Seudullisten yrityspalvelujen kehittäminen SeutuYp –hankkeen ohjausryhmän kokous Tuija Groop Työ- ja elinkeinoministeriö
Seudullisten yrityspalvelujen nykytilanne •Sopimukset olemassa yli 50 seudulla. • Sopimukset aluelähtöisiä • Alueelliset erot • Sopimusten yleisyys (aiesopimukset) • Sopimusten ”vanheneminen” • Yhteistyötä seuduilla ilman sopimuksia •Kokonaisuus vaikeasti hahmotettavissa. • Yhtenäisen brändin puute – YritysSuomi –brändiä ei ole voitu käyttää •Toimijoiden työn- ja vastuunjaon ongelmat • Asiakkaan ohjauksen epäselvyys • Päällekkäisiä toimintoja •Kehittymättömät palvelukanavat. • Ei kytkentää yrityssuomi.fi -palveluun
Tavoitteena selkeyttää seudullisen yrityspalvelun toimintamallia Tavoitteena •Selkeyttää toimijoiden rooleja sekä työn- ja vastuunjakoa uudistamalla palvelusopimukset •Vahvistaa alueellisen ohjauksen asiakaslähtöisyyttä •Vakauttaa rahoitusta •Parantaa toiminnan selkeyttä, tunnettuutta ja löydettävyyttä Alueilla on hyviä esimerkkejä toimivasta seudullisesta yrityspalveluyhteistyöstä. Hyvien käytäntöjen levittäminen on keskeinen hankkeen tehtävä.
Seudullisen yrityspalvelun toimintamallin kehittäminen Käynnis- tysvaihe 3 -5/2009 Analysoin- tivaihe 4-8/2009 Seudullisten sopimus- ten uudistaminen 5/2009 – 12/2010 Väliarvio 1-2/2011 Toiminnan edelleen kehittäminen 2/2011 – 12/2013 TE –toimisto- uudistus Yritys Suomen kehittäminen Seudullisen yrityspalvelun toimintamallin kehitystyö Osaamisen kehittäminen As.lähtöinen ohjaus Roolit ja koordinointi Kehittämisen tukihanke UUDISTETUT PALVELUSOPIMUKSET Tarpeen mukaista palvelua yritysten kehittämiseen Uutta ja kehittyvää yritystoimintaa alueelle Osaavaa työvoimaa yrityksille ja yhteisöille OHJAAVAT LINJAUKSET Seuranta ja mittaaminen Yhteinen viestintä Kehittämistyö seuduilla Valtakunnalliseen Yritys-Suomi palvelu-uudistukseen osallistuminen
SeutuYp –hankkeeseen läheisesti kytkeytyviä muita hankkeita •TE-toimistojen uudistaminen •Yritys-Suomen kehitystyö •Yritysneuvojakoulutus •Yritys-Suomen brändityö •yrityssuomi.fi – verkkosivujen kehittäminen; valtakunnallisten ja seudullisten sivujen linkittäminen •Integroitu (Yritys-Suomi + Työlinja) CC-palvelujen kehitystyö •KOTTI /Yritysharava –toimintamallin kehittäminen
Tavoitteena uusia seudulliset yhteistyösopimukset v loppuun mennessä Sopimuksessa läpikäytäviä asioita: 1.Seudullisen yhteistyön koordinaatio 2.Ohjausryhmä (tavoitteena, että sitä vetää yrittäjä) 3.Resurssit 4.Seuranta 5.Palveluprosessien kehittäminen (esim. yritysharava) 6.Viestintä
TE-toimistot tiiviimmin mukaan seudullisiin yrityspalveluihin 1.TE-toimistot vahvana alueellisena verkostotoimijana myös yhä vahvempi elinkeinopolitiikan vaikuttaja mm. seudullisessa yrityspalveluverkostossa 2.Aiempia työvoimapalveluja ryhdytään näkemään ja markkinoimaan myös yritys-/työnantajapalveluna, esim. • työnvälitys (työvoiman hankinta), täsmäkoulutukset, yrittäjyyskoulutus, muutosturva, starttiraha, HR-palvelut 3.Proaktiivisen, työnantaja- ja yrityslähtöisen toiminnan vahvistaminen (mm. KOTTI/yritysharava)
Yritysten kehitys-, osaamis- ja työvoimatarvetiedustelu (KOTTI) 1. Puhelinhaastattelut (yritysharava) -suunnataan kattavasti kaikkiin toiminta-alueen yrityksiin (valtakunnallisesti n yr.) -tehdään strukturoidusti -kattava kysely n. 3 v. välein - tallennetaan yhteiseen tietojärjestelmään 2. Työnantajakäynnit -tehty tv.tstoissa aiemmin normaaleina yrityskäynteinä ja TKTT-käynteinä - voidaan vastaisuudessa tehdä puhelinhaastattelujen pohjalta aiempaa osuvammin valikoituihin kohteisiin 3. Asiantuntijaraadit -edellisten tiedonhankintamenetelmien pohjalta voidaan järjestää seudullisia/alueellisia, alueiden merkittäviin klustereihin suunnattuja asiantuntijaraateja (tehty aiemmin osana TKTT- menetelmää) Sähköiset kyselyt
4.TE-toimistot tarjoavat itse erityisesti aloittaville yrityksille suunnattuja palveluja • Starttiraha, yrittäjyyskoulutus • Aiemmin TE-keskusten aloittaville yrityksille suuntaamia tuotteistettuja yrityspalveluja tarjotaan TE-toimistoissa 5.TE-toimistot ohjaajina erikoistuneimpiin yrityspalveluihin (osataan arvioida palvelutarve ja ohjata) 6.TE-toimistoissa yrittäjyys tasaveroiseksi uravaihtoehdoksi palkkatyön kanssa 6.TE –toimistojen rooli työelämän ja työorganisaatioden kehittämisessä vahvistuu (ohjaus esim. TYKESin palveluihin) Tavoitteena TE-toimistojen tiiviimpi kytkeminen muihin seudullisiin yrityspalveluihin…
Yritys- ja yhteisö- asiakkaat Työ- ja elinkeinotoimisto PALVELU- TARPEEN TUNNISTAMINEN Yritystoiminnan parempia edellytyksiä Uutta yritystoimintaa alueelle Osaavaa työvoimaa yrityksille ja yhteisöille Asiakkaiden ohjaus verkoston muiden toimijoiden FinnveraFinpro Tekes Keksintö- säätiö PRH Vero- toimisto Yritys- hautomot Pro Agria Uusyritys- keskukset Teknologia- keskukset Koulutuksen järjestäjät Seudulliset kehittämis- yhtiöt/kunnat TE-keskus TE-TOIMISTON ROOLI SEUDULLISTEN YRITYSPALVELUJEN VERKOSTOSSA Työnvälitys Työvoiman kehittäminen Yritysten kehittäminen Yritykset voivat tulla seudullisten yrityspalveluiden verkostoon asiakkaiksi joko suoraan TE- toimistojen tai muiden verkostossa toimivien kumppaneiden kautta palveluihin
Toiminnan organisointi TEM-koordinaatio • Tuija Groop, Anne Kuoppala, Jarmo Palm, Ulla-Maija Laiho SeutuYp -tukihanke (SEKES/Kuntaliitto) • Paavo Tikkanen, Jarkko Huovinen, Yrjö Westling Tukihankkeen ohjausryhmä • Suomen yrittäjät • Suomen uusyrityskeskukset • TEKEL • TEKES • Finnvera • Pro Agria • Maaseutuvirasto • TEM, TE-keskukset ja TE-toimistot