Ammatillinen koulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Mitä Nordplus-ohjelmalla on tarjota opiskelijalle? Opiskelijoiden liikkuvuus Pohjoismaissa –seminaari Kuopio Merja Kuokkanen/Kansainväliset opiskelijapalvelut,
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
TJS-TUKI Koulutustilaisuudet Opintokerhot. TJS-tuki TJS-tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää taloudellista tukea ohjattuun oppimiseen, esim.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
2/2009 We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Ohjelmaesittely: Erasmus Johanna Virta,
CIMO Kansainvälistä liikkuvuutta koskeva tiedonkeruu
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Tiedätkö, mitä aloittavan yrittäjän tulee tietää?
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Oppisopimus ja Eurooppa
Kyläläisten Eurooppa Avustukset kansalaisjärjestöjen käynnistämille hankkeille Esim. tapahtumia, selvityksiä, opetus- ja koulutusmateriaalien laatimista,
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan vuonna 2013? Leonardo da Vinci – projekti nimeltä Co- operation for the Future ensisijaisia kohdemaita.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun Eurooppaan
Oulun aikuislukio 2014.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Aikuiskoulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
TJS-TUKI Koulutustilaisuudet Opintokerhot. TJS-tuki TJS-tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää taloudellista tukea ohjattuun oppimiseen, esim.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Huki-projektin Lajipäällikköpäivät Tampere EU:n ammatillisen koulutuksen kehittämisohjelma Leonardo da Vinci -ohjelma Leena-Maija Talikka Skills.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Laatuseminaari Jyväskylä Leena-Maija Talikka/ Sari Turunen -Zwinger.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
– osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Nordplus Junior Liikkuvuutta, yhteistyöhankkeita ja verkostoja kouluopetukselle – Tavoitteet ja kohderyhmät Vahvistaa ja kehittää kouluyhteistyötä ja luoda.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Global Grant -apuraha ulkomailla tapahtuvaa akateemista jatkokoulutusta varten Global Grant Scholarship- apuraha.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
03/10 CIMO_jaMu CIMO JPO (Junior Professional Officers) UM rahoittaa ja CIMO rekrytoi vuosittain uutta apulaisasiantuntijaa YK-järjestöihin eri puolille.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
OPINTOTUKI OPINTOIHIN ULKOMAILLA KELA MYÖNNETÄÄN  Jos opinnot vastaavat Suomessa tuettavia opintoja tai sisältyvät Suomessa suoritettavaan tutkintoon.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
8/20071 Erasmus Harjoittelu Kesto 3-12 kk Harjoittelu hyväksiluetaan osaksi tutkintoa Apuraha lv : –350 € / kk, jos palkaton harjoittelu tai.
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
YHTEISHAKU 2019.
Kestävää kasvua ja työtä ESR
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Palkkatuki ja starttiraha
Go international! Vaihtoinfopäivä
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillinen koulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210

EU:n Leonardo da Vinci – ohjelma Ohjelman tavoitteet  Leonardo-ohjelman toiminnalliset tavoitteet tähtäävät liikkuvuuden laadun ja määrän lisäämiseen sekä ammatillisen koulutuksen parissa toimivien oppilaitosten, yritysten ja järjestöjen yhteistyön edistämiseen Euroopassa.  Ohjelman tarkoituksena on helpottaa ammatillisen koulutuksen toimintatapojen kehittämisestä ja niiden siirtoa maasta toiseen.  Lisäksi ohjelman avulla halutaan lisätä tutkintojen ja pätevyyksien selkeyttä ja tunnustamista.  Vieraiden kielten opiskelu ja tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvien sisältöjen, opetusmenetelmien ja toimintatapojen kehittäminen kuuluvat myös Leonardo- ohjelman toiminnallisiin tavoitteisiin. Osallistuvat maat  Leonardo-ohjelmaan voivat osallistua EU:n jäsenvaltioiden lisäksi Norja, Islanti, Liechtenstein ja Turkki. Sveitsi osallistuu ohjelmaan vuodesta 2011 lähtien. Kroatia ja Makedonia osallistuvat rajoitetusti tiettyihin ohjelman toimintoihin hakukierroksella Kim Smedslund 0210

Leonardo – Kuka voi hakea? Kaikki ammatillisen koulutuksen kanssa tekemisissä olevat organisaatiot, mm:  ammatillista perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta antavat oppilaitokset, yksityisen ja julkiset sektorin yritykset ja työnantajat, työ- ja elinkeinoelämän järjestöt (esim. työmarkkina- ja toimialajärjestöt ja kauppakamarit), elinikäiseen oppimiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tietopalveluja tarjoavat ammatillisen koulutuksen järjestelmistä ja toimintalinjoista vastaavat paikallisen, alueellisen ja kansallisen tason toimijat, elinikäiseen oppimiseen liittyviä kysymyksiä tarkastelevat tutkimuslaitokset, voittoa tavoittelemattomat järjestöt ja vapaaehtoisjärjestöt, korkeakoulut voivat osallistua myös Leonardo- ohjelmaan, mutta toimintojen on pääasiassa kohdistuttava ammatillisen perus-, aikuis- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseen.  Suomen kansalaiset ja Suomessa opiskelevat, työskentelevät tai asuvat Suomessa.  Rahoitusta haetaan aina jonkin organisaation kautta.. Kim Smedslund 0210

Leonardo-hakijat  Leonardo-liikkuvuushankkeisiin voivat osallistua ammatilliset opiskelijat, työmarkkinoilla olevat henkilöt, opettajat, kouluttajat ja opinto-ohjaajat. Ulkomaille työssä oppimaan tai harjoitteluun voivat lähteä myös oppisopimusopiskelijat, ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelevat ja vastavalmistuneet.  2. Työmarkkinoilla olevien henkilöiden ulkomaanharjoittelu (People in the labour market, PLM) Hankkeen kautta voivat liikkua työmarkkinoilla olevat henkilöt, mukaan lukien työttömät, työpajanuoret ja työvoimakoulutuksessa olevat, sekä korkeakouluista valmistuneet. a aikuiskoulutuksessa opiskelevat ja vastavalmistuneet.  Kumppanuushankkeita voivat hakea kaikki ammatillisen peruskoulutuksen tai ammatillisen täydennyskoulutuksen toimijat, kuten oppilaitokset, työpaikat, järjestöt, kauppakamarit tai liitot. Myös korkeakoulut voivat osallistua Leonardo-ohjelmaan, mutta toimintojen on kohdistuttava ammatillisen perus-, aikuis- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseen. Kim Smedslund 0210

Työmarkkinoilla olevien henkilöiden ulkomaanharjoittelu  Hankkeen kautta voivat liikkua työmarkkinoilla olevat henkilöt, mukaan lukien työttömät, työpajanuoret ja työvoimakoulutuksessa olevat, sekä korkeakouluista valmistuneet. Ulkomaanjaksojen kesto vaihtelee 2-26 viikkoon.  Tukea voidaan myöntää sekä työharjoitteluun että koulutusjaksoihin. Osana Leonardo-hanketta osallistujille voidaan järjestää sekä ammatillista että kieli- ja kulttuurivalmennusta. Valmennus tapahtuu joko ennen vaihtoa koti- tai kohdemaassa ja/tai vaihdon aikana. Hankkeelle on voitu myöntää erillistä tukea tähän valmennukseen; summa on eritelty rahoitussopimuksessa. Kim Smedslund 0210

Opiskelijavaihto ja ulkomaan harjoittelu – Ammatillinen peruskoulutus  Kesto vaihtelee 2-39 viikkoon. Kahden viikon vaihdot on tarkoitettu ainoastaan erityisryhmille, muille vähimmäiskesto on 3 viikkoa. Työssäoppimista ja koulutusta yrityksissä+ oppilaitoksessa opiskelua.  Tavoitteena on, että Leonardo-vaihto olisi osa kotimaassa suoritettavaa tutkintoa, ja korvaisi joko työssäoppimista tai muita tutkintoon kuuluvia opintoja.  On suositeltavaa, että vaihtoon lähtijöille järjestetään kieli- ja kulttuurivalmennusta Hankkeelle on voitu myöntää sekä ammatilliseen että kieli- ja kulttuuri-valmennukseen erillistä tukea..  Ulkomaanjakso on osa suoritettavaa tutkintoa ja tähtää nuorten osaamisen ja työllistyvyyden parantamiseen. Myös aikuisopiskelijoilla on mahdollisuus lähteä Leonardo-vaihtoon. Kim Smedslund 0210

Työmarkkinoilla olevien henkilöiden ulkomaanharjoittelu  Hankkeen kautta voivat liikkua työmarkkinoilla olevat henkilöt, mukaan lukien työttömät, työpajanuoret ja työvoimakoulutuksessa olevat, sekä korkeakouluista valmistuneet. Ulkomaanjaksojen kesto vaihtelee 2-26 viikkoon.  Tukea voidaan myöntää sekä työharjoitteluun että koulutusjaksoihin. Osana Leonardo-hanketta osallistujille voidaan järjestää sekä ammatillista että kieli- ja kulttuurivalmennusta. Valmennus tapahtuu joko ennen vaihtoa koti- tai kohdemaassa ja/tai vaihdon aikana. Hankkeelle on voitu myöntää erillistä tukea tähän valmennukseen; summa on eritelty rahoitussopimuksessa. Kim Smedslund 0210

Kumppanuushankkeet  Tuetaan verkostoitumista, vertaisoppimista sekä liikkuvuutta.  Tutustua muiden Euroopan maiden koulutukseen konkreettisen kehitettävän teeman ympäriltä.  Kumppanuushankkeet sisältävät sekä liikkuvuutta että pienimuotoista kehittämistoimintaa. Haku kerran vuodessa. Hakemus CIMOon  Tuloksena liikkuvuusjaksoja sekä konkreettinen lopputulos, esim. selvitys, raportti, verkkosivusto, seminaari, malli tai opas.  Hankkeiden kesto on aina 2 vuotta. Partneriryhmässä tulee olla vähintään 3 partneria kolmesta eri maasta. Rahoitus on maa- ja partnerikohtainen ja vaihtelee liikkuvuusmäärän mukaan. Suomessa hakukierroksella 2010 tuen määrä on €.  ierros2010/KUHA_hakijanohje_2010_LdV.pdf ierros2010/KUHA_hakijanohje_2010_LdV.pdf Kim Smedslund 0210

LEONARDO- valmistelevat vierailut ja kontaktiseminaarit  Uusien hankkeiden suunnittelu, yhteistyökumppaneihin tutustuminen tai kansallisen toimiston kontaktiseminaari. Kontaktiseminaareissa hanketta suunnittelevilla organisaatioilla on tilaisuus tutustua samasta teemasta kiinnostuneisiin partnereihin ja ideoida yhteistä hanketta. Kontaktiseminaareissa on yleensä noin osallistujaa maasta.  Tuki matka- ja oleskelukulujen kattamiseksi voi hakea apurahaa, joka myönnetään  Määritellä hankkeen tavoitteet ja työskentelytavat, sopia tehtävistä ja vastuualueista sekä laatia hankkeelle työsuunnitelma.  Kesto on 1-5 päivää. Kontaktiseminaarit 4-5 päivää.  oppiminen/grundtvig/valm-vier-ja-kontaktiseminaarit.htx oppiminen/grundtvig/valm-vier-ja-kontaktiseminaarit.htx Kim Smedslund 0210