1 Palveluohjaus ja verkottuneeseen tarvearviointiin ja suunnitteluun pohjaava kunnallinen palveluprosessi Jari Nurmi, projektinjohtaja Yhteistyössä rikoksettomaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Palvelut auki! Viisi vaatimusta kuntauudistukselle (Eva 2012) •Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva esittää avointa julkisten palveluiden mallia, joka perustuu.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kulttuurivienti –syksy 2009 Kulttuuriviennin tukiverkoston infopäivä, Opetusministeriö,
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Järjestöt ja kunta- ja palvelurakenneuudistusprosessi Pohjois-Karjala Järjestöfoorumi 25.10: työryhmä valmistelemaan asiaa Työryhmässä : Sosiaali- ja terveysturvan.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
STM/PSO/MM Alkoholiohjelma STM/PSO/MM Litraa, asukasta kohden Alkoholijuomien kokonaiskulutus 100 %:n alkoholina vuosina.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Rakennerahastoviestintä
Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin Muutoksessa mukana - Maaseudun Sivistysliitto.
1Kehittämiskeskus Tyynelä Kokemuksia kolmikantayhteistyöstä Lähipalveluseminaari, RAY-talo Seppo Sulkko.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Kysymyksiä Mitä ajatuksia videoilla näkyvät kohtaamistilanteet herättivät? Tuntuiko tilanteet realistisilta ja tutuilta? Pohdi sosiaalitekijöiden ja asiakkaiden.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Tornion Työvoimalasäätiö MT-työhönvalmennus Anneli Pilvilä Anne Höglund Vierailevat tähdet: Kirsti Pakisjärvi, Tornion psyk. poliklinikka Katriina Virta,
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Hankinnoilla työllistämisen malli
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
PoSoTe – työryhmän kokous
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Työllisyyspoliittisen avustuksen käyttö ja rajoitukset
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Rovaniemen omaisten työryhmä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Järjestötieto muutoksessa

Esityksen transkriptio:

1 Palveluohjaus ja verkottuneeseen tarvearviointiin ja suunnitteluun pohjaava kunnallinen palveluprosessi Jari Nurmi, projektinjohtaja Yhteistyössä rikoksettomaan elämään/OM = Kumppanuus = Palveluohjauksellinen asiakaskontakti Asiantuntijaverkosto Asiakastodellisuus Rahoitus/Tilaaja(-t) Palveluntuottajat

2 Palveluohjaus ja verkottuneeseen tarvearviointiin ja suunnitteluun pohjaava kunnallinen palveluprosessi Asiakastodellisuus = Rahoitus / Tilaaja(-t) = Palveluntuottajat = Asiantuntijaverkosto = Palvelutarvekokonaisuuden ja/tai sen jonkin osan tuntevat julkisen palvelun eri palvelusektorien edustajat + palvelutarpeen kautta määrittyvät 3. sektorin edustajat + asiakastason, esimerkiksi vertaistuen edustajat. Osin asiantuntijaverkostossa edustettuina olevien julkisen palvelun tahojen määrärahat, osin ulkopuolelta myönnettävä/anottava rahoitus (koti- ja ulkomainen mm. EU -kehittämisrahoitus). Osin edustettuna asiantuntijaverkostossa: esim. monitoimijapohjaiset yhdistykset, säätiöt. Osin koottuna asiantuntijaverkoston kautta tuotettuun selkeään ja elävään portaaliin toimijoista alueella. Arvioidut asiakaspolut (asiakkaan kantojen kera); luontainen lähiverkosto; vertaistuen näkökulma. Mahdollinen jäsenyys asiantuntijaverkostossa.

3 Palveluohjaus ja verkottuneeseen tarvearviointiin ja suunnitteluun pohjaava kunnallinen palveluprosessi Rahoitus / Tilaaja(-t) Palveluntuottajat Asiantuntijaverkosto Ajanmukaistaa palveluja ja niitä koskevaa tietoa, ylläpitää reflektiivisen arvioinnin prosessia, luo ja ylläpitää elävän tiedonvaihdon + muun vuorovaikutuksen foorumeja yms. käytäntöjä. Tuottaa palvelutoimijoista adekvaatin kilpailutuksen mahdollistavan, erityisesti joka tahon tuoteperhettä ja yhteistyöosallisuutta (tahtoa ja kompetenssia) mittaavan portaalin. Vastaa täten kumppanuudesta. On asiantuntijaverkoston reflektiivisen arvioinnin (kustannusarviot osana tätä), päivitysten ja dialogifoorumien kautta tietoinen laajapohjaisesti määritellyistä ja täten toimijoita ja kohderyhmää positiivisesti sitovimmista palveluista + niihin liittyvistä kehittämistarpeista. Tuo esille hankinnan ehdot (mm. alue- ja aikaraamit; kilpailutuksen ehdot); reflektoi näitä asiantuntijaverkoston omaan ja ko. verkoston kautta suodattuvaan mahdoll. objektiiviseen tietoon tarpeista ja vaikuttavuudesta. = Palveluohjauksellinen asiakaskontakti Saavat positiivisen haasteen kehittää brändiään l. tuotteitaan, toiminta- kulttuuriaan ja ulkoista kuvaansa/esiintymistään yhä yhteistyö- ja vuorovaikutustavoitteisempaan suuntaan. Luopuvat mahdollisesta vääristävästä keskinäisestä kilpailusta; kehittävät yhteistyötapojaan tuottaakseen kumppanuusaseman niin asiantuntijaverkoston kuin asiakkaiden kanssa. Tuottavat myös asiakaspolkujen seurantaa.

4 Palveluohjaus ja verkottuneeseen tarvearviointiin ja suunnitteluun pohjaava kunnallinen palveluprosessi Asiakastodellisuus Kohderyhmä osallistuu dialogiin ja tulee kuulluksi palvelukumppanuuden kautta/palvelu- kumppanuudessa tuotetuissa vuorovaikutuksellisissa ympäristöissä. Keskeisessä roolissa ovat yksilölliset, palveluohjaukselliseen työtapaan pohjaavat asiakastapaamiset. Muita ympäristöjä ovat mm. toiminnalliset ympäristöt ja ryhmät (koulutus; työpaja; työkokeilu tai työharjoittelu; työ... tai: seikkailu, retket, projektit, suoritukset jne.); verkostokoulutus - tyyppiset foorumit eli avoimet työkokoukset; tällaisissa foorumeissa käytettävissä oleva digitaalinen, ajanmukaisten näkemysten tiedonkeruu; työryhmät ja tiimit. Lisäksi:Lähiverkoston tuottama tieto, näkemys ja osallisuus; vertaistuen tuottama tieto, näkemys ja osallisuus. Jari Nurmi, projektinjohtaja Yhteistyössä rikoksettomaan elämään/OM = Palveluohjauksellinen asiakaskontakti