Www.aiko.fi ATRO/ATRAK Automaatiotekniikan ja robotiikan oppimisympäristöjen rakentaminen Lounais- ja Ylä-Pirkanmaalla ATRO 1.4.2010 - 31.12.2012 ATRAK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Miten koulutuksen järjestäjä voi tukea yritysten
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
PYRY Parasta Yritystoimintaa Rakennetaan Yhteistyössä Sandra Autio
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Uusi Väylä Ammattiin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Luonnonkuitukomposiittien oppimisympäristön ja koulutuksen kehittäminen sekä lisärahoitushanke (muutosesitys )
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Liiketalous JYPV 07 -PROJEKTI JYPV 07 JAMKIN KESKI-SUOMEN YRITYSTEN YRITTÄJÄPOLVENVAIHDOS (JYPV) – PROJEKTI/JATKAJAKOULU  Ω KOKEMUKSIA.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Manner-Suomen ESR-ohjelman toteutus ITÄ-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Miten koulutuksen järjestäjä voi tukea yritysten
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Ammatillisen koulutuksen reformista
Saimaan ammattiopisto Sampo
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

ATRO/ATRAK Automaatiotekniikan ja robotiikan oppimisympäristöjen rakentaminen Lounais- ja Ylä-Pirkanmaalla ATRO ATRAK – (rakentaminen)

SASKYÄ OHJAAVAT PERIAATTEET • Ty ö el ä m ä l ä ht ö isyys – Tiivis vuorovaikutus ty ö el ä m ä n kanssa - ajantasainen tieto osaamistarpeesta (Suora linja)(Suora linja – Keskeist ä osaaminen ja sen varmistaminen (Ammatinopettajat ty ö el ä m ä ss ä – hanke) – Kansallinen ja kansainv ä linen viitekehys - alueen ja alan osaamistarve ohjaavat toimintaa (luonnonkuitukomposiitti)luonnonkuitukomposiitti • Asiakasl ä ht ö isyys – Kysynt ä vetoisuus (ty ö el ä m ä, opiskelijat) – Osaamiskapeikkoihin vastaaminen – Ty ö el ä m ä vastaavuuden lis ää minen – Palvelu-altius – Opiskelijoita ei ” petet ä” • Yksil ö llisyys – Yksil ö n koulutustarpeiden tunnistaminen (Lasse Tuominen 3. tutkintoa, Taitaja)Lasse Tuominen – Aikaisemmin hankitun osaamisen t ä ysim ää r ä inen tunnustaminen – Koulutuspolkujen monipuolisuus – Joustava j ä rjest ä minen • Sosiaalinen koheesio – Sitoutuminen syrj ä ytymisen ehk ä isyyn( nivelvaiheet, ammattistartti, vahva kerhotoiminta)vahva kerhotoiminta – Erityisryhmien osaamistarpeet

EAKR -hanke ATRO - Automaatiotekniikan ja robotiikan oppimisympäristöjen rakentaminen Lounais- ja Ylä-Pirkanmaalla (Hyväksytty Maakunnan yhteistyöryhmässä.) Projektin tavoitteena on: •rakentaa ja ajanmukaistaa automaatiotekniikan oppimisympäristöt niin, että ne mahdollistavat automaatiotekniikkaan liittyvien eri osa-alueiden tehokkaan ja innovoivan oppimisen •parantaa ja tehostaa opiskelijoiden oppimistapahtumia niin, että heidän osaamistasonsa vastaa työelämän todellisia tarpeita ja vaatimuksia •lisätä koulutusympäristön vetovoimaisuutta sekä pienentää opiskelijoiden syrjäytymis- ja keskeyttämisriskiä •tukea yritysten kilpailukykyä ja hyvinvointia varmistamalla entistä monipuolisemman perusosaamisen omaavan työvoiman saatavuuden •parantaa ja monipuolistaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia sekä jatko-opintokelpoisuutta. Kokonaiskustannukset euroa.

RAKENTAMISSUUNNITELMA Sastamalaan rakennetaan auto-osaston tyhjään kulmaan kooltaan n. 19 m x 14 m koulutustila, joka sisältää eteis-, luokka- ja harjoitustilan. Kahdessa kerroksessa 541 m2 bruttoala. Ylhäällä teorialuokat ja alhaalla koneautomaatio- keskus. Kustannusarvio n e ( e) Lääninhallitus on myöntänyt rakentamiseen euroa -> ATRAK

Hankintasuunnitelma osa A. Harjoitustilaan hankitaan mm: 10 kpl modulaarisia pneumatiikan ja sähköpneumatiikan mittauksien, vianetsinnän ja anturitekniikoiden opiskelun mahdollistavia työpisteitä (2 opiskelijaa/piste). 8 kpl vastaavia hydrauliikan ja sähköhydrauliikan opiskelutyöpisteitä (2 opiskelijaa/piste). Kannettavia tietokoneita ja luokan kalusteet. Ammatillisessa peruskoulutuksessa hydrauliikan opetusta käytetään mm. sähkö-, auto- ja metallialan opetuksessa. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa pitää olla nykyistä enemmän hydrauliikan opintokokonaisuuksia. Kyseisille ammattialoille viedään opetussuunnitelmiin 10 ov:n opintokokonaisuuksia. Oppisopimuskoulutuksessa olemme ostaneet hydrauliikan opintokokonaisuuksia mm. VAAO:sta. Jatkossa pystymme tarjoamaan omissa oppimisympäristöissä mm. hydrauliikan opintokokonaisuuksia. Mm. Komas Oy:llä on jatkossa tarpeet hydrauliikan kehittämiseksi. Kustannusarvio euroa. Hankkeelle myönnetty 78 % tukea kokonaiskustannusarviosta ( euroa).

Hankintasuunnitelma osa B. Auto-osastolle hankitaan mm: Muistioskilloskoopilla varustettu moottoritesteri sekä muita tietyin ohjelmistoin varustettuja oskilloskooppeja. Testirata, joka sisältää iskunvaimennustesterin, jarrudy- namometrin sekä aurauslevyt. Kannettavia tietokoneita ym. muita kalusteita Kustannusarvio € Hankkeelle myönnetty 78 % tukea kokonaiskustannusarviosta ( euroa).

Hankintasuunnitelma osa C. Mänttään hankitaan: Robottilaitteisto, joka on muunneltavissa hitsauksesta kappaleenkäsittelyyn. Robotin etäohjelmoinnin mahdollistava ohjelmisto Kustannusarvio € euroa hydrauliikan opiskelupisteeseen Hankkeelle myönnetty 78 % tukea kokonaiskustannusarviosta ( euroa).

Palkat Ostopalvelut Matkakulut Toimistokulut Kone- ja laitehankinnat Rakentaminen ( ) Yhteensä: Kustannukset

Rakentaminen: EAKR ja valtio 22% Kuntaosuus 78% Muu hanke: EAKR ja valtio 78% Kuntaosuus 22% Yhteensä: Rahoitus

>> takaisin

>> takaisin

>> takaisin

>> takaisin