Riitta Harmanen www.te-keskus.fi/lappi/suunto Työhönkuntoutuksen vaiheistus Välityömarkkinoiden vaikuttavuuden parantamiseksi Riitta Harmanen www.te-keskus.fi/lappi/suunto www.te-keskus.fi/lappi/suunto
Työllistymissä tukevissa palveluissa pyöriminen O I M E T Y Ö R K N Palkkatuettu työ Työharjoittelu Työkokeilu Kuntouttava työtoiminta 500 pv PASSIVOIVA TYÖTTÖMYYS Lähde: Ollikainen, 2008; Piiri pieni pyörii
TE-toimistojen henkilöasiakkaat Työ avoi-milla työ-mark-kinoil-la Suoraan työmarkkinoille suuntaavat Osaamisen kautta työmarkkinoille suuntaavat Työmarkkinoille kuntoutuvat
Vaikuttavuuden metsästys Palvelujen oikea-aikaisuus Asiakasohjaus (Typ:t ja TE-toimistot) Työhönkuntoutuksen vaiheet Asiakasprosessi Avointen työmarkkinoiden vaatimukset Osaamisen vahvistaminen Kohdennetut laadukkaat palvelut Palveluille asetetut tavoitteet (ml. tev ja palkkatukityö) Arviointi ja seuranta Asiakasohjauksen seuranta ja arviointi Palvelutuotteiden (ml. tev ja palkkatukityö) seuranta ja arviointi Asiakasprosessin seuranta ja arviointi www.te-keskus.fi/lappi/suunto
Työhönkuntoutuksen vaiheistus Tavoitteena aidosti asiakaslähtöinen malli Asiakaslähtöiset toimintamallit ja palvelut pakottavat radikaaleihin muutoksiin nykyisissä organisaatio-rakenteissa ja palvelutuotannon tavoissa Asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat erilaiset Yksilöllisempi toimintatapa asiakastyössä – edellyttää vahvempaa asiakassegmentointia Parempi asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen - palvelujen osumatarkkuus Asiakastyön vaikuttavuuden parantaminen Työntekijöille asiakasohjauksen työväline
Työmarkkinoille suuntautuneet ohjausta ja tukea tarvitsevat Kuntoutusvaihe Kartoitus- ja tutkimusvaihe Kouluttautumisvaihe Työllistymisvaihe Työ avoimil-la työmark-kinoilla
Kartoitus- ja tutkimusvaihe Tavoite: Motivaatiokynnyksen ylittäminen Tehtävä: Työ- ja koulutusmarkkinoilla vaadittavan toiminta- ja työkyvyn edellytysten selvittäminen Palvelu: Ryhmämuotoinen palvelutarveselvitys Mitä asioita arvioidaan kartoitusvaiheen asiakasohjauksessa palvelutuotteessa asiakaspalvelu
Kuntoutusvaihe Tavoite: Motivaatio- ja toimintakykykynnyksen ylittäminen Tehtävä: Toimintakyvyn rakentaminen Palvelut: Kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut Kuntouttava työtoiminta Kelan ammatillisen kuntoutuksen palvelut Projektit Mitä asioita arvioidaan kuntoutusvaiheen asiakasohjauksessa palvelutuotteissa asiakkaan toimintakyvyn vahvistumisessa
Kouluttautumisvaihe Tavoite: Motivaatio- ja pätevyyskynnyksen ylittäminen Tehtävä: Työ- ja koulutusmarkkinoilla vaadittavan työmarkkinakelpoisuuden edellytysten selvittely ja muutoksen varmentaminen Palvelut: TE-hallinnon palvelut (kts. moniste) Omaehtoinen koulutus Projektit Mitä asioita arvioidaan kouluttautumisvaiheen asiakasohjauksessa palvelujen tuottamisessa asiakkaan työmarkkinakelpoisuudessa www.te-keskus.fi/lappi/suunto
Työllistymisvaihe Tavoite: Motivaatio- ja työllisyyskynnyksen ylittäminen Tehtävä: Työ- ja koulutusmarkkinoilla vaadittavan toiminta- ja työkyvyn edellytysten selvittäminen Palvelut: TE-hallinnon palvelut (kts. moniste) Projektit Mitä asioita arvioidaan työllistämisvaiheen asiakasohjauksessa Palkkatukityöllistämisessä Ammatillisissa työelämä ja työtaidoissa
Mitä Suunnossa seuraavaksi Suunto-projekti jatkuu koko ohjelmakauden Suunnon hankkimia palvelujen arviointi Asiakasnäkökulma Asiakasohjausnäkökulma Palvelujen laadun näkökulma Työmarkkinoille kuntoutuvien asiakasprosessin rakentaminen 2010 aikana Palvelukartan rakentaminen vuoden 2010 aikan Työmarkkinoille kuntoutuvien palvelumallin rakentaminen yhdessä Lapin TE-toimistojen kanssa Lapin Välityömarkkinatoimijoiden osaamisen vahvistaminen koko ohjelmakauden aikana