SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Venäjän läheisyyden merkitys Suomen matkailulle Jaakko Lehtonen
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Toimitusjohtaja Mikael Aro
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Univaje.
KIVIMÄEN MOOTTORIRADAT -HANKE-
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Esimerkki 1, s. 75 (74) € talletettiin pankkiin vuodeksi Korko 3,55 %
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Sijoitusrahastojen vuosi 2010 Finanssialan Keskusliitto Markku Savikko.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Toinen suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi Novgorodissa 15. – Foorumi-päivän avausluento Ylijohtaja Kalevi Kivistö Suomen opetus-
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2010 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
ESITTELY VR Osakeyhtiö/VR Cargo Kouvolan asiakaspalvelukeskus
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2009 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
HOLLOLAN URHEILIJAT-46 AMPUMAHIIHTO SUUNNITELMA SYYSKUU - JOULUKUU 2014.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Koronkorko Esimerkki 1, s.90 (88)
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
V Markku Hirvonen aloittaa ”harmaan talouden” selvitystyön VM Sauli Niinistön toimeksiannosta.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Suomen ja Venäjän välinen sopimus suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä.
Esityksen transkriptio:

SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE AVa/SKu 16.8.05 SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE Liikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkoi 1870 Matka-aika tuolloin 13 h 20 min 1990 luvun alussa matka-ajassa päästiin alle 7 h Nyt matka-aika 5 h 41 min 16.8.05, AVa/SKu, sivu 1

SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN JUNALIIKENNE Kolme lähtöä joka päivä Pietariin suomalainen Sibelius- ja venäläinen Repin-juna. Pysähtyy myös Viipurissa. Moskovaan venäläinen Tolstoi-juna. Pysähtyy myös Viipurissa ja Pietarissa. Sibelius lähtee Helsingistä klo 7.42, Repin klo 15.42, Tolstoi klo 17.42 Pietarista Repin lähtee klo 7.28, Sibelius klo 16.28, Tolstoi lähtee Moskovasta klo 22.50 Kaikilla junilla pääsee Viipuriin/ Viipurista, sekä Tolstoilla lisäksi Moskovaan/Moskovasta. 16.8.05, AVa/SKu, sivu 2

SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO AVa/SKu 16.8.05 SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO Sibelius-juna Sibelius-junan henkilökunta ja kalusto on suomalainen Junan vakiokokoonpanossa on 1 lk:n vaunu, kolme 2 lk:n vaunua, ravintolavaunu ja matkatavara-konduktöörivaunu 1 lk:n vaunussa on 6 kuuden hengen hyttiä sekä 11 paikkaa salonkiosastossa 2 lk:n vaunussa on 72-76 paikkaa avo-osastossa, yhdessä vaunussa on 16 paikkaa tupakoiville Lisävaunuja tarpeen mukaan 16.8.05, AVa/SKu, sivu 3

SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN JUNALIIKENTEEN KALUSTO Repin-juna Repin-junan henkilökunta ja kalusto on venäläinen Junan vakiokokoonpanossa on 1 lk:n vaunu, kolme 2 lk:n vaunua ja ravintolavaunu 1 lk:n vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä, paikat on makuupaikkoja 2 lk:n vaunuissa on 9 kuuden hengen hyttiä (istumapaikat) Lisävaunuja tarpeen mukaan 16.8.05, AVa/SKu, sivu 4

Suomen ja Venäjän välisen junaliikenteen kalusto Tolstoi-juna Tolstoi-junan henkilökunta ja kalusto on venäläinen Junan vakiokokoonpanossa on kolme 1 lk:n vaunua, kuusi 2 lk:n vaunua, business-luokan vaunu ja ravintolavaunu 1 lk:n vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä 2 lk:n vaunussa on 9 neljän hengen hyttiä Junassa on vain makuupaikkoja Lisävaunuja tarpeen mukaan Tulossa uusi suihkullinen business-luokan vaunu 16.8.05, AVa/SKu, sivu 5

TOLSTOI-JUNAN TOISEN LUOKAN MAKUUVAUNUOSASTO 16.8.05, AVa/SKu, sivu 6

PALVELUT SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN LIIKENTEEN JUNISSA Sibelius-junan 1. lk:n ilmastoidussa vaunussa on kiinteiden pöytien alla PC-pistokkeet. Salonki-osasto (11 paikkaa) voidaan varata ryhmämat-kustustilaksi, joka käy hyvin neuvotte-luihin Kaikkiin juniin voidaan liittää myös VR:n salonkivaunut ja konferenssi-vaunu 16.8.05, AVa/SKu, sivu 7

PALVELUT SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN LIIKENTEEN JUNISSA Kaikissa junissa valuutanvaihtomah-dollisuus Repin-junassa lipun hintaan sisältyy välipala. Eri maksusta on mahdollista tilata teetä/kahvia vaunuhoitajalta. Tuotteet tarjoillaan omalle paikalle Tolstoi-junassa on mahdollista saada teetä/kahvia eri maksusta omalle paikalle tarjoiltuna Tolstoi-junan business luokan vaunussa on pieni baariosasto Makuuhyttien välissä on suihku. Uusi vaunu tulossa syksyllä 2005 16.8.05, AVa/SKu, sivu 8

IDÄN LIIKENTEEEN MATKUSTUS 1999 - 2004 Matkoista v.2004 tehtiin n. 38% Moskovaan Pietarin matkoista n. 24% tehtiin Repin-junalla ja n. 37% Sibelius-junalla. Matkustajien kansallisuudet (v.2004) Venäläisiä 47% Suomalaisia 31% Eurooppalaisia 7% Aasialaisia 6% Muut 9% 16.8.05, AVa/SKu, sivu 9

MARKKINOINTI JA MYYNTI Markkinoinnin ja mainonnan suuntaviivoista keskustellaan VR:n ja OAO RZD:n kesken Lipputuotteista ja annettavista alennuksista päätetään yhdessä Kumpikin hoitaa markkinoinnin omassa maassaan Kumpikin myy liput omien myyntikanaviensa ja matkatoimistojen kautta VR tekee myös omia junamatka + hotellipaketteja Pietariin ja Moskovaan VR myy lippuja myös Venäjän kautta kolmansiin maihin kulkeviin juniin * OAO RZD = Venäjän rautatiet 16.8.05, AVa/SKu, sivu 10

YHTEISTYÖ OAO RZD:N JA LOKAKUUN RAUTATIEN KANSSA Liikennöinti perustuu yhdysliikennesopi-mukseen, joka on valtioiden välinen Yhdysliikennekonferenssi järjestetään LVM:n ja Venäjän Federaation liikenneministeriön kesken vuosittain Venäjän rautateiden (OAO RZD) liikenteenhoidosta Suomen puolelle vastaa Lokakuun rautatie (OZD), joka on yksi OAO RZD:n 17 rautatiefiliaalista VR:n ja OAO RZD:n sekä ODZ:n kanssa yhteistyö on vilkasta Yhteinen kehittämissuunnitelma tehdään ja hyväksytään korkeimman johdon toimesta vuosittain Vuosikokous johdon kesken pidetään kerran vuodessa Henkilöliikenneasioista päätetään kaksi kertaa vuodessa kokoontuvassa Henkilöliikenne-työryhmässä Operatiivisella tasolla yhteydenpito on päivittäistä 16.8.05, AVa/SKu, sivu 11

NOPEAJUNA-HANKE 16.8.05, AVa/SKu, sivu 12

NOPEAJUNA-HANKE Tavoitteena yhdistää Pietarin n. 7 milj. asukkaan talousalue ja Helsingin n. 1 milj. asukkaan talousalue Nopeuttaa myös yhteyttä Moskovaan Helsinki-Pietari etäisyys 456 km Matka-ajat Tavoitteena nykyaikainen kallistuvakorinen nopeajunayksikkö Koko hankkeen kustannusarvio (rata+kalusto) n. 1800 M€ 16.8.05, AVa/SKu, sivu 13

NOPEAJUNA-HANKE Aikatavoitteet eri rataosuuksilla: Matka- Lyhennys- Nopea Matka aika nyt tarve yhteys Pietari - maiden raja 2 h 34 min 1 h 29 min 1 h 05 min Maiden raja - Helsinki 3 h 07 min 1 h 12 min 1 h 55 min Koko matka Pietari - Helsinki 5 h 41 min 2 h 41 min* 3 h (* sisältää veturin vaihtojen poistumisen 30 min) 16.8.05, AVa/SKu, sivu 14

NOPEAJUNA-HANKE Hanke ollut korkealla tasolla esillä jo 10 v Raportti ”Nopea rautatieyhteys Helsinki-Pietari 1995” ”Helsingin ja Pietarin välistä nopeaa junaliikennettä koskeva kannattavuus- ja vaikuttavuusselvitys 1997” ”Nopeajunaliikenne välillä Pietari-Helsinki, käynnistämiseen liittyvät liikenteen hoidolliset ja operatiiviset kysymykset 1998” ”Vaiheistettu toimenpideohjelma 2001” ”Nopean junan tekninen spesifikaatio 2002” 16.8.05, AVa/SKu, sivu 15

NOPEAJUNA-HANKE VAATIMUKSET Radan kunnostus Suomessa Rataosuus Toimenpide Km Kustannukset Valmistumis- milj.euroa ajankohta Helsinki-Lahti oikorata Kerava-Lahti 63 336 2006 Lahti-Luumäki uudistaminen 120 150 2010/2011 nopealle liikenteelle Luumäki-Vainikkala lisäraide 32 85 2010 jälkeen Radan kunnostus Venäjällä Rataosuus Toimenpide Km Kustannukset Valmistumis- milj.euroa ajankohta Pietari-Buslovskaja uudistaminen 169 500 2008 nopealle junalle Pietari-Iosevo- parannus ja uusi 190 710 2008 Kammengorsk- rata tavaraliikenteelle Viipuri Nopeajunakalusto 30 - 40 M€ 16.8.05, AVa/SKu, sivu 16

NOPEAJUNA-HANKE AIKASÄÄSTÖT SYNTYVÄT KUN nopeus nousee veturivaihdot pois rajamuodollisuudet liikkuvassa junassa myös Venäjällä 16.8.05, AVa/SKu, sivu 17

NOPEAJUNA-HANKE 16.8.05, AVa/SKu, sivu 18

NOPEAJUNA-HANKE Matkustajamäärien odotetaan nopeajunaliikenteen käynnistyessä jopa kolminkertaistuvan Junamatkamäärien kehitys ja arvio tulevaisuudesta (Suomi-Venäjä): Vuosi Määrä (henkilöä) 70-luku 75 000 1990 280 000 1992 95 000 1997 210 000 2001 240 000 2010 300 000 - 500 000 (arivo) 2020 550 000 - 850 000 (arvio) 16.8.05, AVa/SKu, sivu 19

NOPEAJUNA-HANKE KALUSTO JA LIIKETOIMINTAKONSEPTI Kaluston omistajaksi perustetaan yhteinen kalustoyhtiö Tulevan kaluston hankkivat VR Osakeyhtiö ja OAO RZD yhdessä. Täytettävä molempien maiden vaatimukset Nopeus 220 km/h Tavoite 4 vuoroa/suunta/vrk Nopein matka-aika saavutettavissa kallistuvakorisella nopealla junayksiköllä Paikkatarjonta 300/600 paikkaa (1-2 junayksikköä) Hyvät ravintola- ja businesspalvelut 16.8.05, AVa/SKu, sivu 20

NOPEAJUNA-HANKE Invapalvelut ym. erityisryhmät huomioidaan Kaksivirtajärjestelmä, ei veturinvaihtoja Kuljettaja vaihtuu rajalla Matkustamohenkilökuntana sekä suomalaisia, että venäläisiä konduk-töörejä koko matkan Lisäksi Junan varustelussa huomioidaan mahdollisuus käyttää tietokonetta matkan aikana Hyvä Infojärjestelmä Mahdollisuudet sujuviin viranomais-tarkastuksiin matkan aikana Hyvät matkatavaratilat Ilmastointi ym 16.8.05, AVa/SKu, sivu 21

NOPEAJUNA-HANKE BRANDI Nopealle junalle rakennetaan oma vahva brandi Brandin sisältö luodaan yhteistyössä operaattoreiden kesken ja brandiin liittyvistä asioista tehdään sopimus Vahvan brandin tavoitteena on: Tehdä nopeasta junasta kansainvälisesti tunnettu brandi (vrt. Eurostar, Thalys, ym.) Erottautua vanhoista, hitaammista junista positiivisella tavalla Sisältää mm. Yhtenäinen väritys ja ilme Yhtenäiset työasut Yhtenäinen mainonta ja markkinointi-materiaali Osapuolten sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin sekä markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteisiin Yhteistyö matkailusta vastaavien viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa 16.8.05, AVa/SKu, sivu 22

KALUSTOYHTIÖN JA OPERAATTOREIDEN ROOLIT Lipputulot Vuokra operaattoreilta Tuotot VR, OZD, OAO RZD Kalustoyhtiö Kaluston pääoma Kustan-nukset Huolto Myynti & markki- nointi Operointi Kaluston vuokra 16.8.05, AVa/SKu, sivu 23

PÄÄTÖKSENTEKOPOLKU KALUSTON HANKINTAAN Neuvottelut VR/OZD Kalustoyhtiön perustaminen Rahoitus, tarjous- kyselyt Kaluston hankinta KALUSTO- YHTIÖ Markkina- tutkimukset Palvelukon- septit ja hinnoittelu Speksi OPERAAT- TORIT Infrastruktuuri: Suomen puoli Venäjän puoli Ratainfran kunnostus nopealle liikenteelle Poliittinen päätös VALTIO/ INFRA 16.8.05, AVa/SKu, sivu 24