Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taksa- ja lippujärjestelmä 2014 Päävaihtoehdot ja vertailut

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taksa- ja lippujärjestelmä 2014 Päävaihtoehdot ja vertailut"— Esityksen transkriptio:

1 Taksa- ja lippujärjestelmä 2014 Päävaihtoehdot ja vertailut
HSLH iltakoulu Pirkko Lento

2 Tausta Matkakorttijärjestelmä uudistetaan vuoteen 2014 mennessä. LIJ2014-hanke sisältää laajenevalle Helsingin seudulle toteutettavan matkakorttijärjestelmän sekä reaaliaikaisen matkustajainformaatio- ja viestintäjärjestelmän suunnittelemisen ja toteuttamisen. Matkakorttijärjestelmän uusimisen yhteydessä uusitaan myös seudun taksa- ja lippujärjestelmä (TLJ2014). Visio Taksa- ja lippujärjestelmän tulee olla kasvavan Helsingin seudun tarpeisiin soveltuva, hyvin toimiva sekä asiakkaan kannalta oikeudenmukainen ja selkeä järjestelmä, jota voidaan sen elinkaaren aikana helposti laajentaa vaiheittain. Pirkko Lento

3 Tavoitteita uuden taksa- ja lippujärjestelmän kehittämiselle
Laajeneva Helsingin seutu -> laajentaminen vaiheittain helppoa, kun uudet kunnat tulevat mukaan järjestelmään Oikeudenmukainen ja selkeä järjestelmä Nykyjärjestelmässä lyhyet, kuntarajan (vyöhykerajan) ylittävät matkat ovat kalliita Hinnoittelun tulisi perustua nykyistä enemmän matkan pituuteen, ei kuntarajoihin -> palvelut yli kuntarajojen ym. Järjestelmän tekninen uudistus antaa mahdollisuuden uusille ominaisuuksille ja ratkaisuille Esim. Hollannissa ja Tanskassa valmisteltiin koko maan kattavaa check in – check out – järjestelmää (ci-co), jossa matkan hinta määritellään pituuden mukaan Pirkko Lento

4 Aikaisemmat vaiheet (1/3)
1) Pääkaupunkiseudun TLJ:n vaihtoehdot 2014 – esiselvitys (14/2006) Tutkittiin erilaisia malleja, joissa lippujen hinnoittelu perustuu kuntarajoista riippumattomaan vyöhykejakoon tai nykyistä enemmän matkan pituuteen -> ei tehty suositusta 2) Taksa- ja lippujärjestelmät Euroopassa (18/2007) 3) Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen TLJ:n kehittämissuunnitelma 2014 (4/2008) Tutkittiin ja vertailtiin erilaisia malleja -> valittiin jatkoon parhaiksi arvioidut, perusperiaatteiltaan erilaiset vaihtoehdot -> kuntien ja sidosryhmien lausunnot mennessä 4) YTV:n hallituksen linjaukset Pirkko Lento

5 Aikaisemmat vaiheet (2/3)
YTH : LIJ 2014-hankkeessa varaudutaan matkalippujärjestelmä voi ulottua noin 80 km säteelle Helsingin keskustasta kausiliput voidaan toteuttaa nykytyyppisiin vyöhykkeisiin perustuen arvoliput voidaan toteuttaa matkan pituuteen perustuen kertaliput voidaan toteuttaa vyöhykkeisiin, matkan pituuteen tai aikaan perustuen järjestelmän tulee tuottaa kuntalaisuuteen perustuvia tietoja matkustamisesta joukkoliikenteen kustannusjakoa varten Taksa- ja lippujärjestelmän muut ominaisuudet selvitetään jatkovalmistelussa Pirkko Lento

6 Aikaisemmat vaiheet (3/3)
5) TLJ 2014, alustava kuvaus (14/2009) YTH:n linjausten mukainen vaihtoehto kuvattiin tarkemmin, työryhmän suositukset valinnoista -> kuntien ja sidosryhmien lausunnot 10/09 -> YTH siirsi HSL:lle 6) HSL:n hallituksen iltakoulu -> Hallitukselle valmisteltava myös toinen vaihtoehto, jossa arvoliput perustuvat vyöhykkeisiin, ei ci-co-ratkaisua 7) HSL:n hallituksen iltakoulu TLJ 2014 lisäselvitykset ja vaihtoehtojen vertailu -> linjaus valmistelulle -> hallituksen päätös Pirkko Lento

7 Lisäselvitykset 11/09-3/10 Valmisteltu toinen päävaihtoehto, jossa myös arvoliput perustuvat vyöhykkeisiin (ei ci-co-ratkaisua) Ryhmälipun toteutusmahdollisuudet Katevaraukset ja leimauskäytännöt ci-co-ratkaisussa Päällekkäiset vyöhykkeet vyöhykejärjestelmässä Lyhytmatkalippu vyöhykejärjestelmässä Vaihtoehtojen vertailut Pirkko Lento

8 Kausiliput Kausiliput perustuvat molemmissa järjestelmissä nykytyyppisesti vyöhykkeisiin Toteutus vaiheittain: 3-4 vyöhyke, varaus 5-6 vyöhykkeeseen Pirkko Lento

9 Arvoliput Matkan pituuteen perustuva järjestelmä (CI-CO)
Matkan hinta määritellään osamatkojen linnuntie-etäisyyksien summana Aina kulkuneuvoon noustessa sisäänleimaus nappia painamalla ja poistuessa ulosleimaus korttia näyttämällä Matkakortilta otetaan matkan alkaessa katevaraus, jolla varmistetaan, että kortilla on riittävästi arvoa matkan maksamiseksi Vyöhykejärjestelmä Matkan hinta määräytyy kuljettujen vyöhykkeiden (kuntien ja/tai kaarien mukaan) Matka maksetaan 1. kulkuneuvoon noustessa nappia painamalla tai käyttöliittymän valintapainikkeiden avulla Pirkko Lento

10 Arvoliput: Katevaraus CI-CO:ssa
Linjaryhmäkohtainen katevaraus Vaihtelee raitiovaunujen 1,65 €:n ja pitkien lähijunalinjojen 12 €:n välillä Yksi katevaraus koko alueella 12 euroa -> toteutus esim. korottamalla matkakortin asiakashintaa Pirkko Lento

11 Kausi- ja arvolippumatkan yhdistelmä
Toteutettavissa molemmissa järjestelmissä Matkan pituuteen perustuva järjestelmä (CI-CO) Veloitettava osuus on etäisyys kauden voimassa- oloalueen rajalta nousu/poistumispysäkille Vyöhykejärjestelmä Vyöhykelisälippu kausilippualueen ulkopuolisille vyöhykkeille lippu ostetaan niille vyöhykekaarille, joille matkustajalla ei ole voimassaolevaa kausilippua Pirkko Lento

12 Kertaliput Matkan pituuteen perustuva järjestelmä (CI-CO)
Kertaliput toteutetaan molemmissa järjestelmissä kausilipun vyöhykkeisiin ja vaihtoaikaan perustuen Matkan pituuteen perustuva järjestelmä (CI-CO) Kertalippujen hinnat muodostuvat hyvin korkeiksi, jos periaatteena on, että arvolippu on samalla matkalla aina halvempi kuin kertalippu Vyöhykejärjestelmä Kertalippujen hinnat määriteltävissä vapaammin, jolloin hinnat pysyvät kohtuullisempina Pirkko Lento

13 Ryhmien matkojen maksaminen
Matkan pituuteen perustuva järjestelmä (CI-CO) Ei voida toteuttaa arvolipulla, koska katevaraukset muodostuvat hyvin suuriksi (noin 12€/hlö) Toteutettavissa ennakkoon ostetulla kertakortilla Kortille syötetään matkustajien lukumäärä korttia ostettaessa Leimaustilanteessa koko ryhmän rekisteröinti ja tarkastus yhdellä leimauksella Jos ryhmän koko muuttuu ennakkoon arvioidusta, maksetaan myös pois jääneistä Vyöhykejärjestelmä Voidaan toteuttaa arvolipulla samaan tapaan tai helpommin kuin nykyisin -> Ryhmän koko voidaan määritellä käyttöliittymässä Pirkko Lento

14 Perusvaihtoehtojen vertailu (1/2) (arvoliput)
Pirkko Lento

15 Perusvaihtoehtojen vertailu (2/2) (arvoliput)
Pirkko Lento

16 Vyöhykejärjestelmän ongelmien lieventäminen (1/3)
Vyöhykejärjestelmässä nykyisen järjestelmän ongelmia voidaan lieventää esim. seuraavilla keinoilla: Tasoittamalla vyöhykkeiden välisiä hintaportaita Ottamalla käyttöön kausi - ja arvolipun yhdistelmä eli kausilipun jatkoksi ostettava vyöhykelisälippu Lieventämällä vyöhykerajojen jyrkkyyttä osittain päällekkäisin vyöhykkein (ei suositella) Ottamalla käyttöön lyhytmatkalippu (ei suositella) Pirkko Lento

17 Vyöhykejärjestelmän ongelmien lieventäminen (2/3)
Osittain päällekkäiset vyöhykkeet Hinnoitteluun lisää vaihtoehtoja, mutta järjestelmän selkeys heikkenee (vrt. visio) Lomittaiset vyöhykkeet (rajattu alue kuuluu kahteen kaareen) Kaaren rajan läheltä lähteville matkoille mahdollisuus ostaa 1 kaaren lippu omalle tai viereiselle kaarelle (vrt. Mäkkylän asema aikaisemmin) Erikoistapauksena suurempana alueena Östersundom, joka voisi kuulua sekä Helsingin että Espoon ja Vantaan kaareen Lisävyöhykkeet kaarien rajoilla Molemmin puolin kaarta olevat lähialueet (esim. 2 km rajasta) lisä-vyöhykkeeseen, jolla matkustamisen hinta esim. 1 ja 2 kaaren hinnan välistä Esitys: Varaudutaan järjestelmän määrittelyssä, mutta ei suositella käyttöönottoa (Keep it simple!) Pirkko Lento

18 Vyöhykejärjestelmän ongelmien lieventäminen (3/3)
Lyhytmatkalippu (arvolippu) Tietylle pysäkkimäärälle tai säteelle nousupysäkistä Rajatuille pienalueille (mosaiikkimalli) Kaarien rajat ylittäville lyhyille matkoille Kelpoisuusalue vaikeasti hahmotettava Voimassaoloalueet merkittävä maastoon/ pysäkeille Vaatinee lisävalintamahdollisuuden käyttöliittymiin Esitys: Ei toteuteta (Keep it simple!) Pirkko Lento

19 Taksa- ja lippujärjestelmän vaihtoehtojen arviointia LIJ2014-hankkeen näkökulmasta
Hankejohtaja Veli Heikkinen Veli Heikkinen

20 LIJ 2014 hankkeen tilanne Valittu Neuvottelumenettely kilpailutustavaksi : Hankintailmoitus julkistettu : Osallistumishakemuksien viimeinen jättöpäivä : Jatkoon päässeet valittu Toukokuu 2010: Neuvottelukutsu sisältäen tarjouspyynnön Elokuu 2010: Neuvottelut alkavat Hankintapäätös 2010 loppuun mennessä Veli Heikkinen

21 Aikataulu Aluksi toteutetaan nykyinen tariffi nykyisen ja uuden järjestelmän rinnakkaiskäytön vuoksi Uuteen järjestelmään on toteutettava nykytariffi (= vyöhykepohjainen arvolippu) Uusi tariffi järjestelmä voidaan ottaa käyttöön aikaisintaan 2014 Järjestelmän alustava määrittely valmistuu mennessä => Tariffiperiaatteiden tulisi olla päätetty mennessä Veli Heikkinen

22 CI-CO- järjestelmän ongelmia
Katevarauksen menetys häiriötilanteissa Liikennehäiriöt CO- leimauksen unohtaminen Laitehäiriöt Kustannukset Investointi-, reklamaatio- ja käyttökustannukset Ryhmien maksaminen Toteutettava esim. ennakkoon ostettavalla kertakortilla Vaadittava saldo katevarauksen maksamiseen Yksi katevaraus tai linjaryhmä- tai liikennemuotokohtaiset katevaraukset Ajoneuvosta poistumisen hidastuminen Hinnoittelun ennakoitavuus ja selkeys asiakkaalle Toimintamallien ja tapojen muutos Veli Heikkinen

23 CI-CO kokemuksia Toimittajien kommentit varauksellisia
Useissa projekteissa ajettu karille Määrittelyjä muutettu useaan otteeseen toteutuksen aikana Soveltuu huonosti avoimeen järjestelmään Tilaajaorganisaatiot Oppimisprosessi tilaaja- ja toimittajaorganisaatioille Matkustajien toimintamallien muuttaminen haasteellista Matkustajarajapintaan kiinnitettävä erityistä huomioita Reklamaatiot lisääntyvät Maailmalta ei löydy todellisessa käytössä olevaa CICO- toteutusta vastaavaan toimintaympäristöön Alueen laajuus, matkustajavolyymit Yleensä raideliikenteessä suljetut järjestelmät Hinnoitteluperiaatteet Veli Heikkinen

24 Arvoliput vyöhykejärjestelmässä
Matkan hinta määräytyy matkustusvyöhykkeen tai kuljettujen kaarien mukaan => ei km -pohjaista tariffia Matkustusalue valitaan kulkuneuvoon sisään noustessa käyttöliittymän valintapainikkeiden avulla IP- lukijan käyttöliittymän selkeys ensisijaista Vyöhykelisälippu, jos kausilipun kelpoisuusalue sisältyy matkustusalueeseen Ryhmälipun ostaminen mahdollista Lyhyet vyöhykerajan ylittävät matkat kalliita Veli Heikkinen

25 Esimerkki 1 käyttöliittymästä
Ohjeet ja/tai infonäyttö Ryhmän määrittely (vaihtoehtoisesti useampaan kertaan korttia näyttämällä) Raitiovaunulipun valinta Valintojen hyväksyntä Tehtyjen valintojen korjaus Veli Heikkinen

26 Esimerkki 2 käyttöliittymästä
Ohjeet ja/tai infonäyttö Ryhmän määrittely (vaihtoehtoisesti useampaan kertaan korttia näyttämällä) Raitiovaunulipun valinta Valintojen hyväksyntä Tehtyjen valintojen korjaus Veli Heikkinen

27 Arvolipuilla CICO vai vyöhykemalli?
Veli Heikkinen

28 Teknologioiden kehitys
Uudet teknologiat muuttavat totuttuja käytäntöjä mutta myös tuovat uusia ratkaisumahdollisuuksia (2014 >) Vaikutukset lippujärjestelmiin Lippujen hankinta integroituu informaatiopalveluihin Lippuja voidaan ostaa puhelimella paikkariippumattomasti Puhelimet sisältävät maksukorttiominaisuudet sekä toimivat myös lippuvarastoina Pienmaksaminen mahdollista kontaktittomasti ilman PIN- koodin syöttöä Matkustajan tekemää valintaa leimaustilanteessa voidaan helpottaa Mobiililaitteilla lippu voidaan valita ennen matkaa Teknologiatrendejä Internet Selainkäyttö matkapuhelimilla Kontaktittomat pankki- ja luottokortit NFC- teknologia matkapuhelimiin Interaktiiviset käyttöliittymät päätteisiin Veli Heikkinen

29 JATKOTYÖT: alustava aikataulu
Hallitus : Päätös jatkoon valittavasta perusvaihtoehdosta: kokonaan vyöhykejärjestelmä osittain vyöhykejärjestelmä, jossa arvoliput matkan pituuden mukaan (ci-co) Huhtikuu-joulukuu 2010: Tehdään TLJ2014 jatkoselvityksiä: Lippujen myynti liikennevälineissä -selvitys Lippujen hinnoitteluperiaatteet, vaihtoehtoja ja vaikutuksia : HSL:n hallitus viimeistään 2012: TLJ2014 tarkistettu kuvaus, lippujen hinnoitteluperiaatteet HSL:n hallitus 2013: Lippujen hinnat 2014 Pirkko Lento


Lataa ppt "Taksa- ja lippujärjestelmä 2014 Päävaihtoehdot ja vertailut"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google