Kemikaaliturvallisuuden ABC

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Työturvallisuus täydennyskoulutus.
VAAKA-hanke OPH:n terveiset • Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että työnantaja on tehnyt työturvallisuuslain mukaisen työn vaarojen.
Yhtälön ratkaiseminen
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Asta Koivisto | Joululeluprojekti Tulokset.
PAKKAUSMERKINNÄT KERTOVAT TUOTTEISTA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Ongelmajätteet ja niiden käsittely
Käyttötavarat ja WS1 Sinfos
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
KEMIKAALIVALVONTA TYÖSUOJELUHALLINNOSSA 26. – Kemikaaliturvallisuuden ja riskienhallinnan valvonta käytännössä Työsuojeluinsinööri Timo Österberg.
Kuinka rakentaa tietokone itse
Kemiaa luokanopettajille
Jätteiden lajittelu ja kierrätys
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
Euroopan kemikaaliviraston REACH-valvontahankkeet ( EU:n yhdenmukaistetut valvontaprojektit )  REACH-EN-FORCE-1, 2009 – 2010  REACH-EN-FORCE-2, 2010.
LAJITTELU JA KIERRÄTYS
Johdetun luokan määrittely tMyn1 Johdetun luokan määrittely •Kun johdettu luokka periytetään kantaluokasta, saadaan kantaluokan jäsenet enemmän tai vähemmän.
SUOJAINMATERIAALIEN KEMIKAALIKESTÄVYYS JA SUOJAIMIEN VALINTA
EY-lannoitteiden ja kalkitusaineiden markkinoille saattaminen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
Ohjeistus työntekijätiedoista
REACH ja CLP EU:n uudet kemikaaliasetukset
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
apulaisjohtaja Juha Pyötsiä Kemianteollisuus ry
Katri Klingberg Toimijan ABC
Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa
Valitse jokin alla olevista luvuista tai napsauta ”seuraava" -painiketta aloittaaksesi web-opas. 1.Kotisivulla liikkuminen?Kotisivulla liikkuminen? 2.Politiikanaloihin.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Työturvallisuus kouluissa – hyviä malleja ja haasteita
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
4. Hapan ja emäksinen Luetellaan
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
Palo- ja kemikaaliturvallisuus
SÄHKÖTURVALLISUUS By: Emilia, Jaana, Janita, Mikko, Tomas.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Kemikaalit ja työturvallisuus
By: Carita, Kaisa & Minna.  Sähköturvallisuuden perusvaatimus on kirjattuna sähköturvallisuuslakiin. Sen mukaan sähkölaitteet ja laitteistot on suunniteltava,
KEMIKAALEIHIN LIITTYVÄ TYÖTURVALLISUUS
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Fysiikan ja kemian sanaston luomiseen ja käsitteiden selventämiseen tähtäävä harjoitus. VUOSILUOKILLE 7-9 OTSO JARVA, SAARNILAAKSON KOULU AVAINSANAT Euroopan.
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
SJTL hallitus Jäsenyhdistyksellä täytyy olla vuosikokouksen valitsema hallitus. Hallituksen tehtävät koskevat yhdistyksen hoitamista huolellisesti.
Avain Kemia 2 | Luku 7 Useimpien epämetallioksidien vesiliuokset ovat happamia ja metallioksidien vesiliuokset ovat emäksisiä. Vetyionit aiheuttavat liuoksen.
Tiivistelmä 2. Laboratoriotyöskentely ja työturvallisuus
7. Aineet ovat seoksia tai puhtaita aineita
Sanallinen arviointi Wilmassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Tervetuloa.
Ilmoita heti opettajalle vahingosta
Käyttöturvatiedotteet
KÄYTTÖTURVATIEDOTTEET
Tuotteet turvallisiksi
TERVEYSTIETO PALOTURVALLISUUS.
Kasvinsuojeluaineiden varastointi ja hävittäminen
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYSTÄ
Esityksen transkriptio:

Kemikaaliturvallisuuden ABC Kemian opetuksen keskus, Kemma

Miten työturvallisuuden näkökulmat ilmenevät… …koulussasi? …opetuksessasi? …oppilaittesi toiminnassa?

REACH- ja CLP-asetusten vaikutus koulussa

REACH-asetus REACH = Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals, kyseessä on siis asetus kemikaalien rekisteröinnistä, arvioinnista, lupamenettelyistä ja rajoituksista osa EU-lainsäädäntöä, joka sitoo jäsenmaitaan REACHia valvoo Kemikaalivirasto

REACH-asetuksen soveltaminen REACHin vaikutukset riippuvat siitä, sovelletaanko niitä kemikaalin valmistajaan, maahantuojaan, jatkokäyttäjään vai jakelijaan. Opettajat ja oppilaat ovat kemikaalien jatkokäyttäjiä Kemikaalien myyjät voivat olla valmistajia, maahantuojia, jatkokäyttäjiä tai jakelijoita. oleellista on, että kemikaalin myyjän tulee välittää ostajalle tiedot kemikaalin turvallisesta käytöstä ja aineen kanssa vaadittavista turvallisuustoimenpiteistä nämä tiedot selviävät yleensä käyttöturvallisuustiedotteesta, jonka liitteenä saattaa olla vielä erityisiä turvallisuusarviointeja

Käyttöturvallisuustiedote (KTT) Mitä tarvittavaa tietoa käyttöturvallisuustiedotteesta löytyy? Vaaran yksilöinti Varastointi ja jätteiden hävittäminen Suojavarusteet ensiapuohjeet

Käyttöturvallisuustiedote On oltava jos puhdasaine/seos luokiteltu vaaralliseksi On oltava työntekijöiden helposti saatavilla Päivitettävä vuosittain Jäljennökset toimitettava esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle Liitteeksi pelastussuunnitelmaa

Esimerkki 1 Kouluun tilataan kemikaalitoimittajalta 1 M NaOH- liuosta. Kemikaali on tarkoitettu laboratoriokäyttöön. Myyjän tulee toimittaa lähetyksen mukana myös käyttöturvallisuustiedote, josta ilmenee miten natriumhydroksidia käytetään turvallisesti. Opettajalla on oikeus ilmoittaa myyjälle, että käyttää kemikaalia happo-emästitrauksissa. todennäköisesti kemikaalin turvallisuusarvioinneissa on varauduttu juuri tähän käyttöön

Esimerkki 2 Opettaja ostaa kaupasta puhdistusainetta, jota hän aikoo käyttää emäksenä kemiantunnilla hän haluaa saada kemikaalin käyttöturvallisuustiedotteen (löytyy esim. internetistä) käyttöä kemiantunnilla ei kuitenkaan ole huomioitu tuotteen turvallisuusarviossa opettaja voi ilmoittaa käytöstään puhdistusaineen valmistajalle todennäköisesti tämä vain toteaisi ettei tuotetta ole tarkoitettu tähän käyttöön eli tuotteen turvallisen käytön suunnittelu ja arviointi jäisi opettajan omalle vastuulle

CLP-asetus CLP = Classification, Labelling and Packaging of substances and mixtures tarkoitus yhdenmukaistaa EU-alueen kemikaalipakkausten merkinnät uuden YK:n alaisuudessa hyväksytyn kansainvälisen järjestelmän mukaisiksi asetus tuo kemikaalipakkauksiin uudet varoitusmerkit, sekä uudet vaara- ja turvalausekkeet

Uudet varoitusmerkit Uusiin varoitusmerkkeihin ei enää kuulu sanallista osaa, eli merkeillä ei ole nimiä Uudet huomiosanat ”vaara” ja ”varoitus” otetaan käyttöön osana kemikaalien pakkausmerkintöjä

Erot vanhoihin merkkeihin Työsuojeluhallinnon sivuilla on esitetty uusia ja vanhoja merkkejä vertaileva taulukko: http://www.tyosuojelu.fi/fi/uudetvaroitusmerkit uuden järjestelmän mukaiset merkit eivät kuitenkaan vastaa suoraan vanhoja vanhassa järjestelmässä kemikaalipakkauksiin merkittiin vaaraa kuvaavat R-lausekkeet ja turvallisuustoimenpiteisiin liittyvät S-lausekkeet uudessa järjestelmässä käytetään vaara- ja turvallisuuslausekkeita, eli H- ja P-lausekkeita nämä kaksi lausekejärjestelmää eivät ole suoraan vertailukelpoisia

CLP-asetuksen mukaiset pakkausmerkinnät Kemikaalipakkaukseen tulee uuden järjestelmän mukaan merkitä suomeksi ja ruotsiksi kemikaalin nimi vaaralausekkeet (H-lausekkeet) ja turvalausekkeet (P- lausekkeet) kaikki vaaralausekkeet on merkittävä turvalausekkeita enintään kuusi, ellei erityisen vaarallinen tuote varoitusmerkit ja huomiosana (vaara tai varoitus) toimittajan nimi, osoite ja puhelinnumero mahdolliset muut lainsäädännössä vaaditut tiedot Yleiseen kulutukseen tarkoitetuissa aineissa, esimerkiksi pesuaineissa, tulee myös lukea vaarallisen aineen nimellismäärä pakkauksessa.

Pakkausmerkinnät koulussa Kemikaalien toimittajat käyttävät merkintöjä pakkauksissaan. Mikäli opettaja siirtää kemikaalia toiseen pakkaukseen, hänen tulee huolehtia uusista pakkausmerkinnöistä. Mikäli pakkauksen tilavuus on korkeintaan 125 ml, siihen ei tarvitse merkitä vaara- tai turvalausekkeita Kaikki muut pakkausmerkinnät on kuitenkin oltava! Mikäli kemikaali saapuu koululle tällaisessa pakkauksessa, sen vaara- ja turvalausekkeet löytyvät käyttöturvallisuustiedotteesta Mikäli alkuperäisessä pakkauksessa on vain vanhat varoitusmerkit, uuteen pakkaukseen siirrettäessä tulisi pakkaus merkitä uuden asetuksen mukaisesti.

Esimerkki 3 Kouluun tilataan väkevää suolahappoa, jossa on asianmukaiset pakkausmerkinnät. Opettaja siirtää suolahappoa 50 ml tippapulloon, jotta voi käyttää sitä demonstraatioissa. tähän pulloon ei tarvitse merkitä alkuperäisestä pakkauksesta löytyviä H- tai P-lausekkeita, mutta siihen tulee merkitä kemikaalin nimi, valmistajan yhteystiedot, varoitusmerkit, huomiosana ja mahdolliset muut tiedot

Esimerkki 4 Opettaja laimentaa edellisen esimerkin suolahappoa 1 molaariseksi liuokseksi oppilastöitä varten. Uuden 1 M suolahapon pakkausmerkinnät täytyy kuitenkin miettiä uudelleen, sillä sekä H- että P- lauseet muuttuvat kun ainetta laimennetaan. opettaja vastaa uusien pakkausmerkintöjen laatimisesta apuna tässä voi käyttää esim. tuotteen myyjän käyttöturvallisuustiedotteita

CLP-asetuksen vaikutukset koulussa Uusien varoitusmerkkien käyttöönotto on pitkä prosessi vuoteen 2017 mennessä viimeistenkin vanhojen varoitusmerkkien ja samalla R- ja S-lauseiden tulisi poistua pakkauksista kouluilla on kuitenkin oikeus käyttää vanhoja merkintöjä vielä tämänkin jälkeen oppilaiden ja opettajien tulisi tuntea sekä vanhat, että uudet varoitusmerkit ainakin vuoteen 2017 saakka

Lisätietoa http://www.reachneuvonta.fi/ ylälaidan Esitteet ja koulutus –linkin takaa löytyy lyhyet yhteenvedot REACH- ja CLP-asioista

Luokkatilan työturvallisuus lähde: http://www.oph.fi/julkaisut/2011/luonnontieteiden_opetusti lat_tyoturvallisuus_ja_valineet

Luokkatilan turvallisuus Käsitellään sellaisia luokkatiloja, joissa tehdään kokeellisia kemian töitä Turvallisuuteen kuuluu paloturvallisuus sähköturvallisuus suojavarusteet turvalaitteisto kemikaalien käsittely ensiapu

Paloturvallisuus luokkatilan sisustuksen tulee olla paloturvallinen esim. verhot tulisi valmistaa vaikeasti syttyvästä kankaasta luokasta tulisi löytyä alkusammutusvälineet sammutuspeite palamatonta kangasta tarpeeksi iso myös sammuttajan suojaamiseksi sammutin käsisammutin on tarpeeksi tehokas luokkakäyttöön jauhe-, vaahto- ja hiilidioksidisammutin soveltuvat parhaiten kemikaali- ja sähköpalojen sammutukseen

Sähköturvallisuus Oppilaat saavat käyttää kosketussuojattuja sähkölaitteita jos laite ei ole kosketussuojattu: maksimijännite on vaihtovirran tapauksessa 25 V ja tasavirran tapauksessa 60 V. sen tulee olla suojaerotettu muista piireistä, eikä laitteen oikosulkuvirta saa olla vaarallisen suuri SELV ja PELV luokassa, jossa oppilaat tekevät sähkötöitä, tulisi olla kytkin kaikkien työpisteiden sähkön katkaisemiseen kytkimen tulee olla näkyvällä paikalla ja helposti saavutettavissa mikäli kaikki luokassa käytettävät sähkölaitteet ovat yllä esitettyjen vaatimusten mukaisia ja kosketussuojatut laitteet kytketään pistorasiaan, ei erillistä hätäkytkintä välttämättä tarvita

Suojavarustus Laboratoriotöissä on käytettävä työn vaatimia suojavarusteita avotulen kanssa suojamyssyä, tai hiukset on sidottava tavalla, joka estää tulen tarttumisen hiuksiin avotulen korvaamista esim. sähkölevyllä kannattaa harkita suojalaseja pitää käyttää, kun työssä on vaarana syntyä roiskeita tai sirpaleita suojalasien tulisi mahtua myös silmälasien päälle suojatakkeja/esiliinoja, sekä suojahanskoja voi käyttää tarvittaessa

Turvalaitteisto vetokaappi käytettävä ” demonstraatioissa ja oppilastöissä, joissa kehittyy syövyttäviä, ärsyttäviä tai myrkyllisiä kaasuja tai höyryjä, joiden poistamiseen kohdepoisto ei ole riittävä” kohdepoisto voi tarkoittaa esim. liesituuletinta tulisi löytyä kaikista luokista, joissa tehdään kemian kokeellisia töitä, sekä tilasta, jossa opettajat valmistelevat töitä voidaan käyttää myös luokasta toiseen siirrettävää vetokaappia

Turvalaitteisto hätäsuihku kiinteä hätäsuihku, jonka alle mahtuu seisomaan aikuinenkin suihkun alus pidettävä aina vapaana vähintään 1,5 m pitkä letku, jonka päässä vartalo- ja silmäsuihku kytketty luokan vesipisteeseen suihkusta pitää tulla vähintään huoneenlämpöistä vettä

Turvalaitteisto silmäsuihku ensiapukaappi tarkoitettu syövyttävän aineen huuhtomiseen silmistä tai kasvoilta sijainti ja toiminta mietittävä niin, että voi käyttää sokaistuneena voi olla myös silmähuuhdepullo, jota säilytetään ensiapukaapissa ensiapukaappi ensiapuohjeet, haavojen ja palovammojen ensihoitovälineet, (silmänhuuhteluvälineet), sakset, pinsetit, hakaneuloja, suojakäsineet ja hälytysnumerot”

Kemikaalit Kemikaalit tulee säilyttää opetusvälinevarastossa tai erillisessä varastossa. kaikki sellaiset kemikaalit, joista tulee laatia käyttöturvallisuustiedote, tulee säilyttää palamattomassa, lukitussa ja ilmastoidussa kemikaalikaapissa tai erillisessä kemikaalivarastossa Oveen sisältävien kemikaalien varoitusmerkinnät

Kemikaalit Keskenään reagoivat kemikaalit tulee säilyttää erillään http://www.ttl.fi/ova/ Esimerkkikaapit 1. Kiinteät epäorgaaniset aineet. 2. Hapettavat aineet 3. Epäorgaaniset liuokset 4. Vahvat, väkevät hapot 5. Kiinteät orgaaniset yhdisteet 6. Orgaaniset nesteet 7. Ammoniakki ja ammoniumyhdisteet 8. Emäksiset liuokset (Perunka & Pirilä 2013)

Jätteiden käsittely Jos kemikaalilla on varoitusmerkintä, se luokitellaan vaaralliseksi aineeksi (ent. ongelmajäte)  kerätään talteen Tuntemattomat aineet käsitellään aina vaarallisina aineina Kemikaalijätteiden lajittelu oikein! Poiskuljetuksen saa hoitaa ainoastaan VAK-auto

Pohdintoja Miten jätteiden poiskuljetus kannattaa hoitaa? Voiko syntyvien jätteiden määrää pienentää? Mitä kemikaalivastaavan tehtäviin kuuluu? Mitä kemikaaleja oppilaat voivat käyttää?

Linkkejä Koululaboratorion työturvallisuuden seuranta http://www.mfka.fi/fileadmin/users_mfka/Turvallinen/LT- 1-Koululab_li1.pdf Kemikaalivastaavan opas http://ouluma.fi/2013/10/kemikaalivastaavan-opas/