Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa Millaisia tarpeita tuleva matkailun kehitys asettaa kaupallisen palveluverkon kehittämiselle Pohjois-Savon kaupallinen palveluverkko Kommenttipuheenvuoro 18.5.2006 Kaupunginjohtaja Jorma Autio, Nilsiä
NILSIÄN VISIO 2020 Nilsiä on hyvät palvelut tarjoava, Nilsiä on hyvät palvelut tarjoava, vetovoimaisen viihtyisä, aktiivisten ihmisten asuin- ja palvelukaupunki ja Suomen johtava vapaa-aika- ja matkailukeskus, Joka rakentaa tulevaisuuttaan vetämällä kehittämistyöhön mukaan kaikki alueen asukkaat ja muut toimijat sekä edistämällä yhteistyöhenkisesti kaikkea alueen omiin vahvuuksiin nojaavaa yrittäjyyttä.
Kaupan palveluitten tarve ja kysyntä kasvavat majoituskapasiteetin kasvu kiihtyy käyttöasteet nousevat, vuokraustarjonta lisääntyy asuntokanta monipuolistuu pääpaino on edelleen mökki-/lomahuoneistojen hankinnassa alueelle syntyy vakinaista asutusta
Tahko-Chalet, Tahko Promenade (2005) 2,0 me rakenteilla Tahko Spa Suites, asuntoja (2005) 7,0 me rakenteilla Tahko Spa Suites II, asuntoja (2006) 7,0 me kevät 06 Liikekeskus Tahkon Tähti (2006) 1,5 me kevät Tahko Tours, hotelli (2006-07) 15 me Tahkonrinteet, tuolihissi, rinteitä (2007) 7,0 me Tahkopark Oy, huoneistoja (2006-07) 2,0 me maank.sopimus Tahko Golf Club Oy, II golfkenttä (2005-08) 25,0 me rakenteilla Yksityiset asunnot 60 kpl/v. (2005-2007) 9,0 me YIT(2007) 12 500 krs-m2 25 me kaavaluonnos Evo-rakennus (2007) 10 000 krs-m2 15 me sop. kaav käynnistämisestä Rosinka Nipastahko Oy 25 000 krs-m2 x me Infrastruktuuri 5 me Yhteensä n. 120 me INVESTOINTEJA 2005 – 2008
Kysynnän vauhti lisääntyy Tahkon alueen tavoitteena on vuoteen 2015 mennessä 14.000 vuodepaikan kapasiteetti matkailun työpaikkamäärä vähintään kaksinkertaistuu kehitys johtaa Nilsiän väestömäärän kasvamiseen matkailijoiden ja työpaikkojen määrän kasvu vaikuttavat samaan suuntaan
Kysyntä segmentoituu ja monipuolistuu päivittäistavarakauppa on ollut suurin hyötyjä rakennustarvikkeiden myynti on toinen kasvuala suunta muuttuu enemmän sisustus-, tekstiili- ja puutarhatuotteiden kysyntään loman aikana varsinkin toistuvaisasiakkaat voivat suorittaa myös muita hankintoja vapaa-ajan kunnasta, viihde-elektroniikka esimerkkinä vapaa-ajanviettoon liittyvien harrastevarusteiden, vaatteiden yms. kysyntä lisääntyy
Ostokset ovat osa lomailua ostokset on osa vapaa-ajan täyttämistä houkutteleva palveluympäristö muodostaa vapaa-ajan viihtymisen sisällön ”ikkunaostokset” ovat eräänlainen aktiviteetti kauppa tarjoaa mahdollisuuden sosiaalisiin kontakteihin arjen ostoskäyttäytyminen poikkeaa loma-ajasta kauppapalveluiden sijainnilla tärkeä merkitys kansainvälisten asiakkaiden tarpeet charter -lennot
Haasteita liiketilojen oikea sijainti akselilla Nilsiän keskusta – Tahkon alue sijainti keskusten sisällä logistiikkaan liittyvät kysymykset, etäisyys Nilsiä – Tahko 12 km työnjako kaupan palvelutuotannon kesken liiketilojen tuotannon aikaviive rakennuskustannusten nopea kasvu/vuokrataso/yrittäjien tulos internet –kauppapaikkojen vaikutus ostokäyttäytymiseen Kuopion kaupallinen kehitys
Työnjaon tarkastelua tasokas erikoistavara Tahkolla: korut, muoti, sisustustuotteet nopeat elintarvikkeet, puolivalmisteet Tahkolla välialueella supermarketit, liikennemyymälät päivittäistavarat, kodinkoneet, rauta- ym. raskaat palvelut edelleen Nilsiän keskustan alueella
Kaupan myymäläpinta-alat Tahkon käynnissä olevassa strategia- työssä määritellään tarpeet