Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, 8.10.2003 1 Mediaelementit Niina Katainen Virtuaaliyliopistohanke2003.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

TOIMINNAN SUUNNITTELU
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
QR-koodit opetuksessa Havainnollisuutta ja konkretiaa.
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Animaation tekeminen:
Valokuvaus, 1. tunti.
Digitaalinen video Perusteet. Videokamerat • Analogiset VHS ja SHVS -kamerat • Digital 8 –kamerat –Digital 8 –kasetit tai 8 mm tai 8 Hi –kasetit • Mini.
Sosiaalisen median koulutus
Äänitehosteiden lisääminen animaatioon j ja käynnistä kurssi painamalla F5-näppäintä tai valitsemalla Diaesitys > Alusta. Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
DVD koosto Multimediatyövälineet 2006 Leo Holsti ja Sirpa Kauppinen.
Esitelmä YOUTUBE.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
EXtensible Markup Language
Grafiikka/digikuva Teoria-asiat.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
V OICE T HREAD Annukka Elina Inka. V OICE T HREAD Ilmainen palvelu, jonka avulla voi jakaa esityksiä ympäri maailmaa Kuvia, videoita, tekstiä ja ääntä,
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
URI Universal Resource Identifier Matti BrockmanMatti Brockman, , TKTLTKTL.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Biolaakso mediassa Hannu Lehto. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n lehdet ja verkkosivusto KP 5.10.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Tiedostomuodot Jussi Talaskivi atk-suunnittelija Jyväskylän yliopisto.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Digitaalinen ääni. Mitä ääni on? Digitaalisen äänenkäsittelyn yhteydessä törmätään äänitekniikan käsitteisiin kuten hertsi ja desibeli Ääni on aineessa.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Netiketti ja nettikiusaaminen
Miten tapahtumani on uutinen?
Avoimet videoleikkeet Otavan Opisto Jari Sarja.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Videoplayerit ja videoeditointiohjelmat Rikupekka Oksanen Virtuaaliyliopistohanke2004.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Ops seminaari Askola.
Analyysissä huomioitavaa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Aineistotyyppi työpaja
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Sähköisen filosofian yo-kokeen arvostelu
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Volitioprosessi, tahdon!
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
Esityksen transkriptio:

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementit Niina Katainen Virtuaaliyliopistohanke2003

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementtien valinta  mitä varten tekstiä, kuvaa, ääntä ja videokuvaa käytetään?  mikä on mediaelementtien funktio?  tarvitaanko tätä mediaelementtiä ohjelmaan?  mediaelementti kohderyhmään ja tarkoitukseensa nähden sopiva?  millä medialla yksittäinen asia välittyy vastaanottajalle tehokkaimmin?  mikä on elementtin suhde toisiinsa? (uusi näkökulma, tukevat, täydentävät, havainnollistavat jne.)

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videon perinteinen rooli  luonteeltaan lineaarinen ja passiivinen  samaistuminen  viihdyttävä  dokumentoiva, havainnollistaa todellisuutta  lisää autenttisuutta  mielikuvia luova Toimitettuna juttuna voi olla myös paljon muuta.

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videossa kaikki mediaelementit  liikkuva kuva  äänet: juonnot, taustaäänet, musiikki  teksti  kuvituskuva  leikkauksilla ja rytmitykselle voidaan luoda tunnelmaa paljonkin

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Video verkossa  ei välttämättä lineaarinen  voidaan pilkkoa osiin ndell.html ndell.html  pieni kuva ja huonohko saatavuus vielä haasteina tänään, tulevaisuudessa tuskin  katsomistilanne on erilainen verkossa  katsomiseen tarvitaan hyvät yhteydet  tulevaisuudessa verkkovideon esittäminen yleistyy  verkkovideon katsomiseen tarvitaan playeri (Windows, Real, Quick time)

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Video verkossa  Kannattaa tarjota lisätietoa videosta: –Mistä video kertoo? –Videon pituus –Tiedoston koko –(Kuinka kauan kestää ladata tietyllä nopeudella) –Tiedostomuoto –Millä ohjelmalla aukeaa, mistä sen saa

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Kuva  havainnollistava  tuodaan esiin tunnelmia, tunteita  grafiikka ja kuvat verkkosivusto - >imago  visualisoidaan  herätetään kiinnostusta  henkilöitetään  kuva perinteisesti tukee aineistoa,  entäs nyt?

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Kuva verkossa  kuvan laatu ok  latautumisajat ja tiedostokoot pelkkä kuvituskuva melko turhaa  muistettava, että ohjaavat huomiota herkästi -> voidaan siten myös hyödyntää  kognitiivinen kuormitus  valokuvat verkossa jpg-muodossa, kaaviot, grafiikka gif-muodossa

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Ääni  musiikkia, haastattelupätkiä, tehosteäänet  toimitetussa jutussa nämä kaikki yhdessä, ainoastaan kuva puuttuu  nettiradio Mikaeli yhdistää ääntä, kuvaa, tekstiä

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Videokuvaa verkossa Ei toimitettu videomateriaali  Erilaiset webcamit - Jenny webcam tv-tuotannon webcamit, esimerkiksi Saari-ohjelma - Keski-Suomen webcam  Videoneuvottelu - tiedotustilaisuudet, opetukset, seminaarit

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Toimitettua videokuvaa Monialustaisuus= samaa sisältöä eri mediassa esim. verkossa lehden lisäksi matskua  Lapioitu matskua, esimerkkejä: uutiset (Ylen TV-uutiset) tv-ohjelmat (Elisa-TV musiikkivideot ( filmitrailerit( MPEG4-muodossa

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Verkkoon tehtyä materiaalia  verkossa päämedian lisäksi videomatskua Seiska-TV, Cross-media= sekakäyttö, - Saari-ohjelma - Suuri seikkailu

Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Verkko julkaisukanavana - verkkotelevisio Visio lyhytelokuvayhteisö Pixoff FREE YOUR MIND seurakunnat Monimediaista materiaalia vielä yllättävän vähän. Webortaaseissa kokeiltu: - t/ t/ t/ -