Tampereen kaupunkiseudun kansalaisopistoselvitys 2010 OAJ 5.5.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YHTEISTYÖN JA PROJEKTIN MERKITYS RAUMAN KAUPUNKI Vammaistyön päällikkö Vesa Kiiski.
Advertisements

Pirkanmaan ennakointipalvelu
Pirkanmaan E-luukku -hanke
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Maahanmuuttajat markkinoille (MAAMARK) -projekti
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Paneelikeskustelu: Tampereen kaupunkiseudun tulevaisuus
Suupohjan seutuportaali –hanke
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tampereen kaupunkiseudun päiväkotihoidon kustannusvertailu 2010 Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi Suunnittelupäällikkö.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
KPL TIET KADUT.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen ryhmäkoko
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
Toiminnan suunnittelu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sastamalan toimintamalli
Ajankohtaista – seutusivistys
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2016
Kelpo-hanke Amisto
Toimipaikat päätoimialoilla Kangasalla 2013–2015
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2015
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2016
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2017
Väestönmuutokset Kangasalla 1990–2017
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2016
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2017
Elinkeinorakenne sukupuolen mukaan Kangasalla 2016
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2018
Esityksen transkriptio:

Tampereen kaupunkiseudun kansalaisopistoselvitys 2010 OAJ

 vuonna  vuonna  kunta169  kuntayhtymä4  yksityinen yhteisö, säätiö 26

Kangasala-Opisto Lempäälä-opisto Nokian Työväenopisto Oriveden seudun kansalaisopisto Pirkkala-opisto Tampereen työväenopisto Ylöjärven työväenopisto

 Kurssilaiset  (Netto) Opiskelijat  Opetustunnit (Vos-tunnit )  Päätoiminen henkilöstö53  Tuntiopettajat 850  Luennoitsijat30  Avustajat (mallit, säestäjät)20

Päätoimiset:  Rehtori, apulaisrehtori9  Koulutussuunnittelija, suunnittelija, kulttuurikoordinaattori5  Suunnittelijaopettaja, johtava opettaja10  Päätoiminen opettaja, kuvataideopettaja11  Toimistopäällikkö, -sihteeri14  Vahtimestari, iltavalvoja4 yht. 53 Määräaikaiset:  Tuntiopettajat850  Luennoitsijat30  Avustajat (mallit, säestäjät)20 yht.900

Kuntatalous Yhteiskunnan muutos Väestön koulutustason nousu Väestön ikääntyminen Globalisaatio Informaatioteknologia

Laki vapaasta sivistystyöstä 1998: arviointi Taiteen perusopetus Lakimuutos elinikäinen oppiminen, hyvinvointi ja terveys, kansainvälisyys ja kestävä kehitys - laatu- ja kehittämisrahoitus - yhteistyövelvoite

Henkilöstörakenne - l iian pieni päätoiminen henkilöstö suhteessa määräaikaisiin - pääoppiainealueilta puuttuu asiantuntija - päätoimisen opettajan toimenkuva ei vastaa nykyopiston tarpeita - hankerahoitus - myyntikoulutus - jatkuva suunnittelu ja toiminta - opiskelijoiden ohjaus, HOPSit, arvioinnit yms (taiteen perusopetus) - kurssien uusiutuminen %/vuosi - tuntiopettajien vaihtuminen %/vuosi

 1966 –2004 Pirkanmaan opistopiiri ry  Säännölliset yhteistyöpalaverit - rehtorit - rehtorit ja päätoimiset opettajat - yhteiskunnallisten aineiden tiimi - kielten opettajien tiimi

 Arviointihanke 1997 Kangasala-Opisto, Nokian Työväenopisto, Ylöjärven työväenopisto  Arviointihanke 1997 Ahjolan kansalaisopisto, Hämeenkyrön kansalaisopisto, Vammalan opisto

Opetushallituksen hankerahoitus Kokkolan seudun opisto/Kokkolan lasten ja nuorten kuvataidekoulu Nokian Työväenopisto Tampereen työväenopisto/Sara Hildén akatemia, Ylöjärven työväenopisto 3 raporttia

Opetushallituksen hankerahoitus Lempäälä-opisto Nokian Työväenopisto Tampereen työväenopisto Vaasan työväenopisto Ylöjärven työväenopisto 4 raporttia + ”gallup”

 Ahjolan kansalaisopisto  Hämeenkyrön kansalaisopisto  Kangasala-Opisto  Lempäälä-opisto  Nokian Työväenopisto  Oriveden seudun kansalaisopisto  Pirkkala-opisto  Tampereen työväenopisto  Ylöjärven työväenopisto Priima –opistot (9) Yhteistyötä toivovat lisäksi: Akaan opisto Autere-opisto Pälkäneen seudun kansalaisopisto Sastamalan opisto Valkeakoski-opisto

Säännölliset rehtorikokoukset Säännöllinen toimistotiimi hallinto, käytännöt, ohjeistus, tulkinnat Arviointihanke 2008 Toimiva työyhteisö – koulutus (VSOP) 2008 (7 opistoa) Hämeenkyrön kansalaisopisto, Kangasala-Opisto, Lempäälä- opisto, Nokian Työväenopisto, Oriveden seudun kansalaisopisto, Pirkkala-opisto, Ylöjärven työväenopisto Opintoseteliavustukset Tuntiopettajien perehdytyskoulutus Nokian verkkomalli yhteiseksi 2009

◦ Vapaaehtoinen verkosto ◦ Itsenäiset opistot ◦ Sopimus ◦ Tiedotusta ◦ Opetuksen koordinaatiota ◦ Yhteisiä tuntiopettajia ◦ Asiantuntijuuden jakamista

 Musiikin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma 2010, laaja oppimäärä  Laajan opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aloittaminen syksyllä 2010 ◦ Tuntiopettajat 19 ◦ Oppilaat (laaja+yleinen) 296 ◦ Uudet 57 Pirkan opistojen verkostoyhteistyö - yhteinen suunnittelijaopettaja - sihteeritehtävät

Teatteritaiteen perusopetus - yhteinen opetus aikuisille Nokialla, - yhteinen opetus lapsille ja nuorille Pirkkalassa - yhteistyörengas: Pirkan opistot, Sastamala, Valkeakoski, Teatteri Siperia Aikuisten kuvataiteen perusopetus - Nokia, Pirkkala - ”ristiinopiskelumahdollisuus” - - Tampere, Ylöjärvi, Nokia (Seutu AKU ) Lasten kuvataiteen perusopetus - Pirkkala, Lempäälä

◦ OPINTOSETELIAVUSTUS € ◦ OPINTOSETELIAVUSTUS € ◦ OPINTOSETELIAVUSTUS € ◦ Laatu- ja kehittämishankerahoitus ? ◦ Rakenteellisen kehittämisen hankerahoitus ?

 Vuodesta 2007 tuntiopettajien kokouksissa  Päätoimiselle henkilöstölle säännöllisesti henkilöstöpalavereissa  Pirkan opistojen koko henkilöstön seminaari  Pirkan opistojen koko henkilöstön seminaari

PIRKAN OPISTO OPETUS Koulutus- palveluiden myynti Hankkeet ja kehittäminen Muut palvelut Kuntien tilaamat erityispalvelut

MUUT PALVELUT KUNTIEN TILAAMAT PALVELU- KOKONAISUUDET JUHLAT JA TAPAHTUMAT OPISKELIJAT (yli / v) TUNTIOPETUS (n. 350 opettajaa) noin opetustuntia OPETUSALUE- VASTUUT OPINTONEUVONTA PROJEKTIT, KEHITTÄMINENTIEDOTUS, MARKKINOINTI, OPINTO-OPAS MUUT ASIAKKAAT OPETUS, PEDAGOGIIKKA henkilöstökoulutus HALLINTO: henkilöstö, rekrytointi päätöksen teko, yhteistyö ARVIOINTI TALOUS: budjetointi, tilinpäätökset, hankinnat, kuntien laskutus, tilat ja välineet, koulutuspalveluiden myynti PIRKAN OPISTON TEHTÄVÄALUEET PIRKAN OPISTON TEHTÄVÄALUEET ARVIOINTI, STRATEGINEN SUUNNITTELU, SIDOSRYHMÄ- YHTEISTYÖ HALLINTO TUKI- JA ASIAKAS- PALVELUT LASKUTUS RESKONTRA KURSSIHALLINTO OPETTAJA- REKISTERIT OPISKELIJA- HALLINTO OPINTOJEN SEURANTA MARKKINOINTI TIEDOTUS KUSTANNUS- LASKENTA TILASTOT PALKANMAKSU RESURSSIT ILTAPALVELU ASIAKASPALVELUOPETUSKESKUKSISSAASIAKASPALVELUOPETUSKESKUKSISSA

Toimintamallin ja organisaation lähtökohtia  Opisto näkyy ja toimii kaikissa toiminta-alueen kunnissa  Organisoitumisen lähtökohtana ovat strategian mukaiset tehtäväkokonaisuudet  Siirtymävaiheen aikana resurssit järjestetään vastaamaan tavoiteorganisaation toiminta- ajatusta  Palveluita kehitetään yhteistyössä hallintokuntien ja muiden sidosryhmien kanssa tarkoituksenmukaiseen suuntaan

TEHTÄVÄKOKONAISUUDET JohtaminenHallinto ja talous Kehittäminen ja hanketyöTiedottaminen ja markkinointi Tukipalvelut Suunnittelu ja opetus * Lähtökohtana ovat tehtäväkokonaisuudet * Suunnittelijaopettajat vastaavat oppiainealueitten seudullisesta suunnittelusta * Opetuspalvelut toteutetaan pääasiassa määräaikaisten tuntiopettajien voimin YKSITYISKOHTAINEN ORGANISAATIO MUODOSTETAAN SEUTUOPISTOPÄÄTÖKSEN JÄLKEEN YHTEISTYÖSSÄ NYKYISEN HENKILÖSTÖN KANSSA.