokalvot jaossa Demot alkavat maanantaina Selvitä oma demoryhmäsi Tutustu.
Liikeidean esittelyohje
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Harjoitus 5 Kurssien alussa opettaja kierrättää ilmoittautumispaperin opiskelijoilla. Opiskelijoilta kerätään seuraavat tiedot:  nimi  sähköposti  ryhmä.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
UML-luokkakaavio ● Luokkakaavio (class diagram) kuvaa järjestelmän luokkarakennetta ● Mitä luokkia on olemassa ● Minkälaisia luokat ovat ● Luokkien suhteet.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
Jonna Kyllönen mylept14B
Case: Kansallinen tulorekisteri
Tietoturva internetissä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
(Ravintolatietokanta) Paikkatietojärjestelmä ”Paikkari”

Tietoturva.
KV –vaihtopaikkojen hallintajärjestelmä ”KV_vaihto”
Tuotteen nimi.
Työpajan tuloksia ke klo Verohallinto
Tuotesuunnittelu Simo & Papanek.
Ohje yhdistyspalvelut-sivustolle
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Mitä kokeessa pitää osata? 40 pistettä max = 40 % arvioinnista
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Käsiteanalyysi Käsiteanalyysi on työskentelymenetelmä jolla pyritään määrittelemään ja nimeämään käsitteistö kohteena on rajattu toiminnan alue käsiteanalyysi tuo esille olennaiset asiat, esineet, ilmiöt, ihmiset jne sekä ominaisuuspiirteet ja yhteydet

Käsiteanalyysi Tarkoituksena on löytää liiketoiminnassa tarvittavat tietoryhmät ja niiden ominaisuudet sekä yhteydet Lähtötietoina liiketoiminnan säännöt tehtäväkuvaukset haastattelut Lopputulos käsitemalli käsitekuvaukset

Käsitemallin symbolit Asiakas KÄSITE Asiakasnumero OMINAISUUS YHTEYS 1 : 1 1 : n m : n ehdollinen

Käsitteet, yhteydet, ominaisuudet Käsitteet ovat asioita, joista yritys haluaa tallettaa tietoa. Kohteita voidaan luonnehtia ihmisinä, paikkoina, asioina ja tapahtumina Yhteydet kuvaavat kohteiden välisiä riippuvuuksia Ominaisuudet ovat kohteita kuvaavia tietoja

Käsitemalli Asiakas Käsite Tilaus Tuote Ominaisuus Yhteys * Asiakasnumero Nimi Osoite Puhelin Tilaus * Tilausnumero Asiakasnumero Tuotenumero Määrä Tilauspäivä Toimituspäivä Tuote Ominaisuus * Tuotenumero Tuotenimi Hinta Yhteys

Käsite Käsite on kohde, josta tarvitaan tietoa Konkreettinen käsite on käsin kosketeltava: asiakas, tuote Ilmiötä kuvaava käsite on kohdealueen kannalta kiinnostavia tilanteita tai tilannemuutoksia, joista tarvitaan tietoa: tilaus

Käsiteluokkia Esineet Henkilöt Tapahtumat Käsitteelliset esine on kosketeltava: laite, tuote Henkilöt henkilö on toimintaan liittyvä luonnollinen tai juridinen henkilö: asiakas, työntekijä, osasto Tapahtumat tapahtuma on toimintayksikön kannalta sellainen tapahtuma tai tilanne, josta on saatava tai talletettava tietoa: tilaus, projekti, toimitus Käsitteelliset käsitteellinen on kuvitteellinen käsite, jonka toimintayksikkö on määritellyt: työsuhde, kustannuspaikka

Käsitteiden etsiminen mitkä ovat ulkopuoliset organisaatiot, joihin ollaan yhteydessä (asiakas, toimittaja) mistä yksityisistä henkilöistä tarvitaan tietoa (työntekijä, myyntiedustaja) mitkä ovat liiketoiminnassa keskeiset tapahtumat (tilaus, toimitus) mitkä ovat yrityksen resurssit, joiden käyttöä halutaan seurata (henkilö, raha, raaka-aine) mitkä ovat yrityksen keskeisiin tuotteisiin ja palveluihin liittyvät vaiheet ja tapahtumat (osto, myynti) mistä yrityksen sisäisistä siirroista halutaan tietoa (tili, ajoneuvo)

ASIAKAS lähettää TILAUKSEN MYYNTIEDUSTAJALLE, joka tarkistaa tilauksen ASIAKAS lähettää TILAUKSEN MYYNTIEDUSTAJALLE, joka tarkistaa tilauksen. Myyntiedustaja tarkistaa tilaukseen sisältyvät TUOTTEET. Myyntiedustaja lähettää TILAUSVAHVISTUKSEN asiakkaalle. SUBSTANTIIVIT ovat ehdokkaita näkökulma tarve tallettaa

Ominaisuus ominaisuus kuvaa käsitettä perusominaisuus tietoja, joista käsitteestä täytyy kerätä, jotta toiminta sujuu ei voi johtaa toisista ominaisuuksista kerättävä erikseen esim. asiakkaan perusominaisuuksia ovat asiakasnumero, asiakkaan nimi, osoite

johdettu ominaisuus johdetaan muista ominaisuuksista tunniste (=avain) tunnisteen avulla saman käsitteen yksilöt voidaan erottaa toisistaan tunniste voi koostua yhdestä tai useammasta ominaisuudesta esim. asiakkaan tunniste on asiakasnumero

Yhteys kahden käsitteen välillä vallitseva riippuvuus yhteyttä kuvataan yleensä verbillä jos yhteyteen liittyy ominaisuuksia yhteyskäsite

Käsitelomake Käsite käsitteen nimi Määritelmä selitys käsitteestä Ominaisuudet käsitteen ominaisuudet (luettelo) Roolit käsitteen roolit Tehtävät luettelo tehtävistä, jotka käsittelevät kyseistä käsitettä Käyttöoikeudet millaisia käyttöoikeuksia/rajoituksia käyttäjillä on Luontisäännöt milloin/miten käsite luodaan Muutossäännöt milloin/miten käsitteen ominaisuuksia muutetaan Poistosäännöt milloin/miten käsite poistetaan

esim. Käsite Asiakas Määritelmä Asiakas on yksityishenkilö tai organisaatio, joka tilaa tai on tilannut tuotteita Ominaisuudet asiakasnumero asiakkaan nimi osoite puhelin Roolit yritysasiakas : yhteyshenkilö, puhelin yksityisasiakas

Roolit yritysasiakas : yhteyshenkilö, puhelin yksityisasiakas Tehtävät lisää asiakas poista asiakas muuta asiakas näytä asiakkaan tiedot Käyttöoikeudet Asiakkaan tietoja saa päivittää vain tilaustenkäsittelijä. Kaikilla muilla työntekijöillä on katseluoikeus Luontisäännöt Asiakas lisätään, kun asiakas tekee tilauksen ja asiakkaan tietoja ei vielä ole tallessa. Asiakkaan saa lisätä vain tilaustenkäsittelijä.

Muutossäännöt. Asiakasnumeroa ei saa muuttaa. Muita Muutossäännöt Asiakasnumeroa ei saa muuttaa. Muita tietoja voidaan muuttaa tilauksen yhteydessä tai jos asiakas erikseen ilmoittaa tietojen muutoksesta. Muutosoikeus on vain tilaustenkäsittelijällä. Poistosäännöt Asiakasta ei saa poistaa, jos asiakkaalla on tilauksia. Asiakas poistetaan, jos asiakkaalla ei ole yli vuoteen ollut tilauksia. Poisto tehdään automaattisesti kerran vuodessa. Poistetut asiakkaat siirretään historiatietoihin.

Ominaisuuskuvaus Käsitteen nimi 1 2 3 4 5 6 Ominaisuus Määritelmä Esitysmuoto Pakollisuus Oletusarvo Arvoalue 1 2 3 4 5 6 1 käsitemallissa oleva ominaisuus (nimi) 2 sanallinen selvitys, mitä ominaisuudella tarkoitetaan 3 esitysmuoto : teksti, numero, päivämäärä 4 onko tieto pakollinen 5 oletusarvo, jos tietoa ei anneta 6 millaisia arvoja ominaisuus voi saada