Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Starttiyrittäjyyden laajentaminen Starttityöryhmän ehdotukset.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Starttiyrittäjyyden laajentaminen Starttityöryhmän ehdotukset."— Esityksen transkriptio:

1 1 Starttiyrittäjyyden laajentaminen Starttityöryhmän ehdotukset

2 2 1. Haasteena aloittavan yrittäjyyden lisääminen Nykyisestä työttömien starttijärjestelmästä hyvät kokemukset -> laajennetaan asiakaskuntaa Uudistamisen tavoitteet: 1.Aloittavan yritystoiminnan määrän oleellinen kasvattaminen. Tavoitteena yritysten perustamisten määrän kasvu nykyisestä 22 000:sta n. 30 000 yritykseen vuosittain 2.Starttirahaa saaneiden yritysten eloonjäämisasteen tulee säilyä korkeana 3.Aloittavia ja nuoria yrityksiä rohkaistava kasvuhakuisuuteen ja työllistämiseen. Pitkän aikavälin työllisyystavoitteena on 2,5 työpaikkaa/starttiyritys 4.Toimenpiteet toteutetaan hallituksen asettamien budjettikehysten puitteissa Lisäksi työryhmä pitää tärkeänä, että yrittäjyyden politiikkaohjelmassa toteutetaan hankkeita, jotka tukevat starttiyrittäjyyden lisääntymistä.

3 3 2. Starttirahajärjestelmän määrittely ja laajuus Nykyinen järjestelmä: - toimeentulotuki työttömälle - edellyttää yrittäjäkokemusta tai -koulutusta - asiantuntijalausunto tarvittaessa -oltava kannattavan toiminnan edellytykset -ei saa vääristää kilpailua - käynnistysvaiheessa mahd. saada neuvontaa - harkinnanvarainen Kehittämisvaihtoehtoja:  laajennetaan kaikkiin yrittäjäksi ryhtyviin  laajennetaan valikoituun kohdejoukkoon Kehittämisehdotukset: Rahoitus voidaan suunnata - työttömiin - työttömyysuhan alaisiin - palkkatyöstä yrittäjiksi siirtyviin - opintonsa ja koulunsa päättäneisiin - kotityöstä yrittäjiksi ryhtyviin Rahoitusta ei myönnetä ns. pakkoyrittäjyyteen

4 4 3. Starttirahoituksen kesto, taso ja porrastus Nykyinen järjestelmä: - maksimipituus 10 kk, keskimäärin 5,7 kk - rahoitus yrityksen perustamisesta lähtien - 430-770 €/kk, keskimäärin 650 €/kk Kehittämisehdotukset: - starttirahoituksen kestoa pidennetään 12 kk:een - otetaan käyttöön porrastus: - 1. vaihe, 6 kk 650€/kk - väliarvio - 2. vaihe, 6 kk 500€/kk - mitoitus tarkistetaan vuosittain ottaen huomioon kokemukset ja käytettävissä olevat määrärahat

5 5 4. Starttiyrittäjälle tarjolla olevat rahoitus- ja asiantuntijapalvelut Nykyinen järjestelmä: - monipuolinen rahoitus- ja palveluverkosto: työvoima- toimistot, uusyrityskeskukset, rakennerahastoprojektit, Finnvera, TE-keskukset, Tekes, Sitra, kunnat, yksityiset yritykset jne. - lukuisia samaan tähtääviä, erikseen toimivia organisaatioita Kehittämisehdotukset: - palveluja kanavoidaan ”yhden luukun” periaatteella seudullisten yrityspalvelujen kautta (20 seutua v. 2004, 50 seutua v. 2007) - organisointivastuu TE- keskuksilla ja työvoimatoi- mistoilla - erikoispalveluja tarvitsevat ohjataan ao. palveluorgani- saatioon

6 6 5. Starttirahoitukseen liittyvä yrittäjyyskoulutus Nykyinen järjestelmä: - starttiraha edellyttää yrittäjyyskokemusta tai -koulutusta - yrittäjyyskoulutus voidaan tarjota työvoimapoliittisena koulutuksena Kehittämisehdotukset: - starttiyrittäjältä edellytetään riittävää liikkeenjohdon ja ammattialan osaamista - koulutusta työvoimapoliittisena koulutuksena/ KTM:n tilaamana/ ESR-koulutuksena - TE-keskus /seudullinen yrityspalvelu/ työvoimatoimisto organisoi

7 7 6. Starttirahoitukseen liittyvät asiantuntijapalvelut Nykyinen järjestelmä: - tarvittaessa hankitaan lausunto yrityksen liike- idean elinkelpoisuudesta - yrityksen perustamis- vaiheessa mahdollisuus saada konsultatiivista tukea Kehittämisehdotukset: - kaikille yrittäjyyttä harkitseville mahdollisuus yrittäjyyskoulu- tukseen ja konsultatiiviseen työskentelyyn ennen yritys- toiminnan aloittamista - asiantuntijapalvelujen hankinnassa tukeudutaan seudullisiin yrityspalveluihin - mahdollisuus saada konsultatiivista tukea myös perustamisen jälkeisen starttirahoituskauden aikana - starttikauden jälkeen maksullista konsultatiivista tukea

8 8 - käynnistetään vuosiksi 2004-2006 - valtakunnallinen - toteutus projekteina, 3-, 2- ja 1-alueen tavoiteohjelmat - rahoitus pääosin ns. suoritusvarauksesta, maksatus voi jatkua v. 2008 loppuun - TM koordinoi yhteistyössä KTM:n ja OPM:n kanssa - asetetaan valtakunnallinen johtoryhmä - raportointi etenemisestä yrittäjyyden ja työllisyyden politiikkaohjelmien yhteydessä Hankkeella toteutetaan: - starttiraha palkansaajille, opiskelunsa päättäneille ja kotityöstä yrittäjiksi siirtyville - alueellista ja paikallista yrittäjyyskoulutusta ja konsultointia kaikille yrittäjäksi ryhtyville ja starttirahaa saaneille - hanketta koordinoiva ja hyvien käytäntöjen käyttöönottoa edistävä projekti- ja tuotekehityskoordinaattori 7. Yrittäjyyden ESR-tuotekehityshanke

9 9 8. Starttirahoituksen hallinto Nykyinen järjestelmä: - osa työhallinnon työllistämistukijärjestelmää - rahoituksen pituuksissa ja tasossa alueellisia eroja Kehittämisehdotukset: - starttiraha työhallinnon säädöksien mukaan, starttirahapäätökset tehdään työvoimatoimistoissa - ehdot sellaisiksi, että taso ja pituudet ovat kaikilla alueilla samanlaiset - koulutuksen ja konsultatiivisen tuen organisointi eri hallinnonalojen yhteishankkeena - eri rahoittajille (työvoimatoimisto, Finnvera) yhteinen lomakepohja ja käsittelymenettely - jos tavoitteena olisi 10 000 startti- rahapäätöstä edellyttäisi 30 000 asiakkaan hankkeiden käsittelyä

10 10 9. Rahoitusjärjestelmä Nykyinen järjestelmä: - viime vuosina n. 15 milj. euroa työhallinnon budjetissa - lausuntoihin v. 2002 budjetoitu 800 000 euroa Kehittämisehdotukset: - työttömien ja työttömyysuhan alaisten starttiraha TM:n kansallisesta rahasta - palkkatyöstä siirtyville perustetaan koko maan kattava ESR-tuotekehityshanke joka sisältää: varsinaisen starttirahan, konsultointia ja mentorointia starttijärjestelmän kehittämis- projektin TM:n, KTM:n ja OPM:n yhteishanke

11 11 10. Alustavat työllisyysvaikutukset Arvio starttijärjestelmän vuosittaisista työllisyysvaikutuksista (nettovaikutukset) vuonna 2010: -uusia starttiyrityksiä syntyy vuosittain 10 000 -palkkatyöstä starttiyrittäjäksi ryhtymisen (5 000) työpaikkavaikutukset ovat 10 000 uutta työpaikkaa -työttömien perustamien starttiyritysten (5 000) työpaikkavaikutukset ovat 12 500 uutta työpaikkaa Uudistetun starttijärjestelmän nettotyöllisyysvaikutukset / vuosi ovat 22 500 vuonna 2010.

12 12 Starttiyrittäjyyden laajentaminen ( PANOS (Asiantuntijan panos, määrärahat) ( TUOTOS (Muutos kohderyhmässä) Yritystoiminnan käynnistyminen: Laatupalaute Liikevaihdon kasvu Työllisyyden kasvu runsaat 20 000/v. Yritysten henkiinjäämisaste (5 v.) Nykyinen järjestelmä Laajennettu järj. - koulutus - konsultointi - päätös, tukena asiantuntijalausunto Muu rahoitus: Yksityinen rahoitus Finnvera TE-keskus * työvoimatoimisto, seudullinen yrityspalvelu, TE-keskus ** työvoimatoimisto Nykyinen kohderyhmä: Työtön henkilö, jolla liikeidea Liikeidean ja henkilön valmiuksien kehittäminen*: - tarjotaan kaikille - syvennettynä starttirahan saajille Starttihakemuksen käsittely**: - välitarkastelu ja jatkopäätös n. 4 000 / v. n. 10 000 / v. ? Laajennettu kohderyhmä: Työttömät, palkkatyöstä siirtyvät, opintonsa/koulunsa päättäneet, kotityöstä siirtyvät


Lataa ppt "1 Starttiyrittäjyyden laajentaminen Starttityöryhmän ehdotukset."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google