ECTS-seminaari 11.10.2005 Terttu Honkasaari, Helia1 Luonnontieteiden koulutusala •ammattikorkeakouluja 21 •koulutusohjelmia (1 perustutkinnossa, 1 ylemmässä)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Finanssialan kyvykkyydet 2020 – luotaus tulevaisuuteen
Opetussuunnitelmauudistus
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Neuvottelutaidot Ongelmanratkaisu.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Tutkintosuoritusten arviointi
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Tekniikan koulutus OULUN AMMATTIKORKEAKOULU. Oamkista valmistuu informaatioteknologian, energian ja automaation, konetekniikan sekä rakentamistekniikan.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Kulttuurienvälinen viestintä
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Informaatio ja kommunikaatio Tietotekniikka
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Hanke
Esityksen transkriptio:

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia1 Luonnontieteiden koulutusala •ammattikorkeakouluja 21 •koulutusohjelmia (1 perustutkinnossa, 1 ylemmässä) * suomenkielinen (21): Tietojenkäsittelyn ko * englanninkielinen (5): DP in Business Information Technology * ruotsinkielinen (1): UP i databehandlingen * ylempi amk (3): Tietojärjestelmäosaamisen ko •opiskelijoita 7672 (nuoria 6166, aikuisia 1506) (v 2004) •aloituspaikkoja 1836 (v 2004) •valmistuneita 1104 (v 2004)

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia2 Luonnontieteet, ydinosaamisen määritystyö Miten kehittämisryhmä on edennyt: •Keskustelu: Mitä työelämä tarvitsee? Millaisia ammattikuvia alalla tulevaisuudessa? •Tiedon keruu: Mitä osaamista amk:issa tuotamme? •Keskustelu: Miten jäsentää alamme tuottamaa osaamista? Mikä pitää olla alan 1. syklin tuottamaa ydinosaamista? Entä 2. syklin ydinosaamista?

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia3 ICT-perusosaaminen -perusohjelmointitaito -ohjelmiston kehittämismallien, -menetelmien osaaminen -käyttöliittymät-sähköinen dokumentti - tietokannat, tietovarastointi-tietoverkot -mobiilitekniikka- tietämystekniikka -Internet-tekniikka- tietoturva -sovellusintegraatio-osaaminen-komponentti- osaaminen Yleisvalmiudet -kommunikointitaidot -neuvottelutaito, raportointitaito, esiintymistaidot, konsultointitaidot -koulutus- ja neuvontataidot -visualisointitaito -kielitaito -kulttuuriosaaminen -sosiaaliset taidot -oppimisvalmiudet -tiimityötaidot -projektinjohtotaidot -suunnittelutaidot -luovuus -innovointi- taidot -rohkeus -muutosvalmiudet -sopeutumisvalmiudet -muutoskestävyys -joustavuus Liiketoimintaosaaminen Toimialaosaaminen -liiketoimintaprosessien kokonaishallinta -alakohtainen teknologiaosaaminen -markkinointi- ja jakelutieosaaminen -markkinoiden tuntemus -rahoitusosaaminen sopimuksiin liittyvä juridinen osaaminen -yrittäjyysosaaminen Tuoteosaaminen -innovaatiojärjestelmän ymmärtäminen -T&K-osaaminen -laatuosaaminen -tuotekehitysmenetelmien osaaminen -tuotteistamisosaaminen -lokalisointiosaaminen -standardointiosaaminen -teknologian monitorointi- ja siirto-osaaminen Asiakasosaaminen Strategiaosaaminen -johtamiseen liittyvä osaaminen -strategisen suunnittelun hallinta -digitaalitalouden arvoketjujen hallinta -verkostoitumisosaaminen -laatuosaaminen -muutoksen hallintataidot -tiedon ja osaamisen johtamisen taidot -kyky hahmottaa kokonaisuuksia -kyky keskittyä olennaiseen -tulevaisuuden ennakointivalmiudet, visiointikyky ICT-erikoisosaaminen -tietoturva -ohjelmistotuotanto -tiedonvarastointi -digitaalinen media -pelit-sähköinen asiointi -tietoverkot-eOppiminen -hvinvointiteknologia -x-teknologia ICT-osaaminen yhteenveto ICT:n sovellusalueet Yritystalous ja –hallinto, yritysviestintä Julkinen hallinto, sähköinen asiointi Viihde ja ajanviete, pelit, media Terveys ja hyvinvointi Opetus ja oppiminen Tietoliikenne Konetekniikka Biotekniikka Ympäristötekniikka (vähintään yksi erikoistumisalue) Terttu Honkasaari asiakaspalvelutaidot -asiakkaiden tarpeiden määritystaidot -ohjelmiston käyttäjiin liittyvä psykologinen osaaminen -ohjelmistojen käyttöalueiden ymmärtäminen -yksinkertaistamisen osaaminen -asiakkaan tilaaman ratkaisun toteuttamistaidot -käyttäjäergonomian ymmärtäminen -palvelujen profilointitaidot

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia4

5 Luonnontieteiden koulutusala Rakenne ICT-alan 1.syklin tutkinto -ydinosaaminen -ydinosaamista tukeva osaaminen -yhteistoiminta- ja viestintätaidot -erikoistuminen -työelämään siirrettävyys ICT-alan 2.syklin tutkinto -ydinosaaminen -ydinosaamista tukeva osaaminen -yhteistoiminta- ja viestintätaidot -erikoistuminen -työelämään siirrettävyys ICT-alan työkokemus vähintään 3 v

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia6 Luonnontieteiden koulutusala Osaamisluokitus (Tuning/ Business) MIN •Ydinosaamisen kehittäminen 60 - op •Ydinosaamista tukevan osaamisen kehittäminen 30 - op •Yhteistoiminta- ja viestintätaidot 20 - op •Erikoistuminen 30 - op •Työelämään siirrettävyys 45 - op •Yhteensä 210 op AMK-kohtaiseen suuntaamiseen: 25 op

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia7 Luonnontieteiden koulutusala Osaamisluokitus (Tuning/ Business) MIN •Ydinosaamisen kehittäminen15 - op •Ydinosaamista tukevan osaamisen kehittäminen0 - op •Yhteistoiminta- ja viestintätaidot10 - op •Erikoistuminen0 - op •Työelämään siirrettävyys (Kehittämistehtävä)30 p •Yhteensä90 op AMK-kohtaiseen suuntaamiseen: 35 op

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia8 Luonnontieteiden koulutusala 1. syklin tutkinto, ydinvalmiudet Tutkinnon suorittanut opiskelija •osoittaa ict-alan käsitteiden perusteiden ja taustojen tuntemusta, •osaa ilmaista perustietämystään johdonmukaisella tavalla, •osaa sijoittaa uuden tiedon paikalleen osaamisalueen kokonaisuudessa ja tulkita sitä, •osoittaa ict-alan yleisrakenteen ja sen osa-alueiden yhteyksien ymmärrystä, •osoittaa ict-alan tärkeiden menetelmien ymmärrystä, •osaa käyttää työtehtävissä oikein oman alansa menetelmiä ja tekniikoita, sekä •ymmärtää osaamisalueensa laadukkaan kehittämistyön merkityksen.

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia9 Luonnontieteiden koulutusala 2. syklin tutkinto, ydinvalmiudet 2. syklin tutkinnon opiskelija •hallitsee ict-alan jonkin osa-alueen hyvin, mikä merkitsee käytännön perehtyneisyyttä tämän osa-alueen uusimpiin teorioihin, menetelmiin ja tekniikoihin, •pystyy seuraamaan kriittisesti, tulkitsemaan ja soveltaman ict-alan tieteellistä ja ammatillista uusinta kehitystä, •omaa riittävän pätevyyden käyttää alansa kehittämistyössä tarvittavia tekniikoita itsenäisesti ja osaa tulkita kehittämistyön tuloksia, •pystyy tuottamaan itsenäisesti alansa säännöstön mukaisen kirjoituksen (opinnäytetyö ja muut sen kaltaiset selvitykset ja ratkaisut), •osoittaa omaperäisyyttä ja luovuutta oman alansa asioiden käsittelyssä, sekä •on kehittänyt osaamistaan asiantuntijatasolla.

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia10 Osaaminen1. sykli2. sykli Ydin- osaaminen - ohjelmoinnista, tiedonhallinnasta yrityksen tiedon varastoinnista sekä tietokoneen ja yrityksen tietoverkon turvallisesta toiminnasta, -ohjelmiston määritys- ja suunnittelutaito, -tietokannan ja käyttöliittymän suunnittelutaito. min 60 op -tietojärjestelmäosaamisen laajentaminen tai syventäminen, esim. seuraaville alueille: tietojärjestelmäprojektin johtaminen, ohjelmistotuotanto, tiedon varastointi, tietoverkot, tietoturva, mobiilit ratkaisut, digitaalinen media. min 15 op Ydinosaa- mista tukeva osaaminen -yritystoiminnan ja yrittäjyyden perusymmärrys, projektityötaidot, dokumentointi- ja dokumenttien tulkintataito, perusinnovointitaito, matemaattiset valmiudet, it-juridiikan perusymmärrys, -perusymmärrys tietotekniikasta osana organisaation/yrityksen toimintaa. min 30 op -opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan jokin ydinosaamisaluetta tukevat opinnot, esim. liiketoimintaosaaminen, projektiliiketoiminta, teknologiaosaaminen tai sovellusalueen osaaminen. min 0 op Luonnontieteet, Osaamisluokitus

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia11 Yhteistoi- minta- ja viestintä- taidot -oppimisvalmiudet, suullinen ja kirjallinen viestintä, ryhmätyötaito, kielitaito (erit. englanti), neuvonta- ja opastustaito, asiakaspalvelutaidot, neuvottelutaito, sosiaaliset taidot, -erilaisten kulttuurien merkityksen ymmärrys. min 20 op -opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan yhteistoimintaa kehittävät opinnot, esim. työn organisoinnin taidot, tutkimustaidot, konsultointitaidot, palvelutaito, perustelutaito, muutos- ja sopeutumisvalmiudet, joustavuus, kansainvälinen liikkuvuus ja kulttuurinen ymmärtäminen, eettisten normien hallinta. min 10 op Erikoistu- minen -jonkin tietotekniikan tai tietotekniikkaa soveltavan osa-alueen painottaminen. min 30 op -jonkin tietotekniikan osa-alueen syventäminen. min 0 op Työelämään siirrettävyys -aidot työelämäprojektit ja- selvitykset ohjattuna, -työharjoittelu, -toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö ohjattuna. min 45 op -aidot työelämäprojektit ja – selvitykset itsenäisesti, -toimeksiannosta tai omasta innovaatiosta lähtevä itsenäinen opinnäytetyö min 30 op Luonnontieteet, Osaamisluokitus

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia12 Luonnontieteet Mitä seuraavaksi työryhmissä ja kehittämisryhmässä? •Alan osaamisluokituksen tarkistus Työryhmän raportin katselmointi kehittämisryhmän kokouksessa (marraskuu 2005) •Ydinvalmiuksien tarkistusta (ydinainesanalyysi) 1. sykli ja 2. sykli •Opinnäytetyön arviointikriteerit 1. sykli ja 2. sykli •Joidenkin tärkeiden ydinosaamisalueiden osaaminen ja oppimistulokset •Opintojen kuormittavuus?

ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia13 Luonnontieteet Lähteitä mm. •Tuning Education Structures in Europe •Manninen, Meristö: Tulevaisuuden ICT-osaaminen (2004) •EK (TT): Osaamistarveluotain •TT: Suomi osaamisen huipulle (2003) •Meristö, Leppimäki, Tammi: ICT-osaaminen 2010 (2002) •IEEE & ACM: Software Engineering 2004 •Career Space Consortium: New ICT Curricula for the 21st Century •CEPIS: EUCIP •Ohjelmistotuoteliiketoiminnan klusterin visiointiprosessi (2005)