Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementit Niina Katainen Virtuaaliyliopistohanke2003
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementtien valinta mitä varten tekstiä, kuvaa, ääntä ja videokuvaa käytetään? mikä on mediaelementtien funktio? tarvitaanko tätä mediaelementtiä ohjelmaan? mediaelementti kohderyhmään ja tarkoitukseensa nähden sopiva? millä medialla yksittäinen asia välittyy vastaanottajalle tehokkaimmin? mikä on elementtin suhde toisiinsa? (uusi näkökulma, tukevat, täydentävät, havainnollistavat jne.)
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videon perinteinen rooli luonteeltaan lineaarinen ja passiivinen samaistuminen viihdyttävä dokumentoiva, havainnollistaa todellisuutta lisää autenttisuutta mielikuvia luova Toimitettuna juttuna voi olla myös paljon muuta.
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videossa kaikki mediaelementit liikkuva kuva äänet: juonnot, taustaäänet, musiikki teksti kuvituskuva leikkauksilla ja rytmitykselle voidaan luoda tunnelmaa paljonkin
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Video verkossa ei välttämättä lineaarinen voidaan pilkkoa osiin ndell.html ndell.html pieni kuva ja huonohko saatavuus vielä haasteina tänään, tulevaisuudessa tuskin katsomistilanne on erilainen verkossa katsomiseen tarvitaan hyvät yhteydet tulevaisuudessa verkkovideon esittäminen yleistyy verkkovideon katsomiseen tarvitaan playeri (Windows, Real, Quick time)
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Video verkossa Kannattaa tarjota lisätietoa videosta: –Mistä video kertoo? –Videon pituus –Tiedoston koko –(Kuinka kauan kestää ladata tietyllä nopeudella) –Tiedostomuoto –Millä ohjelmalla aukeaa, mistä sen saa
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Kuva havainnollistava tuodaan esiin tunnelmia, tunteita grafiikka ja kuvat verkkosivusto - >imago visualisoidaan herätetään kiinnostusta henkilöitetään kuva perinteisesti tukee aineistoa, entäs nyt?
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Kuva verkossa kuvan laatu ok latautumisajat ja tiedostokoot pelkkä kuvituskuva melko turhaa muistettava, että ohjaavat huomiota herkästi -> voidaan siten myös hyödyntää kognitiivinen kuormitus valokuvat verkossa jpg-muodossa, kaaviot, grafiikka gif-muodossa
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Ääni musiikkia, haastattelupätkiä, tehosteäänet toimitetussa jutussa nämä kaikki yhdessä, ainoastaan kuva puuttuu nettiradio Mikaeli yhdistää ääntä, kuvaa, tekstiä
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videokuvaa verkossa Ei toimitettu videomateriaali Erilaiset webcamit - Jenny webcam tv-tuotannon webcamit, esimerkiksi Saari-ohjelma - Keski-Suomen webcam Videoneuvottelu - tiedotustilaisuudet, opetukset, seminaarit
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Toimitettua videokuvaa Monialustaisuus= samaa sisältöä eri mediassa esim. verkossa lehden lisäksi matskua Lapioitu matskua, esimerkkejä: uutiset (Ylen TV-uutiset) tv-ohjelmat (Elisa-TV musiikkivideot ( filmitrailerit( MPEG4-muodossa
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Verkkoon tehtyä materiaalia verkossa päämedian lisäksi videomatskua Seiska-TV, Cross-media= sekakäyttö, - Saari-ohjelma - Suuri seikkailu
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Verkko julkaisukanavana - verkkotelevisio Visio lyhytelokuvayhteisö Pixoff FREE YOUR MIND seurakunnat Monimediaista materiaalia vielä yllättävän vähän. Webortaaseissa kokeiltu: - t/ t/ t/ -