ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto
Agenda •Mikä KDK ja asiakasliittymä? •Mitä asiakkaille? •Mitä kirjastoille, museoille ja arkistoille? •Miten? •Asiakasliittymän ja yhteisluettelon rooli •Milloin? •Pilotointi •Haasteet (rahoitus ja hallintomalli)
KDK •OKM:n hanke •Pääsihteeri Minna Karvonen •Asiakasliittymä (Kansalliskirjasto vastaa) –Johtaja Kristiina Hormia –Projektipäällikkö Ari Rouvari •PAS (Kansallisarkisto vastaa)
Nykyiset haasteet kirjastoissa •Monta käyttöliittymää •Vaikeakäyttöisyys (kirjastonhoitajalähtöisyys, tekniikkalähtöisyys) –Nelli –Kirjastojärjestelmät –Lukuisat e-aineistot •Organisaatio- ja kokoelmalähtöisyys
Asiakasliittymä Nykytila ja haasteet Digi-arkistot (julkaisu- arkistot, Digitalia) MetaLib - Monihaku SFX-linkitys koko- teksteihin (artikkelit ja e-kirjat) Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (oppimis- ympäristöt) Museo- järjestelmät Arkisto- järjestelmät Kirjasto - järjestelmät NELLI-portaalit
Asiakasliittymä •Yhteinen asiakasliittymä –Kirjastot, museot ja arkistot –Tiedonhaku ja palvelut –Korvaa nykyiset käyttöliittymät –Yksi käyttöliittymä kaikkiin aineistoihin –Ei ole portaali! –Paikalliset näkymät –Käytettävyys - helppo ja nopea
Mitä asiakkaille? •Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun –Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija –Hallitsee laajat ja erilaiset aineistot •Palvelut siellä missä asiakas –Kaikki palvelut käytössä kerralla –Paikalliset näkymät, räätälöitävissä –Monimuotoinen, integroitavissa •Asiakasta varten –Sosiaalinen metadata
Mitä kirjastoille… •Tekee kaiken paremmin •Muistiorganisaatioiden yhteistyö •Keskitetty palvelu •Selkeä työnjako (palvelimet, sovellukset, palvelut) •Panostus kehittämiseen (sovellukset ja palvelut) •Eurooppalainen tiedonhaun ja viestinnän infrastruktuuri Europeana –Kansainvälinen näkyvyys ja käyttäjäkunta
Rajapinta Metadatan normalisointi METADATAINDEKSI Rajapinta Taustajärjestelmät Metadatan haravointi asiakasliittymään Asiakasliittymä Haravointi
Aikataulu: Hankinta, pilotointi ja käyttöönotto •VaatimusmäärittelytQ1-Q2/2009 •Ohjelmiston hankinta Q2/2009- Q1/2010 •Pilottivaihe Q3-Q4/2010 •Pilotin evaluointiQ4/2010 •KäyttöönottovaiheQ1/2011 -> •TuotantoonQ2/2011->
Työnjako CSC- Tieteen tietotekniikan keskus Kirjastot • Palvelimien ylläpito • käyttöjärjestelmä • palvelujen kehittäminen • vuorovaikutteisuus • asiakaspalaute • tilastot • palveluiden räätälöinti tiedontarvitsijoille • kehysorganisaation tarpeiden tuntemus Kansalliskirjasto Järjestelmien toimittajat
Pilotointi Q3-Q4/2010 •Kansalliskirjasto •Jyväskylän yliopiston kirjasto •Helsingin kaupunginkirjasto •Turun maakuntakirjasto •Lusto-metsämuseo •Museovirasto •Tuusulan museon taidemuseo-osasto ja Valtion taidemuseo •Kansallisarkisto
Pilotoitavat aineistot 1 •Voyager - Jyväskylän yliopisto •Dspace - Jyväskylän yliopisto •Helmet - Helsingin kaupunginkirjasto •Vaski – Turun kaupunginkirjasto •Historiallinen sanomalehtiarkisto KK •Raita KK •Teollisuushinnastot KK •Digitool KK •Fennica, Viola (osakohteet) KK
Pilotoitavat aineistot 2 •Muusa - Tuusulan museo •Musketti - Museovirasto •Museot Online - Museovirasto •Kantapuu - Lusto-metsämuseo •Vakka - Kansallisarkisto •Aarre - Kansallisarkisto •Digiarkisto - Kansalliskirjasto
Pilotoitavat asiat •Rajapintojen rakentaminen •Metatietojen haravointi •Normalisointi •Hakujen toimivuus •Hakutulosten järjestäminen ja esittäminen •Käyttöliittymät –käytettävyys –asiakaskäyttöliittymien räätälöinnin testaus –hallintaliittymä •Muiden palveluiden integroiminen –kirjastojen itsepalvelutoiminnot –museoiden kuva- ja muut tilaukset (ostoskori) –arkistolaitoksen isoisäpaketti yms. –verkkomaksaminen •Autentikointi •Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen •Metadatan siirto Europeanaan
Haasteita •Iso hanke (suunnittelussa jo 35 org.) •Erilainen metadata •Paljon järjestelmiä •Heterogeeninen asiakaskunta –käytettävyys •Kolmannet osapuolet •Tuotantovaiheen rahoitus •Ylläpito
Kiitos!