SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE AVa/SKu 16.8.05 SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE Liikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkoi 1870 Matka-aika tuolloin 13 h 20 min 1990 luvun alussa matka-ajassa päästiin alle 7 h Nyt matka-aika 5 h 41 min 16.8.05, AVa/SKu, sivu 1
SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN JUNALIIKENNE Kolme lähtöä joka päivä Pietariin suomalainen Sibelius- ja venäläinen Repin-juna. Pysähtyy myös Viipurissa. Moskovaan venäläinen Tolstoi-juna. Pysähtyy myös Viipurissa ja Pietarissa. Sibelius lähtee Helsingistä klo 7.42, Repin klo 15.42, Tolstoi klo 17.42 Pietarista Repin lähtee klo 7.28, Sibelius klo 16.28, Tolstoi lähtee Moskovasta klo 22.50 Kaikilla junilla pääsee Viipuriin/ Viipurista, sekä Tolstoilla lisäksi Moskovaan/Moskovasta. 16.8.05, AVa/SKu, sivu 2
SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO AVa/SKu 16.8.05 SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO Sibelius-juna Sibelius-junan henkilökunta ja kalusto on suomalainen Junan vakiokokoonpanossa on 1 lk:n vaunu, kolme 2 lk:n vaunua, ravintolavaunu ja matkatavara-konduktöörivaunu 1 lk:n vaunussa on 6 kuuden hengen hyttiä sekä 11 paikkaa salonkiosastossa 2 lk:n vaunussa on 72-76 paikkaa avo-osastossa, yhdessä vaunussa on 16 paikkaa tupakoiville Lisävaunuja tarpeen mukaan 16.8.05, AVa/SKu, sivu 3
SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO Repin-juna Repin-junan henkilökunta ja kalusto on venäläinen Junan vakiokokoonpanossa on 1 lk:n vaunu, kolme 2 lk:n vaunua ja ravintolavaunu 1 lk:n vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä, paikat on makuupaikkoja 2 lk:n vaunuissa on 9 kuuden hengen hyttiä (istumapaikat) Lisävaunuja tarpeen mukaan 16.8.05, AVa/SKu, sivu 4
Suomen ja Venäjän välisen junaliikenteen kalusto Tolstoi-juna Tolstoi-junan henkilökunta ja kalusto on venäläinen Junan vakiokokoonpanossa on kolme 1 lk:n vaunua, kuusi 2 lk:n vaunua, business-luokan vaunu ja ravintolavaunu 1 lk:n vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä 2 lk:n vaunussa on 9 neljän hengen hyttiä Junassa on vain makuupaikkoja Lisävaunuja tarpeen mukaan Tulossa uusi suihkullinen business-luokan vaunu 16.8.05, AVa/SKu, sivu 5
TOLSTOI-JUNAN TOISEN LUOKAN MAKUUVAUNUOSASTO 16.8.05, AVa/SKu, sivu 6
PALVELUT SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN LIIKENTEEN JUNISSA Sibelius-junan 1. lk:n ilmastoidussa vaunussa on kiinteiden pöytien alla PC-pistokkeet. Salonki-osasto (11 paikkaa) voidaan varata ryhmämat-kustustilaksi, joka käy hyvin neuvotte-luihin Kaikkiin juniin voidaan liittää myös VR:n salonkivaunut ja konferenssi-vaunu 16.8.05, AVa/SKu, sivu 7
PALVELUT SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN LIIKENTEEN JUNISSA Kaikissa junissa valuutanvaihtomah-dollisuus Repin-junassa lipun hintaan sisältyy välipala. Eri maksusta on mahdollista tilata teetä/kahvia vaunuhoitajalta. Tuotteet tarjoillaan omalle paikalle Tolstoi-junassa on mahdollista saada teetä/kahvia eri maksusta omalle paikalle tarjoiltuna Tolstoi-junan business luokan vaunussa on pieni baariosasto Makuuhyttien välissä on suihku. Uusi vaunu tulossa syksyllä 2005 16.8.05, AVa/SKu, sivu 8
IDÄN LIIKENTEEEN MATKUSTUS 1999 - 2004 Matkoista v.2004 tehtiin n. 38% Moskovaan Pietarin matkoista n. 24% tehtiin Repin-junalla ja n. 37% Sibelius-junalla. Matkustajien kansallisuudet (v.2004) Venäläisiä 47% Suomalaisia 31% Eurooppalaisia 7% Aasialaisia 6% Muut 9% 16.8.05, AVa/SKu, sivu 9
MARKKINOINTI JA MYYNTI Markkinoinnin ja mainonnan suuntaviivoista keskustellaan VR:n ja OAO RZD:n kesken Lipputuotteista ja annettavista alennuksista päätetään yhdessä Kumpikin hoitaa markkinoinnin omassa maassaan Kumpikin myy liput omien myyntikanaviensa ja matkatoimistojen kautta VR tekee myös omia junamatka + hotellipaketteja Pietariin ja Moskovaan VR myy lippuja myös Venäjän kautta kolmansiin maihin kulkeviin juniin * OAO RZD = Venäjän rautatiet 16.8.05, AVa/SKu, sivu 10
YHTEISTYÖ OAO RZD:N JA LOKAKUUN RAUTATIEN KANSSA Liikennöinti perustuu yhdysliikennesopi-mukseen, joka on valtioiden välinen Yhdysliikennekonferenssi järjestetään LVM:n ja Venäjän Federaation liikenneministeriön kesken vuosittain Venäjän rautateiden (OAO RZD) liikenteenhoidosta Suomen puolelle vastaa Lokakuun rautatie (OZD), joka on yksi OAO RZD:n 17 rautatiefiliaalista VR:n ja OAO RZD:n sekä ODZ:n kanssa yhteistyö on vilkasta Yhteinen kehittämissuunnitelma tehdään ja hyväksytään korkeimman johdon toimesta vuosittain Vuosikokous johdon kesken pidetään kerran vuodessa Henkilöliikenneasioista päätetään kaksi kertaa vuodessa kokoontuvassa Henkilöliikenne-työryhmässä Operatiivisella tasolla yhteydenpito on päivittäistä 16.8.05, AVa/SKu, sivu 11
NOPEAJUNA-HANKE 16.8.05, AVa/SKu, sivu 12
NOPEAJUNA-HANKE Tavoitteena yhdistää Pietarin n. 7 milj. asukkaan talousalue ja Helsingin n. 1 milj. asukkaan talousalue Nopeuttaa myös yhteyttä Moskovaan Helsinki-Pietari etäisyys 456 km Matka-ajat Tavoitteena nykyaikainen kallistuvakorinen nopeajunayksikkö Koko hankkeen kustannusarvio (rata+kalusto) n. 1800 M€ 16.8.05, AVa/SKu, sivu 13
NOPEAJUNA-HANKE Aikatavoitteet eri rataosuuksilla: Matka- Lyhennys- Nopea Matka aika nyt tarve yhteys Pietari - maiden raja 2 h 34 min 1 h 29 min 1 h 05 min Maiden raja - Helsinki 3 h 07 min 1 h 12 min 1 h 55 min Koko matka Pietari - Helsinki 5 h 41 min 2 h 41 min* 3 h (* sisältää veturin vaihtojen poistumisen 30 min) 16.8.05, AVa/SKu, sivu 14
NOPEAJUNA-HANKE Hanke ollut korkealla tasolla esillä jo 10 v Raportti ”Nopea rautatieyhteys Helsinki-Pietari 1995” ”Helsingin ja Pietarin välistä nopeaa junaliikennettä koskeva kannattavuus- ja vaikuttavuusselvitys 1997” ”Nopeajunaliikenne välillä Pietari-Helsinki, käynnistämiseen liittyvät liikenteen hoidolliset ja operatiiviset kysymykset 1998” ”Vaiheistettu toimenpideohjelma 2001” ”Nopean junan tekninen spesifikaatio 2002” 16.8.05, AVa/SKu, sivu 15
NOPEAJUNA-HANKE VAATIMUKSET Radan kunnostus Suomessa Rataosuus Toimenpide Km Kustannukset Valmistumis- milj.euroa ajankohta Helsinki-Lahti oikorata Kerava-Lahti 63 336 2006 Lahti-Luumäki uudistaminen 120 150 2010/2011 nopealle liikenteelle Luumäki-Vainikkala lisäraide 32 85 2010 jälkeen Radan kunnostus Venäjällä Rataosuus Toimenpide Km Kustannukset Valmistumis- milj.euroa ajankohta Pietari-Buslovskaja uudistaminen 169 500 2008 nopealle junalle Pietari-Iosevo- parannus ja uusi 190 710 2008 Kammengorsk- rata tavaraliikenteelle Viipuri Nopeajunakalusto 30 - 40 M€ 16.8.05, AVa/SKu, sivu 16
NOPEAJUNA-HANKE AIKASÄÄSTÖT SYNTYVÄT KUN nopeus nousee veturivaihdot pois rajamuodollisuudet liikkuvassa junassa myös Venäjällä 16.8.05, AVa/SKu, sivu 17
NOPEAJUNA-HANKE 16.8.05, AVa/SKu, sivu 18
NOPEAJUNA-HANKE Matkustajamäärien odotetaan nopeajunaliikenteen käynnistyessä jopa kolminkertaistuvan Junamatkamäärien kehitys ja arvio tulevaisuudesta (Suomi-Venäjä): Vuosi Määrä (henkilöä) 70-luku 75 000 1990 280 000 1992 95 000 1997 210 000 2001 240 000 2010 300 000 - 500 000 (arivo) 2020 550 000 - 850 000 (arvio) 16.8.05, AVa/SKu, sivu 19
NOPEAJUNA-HANKE KALUSTO JA LIIKETOIMINTAKONSEPTI Kaluston omistajaksi perustetaan yhteinen kalustoyhtiö Tulevan kaluston hankkivat VR Osakeyhtiö ja OAO RZD yhdessä. Täytettävä molempien maiden vaatimukset Nopeus 220 km/h Tavoite 4 vuoroa/suunta/vrk Nopein matka-aika saavutettavissa kallistuvakorisella nopealla junayksiköllä Paikkatarjonta 300/600 paikkaa (1-2 junayksikköä) Hyvät ravintola- ja businesspalvelut 16.8.05, AVa/SKu, sivu 20
NOPEAJUNA-HANKE Invapalvelut ym. erityisryhmät huomioidaan Kaksivirtajärjestelmä, ei veturinvaihtoja Kuljettaja vaihtuu rajalla Matkustamohenkilökuntana sekä suomalaisia, että venäläisiä konduk-töörejä koko matkan Lisäksi Junan varustelussa huomioidaan mahdollisuus käyttää tietokonetta matkan aikana Hyvä Infojärjestelmä Mahdollisuudet sujuviin viranomais-tarkastuksiin matkan aikana Hyvät matkatavaratilat Ilmastointi ym 16.8.05, AVa/SKu, sivu 21
NOPEAJUNA-HANKE BRANDI Nopealle junalle rakennetaan oma vahva brandi Brandin sisältö luodaan yhteistyössä operaattoreiden kesken ja brandiin liittyvistä asioista tehdään sopimus Vahvan brandin tavoitteena on: Tehdä nopeasta junasta kansainvälisesti tunnettu brandi (vrt. Eurostar, Thalys, ym.) Erottautua vanhoista, hitaammista junista positiivisella tavalla Sisältää mm. Yhtenäinen väritys ja ilme Yhtenäiset työasut Yhtenäinen mainonta ja markkinointi-materiaali Osapuolten sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin sekä markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteisiin Yhteistyö matkailusta vastaavien viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa 16.8.05, AVa/SKu, sivu 22
KALUSTOYHTIÖN JA OPERAATTOREIDEN ROOLIT Lipputulot Vuokra operaattoreilta Tuotot VR, OZD, OAO RZD Kalustoyhtiö Kaluston pääoma Kustan-nukset Huolto Myynti & markki- nointi Operointi Kaluston vuokra 16.8.05, AVa/SKu, sivu 23
PÄÄTÖKSENTEKOPOLKU KALUSTON HANKINTAAN Neuvottelut VR/OZD Kalustoyhtiön perustaminen Rahoitus, tarjous- kyselyt Kaluston hankinta KALUSTO- YHTIÖ Markkina- tutkimukset Palvelukon- septit ja hinnoittelu Speksi OPERAAT- TORIT Infrastruktuuri: Suomen puoli Venäjän puoli Ratainfran kunnostus nopealle liikenteelle Poliittinen päätös VALTIO/ INFRA 16.8.05, AVa/SKu, sivu 24