Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV Kerkko Vanhanen, kehittämispäällikkö, HKL 19.03.09
Singapore - faktoja Pinta-ala 700 km2 Asukasluku 4,7 miljoonaa Joukkoliikennematkoja 5,8 miljoonaa / vrk bussi 3,1 miljoonaa / vrk metro / lightrail 1,8 miljoonaa / vrk taksi 0,9 miljoonaa / vrk Ajoneuvoja 850 000 kpl Henkilöautoja 500 000 kpl
Isäntänä Land Transport Authority
Singapore – joukkoliikenne Raideliikenne metro (MRT): 109 km, 67 asemaa lightrail (LRT): 29 km, 43 asemaa Bussit 2 operaattoria 325 reittiä 3 700 bussia Taksit 8 yhtiötä 24 000 taksia
Yhtenäinen lippujärjestelmä, vaihteleva taksa Singaporessa yhtenäinen lippujärjestelmä toimii niin bussi-, metro- kuin lightrail-liikenteessäkin. Taksa vaihtelee kulkumuodon mukaan (bussit, pikabussit, raideliikenne) sekä lipputyypistä riippuen myös kellonajan ja ajoneuvon varustelun suhteen (ilmastointi kyllä/ei).
Singapore – matkakortti EZ-link kortti käyttöönotto 2002 kortteja jaettu yli 10 miljoonaa kpl 200 000 latausta päivittäin korttien vaihto menossa (type C -> type B) kelpaa myös muihin maksuihin (ERP, MCD, kioskit) Muut maksutavat joukkoliikenteessä turistikortti (1 – 3 vrk) kertakortti (vain metro) käteinen (vain bussit)
Matkakortit vaihdetaan uusiin
Automaatit ovat keskeinen myyntikanava Lippuautomaatit, joita on kaikkiaan n. 500 kpl, ovat tärkeä myyntikanava Hyvän kosketuksen lippujärjestelmän toimivuuteen saa jo lentokentällä. Ja tälläkin kertaa turistin oli turvauduttava henkilökunnan tarjoamaan apuun.
Singapore – check in / check out Taksajärjestelmä perustuu matkan pituuteen (CI/CO) kilometripohjainen linjat jaettu n. 0,8 km osuuksiin Matkan alussa tehdään katevaraus vaihtelee kulkumuodon ja linjan mukaan asiakasryhmä huomioidaan kellonaika vaikuttaa Matkan lopuksi lopullinen hinta Vaihtomatkoista hyvitys
Joka ovella kaksi CI – CO laitetta
Check out mahdollinen jo pysäkkiä lähestyttäessä Matkan hinta määräytyy kuljettujen osuuksien (n. 0,8 km) lukumäärän mukaan. Check out on mahdollista tehdä jo pysäkkiä lähestyttäessä.
Katevaraus Matkan alussa kortille tehdään katevaraus, joka kattaa ko. linjalla tehtävän pisimmän mahdollisen matkan hinnan. Katevaraus vaihtelee linjoittain. Matkustajan poistuessa ajoneuvosta katevaraus palautetaan ja matkakortilta veloitetaan matkan todellinen hinta. Vaihdollisissa matkoissa jokaisesta vaihdon jälkeisestä osuudesta saa 40 sentin alennuksen. Yhteen matkaan voi kuulua korkeintaan kolme vaihtoa, jotka on tehtävä kahden tunnin kuluessa ensimmäisestä sisään leimauksesta (CI). Vaihtoaika osamatkojen välillä on 45 minuuttia (edellinen CO seuraava CI).
Korttihistorian tarkistus automaateilla
Asiakaspalvelu Asiakaspalvelupisteitä on kaikkiaan 42 kpl suurin osa metroasemilla 2-3 myyntivirkailijaa / palvelupiste kaikkiaan n. 120 myyntivirkailijaa Yksi Call center, jossa on 25-30 työntekijää päivittäin 1000-1200 puhelua ei juuri web-palautettta
Taksit osa joukkoliikennettä – ja pian myös maksukorttijärjestelmää Perinteisen joukkoliikenteen lisäksi kaupungin n. 24000 taksia lasketaan liikennepoliittisessa mielessä osaksi joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen maksukortti ez-link käy maksuvälineenä myös takseissa vuoden 2009 jälkimmäisellä puoliskolla.
Singapore – ruuhkamaksut Electronic Road Pricing (ERP) Käyttöönotto 1998 Autossa IU-laite (in-vehicle unit) Maksun suuruus (0,25 – 3 $) riippuu ajoneuvotyypistä kellonajasta tulliaseman sijainnista 49 tulliasemaa Tuotot kuluihin nähden noin viisinkertaiset
Ruuhkamaksu koskee kaikkia moottoriajoneuvoja
Singapore – ruuhkamaksut Electronic Road Pricing (ERP) Käytännön kokemuksia keskituntinopeudet nousseet 20 % vähentänyt ruuhkahuippujen liikennettä vähentänyt tullialueiden sisäistä liikennettä 13 % ongelmana ruuhkien siirtyminen pienemmille teille
Muita havaintoja: Opastus
Muita havaintoja: Laituriovet Kulkeminen metrossa on selkeää ja asemalaiturien maalaukset edesauttavat sujuvaa matkustamista. Kaikilla maanalaisilla asemilla on laituriovet. Ovien aukeaminen on synkronoitu siten, että junien ovet avautuvat hieman ennen laituriovia, jolloin poistuvat matkustajat eivät joudu väistämään sisään pyrkiviä
Muita huomioita: Automaatti-LRT ja himmentyvät ikkunat
Kiitos mielenkiinnosta!