Oppimisalusta (TYTMoodle) Tampereen yliopiston Avoimen yliopiston intrana Ismo Isopoussu Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus / Avoin yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Lapin korkeakoulujen ja kuntayhtymien tietojärjestelmien yhdistäminen
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
TerveTie Tampereen ryhmä
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Kuvittele jos käytössänne olisi IT- monitoimityökalu, jolla hallitsette useita organisaation tiedonhallinnan haasteita?! 1. Ajanhallinta -jaettava kalenteri.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Avonet Digilehtiö käyttö
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
Open Source Courseware OSCu
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Raportointiportaali Vipunen
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Ohjeita Oppimisympäristön WWW-osoite ja etusivu.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Yliopistojen valintaopas - Universitetens urval 2007 SYKSY 2006 Anne Nyman
Yliopistojen IT-päivät, TKK klo
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
TYÖHAKEMUS.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Kuvittele jos Yrityksellänne olisi käytössään IT- linkkuveitsi, jolla hallitsette useita Yrityksenne tiedonhallinnan haasteita?! 1. Yrityksen tiedostojenhallinta.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Johdatus luottamusverkostoihin
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?

Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Oppimisalusta (TYTMoodle) Tampereen yliopiston Avoimen yliopiston intrana Ismo Isopoussu Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus / Avoin yliopisto (050) VVYOP´08 Tietojärjestelmät ja sähköinen asiointi toimintaprosessien tehostajina

(TYT)Moodle kurssialueet virtuaalinen opiskelija- palvelu testialue, perehdytysalue sähköinen tenttiminen henkilökunnan sisäinen intra-alue opettajien sisäinen intra-alue kehittämisryhmät • OPSI • Sähköinen tenttiminen • TaY:n laatutyö • UNIPOLI –yhteistyö • ym. OPT / PPT (Netti)Rekka TUPAS – tunnistautuminen • HAKA – federaation edellyttämä vahva käyttäjätunnistus • TaY – intraverkko • UTAPAC, Eduroam, Langaton Tampere – verkot • infoasemat • ilmaisohjelmat tentteihin ilmoittautuminen opintosuoritustiedot • yhteystiedot • maksutiedot • opinto-oikeustiedot OPSI Sähköinen hakujärjestelmä (Lotus Notes) opetustiedot tilastot / raportit toimeenpanosuunnitelma keskitetty TaY:n tunnushallinto, HAKA - federaatiossa HAKA - federaatiossa, shibboloitu kirjaston Nelli-portaali TaY / Avoin yo Verkkotoiminta- ympäristöjä 2008

Tampereen avoimen yliopiston henkilökunnan sisäinen TYTMoodleintra TAVOITTEET  tiedonkulun parantaminen  henkilökohtainen mahdollisuus vaikuttaa tiedonsaantikanaviin  toimipaikkojen ja yleensäkin koko henkilökunnan välisen yhteistyön tukeminen  aineistojen saatavuuden parantaminen ja niiden ylläpitämisen joustavuus sekä organisaatio- että henkilökohtaisella tasolla  prosessien läpinäkyvyys  vuosikellon aikaansaaminen  varahenkilöjärjestelmän tukeminen, perehdyttämisen helpottaminen  toiminnan dokumentaatio  yhteistyö- ja kehittämisprojektien toiminnan tukeminen, ekstranettien mahdollisuus  toiminnan laadun parantaminen ja työnteon helpottuminen KÄYTTÖÖNOTTOPROSESSI  keskusteltiin asiasta eri yhteyksissä henkilökunnan kesken, TVT-tukiväki pääosin toteutti, mutta moni muukin osallistui  TaY:n Opetusteknologiakeskuksen Moodle-intraa penkinmerkattiin  otettiin käyttöön syys - lokakuun vaihteessa 2007  TVT-tuki sopi jokaisen kanssa henk. koht. tai pienryhmäperehtymissession (”vierihoito”), jossa käytiin seikkaperäisesti läpi eri toiminnot, tulossa vierihoidon uusintakierros  TYTMoodle oli jo kaikille tuttu kurssiympäristöinä YLLÄPITO JA KEHITTÄMINEN  syksyllä 2007 otettiin käyttöön ”versio 1.0”, kokonaisuus elää ja kehittyy koko ajan, toteutettuja ideoita tullut kautta koko henkilöstön  jokainen intrassa ylläpitäjän (opettaja) oikeuksin  päävastuussa Ismo Isopoussu, mm. varmuuskopioinnit viikoittain  intraan tulee arkistopalstat jonne viestiketjuja aikanaan siirretään HAASTEET • valmius muuttaa työtapojaan • suhde Lotus Notesiin joka vielä käytössä posti- ja kalenteriohjelmana • TYTMoodlen kömpelyydet ja bugit tietyissä kohdissa

Palstoilta saadaan tarvittaessa sähköpostiin viestikopiot

Työhön liittyvät prosessit käsitellään asiaan liittyvillä palstoilla jonne ne dokumentoituvat. Viesteihin voi laittaa myös liitetiedostoja.

Tarvittaessa kokonaisen viestiketjun voi siirtää toiselle palstalle, esim. arkistoon. Viestiketjuja voi myös jakaa useammaksi ketjuksi.

Opetuksen suunnittelu yms. dokumentoituu omille palstoilleen joiden yhteyteen on koottu aiheeseen liittyvät wikit yms.

Wiki-työkalulla ylläpidetään usean henkilön yhteistyönä päivitettäviä dokumentteja. Jokainen työntekijä pääsee työstämään niitä tarvittaessa.

Wikissä on dokumentin muokkaushistoria tallessa. Tarvittaessa mikä tahansa aiempi versio voidaan palauttaa.

Palaverimuistiot kirjataan ”lennossa” intraan. Niihin voidaan palata ja ne ovat saman tien koko henkilökunnan saatavilla.

Intrassa on myös avoimen yliopiston tiedostopankki.

Tiedostoalue jakaantuu tarvittaviin alakansioihin.

Kansiorakennetta ja tiedostojen paikkaa yms. voidaan muokata joustavasti. Suuria tiedostomääriä voidaan tuoda ja viedä Moodlen zip-toiminnolla yhtenä pakettina jonka saa auki standardilla zip-ohjelmalla.

Tiedostoalueella on myös henk.koht. mutta avoimet tiedostokansiot.

Moodleen voi tehdä yksinkertaisesti päivitettävän www-sivun jolla voidaan esim. tehdä yhteinen linkkilista.

Intra hoitaa myös keltaisten Post It –muistilappujen virkaa

Intrassa on myös henk.koht. mutta avoimet palstat esim. omille muistiinpanoille tms.

Intraan saa normaalin www-sivun sisältöjä: linkkejä, kuvia…

Sanahaulla voi hakea palstojen teksteistä, hakee myös arkistopalstoilta

Intra kertoo alueella tapahtuneista muutoksista jokaiselle personoidusti

Intran kalenteriin kirjataan avoimen toiminnan kalmanhetket, tapahtumat ym.

Intra paljastaa samaan aikaan siellä olevat kollegat Kirjekuori avaa pikaviestitoiminnon

Intraan tehdään tarvittaessa esim. hankkeille omia toiminta-alueita ja intra laajenee tarvittaessa extraneteiksi

Intran käyttö tallentuu lokitietoihin tarkasti ja avoimesti.

Intran käyttö tallentuu lokitietoihin tarkasti ja avoimesti..

Intran käyttö tallentuu lokitietoihin tarkasti ja avoimesti…

Miksi onnistuimme? •tuttu väline •viilatut yksityiskohdat •mietityt, toimintaa vastaavat sisällöt ja rakenteet •vierihoito, riittävä perehdytys •jatkuva tuki ja koordinaatio •avoimuus Palautetta väeltä: •tiedonkulku parantunut •kynnys käyttää Moodlea madaltunut •tukee yhdessätekemistä •dokumenttien versionhallinta parantunut

Intraa haimme, mitä saimme? •projektinhallintajärjestelmän •viestijärjestelmän •kalenterijärjestelmän •serverin korvaajan •PC:n kiintolevyn korvaajan •muistitaulun / keltaiset tarralaput •henk.koht. muistivihkot •työajanseurantajärjestelmän …ja lisäksi tarvittaessa: •uutiskanavan •radion •television •…  KIITOS!