Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2010 -kohti sosiaalisesti kestävää ja taloudellisesti elinvoimaista yhteiskuntaa
Miksi strategista suunnittelua? Strateginen suunnittelu ohjaa huomion suuriin linjoihin antaa yhteisen keskustelupohjan auttaa ennakoimaan menokehitystä tarjoaa välineitä muutosten hallintaan nopeuttaa korjaustoimenpiteitä
STM:n strategiatyön historiaa V. 1982 1. koko hallinnonalan kattava linjaus; laskelman mukaan sosiaalimenot v. 2000 mennessä kohoavat 20 %:sta 24 %:iin BKT:sta (hidas kehittämisvaihtoehto) V. 1991 laskelman herkkyysarviointi; kriisivaihto-ehdot yhdistelemällä menot v. 2000 80-luvun lopun tasolla, eli 25 % BKT:sta
V. 1995 kriisistä selviytymisstrategia, menojen arvioitiin alenevan 36 %:n tasolta v. 2000 mennessä n. 29 %:iin BKT:sta V. 2001 elatussuhteen korjaamiseen ja kansainvälistymiseen suuntautuva strategia; sosiaalimenot v. 2010 noin 27 %
Sosiaaliturvan tarkoitus Edistää Hyvää terveyttä ja toimintakykyä Terveellistä työ- ja elinympäristöä Turvata Riittävä toimeentulo ja palvelut
Suomi vuonna 2010 Työelämässä jatketaan 2-3 vuotta nykyistä kauemmin Väestön toimintakyky on parantunut, hoivan tarve myöhentynyt Väestön terveyserot ovat kaventuneet Ennaltaehkäisevä työ vakiinnutettu osaksi toimintaa Alueellinen yhteistyö parantanut palvelujen saatavuutta ja laatua Toimeentuloturva takaa kohtuullisen toimeentulon ja kannustaa työikäisiä työhön Sosiaaliturvan kestävä rahoitus perustuu yhteisvastuuseen, jota omavastuu täydentää Köyhyys pysyy viime vuosikymmeninä vakiintuneella alhaisella tasolla
Strategiset linjaukset 2010 Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen Työelämän vetovoiman lisääminen Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen Yhteiskuntapolitiikka tukemaan terveyttä Terveydelle pohja lapsuus- ja nuoruusiässä Työikäisten terveyteen ja toimintakykyyn huomiota Uusia toimintamalleja vanhusten toimintakyvyn parantamiseen Ympäristöterveyteen selkeät painotukset
Työelämän vetovoiman lisääminen Työelämän hyvinvointi painopisteeksi Työelämään tasa-arvoa Toimeentuloturva kannustamaan työhön Työeläkevakuutus Sairausvakuutus Työttömyysturva
Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito Ehkäisevä näkökulma ensisijaiseksi Uudella otteella lasten ja nuorten ongelmiin Keinoja pitkäaikaistyöttömyyden katkaisuun Alueellisia hyvinvointieroja kaventamaan Monikulttuurisuutta yhteiskuntaan Päihdetilanne hallintaan Kv-yhteistyöstä voimaa kansalliseen toimintaan
Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva Ehkäisevä näkökulma ensisijaiseksi Asiakkaan asema ja palvelujen laatu turvattava Avaimena monipuoliset palvelut Keskeistä työvoiman riittävyys ja osaaminen Palveluihin toimivat ohjausmallit Kohti alueellista yhteistyötä Kohtuullinen toimeentuloturva eri elämäntilanteissa
Menolaskelmien oletuksia Peruslaskelma Tuottavuuden kasvu 2,2 % 1,6 % ~ keskim. 1,9 %/vuosi BKT:n volyymin kasvu 1,8 %/ vuosi Työttömyysaste 7 % Linjausvaihtoehto Kouluun ja työelämään nykyistä aiemmin (-1 vuosi) Eläkkeelle siirtymisikä + 3 vuotta vuoteen 2010 Työttömyyseläke poistuu Rakenteellinen työttömyys 5 % vuoden 2010 jälkeen Vähimmäisetuuksien ja lapsilisän reaaliarvo säilytetään Ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttö myöhentyy Työikäisten koulutusta ja kuntoutusta tehostetaan
Arvio linjausten taloudellisista vaikutuksista, sosiaalimenot / BKT, %
Sosiaaliturvan perusperiaatteet Taustat Sosiaaliturvan perusperiaatteet Säilytetään sosiaaliturvan hyvä kattavuus ja kohtuullinen taso Kannustetaan ihmisiä työllistymään ja tuetaan omatoimisuutta Selkeät ja toimivat sosiaaliturvan järjestämis- ja rahoitusvastuut Rahoitus kestävällä perustalla
EU:n sosiaalipoliittisia linjauksia Taustat EU:n sosiaalipoliittisia linjauksia Työnteon tekeminen kannattavaksi ja siihen liittyen toimeentulon takaaminen Kestävä eläkejärjestelmä Syrjäytymisen torjunta sekä sosiaalisen osallisuuden ja tasa-arvon edistäminen Laadukkaan terveydenhuollon varmistaminen
Sosiaaliturvan toiminta-alue Ehkäisevä sosiaali- ja Taustat Sosiaali- ja terveyspolitiikan kansallisia toimijoita ja vastuutahoja Sosiaaliturvan toiminta-alue Ehkäisevä sosiaali- ja terveyspolitiikka Sosiaali- ja terveys- palvelut Toimeentuloturva Keskeiset toimijat Eduskunta, valtioneuvosto STM Muita ministeriöitä Keskushallinnon virastot ja laitokset Työsuojelupiirit Lääninhallitukset Kunnat Kuntayhtymät Järjestöt RAY Korkeakoulut Kunnat, palvelujen järjestäjinä Yksityiset tuottajat Kansaneläkelaitos Valtiokonttori Työeläkelaitokset/ETK Vakuutusvalvontavirasto Sv- ja eläkekassat Työttömyyskassat Eläkesäätiöt Vakuutuslaitokset Työmarkkinajärjestöt
Toimintaympäristön muutostekijöitä Taustat Toimintaympäristön muutostekijöitä Globalisoituminen Euroopan integraatio Demografiset muutokset Teknologian kehitys Työelämän ja työympäristön muutokset Työllisyys Köyhyys ja syrjäytyminen Kansanterveyden kehitys ja elinympäristö Julkisen talouden kehitys Aluekehitys, kaupungistuminen Valtio/kunta -ohjaussuhteen kehitys
Elatussuhteen kehitys vv. 1960-1998 sekä Taustat Elatussuhteen kehitys vv. 1960-1998 sekä projektio vuoteen 2030
Taustat Sosiaalimenojen (ilman käyttäjämaksuja) kehitys suhteessa BKT:een sekä projektio vuoteen 2030
Taustat Sosiaalimenojen rahoitusrakenne vv. 1960-1999 sekä projektio vuoteen 2030