TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Advertisements

TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,
Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma Tilannekatsaus.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Toimivaltainen viranomainen
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Tampereen kaupunkiseudun taajamarakenne ja työssäkäyntialue
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Perustettu 1970 YTT YTV Toiminnan pohjana oma laki uudistus ja Laki määrää jäsenkunnat oikeustoimikelpoisuuden.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Ajankohtaista – seutusivistys
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Liikenteen palvelulaki
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Esityksen transkriptio:

TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma

Suunnitteluryhmän ehdotus seudullisen joukkoliikenteen järjestämiseksi •Pientyöryhmän valmistelema –Tampere, Lempäälä, Ylöjärvi, lääninhallitus •Käsitelty ja hyväksytty suunnitteluryhmässä •Käsitelty 2 kertaa seudullisessa joukkoliikennetyöryhmässä •Käsitelty sekä siirtymäaikaa että lopputilannetta. •Perustuu: –Saatavilla oleviin ennakkotietoihin henkilöliikennelain uudistuksesta (tulee lausunnolle marraskuussa 2008) –TASE:n kaupunkiseudun liikennepoliittinen ohjelma –Liikennepoliittinen selonteko (3/3008)

Tarve seudullisen joukkoliikenteen kehittämiseen? TASE –liikennejärjestelmätyö Henkilöliikenne- lain uudistus ja PSA Liikennepoliittinen selonteko TASE- liikennepoliittinen ohjelma Lainsäädännölliset vaatimukset ja rajaukset Liikennepoliittiset tavoitteet ja painotukset Joukkoliikenteen palvelutason merkittävä parantaminen Liikennejärjestelmän kokonaiskoordinaatio (Bussi-juna-auto-kevyt liikenne) Joukkoliikenne - maankäyttökytkentä / Ohjausvaikutus Liikenteen/kysynnän hallinta

Henkilöliikennelain uudistus - mitä muuttuu? –Seudullinen toimivaltainen viranomainen valitsee joukkoliikenteen järjestämistavan –2 vaihtoehtoista järjestämistapaa: •Markkinaehtoinen liikenne (Nykyinen linjalupaliikenne ei ole markkinaehtoista) •PSA:n mukainen liikenne (Tilaaja-tuottaja, käyttöoikeussopimus, oma tuotanto) Astuu voimaan => vanha järjestämistapa ei ole mahdollinen

Tavoitteita Seudun liikennepoliittiset tavoitteet •Joukkoliikenteen palvelutasoa nostetaan merkittävästi. Vuoteen 2025 mennessä koko seudulla pysäytetään henkilöauto- liikenteen osuuden kasvu ja joukko- ja kevyen liikenteen osalta pysäytetään aleneva kehitys. •Lisärahoitusta joukkoliikenteen vuorotarjontaan ja toimintaedellytykset Joukkoliikennejärjestelmän helppokäyttöisyys on varmistettava matkustajille. Liikennepoliittinen selonteko –Joukkoliikennettä on kehitettävä kuntarajat ylittävinä seudullisina kokonaisuuksina –Kehyskunnista keskuskuntaan suuntautuvaa henkilöautoliikennettä on vähennettävä

TAVOITE: Organisaatio toiminnassa > •Avainkysymys: Laajuus •Sekundäärinen kysymys: Toteutusmalli - vastuukunta, kuntayhtymä …. MITÄ AIKAISEMMIN JOUKKOLIIKENNEVIRANOMAINEN ON TOIMINNASSA – SEN PAREMPI

Tampereen sisäinen liikenne matkaa/vrk (75 %) Seutuliikenne Tampereelle matkaa/vrk (< 20 %) Seutuliikenne Tampereelle muodostaa noin 35 % koko seudun linjakilometreistä ja 30 % koko seudun linjatunneista Muut matkat 5-10 %

Markkinaehtoinen liikenne Operaattori vastaa suunnittelusta ja tukitoiminnoista (informaatio, markkinointi, jne.) Seudullinen suunnittelu rajoittuu lippuhintojen tukemiseen yleisen säännön kautta. Muu suunnittelu ei ole viranomaisten toimivallassa (pl. minimisääntely) Ei ole realistista olettaa, että markkinat pystyvät yksin vastaamaan liikennepoliittisiin haasteisiin tarjonnan määrässä ja kohdentamisessa (alueellinen ja ajallinen). Uusien maankäytön kehittämisalueiden tarjonnan järjestä- minen etupainotteisesti alueen toteutusaikatauluun nähden vaikea järjestää. Tampere alueen suurimpana kuntana on jo siirtynyt käyttä- mään tilaaja-tuottaja mallia = > Jos yksittäinen seudun kunta valitsee markkinalähtöisen liikenteen, on joukkoliikenteen suunnittelu kokonaisuutena huomattavan hankalaa. Viranomaisilla tulee olla tehokkaat ja monimuotoiset työkalut kohdentaa tuet haluamallaan tavalla. - Yleinen sääntö -Täydentäminen ostoliikenteellä -SLOT -> Rajoitettuja ja osittain ongelmallisia keinoja säädellä joukkoliikennettä

PSA-mallit Viranomainen vastaa järjestelmän kokonais- valtaisesta suunnittelusta (palvelutaso, lipunhinnat, tukitoiminnat). Päätösvallan säilyminen viranomaisella mahdollistaa joukkoliikenteen käytön aktiivisena työkaluna (liikenteen hallinta, maankäytön kehittäminen). Joukkoliikennejärjestelmän toiminnan pitkäjänteisyys ja ennakoitavuus. Joukkoliikenteen ja raideliikenteen koordinoitu suunnittelu. - Tilaaja – tuottaja -malli -Käyttöoikeussopimus -Oma tuotanto

PSA –mallien soveltuvuus •Seudullinen tilaaja-tuottaja malli vaikuttaa kasvavalla kaupunkiseudulla liikennejärjestelmänäkökulman (maankäyttö, liikenneverkon hallinta, sujuvat matkaketjut) kannalta parhaalta. Malli on myös vastuiden osalta selkein ja mallista on kokemuksia. •Käyttöoikeusmalli soveltunee Tampereen seudulla muun kuin Tampereen sisäisen liikenteen hoitamiseen. Soveltuvuus on aina arvioitava tapauskohtaisesti. Malli voi olla ongelmallinen esimerkiksi juna- ja bussiliikenteen yhteistoiminnan kannalta. –Palvelusopimusasetuksen siirtymäkauden aikana käyttöoikeussopimuksia voidaan tehdä myös ilman varsinaista tarjouskilpailumenettelyä. •Oma tuotanto. Tampereella on syytä ainakin siirtymäaikana olla myös omaa tuotantoa, jolla voidaan joustavasti täydentää tarjontaa ja/tai reagoida mahdollisiin markkinoilla tapahtuviin muutoksiin. Raideliikenteen osalta oma tuotanto on aivan oma erityiskysymyksensä.

TILAAJA – TUOTTAJA MALLI ~ 5 vuotta ~ 10 vuotta OMA TUOTANTO Käyttöoikeus Liikenne- luvat Ehdotus joukkoliikenteen järjestämisestä

Esitys etenemispoluksi: 1) Kuntayhtymä käynnistää keskustelut toimivaltaisesta seudullisesta joukkoliikenneviranomaisesta => Kuntien on otettava kantaa järjestämistapaansa. 2) Laaditaan suositus eri alueiden järjestämistavoiksi Tampereen seudulla. 3) Käynnistetään nykyisen seutulippu- järjestelmän maksukäytäntöjen muuttaminen vastaamaan uuttaa henkilöliikelakia. 1. Kuntayhtymä päättää käynnistää keskustelut kuntien kanssa seudullisen joukkoliikenneviranomaisen määrittelystä ja päätöksenteon organisoimisesta 2. Keskustelut (odotukset /toiveet) syksy 2008 – kevät Valmistelevat toimenpiteet kevät Perustaminen syksy PSA ja joukkoliikennelaki Joukkoliikenteen järjestämis- tavasta riippumatta TASE:n ja valtakunnallisten liikennepoliittis- ten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kunnilta ja valtiolta nykyistä suurempaa taloudellista panostusta joukkoliikenteeseen.