Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaroliina Lahti Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Seudulliset yrityspalvelut SeutuYp-tukihanke
2
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Seudullisen yrityspalvelun toimintamallin kehittäminen Käynnis- tysvaihe 3 -5/2009 Analysoin- tivaihe 4-8/2009 Seudullisten sopimus- ten uudistaminen 5/2009 – 12/2010 Väliarvio 1-2/2011 Toiminnan edelleen kehittäminen 2/2011 – 12/2013 TE –toimisto- uudistus Yritys Suomen kehittäminen Seudullisen yrityspalvelun toimintamallin kehitystyö Osaamisen kehittäminen Asiakaslähtöinen ohjaus Roolit ja koordinointi Kehittämisen tukihanke 2009-2013 UUDISTETUT PALVELUSOPIMUKSET Tarpeen mukaista palvelua yritysten kehittämiseen Uutta ja kehittyvää yritystoimintaa alueelle Osaavaa työvoimaa yrityksille ja yhteisöille OHJAAVAT LINJAUKSET Seuranta ja mittaaminen Yhteinen viestintä Kehittämistyö seuduilla Valtakunnalliseen Yritys-Suomi palvelu-uudistukseen osallistuminen 6.3.2009 Asiakkaiden tarpeet Finnvera Finpro Tekes Keksintö- säätiö PRH Vero- toimisto Toiminta ryhmät - Pro Agria Uusyritys- keskukset Teknologia- keskukset Koulutuksen järjestäjät Seudulliset kehittämis- yhtiöt/kunnat TE-keskus TE–toimisto
3
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Missä mennään Aloitustilaisuudet, 4 kpl Lähtötilanteen kartoitus Sähköinen kysely toimijoille Aikaisempi materiaali Muu materiaali Itä-Suomesta tarjous Sopimusrunko ja kriteerit Yritys-Suomi tunnuksen käytölle Seudulliset arviointi- ja kehittämiskeskustelut
4
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Arviointi- ja kehittämiskeskustelut Arviointi- ja kehittämiskeskusteluja liki 20 seudulla (1-4 kertaa/seutu) Rungon mukaisesti Prosessin käynnistäjänä Hyödynnetään aikaisempaa Ulospäin suuntautuneisuus Sopimus tavoitteena keskustelujen jälkeen Roolit, panostukset, painotukset, strategiat, tilanne seudulle
5
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Arviointi- ja kehittämiskeskustelut Tähän mennessä aloitettu Uusikaupunki, Hämeenlinna, Forssa, Riihimäki, Lahti, Kotka, Järviseutu, Kuusamo, Rovaniemi, Itä-Lappi, Kemi-Tornio, Mänttä, Oulu, Pohjois-Lappi, Tornionlaakso, Seinäjoki, Jyväskylä, Turku Seuraavana vuorossa Loimaa, Salo, Hämeenlinna, Nivala, Raahe, Järviseutu, Turunmaa, Lahti, Rovaniemi, Kaustinen, Hyvinkää Itä-Suomi
6
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Seudullinen sopimusrunko Organisointi Koordinaatio-organisaatio Ohjausryhmä (toimintasuunnitelma) Resurssit Henkilöresurssit Kustannusjako Seuranta Asiakasmäärät Neuvonnan sisältö Asiakaspalaute Liidit Palveluprosessien kehittäminen Sähköiset työkalut Yhteistyötä tukevat prosessit Tiedonvaihto
7
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Organisointi Koordinaatio-organisaatio Kehittämisyhtiö, TE-toimisto, TE-keskus Ohjausryhmä Jo olemassa olevia ryhmiä Toimintasuunnitelma Mitä, Kuka, Milloin, Resurssit Koulutus, Markkinointi, Tiedottaminen, Verkoston yhteistoiminta, Seuranta
8
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Resurssit Henkilöresurssit Kukin organisaatio nimeää henkilöitä Roolit palvelutuotannossa vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa Vuosittain päätetään koulutuksista, asiantuntijapäivistä, osaamisen tason nostamisesta Kustannusjako Kukin organisaatio itse Toiminnan kehittämisestä sekä verkoston yhteistoiminnan rahoittamisesta päätetään vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa erikseen Samoin palveluprosessien kehittämisestä ja niiden rahoituksesta
9
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Seuranta Asiakasmäärät Liiketoiminnan kehittäminen tai muu konkreettinen toimenpide Neuvonnan sisältö Alkavat, toimivat, kehittäminen Ohjaus toisten organisaatioiden palveluihin Tieto siitä, mitä tapahtuu Asiakaspalaute Asiakas = viimeisen vuoden aikana asioinut Erillisselvitykset Aluetilastot, palveluprosessien vaikutus
10
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Palveluprosessien kehittäminen Yhteisten työkalujen kehittäminen Sähköiset työkalut Muut yhteiset menetelmät Asiakasprosessit Alkavan yrityksen asiakasprosessi Toimivan yrityksen Tietojen jakaminen, avoimuus Hankkeiden suunnitteluvaiheessa Joustavat paikalliset toimintamallit Tuotteistetut palvelut Asiakastarpeiden kartoittaminen Harava/Kotti
11
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Tilannekatsaus Yhteistyötä tehdään koko ajan Asiakasprosessit alueella Esim. alkava yrittäjä Roolitus Kunkin toimijan perustehtävä Erikoistuminen Ohjausryhmän toimintasuunnitelma Suunnitelma toiminnalle Toisten palvelut Tunteminen mahdollistaa ohjaamisen Kehittäminen Harava/Kotti Yhteinen viestintä
12
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Organisaation tehokkuus on kertolasku 1 x 1 x 1 x 1 x 1 x 1 = 1 0,8 x 0,8 x 0,8 x 0,8 x 0,8 x 0,8 = 0,26 1,2 x 1,2 x 1,2 x 1,2 x 1,2 x 1,2 = 2,98
13
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Tilannekatsaus Yhteistyötä tehdään koko ajan Asiakasprosessit alueella Esim. alkava yrittäjä Roolitus Kunkin toimijan perustehtävä Erikoistuminen Ohjausryhmän toimintasuunnitelma Suunnitelma toiminnalle Toisten palvelut Tunteminen mahdollistaa ohjaamisen Kehittäminen Harava/Kotti Yhteinen viestintä
14
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Kotkan-Haminan seutu Ensimmäinen kerta kesäkuussa 2009 Käytiin läpi muuttunut tilanne Ketkä ovat allekirjoittajia Koordinaattori on Cursor Oy Toinen kerta syyskuussa Kolmas (lokakuu) ja neljäs (marraskuu) Pienemmällä ryhmällä sopimuksen läpikäyntiä Sopimuksen avulla sidotaan osapuolet konkreettiseen kehittämiseen Ryhmän mielestä lopullinen sopimusteksti joulukuun alussa valmis
15
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Kotkan-Haminan seutu Allekirjoittajat Cursor Oy, Kotkan TE-toimisto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, ProAgria Kymenlaakso, Finnvera Oyj, BIC Kymi ry Toimintasuunnitelma Mitä, kuka, milloin, budjetti Koulutus, markkinointi, tiedottaminen, verkoston yhteistoiminta, seuranta Prosessit Alkava yritys Toimiva yritys
16
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 Kotkan-Haminan seutu SeutuYp - Strategia Sopusoinnussa Kotkan-Haminan seudun elinkeinostrategian kanssa Johtamisjärjestelmä SeutuYp-sopimusten määräaikainen katselmus, erityisesti sisäisten tai toimintaympäristön muutosten huomioimiseksi. Kymenlaakson seudullisten yrityspalvelujen eri toimijoiden toiminnalle tulee aikaansaada "meidän firman" yhteishenki ja kulttuuri. Johtamisjärjestelmän tavoitteena on ohjata seudullisia yrityspalveluja tuottavien organisaatioiden toimintaa asiakaslähtöiseksi ja verkoston asiantuntemusta kehittäväksi ja tehokkaasti hyödyntäväksi
17
Paavo Tikkanen, Ohjausryhmä 10.12.2009 www.sekes.fi/seutuyp Paavo Tikkanen paavo.tikkanen@sekes.fi +358 400 689 804
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.