Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Valmistelutyön taustalla vammaispalvelulain muutos - Voimaan Keskeiset muutokset: 1. Palvelusuunnitelman aseman vahvistaminen 1. Laadittava ilman aiheetonta viivytystä 2. Palvelutarpeen selvittäminen aloitettava viim. 7. arkipäivänä yhteydenotosta 3. Päätökset tehtävä ilman aiheetonta viivytystä viim. 3 kk kuluessa hakemuksesta 2. VPL ensisijaiseksi suhteessa erityishuoltolakiin 3. Henkilökohtainen apu subjektiiviseksi oikeudeksi vaikeavammaiselle ja monipuolisuutta järjestämistapoihin
Henkilökohtaisen avun järjestämistavat 1. Henkilökohtainen avustaja –järjestelmä • Kunta korvaa vaikeavammaiselle henkilölle avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kulut • Vammainen henkilö toimii työnantajana, mutta kunnan tehtävä on ohjata ja neuvoa 2. Palveluseteli • Vammainen henkilö voi hankkia avustamista ostopalveluna kunnan hyväksymältä palveluntuottajalta 3. Kunnan oma toiminta tai ostopalvelu • Kunta hankkii avustajapalveluita julkiselta tai yksityiseltä palveluntuottajalta tai järjestämällä palvelun itse taikka sopimuksin yhdessä toisen kunnan tai muiden kuntien kanssa
Henkilökohtaisen avustajatoiminnan piirissä asiakkaita vuoden aikana yhteensä
Henkilökohtaisen avun keskuksen valmistelutyö • Valmistellaan Kaakkois-Suomen vammaistyön kehittämisyksikön (Socom Oy) toimesta yhteistyössä valtakunnallisten vammaisjärjestöjen kanssa • Vammaistyön kehittämisyksikön ohjausryhmässä kunnat (virkamiestaso) yhdessä sitoutuneet yhteiseen kehittämiseen • Valmistelutyön taustalla vammaisille työnantajille v tehty kysely ja siinä esille nostetut epäkohdat • Kunnissa toukokuussa meneillään kartoitus henkilökohtaiseen apuun liittyviin asioihin käytettävästä työajasta
Asiakkaiden toivomat palvelut HA-keskukselta Palvelu% Sijaisvälitys84 Avustajien koulutus55 Hallinnolliset palvelut52 Avustajien rekrytointi52 Neuvonta ja ohjaus52
Työnantajavelvoitteiden hoitaminen ItseKuntaOmainenTilitsto Työsuhteen käynnistä- miseen liittyvät asiat Rekry, Haastattelu, Työsopimus, koeaika 61%12%23% Palkka ym. Hallinnolliset tehtävät Vakuutukset, Työterveyshu olto, palkat, lomat, korvausten haku 32%28%12%22% Päivittäis- johtaminen Ristiriitatilant eiden selvittäminen,perehdytys, neuvonta, 63%6%23% Työsuhteen muutokset Sijaisten hankkiminen, työsuhteen päättäminen 59%17%19%
Henkilökohtaisen avun keskuksen tuottamat palvelut 1. Sijaisvälityksen organisoiminen ja toteuttaminen 2. Työnantajien tukeminen avustajien rekrytoinnissa 3. Työnantajien ja avustajien neuvonta, ohjaus ja perehdytys 4. Hallinnolliset palvelut 5. Avustajien koulutustoiminnan kehittäminen
Miten edetään? • Selvitetään kuntien halukkuus (= poliittinen tahto) yhteistyöhön kesän 2009 aikana • Henkilökohtaisen avun keskukselle palkataan suunnittelija alkaen • Valmisteluvaihe mm. • Avustaja- ja työnantajarekisterin kokoaminen • Neuvontamateriaalin valmistelu ja kokoaminen • Palkkahallinnon organisointi • Toiminta käynnistyy yhdellä työntekijällä, toimialueena koko Kaakkois- Suomi • Aluksi kuntien yhteinen kehittämishanke (pilottivaihe ) ??