Baruch Spinoza ( ) Syntyi Amsterdamissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
ELÄMÄN LÄHDE JA PARANEMISEN MAHDOLLISUUDET
Majakka Markku ja Virve Pellinen
Opettaja ja tunteet.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty III Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta, V ja VI mietiskely Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Baruch Spinoza ( ) Syntyi Amsterdamissa.
Spinozan tunneteoria.
Ensimmäiset teokset.
Spinoza vapaudesta (Etiikan viides kirja)
Orjuudesta ja sosiaalisuudesta (Etiikan neljäs kirja)
Spinozan mielenfilosofia ja tietoteoria
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.
Ajattelun ja ulotteisuuden systeemit
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Siirtyi kirkollisen.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Partioaate.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Uuden ajan filosofian historia: Rationalismi
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
KUOLEMA. MOROO MORROO Kuolema on ratkaisematon arvoitus. Kukaan ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Eri uskoinnoissa on myös eri käsityksiä kuolemasta.
ELÄMÄ TOTEUTUU SUHTEESSA MUIHIN Luku 11  Ydinsisältö.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Elämänkatsomustieto elämänfilosofiaa. Mitä elämänkatsomustieto on?  Oppiaineen nimi tulee kolmesta sanasta: elämä, katsomus ja tieto. Katsomus tarkoittaa.
-Eutanasia on armokuolema tai kuolinapu ja se on tarkoituksella suoritettu toisen ihmisen kuoleman tuottaminen, jonka tarkoituksena on kyseisen henkilön.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Yksilön lyhyt historia
Onko vapaus mahdollista?
Hyvän elämän tekijöitä
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
JUMALAKÄSITYKSIÄ TEISMI DEISMI MONISMI VARAUK-SELLISET MONO-LATRIA
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Filosofian osa-alueet
Eksistentialismi Eero Jussila.
Onko mieli ainetta ?.
1 Ydinsisällöt.
Onko tahto vapaa?.
Mikä on elämänkatsomus?
VANHAN TESTAMENTIN SANOMA
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Täydellisen olion teologia
Esityksen transkriptio:

Baruch Spinoza (1632-1677) Syntyi Amsterdamissa. Opiskeli Talmud-koulussa. Tutustui nuorena Descartesin ajatuksiin ja uuteen luonnontieteeseen. Vuonna 1656 erotettiin juutalaisesta seurakunnasta (”cherem”). Asui Leidenissa ja Haagissa. Hankki elantonsa linssejä hiomalla (kaukoputkiin ja mikroskooppeihin). Kuoli keuhkotautiin 43-vuotiaana.

Teokset Renati des Cartes Principiorum Philosophiae Pars I et II, More Geometrico Demonstratae, per Benedictum de Spinoza (Kartesiolaisen filosofian periaatteet, 1663). Tractatus theologico-politicus (1670). Ethica ordine geometrico demonstrata (Etiikka geometriseen tapaan esitettynä, 1677). Suomennettu Etiikka (Gaudeamus, 1994).

Etiikka (1677) Pyrkii ratkaisemaan lähes kaikki perinteiset filosofian ongelmat. Erona Descartesin minäkeskeiseen näkökulmaan, Spinoza haluaa puhua ajattomasti, ikuisuuden näkökulmasta. Geometrinen esitystapa (aksioomat, teoreemat, todistukset ym.) Spinozan mukaan on vain yksi substanssi, Jumala (vrt. Descartes).

Substanssi ”Substanssilla ymmärrän sitä, joka on itsessään ja käsitetään itsensä kautta; sen käsite ei toisin sanoen vaadi jonkun toisen olion käsitettä, josta se pitäisi muodostaa”. Substanssi on ääretön ja sen olemassaolo on välttämätön. Substanssi on yhtä kuin Jumala (substanssimonismi). Koska maailmankaikkeudessa ei ole olemassa mitään muuta substanssia kuin Jumala, Jumala samaistuu luonnon kanssa (panteismi). Spinozan substanssi voidaan tulkita eräänlaiseksi ”alkuvoimaksi” (vrt. ”kaiken teoria”). Substanssia voidaan lähestyä sen attribuuttien (pysyvien ominaisuuksien) kautta. Substanssin attribuuttien määrä voi olla ääretön, mutta ihminen voi jäsentää substanssia vain ”ulottuvaisuuden attribuutin” (aineen) ja ”ajattelun attribuutin” (hengen) tasolla.

Yksittäiset oliot Attribuuttien ohella substanssilla on vaihtuvia ominaisuuksia eli ”moduksia”. Kaikki yksittäiset ”oliot eivät ole mitään muuta kuin Jumalan attribuuttien tiloja eli moduksia, joilla Jumalan attribuutit ilmaistaan tietyllä ja määrätyllä tavalla”. Ulottuvaisuudet modukset (ilmiöt, oliot) ja ajattelun modukset (mentaaliset ilmiöt). Äärelliset oliot (ihminen mukaan lukien) ovat kuin “aaltoja äärettömän meren ulapalla”. Yksittäisillä olioilla on silti olemus (essentia), ne pyrkivät itsesäilytykseen.

Sielu ja ruumis Sielu ja ruumis ovat yhden ja saman substanssin kaksi attribuuttia. Ne ovat olemassa vain saman asian kahtena eri modifikaationa tai puolena. Mielen aktien järjestystä ja niiden keskinäistä yhteyttä vastaavat ruumiin emootioiden järjestys ja keskinäinen yhteys. Mielen ja ruumiin välillä ei ole vuorovaikutusta, joten koko ongelma katoaa.

Pyrkimys itsesäilytykseen Yksittäinen olio ei ole substanssi, mutta sillä on silti olemus (essentia). ”Kaikki, mikäli se on itsessään, pyrkii säilyttämään omassa olemisessaan”. Pyrkimys (conatus) ilmenee kehittymisen, kasvun, ja henkisen aktiivisuuden erilaisina muotoina sekä olemassaolon ja elämän ylläpitämisenä.

Tiedon lajit (1) Mielipide tai kuvittelu. Aistien kautta saatu empiirinen tieto, joka koskee yksittäisiä olioita. Myös välikäsien kautta saatu tieto. Epäselvää, katkelmallista ja johtaa erehdyksiin; (2) Järki tai järkevä ajattelu. Koskee yleiskäsitteitä ja olioiden adekvaatteja ominaisuuksia. Käyttää deduktiivista menetelmää (esim. geometria); (3) Intuitiivinen tieto. Järkiperäistä oivallusta, joka paljastaa olioiden olemuksen. Korkein aste on tieto Jumalasta.

Kaikki on välttämätöntä Kaikkia luonnon tapahtumia määrää välttämättömyys, mikään ei tapahdu sattumalta. Jumala määrää kaiken ennakolta, mutta ei vapailla tahdonakteillaan, vaan luontonsa seurauksena (eroaa kristinuskon aktiivisesta, persoonallisesta ja maailman ulkopuolella olevasta Jumalasta). Tieto Jumalasta ja kaiken välttämättömyydestä mahdollistaa ihmisen ”vapautumisen” ja ”pelastumisen”.

Tunneteoria Ihmisen on hallittava mielenliikutuksiaan, jotta ne eivät hallitse meitä. Emootioilla ”ymmärrän ruumiin tiloja, jotka lisäävät tai vähentävät, auttavat tai estävät ruumiin omaa toimintakykyä, ja samaten näiden tilojen ideoita”. Emootio (tunne, mielenliikutus) on yhtä aikaa sekä fyysinen tila että kyseisen tilan idea. Passio on passiivinen sekava idea, joka pitää ihmistä hallinnassaan, saaden mielen esimerkiksi rakkauden tai suuttumuksen tilaan. Johtaa kärsimykseen ja suruun. Ihmisessä emootiot pyrkivät itsesäilytykseen ja taistelevat keskenään (”conatus”).

Passioiden vallassa oleva ihminen on riippuvainen ulkoisista tekijöistä ja tämä voimattomuus johtaa suruun. Aktiivisten tunteiden ja järjen avulla ihminen voi tulla tietoiseksi passionsa todellisesta aiheuttajasta ja voittaa sen. Aktiivisuus johtaa iloon (”ilon filosofiaa”). Passiot perustuvat ”epäselville” ideoille. Kun ihminen oppii tuntemaan asioiden todellisen yhteenkuuluvuuden rationaalisen ajattelun avulla, hän vapautuu passioiden vallasta. Korkein sielullinen tila on intellektuaalinen rakkaus Jumalaa kohtaan (amor intellectualis Dei). Ihminen tarkastelee todellisuutta ”ikuisuuden” näkökulmasta.

Tahdon vapaus ”Viisas […] kokee tuskin lainkaan mielen järkytyksiä; tietoisena omasta, Jumalan ja olioiden tietystä ikuisuudesta välttämättömyydestä ei hän milloinkaan lakkaa olemasta vaan nauttii aina oikeasta sielunrauhasta”. Aktiivinen ajattelu on ”pyrkimyksen” (conatus) korkein muoto. Sen sitoutuminen järjen yleispäteviin periaatteisiin (järki ei voi valita omia lakejaan) on vapautta autonomisuuden merkityksessä. Ulkoiset olosuhteet antavat rajat, joiden puitteissa tahtomme voi osoittaa vapautemme etsimällä järjen ohjaamaa elämää (vapaus itsensä toteuttamisena).