Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Välke-välityömarkkinahankkeen ulkoinen arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Välke-välityömarkkinahankkeen ulkoinen arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Välke-välityömarkkinahankkeen ulkoinen arviointi 3.9.2010
Keskustelutilaisuus Välke-välityömarkkinahankkeen ulkoinen arviointi Sari Pitkänen ja Juha Kaakinen, Sosiaalikehitys Oy Pauliina Lampinen, VATES-säätiö

2 Projektitiimien tapaaminen
Arviointiprosessi 1. Työpaja Kirjallinen aineisto ja haastattelut 1. Raportti Projektitiimien tapaaminen Haastattelut, tutustumiset, kyselyt Aluepajat ESR raportointi Haastattelut 2. työpaja Työryhmien materiaalit 2. Raportti 3. työpaja Kaikki aineistot Täsmennykset Loppuraportti Kesä ja syksy 2009 Kevät ja kesä 2010 Syksy 2010 Kevät 2011

3 Valtakunnalliset haasteet
Saadaanko panostuksella riittävät tulokset? Johtaako toiminta avoimille työmarkkinoille? Johtaako toiminta koulutukseen? Ovatko aktivoituminen ja elämänhallinnan lisääntyminen riittäviä tuloksia? Ovatko toimintamallit riittävän innovatiivisia ja kannustavia? Esim. sosiaalisten yritysten lukumäärä pienenee Eri työllistämispalveluiden taloudelliset ja aikaan liittyvät erot Kohdistuvatko palvelut niitä eniten tarvitseville? Palkkatukijaksot kohdistuvat parhaiten pärjääviin Eläke-etuutta saavat jäävät marginaaliin Eri toimijoiden väliset roolit ja työnjako Kunta, TE-toimisto, TYP, (Kela)

4 Millaiset välityömarkkinat?
Siirtymätyöpaikka Palkkatukipaikat Työelämävalmennus ja työharjoittelu? Sosiaaliset yritykset? Työmarkkinoille kuntoutus Kuntouttava työtoiminta? Työhönvalmennus? Pitkäkestoisten tuettujen työpaikkojen tarjonta Sosiaalihuoltolain mukainen toiminta? Muu? Sosiaaliset yritykset?

5 Siirtymien työmarkkinat
Arvioinnin näkemys välityömarkkinoista Toiminta-areena Tukipalvelut Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen (palveluiden kehittäminen asiakkaiden lähtökohdasta käsin) Tulevaisuuden ideaalit välityömarkkinat = tuettujen siirtymien työmarkkinat Tuettomat työpaikat Pysyvästi taloudellisesti ja/tai henkisesti tuetut työpaikat Siirtymien työmarkkinat -työpaikat, joissa yksilön työllistymistä ja työssä oloa tuetaan yhteiskunnallisesti Työ erityistyöllistämisen yksiköissä (työhön siirtymistä tukevat palvelut) Edelleen sijoitus, työhönvalmentajan palvelut Ilman työpaikan ulkopuolista tukea tehtävä työ Työssä pysymistä edistävät tukipalvelut Kuvio: Tulevaisuuden ideaalit välityömarkkinat kuva: Sari Pitkänen 2009 5

6 Millaisia keinoja kaivataan?
Yritysyhteistyön lisääminen Osaamisen kehittäminen koulutuksen avulla Palveluprosessien kehittäminen Ohjauksellisten palveluiden kehittäminen (mm. oikea-aikaisuus) Työ- ja toimintakyvyn arvioinnin kehittäminen Työhönvalmentaja/työnetsijä palvelun kehittäminen

7 Hyvien käytäntöjen juurruttaminen
Viranomaisten tuki kehittämistyöhön tärkeää Miten projektien innovaatiot ja hyvät käytännöt saadaan hyötykäyttöön? Ostopalvelut ja tilaaja-tuottaja-mallien juurruttaminen Palvelun laadun kehittäminen ja tavoitteiden asettaminen Voivatko standardoidut palvelut olla räätälöityjä? Mitä eroa eri palveluilla? 3. sektorin lisäarvo? Vai onko samanlainen kuin muut toimijat? Asiakasohjauksen joustavuus ja aito verkostoyhteistyö Toimivat välityömarkkinat toteutuu tyytyväisinä asiakkaina: Asiakas kokee hyötyvänsä ja järjestelmä kokee onnistumista Keskeistä kehittää tukea siirtymiin Miten asiakas löytää palvelun ja pääsee tiedon äärelle? Vaikuttavuus Miten toimintaa seurataan ja arvioidaan? Millaisin indikaattorein? Mikä on tulos ja tavoite? Onko kaikilla eri toimijoilla yhteinen intressi ja samat tavoitteet? Miten huomioidaan erilaiset alueet ja seutukunnat?

8 Arviointikysymykset 1. Onko hankkeiden toimeenpano riittävän toimivaa, jotta niiden avulla voitaisiin saavuttaa asetettuja tavoitteita? a. Mitkä ovat projektien toimeenpanossa niiden kriittisiä pisteitä? b. Ovatko hankkeiden prosessit osuvia ja toimenpiteet tarkoituksia asetettujen tavoitteiden kannalta? 2. Millaisia käytänteitä, toimintaprosesseja sekä tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden mekanismeja hankkeissa on? a. Millaisia toteutukseen ja tuloksiin liittyviä hyviä ja huonoja käytänteitä hankkeissa on? b. Millaisia tuloksiin vaikuttavia toimintaprosesseja hankkeissa on? c. Millaisilla keinoilla hankkeissa pyritään seuraamaan ja lisäämään tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta? 3. Kuinka välityömarkkinoita voidaan kehittää hankkeiden toteuttamisalueilla? a. Millä tavoin hankkeissa on voitu vahvistaa kehittämisotetta suhteessa keskeisiin asiakasryhmiin? b. Mitä välityömarkkinoiden toiminnan ja työnjaon kehittäminen edellyttää toteuttajien, palveluntuottajien, viranomaisten, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkökulmasta? 4. Kuinka hankkeessa kehitettävien tuotteiden, tuotosten, menetelmien ja toimintamallien hyödyntäminen ja vakiintuminen pyritään turvamaan? Millaiset vakiintumisnäkymät hankkeen tuloksilla on?

9 tavoitteet ja odotetut tulokset
Välkkeen tavoitteet ja odotetut tulokset Tavoitteet 1. Alueen välityömarkkinatoimijat ja ohjaavat tahot jäsentävät projektin tuella prosessimaisen kokonaiskuvan toimijoiden roolista osana palvelukokonaisuutta ja parantavat ohjaamisen toimintatapoja. 2. Välityömarkkinoiden vaikuttavuuden lisääminen. Välityömarkkinatoimijat (yhdistykset, sosiaaliset yritykset ja Tampereen kaupunki) kehittävät toimintansa työelämälähtöisyyttä ja luovat aktiivisia yhteistyösuhteita alueen työnantajiin. 3. Sosiaalisten yritysten välityömarkkinaroolin vahvistaminen 4.Muodostetaan työpooli uusien työtilaisuuksien järjestämiseksi ja monipuolistamiseksi. Tulos - Toimijakartta, teemaryhmätyöskentelyt, foorumit. Sujuva asiakasohjaus välityömarkkinoille. Osallistujia - Työnantajayhteistyökäytäntöjen ideaalimallit. - Palkkatuetun työn ja koulutuksen yhdistämisen malli. - Työhönvalmennus ja edelleensijoittaminen pysyväksi toiminnaksi välityömarkkinatoimijoille. - Välityömarkkinatoimenpiteisiin osallistuu noin 100 henkilöä vuodessa, yhteensä projektin aikana vähintään 300. - Sosiaaliset yritysten välityömarkkinarooli on vahvistunut (työllistävät kerralla vähintään 60 henkilöä). - 120 dokumentoitua polkua ohjauksesta välityömarkkinoiden kautta avointen työmarkkinoiden työpaikkaan. - Työpooli uusien työtilaisuuksien luomiseksi. Välke: asiakas- ja toimenpidepainotteinen alueellisen koordinaation, tukirakenteen muodostuksen ja verkostoyhteistyön hanke - Paikallisille erilaisille toimijoille kehittämisen keinoja tarjoava ”Valmentaja”, joka tarjoaa neuvontaa ja tukee itse tiiviisti ohjattaviaan

10 Tuloskartta Mistä? Minkä avulla? Minne? Ohjaus
Palveluiden kehittäminen järjestöt Viranomais-palveluiden kehittyminen Uudet paikat Yhteistyö Työllistyminen Asiakasohjaus Palvelu kuntoutus/ kuntouttava työtoiminta/ työnhakuval-mennus Palvelut valmennus/ koulutus työllistyminen (edelleensijoi-tus) Palvelut ja toimintatavat kunta, työhallinto. TYP Palvelut uudet välityö-markkinatoimijat (sos. yritykset yms.) Verkostotyö (rakenne) Työnhakijoiden työllistyminen

11 Tuloskartta Välke Asiakasohjaus on kehittynyt yhdistysten kesken
Mistä? Ohjaus Minkä avulla? Palveluiden kehittäminen järjestöt Asiakasohjaus Palvelu kuntoutus/ kuntouttava työtoimin-ta/työnhakuvalmennus Palvelut valmennus/ koulutus työllistyminen (edelleensijoitus) Välke Asiakasohjaus on kehittynyt yhdistysten kesken On käynnistetty 500-päiväisten tilanteen kartoittaminen ja moniammatillinen työllistämispolkujen rakentaminen Kunnassa ja työhallinnossa kehitetään hankkeen kokemusten pohjalta uusia keinoja asiakasohjaukseen Kuntouttamispainotteisten asiakkaiden kanssa toimivissa yhdistyksissä on vahvistunut avoimille työmarkkinoille tähtäävä linjaus (näkemysten muutos) On tarjottu ulkopuolista työhönvalmennusta On toteutettu työhönvalmennus-koulutusta yhdistyksille, joiden osaaminen on kasvanut Yhdistysten palvelutarjontaa on täsmennetty, Työhönvalmentajamalli on vakiintunut ja henkilö palkattu mielenterveys-kuntoutujien työllistämisen tueksi Edelleensijoittumi-seen liittyvä osaaminen on kehittynyt yhdistyksillä Kynnystä yritysyhteistyöhön on madallettu Edelleensijoittamisen malli on kehittynyt joihinkin yhdistyksiin Toppis-koulutus on toteutettu yhdistysten asiakkaille (ryhmämuotoinen atk-peruskoulutus)

12 Tuloskartta Asiakasohjauksen tueksi on tarjottu koulutusta
Viranomaispalveluiden kehittyminen Uudet paikat Yhteistyö Minne? Työllistyminen Palvelut ja toimintatavat kunta, työhallinto. typ Palvelut uudet välityömarkkinatoimijat (sos. yritykset yms) Verkostotyö (rakenne) Työnhakijoiden työllistyminen Asiakasohjauksen tueksi on tarjottu koulutusta On perustettu yritykset, yhdistykset ja työvoiman yhdistävä Tuottamo rekrytointipalvelu On käynnistynyt kaupunkiseudun sosiaalisten yritysten yhteistyöverkosto Välityömarkkinoiden rakenne on selkiytynyt, kun kehittyneet työllistämispainotteiset toimijat ovat erottautuneet yhdistyskentästä ja tietoisuus välityömarkkinatoimijoista on lisääntynyt Yhdistysten välinen yhteistyö on tiivistynyt ja on käynnistynyt yhteishanke mielenterveyskuntoutujille Laadittu asiakasprofiloinnin sisältävä sähköinen toimijakartta välityömarkkinatoimijoista On toteutettu polutetumpaa sijoittumista koulutukseen ja työhön

13 Arvioinnin näkemys välityömarkkinoista
kuva: Sari Pitkänen 2009

14 Välkkeen kannalta keskeistä
Miten hyödynnetään syntyneitä hyviä käytäntöjä? Toimijakartan hyödyntäminen hankkeen jälkeen Yritysyhteistyön jatkaminen Työhönvalmentajan palveluiden jatkaminen Miten jatketaan yhdistysten aloittamaa asiakasohjauksen kehittämistä? Yhdistysten toimihenkilöiden osaamisen kehittämistarpeet Miten varmistetaan, että aktiivinen kehittämisote jatkuu hankkeen jälkeen? Miten tuloksena syntyvät toimintamallit leviävät koko alueelle?


Lataa ppt "Välke-välityömarkkinahankkeen ulkoinen arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google