ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä 1.6.2010 Ere Maijala Kansalliskirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto – missä mennään? Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Advertisements

KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Kansallinen digitaalinen kirjasto
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Finnan tunnusluvut, luonnostelua (esitystä päivitetty 2.9.) Finnan konsortioryhmä 3.9. Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Kansallinen digitaalinen kirjasto 1/26 Hihat kääritty Asiakasliittymän rakentaminen alkanut Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT KDK: asiakasliittymähanke 9. 5
KDK:n Asiakasliittymä haasteet ja uudet vaihtoehdot Ari Rouvari.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna – projektisuunnitelma 2014 Konsortioryhmän kokous 18.11, 2013 Kristiina Hormia-Poutanen.
ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Kirjastojen yhteiset tietojärjestelmäpalvelut – tilanne & kehittämissuunnitelma SYN-kokous, Turku Kristiina Hormia-Poutanen.
Järjestelmäarkkitehtuurin kehittäminen OPM Kristiina Hormia-Poutanen.
Aki Lassila Kehittämispäällikkö Konsortion kokous
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto: tilannekatsaus OKM:n kirjastopäivät 3. – Minna Karvonen.
KIRJASTOVERKKOPALVELUT KIRJASTO- VERKKO- PALVELUT Finna, Melinda ja kirjasto- järjestelmät nyt Kirjastojärjestelmät Melinda Asiakastiedot Saatavuustiedot.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
Muistiorganisaatioiden aineistokyselyn satoa Suunnittelija Tapani Sainio, KDK Sovellussuunnittelija Jukka Pennanen, Kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Nellistä Finnaan Anna Pienimäki Finna-konsortioryhmä
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri KDK Ajankohtaista Asiakasliittymästä
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö yhteistyöseminaari
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Asiakasliittymän tilannekatsaus Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
KDK:n asiakasliittymän pilotointi yleisen kirjaston näkökulmasta – kokemuksia alkutaipaleelta Palvelujohtaja Ulla-Maija Maunu, Turun kaupunginkirjasto-Varsinais-Suomen.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Ari Rouvari Jukka Pennanen.
Finna-tilannekatsaus
Kausijulkaisupäivät Helsingissä Vallilan fariseukset FinELib/Kansalliskirjasto Nelli-portaali ja e-lehdet.
KDK-asiakasliittymän hankinnan valmistelu KDK-seurantaryhmä Kristiina Hormia-Poutanen.
Lisensoidut aineistot Finnassa
KDK:n asiakaskäyttöliittymä FINNA Aki Lassila, kehittämispäällikkö
Auktoriteettitietokanta Asiantuntijakokoukset Laila Heinemann Kansalliskirjasto / Kirjastoverkkopalvelut.
KDK-asiakasliittymän kehittämishanke Yliopistokirjastojen neuvosto Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
Verkkoaineiston käyttäjätilastoinnin kehittäminen Ari Alkio Asiantuntijaseminaari
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
Julkaisuarkistot ja Nelli-portaali Ari Rouvari & Ere Maijala Julkaisuarkistot workshop Helsingin yliopisto.
Kirjastonäköaloja sosiaaliseen webbiin KANSALLINEN DIGITAALINEN KIRJASTO mikä muuttuu? Informaatikko Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopiston.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Kansallinen Digitaalinen kirjasto, KDK - hyödyt tutkimukselle ja oppimiselle Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto Arene
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-Facebook Finnan viestintä- ja markkinointi -työpaja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Kansallinen digitaalinen kirjasto 1/26 The Public Interface for Finnish Libraries, Museums and Archives Ari Rouvari National Library of Finland.
Metatietovaranto Melinda tiekartta 2008 – 2020 Versio 5.0 ( )
Finna-tilannekatsaus
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Finna-perehdytys Konsortio
Kansallinen metatietovaranto Vuoden 2018 suunnittelu
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Translitterointikyselyn tuloksia
Asiakasliittymän tilannekatsaus
SFX:n haravointi Finnaan
Esityksen transkriptio:

ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto

Agenda •Mikä KDK ja asiakasliittymä? •Mitä asiakkaille? •Mitä kirjastoille, museoille ja arkistoille? •Miten? •Asiakasliittymän ja yhteisluettelon rooli •Milloin? •Pilotointi •Haasteet (rahoitus ja hallintomalli)

KDK •OKM:n hanke •Pääsihteeri Minna Karvonen •Asiakasliittymä (Kansalliskirjasto vastaa) –Johtaja Kristiina Hormia –Projektipäällikkö Ari Rouvari •PAS (Kansallisarkisto vastaa)

Nykyiset haasteet kirjastoissa •Monta käyttöliittymää •Vaikeakäyttöisyys (kirjastonhoitajalähtöisyys, tekniikkalähtöisyys) –Nelli –Kirjastojärjestelmät –Lukuisat e-aineistot •Organisaatio- ja kokoelmalähtöisyys

Asiakasliittymä Nykytila ja haasteet Digi-arkistot (julkaisu- arkistot, Digitalia) MetaLib - Monihaku SFX-linkitys koko- teksteihin (artikkelit ja e-kirjat) Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (oppimis- ympäristöt) Museo- järjestelmät Arkisto- järjestelmät Kirjasto - järjestelmät NELLI-portaalit

Asiakasliittymä •Yhteinen asiakasliittymä –Kirjastot, museot ja arkistot –Tiedonhaku ja palvelut –Korvaa nykyiset käyttöliittymät –Yksi käyttöliittymä kaikkiin aineistoihin –Ei ole portaali! –Paikalliset näkymät –Käytettävyys - helppo ja nopea

Mitä asiakkaille? •Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun –Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija –Hallitsee laajat ja erilaiset aineistot •Palvelut siellä missä asiakas –Kaikki palvelut käytössä kerralla –Paikalliset näkymät, räätälöitävissä –Monimuotoinen, integroitavissa •Asiakasta varten –Sosiaalinen metadata

Mitä kirjastoille… •Tekee kaiken paremmin •Muistiorganisaatioiden yhteistyö •Keskitetty palvelu •Selkeä työnjako (palvelimet, sovellukset, palvelut) •Panostus kehittämiseen (sovellukset ja palvelut) •Eurooppalainen tiedonhaun ja viestinnän infrastruktuuri Europeana –Kansainvälinen näkyvyys ja käyttäjäkunta

Rajapinta Metadatan normalisointi METADATAINDEKSI Rajapinta Taustajärjestelmät Metadatan haravointi asiakasliittymään Asiakasliittymä Haravointi

Aikataulu: Hankinta, pilotointi ja käyttöönotto •VaatimusmäärittelytQ1-Q2/2009 •Ohjelmiston hankinta Q2/2009- Q1/2010 •Pilottivaihe Q3-Q4/2010 •Pilotin evaluointiQ4/2010 •KäyttöönottovaiheQ1/2011 -> •TuotantoonQ2/2011->

Työnjako CSC- Tieteen tietotekniikan keskus Kirjastot • Palvelimien ylläpito • käyttöjärjestelmä • palvelujen kehittäminen • vuorovaikutteisuus • asiakaspalaute • tilastot • palveluiden räätälöinti tiedontarvitsijoille • kehysorganisaation tarpeiden tuntemus Kansalliskirjasto Järjestelmien toimittajat

Pilotointi Q3-Q4/2010 •Kansalliskirjasto •Jyväskylän yliopiston kirjasto •Helsingin kaupunginkirjasto •Turun maakuntakirjasto •Lusto-metsämuseo •Museovirasto •Tuusulan museon taidemuseo-osasto ja Valtion taidemuseo •Kansallisarkisto

Pilotoitavat aineistot 1 •Voyager - Jyväskylän yliopisto •Dspace - Jyväskylän yliopisto •Helmet - Helsingin kaupunginkirjasto •Vaski – Turun kaupunginkirjasto •Historiallinen sanomalehtiarkisto KK •Raita KK •Teollisuushinnastot KK •Digitool KK •Fennica, Viola (osakohteet) KK

Pilotoitavat aineistot 2 •Muusa - Tuusulan museo •Musketti - Museovirasto •Museot Online - Museovirasto •Kantapuu - Lusto-metsämuseo •Vakka - Kansallisarkisto •Aarre - Kansallisarkisto •Digiarkisto - Kansalliskirjasto

Pilotoitavat asiat •Rajapintojen rakentaminen •Metatietojen haravointi •Normalisointi •Hakujen toimivuus •Hakutulosten järjestäminen ja esittäminen •Käyttöliittymät –käytettävyys –asiakaskäyttöliittymien räätälöinnin testaus –hallintaliittymä •Muiden palveluiden integroiminen –kirjastojen itsepalvelutoiminnot –museoiden kuva- ja muut tilaukset (ostoskori) –arkistolaitoksen isoisäpaketti yms. –verkkomaksaminen •Autentikointi •Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen •Metadatan siirto Europeanaan

Haasteita •Iso hanke (suunnittelussa jo 35 org.) •Erilainen metadata •Paljon järjestelmiä •Heterogeeninen asiakaskunta –käytettävyys •Kolmannet osapuolet •Tuotantovaiheen rahoitus •Ylläpito

Kiitos!