Järjestöt – uhka vai mahdollisuus vanhustyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Avustajatoiminnan Lapin aluetilaisuus
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Avustajatoiminta valtakunnallisesta näkökulmasta Aluetapaamiset 17.– Projektijohtaja Eija Kilgast.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Sotainvalidien avustajatoiminta Lapin aluehanke 2011– Maija Saarenpää.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
vanhus- ja vammaispalvelut | a. myllykangas 1 Avustajat matkalla ammattiin 2007 – 2010 Sotainvalidien Veljesliiton Kemijärven osasto Sotainvalidien.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Pirjo Marttila 2009 Avustajatoiminta Sotainvalidien Veljesliitto Varsinais-Suomen piirin tukihenkilökoulutus
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Kokemuksia yhdistysten ohjauskäytännöista □ Työneuvojan ohjauksesssa olevia työntekijöitä on noin 50. □ Työntekijöitä on Joensuussa, Kontiolahdella, Kiteellä.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
ESR -ohjelman tilannekatsaus Merja Hilpinen, suuraluekoordinaattori Mikkeli
Tampereen työllistämistuki
Avustajatoiminta valtakunnallisesta näkökulmasta
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry Toiminta-ajatus ” Parantaa jäsenen työmarkkina-arvoa, elämän laatua ja ammattikunnan vaikuttavuutta. ”
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Kenttäorganisaation tulevaisuus. Aikataulu Kuopion liittokokous päätti järjestöorganisaation tulevaisuudesta Liiton on suosittanut, että kaikissa piireissä.
Avustajatoiminta, ammatillisella koulutuksella osaamista työelämään - hanke VETERAANINEUVOTTELU Keuruun kaupunki Kirsi Valkonen, projektipäällikkö.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Palkkatuki ja starttiraha
Sotiemme Veteraanit –keräys / syksy 2016 / tietopaketti
Esityksen transkriptio:

Järjestöt – uhka vai mahdollisuus vanhustyössä Projektijohtaja Eija Kilgast Sotainvalidien Veljesliitto 14.10.2011

Sotiemme veteraanit Sotiimme osallistui n. 700 000 miestä ja 100 000 aseetonta naista sekä kotirintamalla puolustustehtäviin 100 000 naista. Talvi- ja jatkosodassa kaatui 90 000 sotilasta ja vammautui 94 000. Rintamalta palanneet olivat pääasiassa 20–30-vuotiaita miehiä, joiden oli löydettävä paikkansa yhteiskunnassa ja päästävä elantoon kiinni. Varsinkin sotavamman saaneiden oli muokattava ammattitoiveensa uusiksi.

Sotiemme veteraanien ja uhrien järjestöt Suomessa Sotainvalidien Veljesliitto 1940 Suomen Sotaveteraaniliitto 1957 Rintamaveteraaniliitto 1964 Rintamanaisten Liitto (rintamapalvelustunnus) 1980 Kaatuneitten Omaisten Liitto (sotalesket) 1945 2010–11 vaihteessa sotiemme veteraaneja oli 51 800, joista 8 300 oli sotainvalideja.

Sotainvalidien Veljesliitto edelläkävijänä Hoito- ja kuntoutuslaitoksia perustettiin 1940-luvulta lähtien, minkä liiton omatoiminen varainkeruu on mahdollistanut. Sairaskotien verkosto rakennettiin 1980-luvulla vanhuuden turvaksi. Järjestää virkistystoimintaa, rekrytoi tukijäseniä ja tukee jäseniä taloudellisesti. Liitto on panostanut jäsentensä kotona selviytymisen tukemiseen. Nyt on kehitteillä ja kokeilussa HyvinvointiTV. SOVE-hankkeen tavoitteena on Veljeskotien osaamisen hyödyntäminen muun vanhustenhuollon tarpeisiin.

Sotainvalidien kotona selviytymisen tueksi Vaikeavammaisten sotainvalidien kunnalliset kotihoitopalvelut alkoivat 1986 Asuntojen korjausneuvonta alkoi 1991 Avustajatoiminta alkoi 1998 Tukea muun muassa siivouspalveluiden ostamiseen ja tukihenkilötoimintaan

Sotainvalidien Veljesliiton avustajatoimintahanke Liitto käynnisti hankkeen 1.11.1998 työvoimahallinnon tuella. Nyt on toimittu jo 13 vuoden ajan. Hanke on kolmiportainen: Valtakunnallisen tukihankkeen projektitukipäätökset saadaan työ- ja elinkeinoministeriöltä (TEM). Aluehankkeiden projektitukipäätökset tulevat ELY-keskuksilta (projektipäällikkö, -sihteeri, alueohjaaja) Paikalliset TE-toimistot tekevät avustajina työskentelevien palkkatukipäätökset.

Hankkeen tavoitteena on tukea sotiemme veteraanien, heidän puolisoidensa ja leskiensä itsenäistä kotona asumista ja selviytymistä niin pitkään kuin se on mahdollista. tukea ja edistää työllistämiensä pitkäaikaistyöttömien sosiaalisia, koulutuksellisia ja ammatillisia valmiuksia yhteistyössä työvoimahallinnon kanssa tähtäimenä avoimille työmarkkinoille siirtyminen.

Jäsenpalvelua veteraanijärjestöjen jäsenille Sotainvalidien Veljesliitto Suomen Sotaveteraaniliitto Rintamaveteraaniliitto Rintamanaisten Liitto Kaatuneitten Omaisten Liitto (sotalesket 1.9.2011 lähtien) Puolisoiden ja leskien osalta lähtökohta on, että sotainvalidi tai -veteraani on tai on ollut jäsen sotainvalidiosastossa tai veteraaniyhdistyksessä.

Toiminnan kattavuus ja toimijat 2011 Tukihanke liitossa ja 18 aluehanketta Hallinnoijina sotainvalidipiirit, veljeskodit ja yksi sotaveteraanipiiri Avustajien ohjauksesta vastaavat projektipäälliköt, joissakin hankkeissa myös projektisihteerit ja alueohjaajat

Avustajatoiminnan volyymeja 18 aluehanketta palvelee lähes 200 kunnan alueella. Hanke työllistää noin 600 avustajaa vuodessa. Hankkeessa avustetaan lähes 8 000 asiakastaloutta vuodessa. Työsuhteen jälkeen avustajista 35 % on siirtynyt avoimille työmarkkinoille ja 10 % opiskelemaan. Osa avustajista opiskelee uuteen ammattiin jo työsuhteen aikana, työnantajan ajalla ja kustannuksella.

Avustajiksi palkataan pääsääntöisesti yli 500 päivää työttömänä olleita työnhakijoita sekä muita pitkäaikaistyöttömiä vajaakuntoisia harjoittelijoita tai henkilöitä, jotka ovat suuntautumassa työelämään, mutta tarvitsevat vielä työssään tukea ja ohjausta. Palkkatukioikeudesta riippuen työsuhde kestää 6–24 kk ja vajaakuntoisilla vielä pidempään.

Palveluun kuuluu kodin arkeen ja kodinhoitoon liittyvät tehtäviä – kodin puhtaanapito – vaatehuolto – ruoanlaitto – pienimuotoiset kodin piha- ja ulkotyöt – asiointi- ja saattaja-apu – ulkoilu – omaishoitajan sijaisena toimiminen jne. sosiaalista vuorovaikutusta tärkeänä osana työtä.

Yhteistyö avustajatoiminnassa Järjestön sisällä Yhteiskunnassa Tukihenkilö-toiminta Neuvonta-palvelut Kunnalliset Yksityiset Sotainvalidipiirien toiminta Järjestöt Avustaja-toiminta Korjaus-neuvonta Avustajatoiminta ei korvaa kunnallista tai yksityistä kotihoitoa, vaan tukee ja täydentää niitä.

Kunnallisen kotihoidon täydentäjä Avustajatoiminta täydentää kunnallista kotihoitoa varsinkin niissä tehtävissä, jotka eivät vaadi laajaa ammatillista koulutusta. Uskomme, että tulevaisuudessa tämän kaltaista avustavaa ja ammatillista hoitoa täydentävää palvelua kaivataan ikääntyvien määrän kasvaessa ja hoitohenkilökunnan siirtyessä eläkkeelle.

Palvelujen kysynnän kehitys Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan vuonna 2030 yli 65-vuotiaiden osuus väestöstä on jo yli 26 % ja yli 75-vuotiaiden osuus 14 % Ikäryhmät 1998 2004 2010 2015 2020 2025 2030 65–74 vuotta 8,4 8,6 9,6 12,2 13,4 12,7 12,6 75–84 vuotta 4,8 5,6 5,9 6,2 7,1 9,4 10,5 85 + vuotta 1,5 1,9 2,2 2,3 2,6 3,2 Yht. > 65 vuotta 14,7 15,8 17,4 20,5 22,9 24,7 26,3 (Lähde: Tilastokeskus 19.6.2004, lainattu 3.10.2011)

Toiminnan yhteiskunnallinen merkitys Hanke antaa pitkään työttömänä olleelle henkilölle mahdollisuuden tehdä arvokasta, arvostettua työtä saada työkokemusta, jopa kaksi vuotta kouluttautua kotitalous- tai sosiaali- ja terveysalan ammatteihin ja tuottaa näin yhteiskuntaan tulevia vanhustyön työntekijöitä.

Kunta hyötyy avustajatoiminnasta Apu täydentää kunnan vanhusten avopalveluja ja vapauttaa resursseja muuhun vanhuspalveluun. Vanhusten laitokseen siirtyminen lykkäytyy. Hanke tuottaa uutta työvoimaa vanhus- ja vammaispalveluihin. Hanke auttaa kuntia hoitamaan työllistämisvelvoitetta. Työmarkkinatuilla tuetaan työllisyyttä. Rahat jäävät kuntaan. Työttömiä saadaan aktivoitua, työllistettyä ja lisättyä työelämänvalmiuksia mm. koulutuksella. Toimeentulomenot vähenevät, verotulot kasvavat.

Miten avustajatoiminta eroaa yksityisistä ja kunnallisista palveluista? Kiireettömyys, aikaa keskusteluun ja vuorovaikutukseen arkisen kotityön ohessa Avustajalla n. 6 tunnin työaika ja pääsääntöisesti 2 asiakasta päivässä Yhdessä tekeminen, kuntouttava työote Vahvasti asiakkaan tarpeista lähtevä palvelu Ei terveydenhoidollisia tehtäviä

Kentän havaintoja Kunnissa ei juurikaan työllistetä muita kuin vähintään lähihoitajatutkinnon suorittaneita. Kotihoidossa asiakastyöaika jää jopa vain 4 h/vrk, kirjauskäytännöt vievät aikaa. Suurikaan työntekijöiden lisäys ei tunnu nopeasti voimavarana. Vanhukset ja vammaiset tarvitsevat apukäsiä ja -jalkoja. Vamma on ominaisuus, ei sairaus. Vanhan ajan kotiavustajille olisi käyttöä.

Järjestöjen rooli työvoiman turvaajana Työvoimapoliittinen palkkatuki mahdollistaa avustajatoiminnan tyyppisen työllistämisen. Hyödynnetään kotimaisia työvoimaresursseja, mutta kaikkia emme voi työllistää. Osa tarvitsee vankempaa kuntouttavaa tukea siirtyäkseen avoimille työmarkkinoille. Vajaakuntoisissa on myös iso voimavara, jota ei tule unohtaa. Järjestöt voivat ottaa osan vastuusta tulevaisuuden työvoiman turvaamiseksi ja täydentävänä palvelumuotona.

Avustajalta edellytetään soveltuvuutta henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja yksin työskentelyyn kiinnostusta ja halua työskennellä ikä-ihmisten parissa kiinnostusta kouluttautumiseen. Aikaisempi koulutus tai kokemus alalta ei ole välttämätön. Kuten aikoinaan sotiemme veteraanit joutuivat muokkaamaan omat ammattihaaveensa uusiksi, moni nykyajan työtön on esimerkiksi tuotannollis-taloudellisista syistä irtisanottuna samankaltaisessa tilanteessa.

Työvoimahallinto edellyttää avustajien ohjausta ja tukemista Valtakunnallinen tukihanke tukee aluehankkeiden toimintaa: antaa välineitä, tuottaa synergiaa ja kannustaa jakamaan hyviä käytänteitä. Aluehankkeissa pyritään aktiivisesti tukemaan ja edistämään avustajiksi palkattujen sosiaalisia, koulutuksellisia ja ammatillisia valmiuksia. Alueellisten projektien ohjaushenkilöstön rooli on avainasemassa siinä, miten avustajat saadaan motivoitumaan, luottamaan itseensä ja kasvamaan tehtäviensä tasolle.

Kouluttautumisen esteitä Iäkkäämmät työntekijät eivät enää lähde suorittamaan laajaa tutkintoa, mutta olisivat valmiita jatkamaan avustavissa tehtävissä ennemmin kuin olisivat työttömiä. Lyhyempiin tutkintoihin valmiutta löytyy. Joillakin on luki- tai muita oppimisvaikeuksia. Hyviä ”tyyppejä”, käytännön työntekijöitä, joilla ei ole paikkaa työelämässä.

Avustajien ikäjakauma 2009 2010 < 25 3 % 3,5 % 26–30 4 % 3,5 % 31–40 17 % 15,3 % 41–50 37 % 33,0 % 51–55 23 % 22,4 % 56 > 16 % 22,4 % Avustajista 13 % on miehiä ja 87 % naisia.

Muuttuneet koulutusvaatimukset Koulutusuudistus syrjäytti 1990-luvulla valtavan joukon työntekijöitä, joilla ei ole riittävää pätevyyttä. Työ painottui opastukseen, ohjaukseen ja neuvontaan. Kenelle kuuluu käytännön kotitaloustyöt, kun vanhus ei jaksa laittaa ruokaa, siivota tai leipoa jne.

Jatkosijoittuminen avustajatyön jälkeen 2010 Kouluttautuminen työsuhteen aikana 2010 Työllistynyt kuntaan 6,5 % Työllistynyt muualle 26,9 % Työllistynyt yrittäjäksi 1,9 % Siirtynyt opiskeleman 10,6 % Työttömänä 28,7 % Sairaana 7,4 % Eläkkeellä 4,2 % Muu tieto 2,3 % Ei tietoa 11,6 % Työsuhteita päättyi vuoden aikana 216 kpl. Yllä tilanne 3 kuukautta työsuhteen jälkeen. Lähihoitajan osatutkinto 22 Lähihoitaja kesken 6 Kotityöpalvelun ammattitutkinto 16 Kotityöpalvelun ammattitutkinto kesken 17 Henkilökohtaisen avustajan tutkinto kesken 6 Hygieniapassi 25 EA1 tai hätäensiapu 52 Lukuisia avustajien työpaikkakoulutus- tilaisuuksia, joihin kaikki osallistuvat.

Avustajatoiminnan vaikutuksia Työsuhteen jälkeen avustajaa ohjataan avoimille työmarkkinoille, siirtymään yrittäjiksi tai jatkamaan opintoja. Työsuhteen aikana avustaja voi suorittaa mm. kotityöpalvelun ammattitutkinnon (tai osia) lähihoitajan tutkinnon osia hoiva-avustajan koulutuksen henkilökohtaisenavustajan koulutuksen laitoshuoltajan tutkinnon yms.

Avustajatoiminnan tueksi 2011 Palvelusopimus, jossa sovitaan palvelun sisällöstä (toiminta järjestön vapaa-ehtoisesti tuottamaa palvelua; ilmoituksenvaraista toimintaa valvovat kunnat) Oma nettisivusto osoitteessa www.avustajatoiminta.fi Uusittu yleisesite, jossa kaikkien järjestöjen logot. Sähköinen Surveypal-työväline avustajien kehityksen seurantaan, ohjaukseen ja tukemiseen Koulutussuunnittelija aluehankkeiden tueksi Avustajien työkirja perehdytykseen ja laadun takaamiseksi Leasing-autoja syrjäseuduille työllistymisen helpottamiseksi

Yhteistyötä tarvitaan 70 000 vanhustyöntekijää on jäämässä eläkkeelle lähivuosina ja samanaikaisesti vanhusten määrä kasvaa. Hyväksi havaitut avustajat eivät työllisty ilman koulutusta. Koulutetut lähihoitajat hakeutuvat muihin tehtäviin. Mitä tässä olisi yhdessä tehtävissä? Miten porrastaa tehtävät, niin että koulutus, osaaminen ja asiakkaiden tarpeet kohtaisivat.

Järjestöt ovat mahdollisuus! Avustajat ovat potentiaalisia tulevia lähihoitajia, mutta osa etenee pienten askelten kautta. 50-vuotiaan työura ei voi olla ohi, sillä parhaimmillaan sitä on jäljellä vielä 20 vuotta. Tähän resurssien hukkaan heittämiseen yhteiskunnallamme ei voi olla varaa! Vanhukset ja vammaiset kaipaavat apukäsiä ja -jalkoja. Työntekijät kaipaavat mielekästä työtä, jossa he voivat kokea olevansa arvokas osa tätä yhteiskuntaa.

Lisätietoja www.avustajatoiminta.fi projektijohtaja Eija Kilgast eija.kilgast@sotainvalidit.fi p. 044 797 7881