Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Grafiikka/digikuva Teoria-asiat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Grafiikka/digikuva Teoria-asiat."— Esityksen transkriptio:

1 Grafiikka/digikuva Teoria-asiat

2 Vektori/bittikarttakuvat
vektorigrafiikka kullakin objektilla on matemaattinen määre kuvaa voi suurentaa tarkkuuden kärsimättä tiedostokoko useimmiten pieni bittikarttagrafiikka esimerkiksi valokuvat, jossa kullakin pisteellä oma väriarvonsa kuvaa ei voi suurentaa rajattomasti tiedostokoko useimmiten suuri (huom. pakkaus)

3 Tiedostomuodot CorelDraw tallentaa CDR-vektorimuodossa
WMF (Windows Metafile) on vektorimuoto useimmat ohjelmat tukevat tätä muotoa Bittikarttamuodot GIF väriä JPG värikuville, pakkaus hukkaa tietoa BMP värikuville, tied.koko on suuri TIF värikuville, hyvä yhteensopivuus

4 Värit Ongelma: näytön värijärjestelmä RGB tulostuksen CMYK

5 Värijärjestelmät Mustavalko Harmaasävykuva 256 harmaasävyä
RGB Red Green Blue kullakin värillä arvot 0-255 CMYK Cyan Magenta Yellow Black

6 Väriasiaa Värisävy (Hue) Kylläisyys (Saturation)
sävyt muodostuvat eri aallonpituuksista Kylläisyys (Saturation) muodostuu värin voimakkuudesta Valoisuus (Brightness) miten valoisana väri näkyy


Lataa ppt "Grafiikka/digikuva Teoria-asiat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google