Ohjelma Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellisesta asemasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Palkkatuki.
Laskuja koskevista arvonlisäverolain vaatimuksista
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Yhteenveto Vuoden 2011 tilintarkastus on toteutettu ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Tarkastukseen käytetty aika ja painopistealueet on koordinoitu.
Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu Oy Audiator Ab Kai Roslakka.
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Ennakkomaksut Saadut ennakkomaksut Maksetut ennakkomaksut Muut ennakot
Arvonlisävero budjetoinnissa
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
GLOBAL SERVICE/ INDUSTRY Palveluseteli – juridinen viitekehys ja sopimussuhteet.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Näkökulmia vapaaehtoistoiminnan verotukseen Matti Merisalo Verohallinto
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Nuorten hankkeet MYR Minna Koljonen.
Talousseminaari, Hoffmann1 Verotus kerhoissa ja veroilmoitus Torsten M. Hoffmann Talousseminaari, Räyskälä
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Verotuksen perusteet - johdanto
Kilpailuneutraliteetti – Yhteenveto selvityksestä JOHTORYHMÄ ILKKA KAUPPINEN.
Arvioverotus VML 27§.
Peitelty osinko VML 29§.
EU-oikeuden vaikutus Suomen vero-oikeuteen. Normien merkitys 1.primaarioikeus 2. Asetukset (ei tuloverotuksessa) 3. Direktiivit 4. Päätökset 5. Suositukset.
Tulevaisuuden urheiluseurat
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
(Osake)transaktiokulujen käsittelystä arvonlisäverotuksessa OTT, hallintoneuvos Mikko Pikkujämsä Suomen Veroasiantuntijat ry
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Riskienhallinta STM, 05/2016, Juha Karilo ja Ismo Jokinen KPMG.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Henkilökierto valtionhallinnossa
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Yhdistysten verotusasiat
Arvonlisävero Välillinen vero
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
IFRS 16:n soveltaminen FAS-tilinpäätöksessä – verottajan näkökulma
Esityksen transkriptio:

Tero Takalo Senior Manager KPMG Oy Ab Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksen ajankohtaiset asiat Talous- ja hallintopäivät 30.-31.10.2013 Tero Takalo Senior Manager KPMG Oy Ab

Ohjelma Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellisesta asemasta Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus uusimman oikeuskäytännön valossa Ammattikorkeakouluille vuokrattavien tilojen alv- säännösten muutosesitys

Ammattikorkea-koulujen arvonlisä-verotuksellisesta asemasta

Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellinen asema (1) Kunta- ja kuntayhtymämuotoiset ammattikorkeakoulut arvonlisäverovelvollisia kaikesta liiketoiminnan muodossa harjoittamastaan toiminnasta, jota ei ole erikseen säädetty arvonlisäverottomaksi vähennysoikeus verolliseen liiketoimintaan liittyviin kustannuksiin sisältyvästä arvonlisäverosta ja kuntapalautusoikeus verottomaan toimintaansa kohdistuvista kustannuksista esim. arvonlisäverottomien koulutuspalvelujen tuottamiseen liittyvät hankinnat oikeuttavat kuntapalautukseen arvonlisävero jää siten hyödyntämättä vain AVL 114 ja 114 a § tarkoitetuissa tilanteissa sekä verottomaan kiinteistönvuokraukseen liittyvissä hankinnoissa

Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellinen asema (2) Osakeyhtiö- tai säätiömuotoinen ammattikorkeakoulu Yleishyödyllisenä yhteisönä arvonlisäverovelvollinen vain siitä toiminnasta, josta saatua tuloa pidetään yhteisön veronalaisena elinkeinotulona ja jota ei ole erikseen säädetty arvonlisäverottomaksi Lisäksi arvonlisäverovelvollisuus voi aiheutua henkilöstöruokailun järjestämisestä tai omalla henkilökunnalla tuotetuista kiinteistöhallintapalveluista ns. oman käytön verotuksen säännösten perusteella Mahdollisuus hakeutua vapaaehtoisesti alv-velvolliseksi arvonlisäverolain tarkoittamalla tavalla liiketoiminnan muodossa harjoittamastaan toiminnasta Liiketoiminnan käsite on laaja Hakeutuminen koskee kaikkea liiketoiminnan muodossa harjoitettua toimintaa (pl. arvonlisäverottomaksi säädetty toiminta) Verovelvollisuus voimaan aikaisintaan hakemuksen jättöpäivästä Hakeutumisella ei tulisi olla vaikutusta yhteisön tuloverokäsittelyyn

Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellinen asema (3) Yhtiöittämistilanteissa ja yksityisenä ammattikorkeakouluna toimittaessa huomioitavaa Aiemmin noudatetut alv-periaatteet myynnin arvonlisäverokäsittelyn suhteen eivät sellaisenaan enää välttämättä päde Kuntapalautusjärjestelmästä poistumisen seurauksena kustannuksiin sisältyvistä arvonlisäveroista valtaosa jää kustannukseksi Ellei alv-velvollisuutta perusteta vapaaehtoiseen hakeutumiseen, toiminnan arvonlisäverollisuuden ratkaisemiseksi tulee selvittää kunkin tuloerän tuloverotuksellinen luonne ja elinkeinotuloksi katsottaessa selvittää arvonlisäverottomuussäännösten (mm. koulutus-, terveydenhoito tai sosiaalihuolto) soveltuminen tulovero- ja alv-käsittely on siis oltava linjassa keskenään! Vapaaehtoisen alv-velvolliseksi hakeutumisen kannattavuus on syytä selvittää huolella vaikutus hyödykkeiden hinnoitteluun (verollisten palvelujen ostajien alv-vähennysoikeus) vähennysoikeus verollisten tavaroiden ja palvelujen myynnin välittömistä kustannuksista sekä toiminnan yleiskustannuksista

Ammattikorkeakoulujen arvonlisäverotuksellinen asema (4) Läpikäytäviä toimintoja yleensä mm. Muu kuin lain nojalla järjestetty tai valtion varoin avustettu koulutus (mm. työvoimakoulutus ja henkilöstökoulutus) Ulospäin myytävät maksulliset tavarat ja palvelut (oppilastyöt tai opettajien/ammattihenkilöiden suorittamat työt), mm. ravintolatoiminta talonrakennus tutkimus-, testaus- ja tuotekehityspalvelut liikunta- ja terveyspalvelut Tilojen lyhyt- ja pitkäaikaiset vuokraukset (toimitilakysymykset kokonaisuudessaan) Hanketoiminta Yhteistoiminta muiden oppilaitosten tai entisen ylläpitäjäorganisaation kanssa Ns. tukipalvelujen järjestäminen, oma tuotanto vs. ostopalvelut

Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus uusimman oikeuskäytännön valossa

Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus (1) KVL 22.8.2012 045/2012 (lainvoimainen) A Oy järjesti kaupallista yrityskoulutusta ja lakisääteistä, viralliseen tutkintoon johtavaa koulutusta. A Oy:llä oli kaikki lakisääteisen koulutuksen järjestämiseen tarvittavat luvat sekä valtakunnallisen ammatillisen erikoisoppilaitoksen asema. Lisäksi A Oy toimi kunnan tai kuntayhtyminä toimivien alueellisten oppisopimuskeskusten järjestämässä lakisääteisessä koulutuksessa alihankkijana. A Oy:n itse järjestämiin koulutuksiin liittyvistä tuloista 90 prosenttia kertyi yrityskoulutuksesta. A Oy ei tarjonnut yrityskoulutusta eikä toiminut lakisääteisten koulutusten alihankkijana minkään lain velvoittamana tai saanut toimintaansa varten valtionavustusta arvonlisäverolain 40 §:n edellyttämällä tavalla Kun otettiin huomioon A Oy:n toiminnan laajuus yrityskoulutusten osalta ja se, että koulutustoiminta tapahtui kilpailuolosuhteissa, kysymys ei ollut arvonlisäverolain 39 §:ssä tarkoitetusta koulutuspalvelusta, vaan yhtiö oli velvollinen suorittamaan arvonlisäveroa

Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus (2) KHO 24.3.1997 T 692 Kunnan ylläpitämän ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen tehtävänä oli tarjota ja järjestää ammatillista aikuiskoulutusta ja sitä tukevaa muuta koulutusta. Aikuiskoulutuskeskuksessa voitiin järjestää myös ammatillista aikuiskoulutusta tukevaa tai siihen läheisesti liittyvää palvelu-, tutkimus- ja työtoimintaa. Muuhun palvelutoimintaan kuuluvana järjestettiin esimerkiksi henkilöstökoulutusta yrityksille, jotka maksoivat koulutuksesta sopimukseen perustuvan hinnan ilman yhteiskunnan tukea. Aikuiskoulutuskeskuksessa järjestettävä ammatillinen aikuiskoulutus oli arvonlisäverolain 39 §:n 1 momentissa ja 40 §:ssä tarkoitettua verotonta koulutuspalvelua Aikuiskoulutuskeskuksessa järjestettävän henkilöstökoulutuksen verollisuutta puolsivat verotuksen neutraalisuuteen ja veron kertaantumisen estämiseen liittyvät syyt KHO katsoi kuitenkin, että myös henkilöstökoulutus oli verotonta koulutuspalvelua, kun sen järjestäjänä oli lakisääteistä ja siten verotonta koulutusta antava oppilaitos. Kunnan ei ollut suoritettava arvonlisäveroa aikuiskoulutuskeskuksessa järjestetystä henkilöstökoulutuksesta

Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus (3) KHO 6.9.2013 T 2730 Ammatillista aikuiskoulutusta tarjoava säätiö X oli valittu työvoimapoliittisten koulutusten toteuttajaksi yleisten tarjouskilpailujen perusteella. Työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuvat opiskelijat saivat opetusta samoilla oppitunneilla muiden aikuisopiskelijoiden kanssa. Säätiö X ei tarjonnut työvoimapoliittista koulutusta minkään lain velvoittamana tai saanut toimintaansa varten valtionavustusta arvonlisäverolain 40 §:n edellyttämällä tavalla. Kun otettiin huomioon toiminnan tapahtuminen kilpailuolosuhteissa, kysymys ei ollut arvonlisäverolain 39 ja 40 §:ssä tarkoitetusta koulutuspalvelusta. Työvoimapoliittinen koulutuspalvelu oli elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 1 §:n mukaista elinkeinotoimintaa, josta säätiö X oli tuloverolaissa tarkoitettuna yleishyödyllisenä yhteisönä arvonlisäverolain 4 §:n mukaan verovelvollinen. Kyse oli arvonlisäverolain 1 § 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta myynnistä, josta säätiö X oli velvollinen suorittamaan arvonlisäveroa  Päätöksen vaikutus muiden koulutuspalvelujen alv-käsittelyyn?

Koulutuspalvelujen arvonlisäverotus (4) Verohallinnon tiedote 25.10.2013: Viitataan KHO:n ratkaisuun 6.9.2013 T 2730 Verohallinto antaa työvoimakoulutuksen arvonlisäverotuksesta ohjeen loppuvuodesta 2013 Ohje ja yhtenäiset käytännöt tulevat voimaan aikaisintaan vuoden 2014 alusta

Ammattikorkea-kouluille vuokrattavien tilojen alv-säännösten muutosesitys

Yksityisille ammattikorkeakouluille tapahtuva tilavuokraus (1) Nykytilanne Vuokranantaja voi hakeutua kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta alv-velvolliseksi vain, jos kiinteistöä käytetään vähennykseen tai kuntapalautukseen oikeuttavaan toimintaan, käyttäjänä on valtio tai käyttäjänä on yliopistolain 1 §:ssä tarkoitettu yliopisto Arvonlisäverolain 39 ja 40 §:n mukaiset koulutuspalvelut ovat arvonlisäverottomia Vuokranantaja voi hakeutua alv-velvolliseksi yksityiselle ammattikorkeakoululle tapahtuvasta vuokrauksesta vain niiden tilojen osalta, joissa AMK harjoittaa itse vähennykseen oikeuttavaa toimintaa tai jotka AMK on vuokrannut arvonlisäverollisena edelleen muiden tilojen osalta hakeutumismahdollisuutta ei lähtökohtaisesti ole kiinteistöihin kohdistuviin kustannuksiin arvonlisäverot ovat vähennyskelvottomia ja kustannusrasitus siirtyy vuokriin

Yksityisille ammattikorkeakouluille tapahtuva tilavuokraus (2) Kunta- ja kuntayhtymämuotoisilla ammattikorkeakouluilla on kuntapalautusoikeus arvonlisäverottomaan koulutustoimintaansa liittyviin hankintoihin eli ko. toimijoille tapahtuva tilavuokraus oikeuttaa hakeutumiseen Nykyisellään toimitilojen alv-kohtelu siis poikkeaa ylläpitäjäorganisaation juridisesta muodosta riippuen ja toisaalta ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen alv-kohtelu poikkeaa toisistaan AMK:n yhtiöittämistilanteessa nykysäännökset ovat aiheuttaneet kiinteistöinvestointien tarkistusvastuiden realisoitumisen Kiinteistöinvestointien alv-kompensaatio Muille kuin kunta- ja kuntayhtymämuotoisille AMK:ille nykyisin valtionosuusjärjestelmän kautta myönnettävä keskimääräisiin hintoihin perustuva kompensaatio ei kohdista kustannuksia suoraan sille AMK:lle, jolle menot ovat tosiasiallisesti syntyneet

Yksityisille ammattikorkeakouluille tapahtuva tilavuokraus (3) Ehdotetut muutokset Arvonlisäverolain 30 §:n 1 ja 3 momenttia muutettaisiin 1.1.2014 alkaen siten, että yksityinen AMK rinnastettaisiin kiinteistön käyttöoikeuden luovutustilanteissa yliopistolain 1 §:ssä tarkoitettuun yliopistoon Näin ollen vuokranantajat voisivat hakeutua alv-velvollisiksi myös yksityiselle ammattikorkeakouluille tapahtuvan tilavuokrauksen osalta Yhtiöittämistilanteessa ei lähtökohtaisesti tapahtuisi kiinteistöinvestointien arvonlisäverojen tarkistusvelvoitetta realisoivaa käyttötarkoituksen muutosta Alv-kompensaatiota koskevat säännökset on tarkoitus sisällyttää osaksi AMK-uudistuksen toisen vaiheen lainsäädäntöä Tulevassa kompensaatiomenettelyssä vuokramenoihin sisältyvä arvonlisäverot korvattaisiin ammattikorkeakouluille Kompensaatio maksettaisiin tilinpäätöksen mukaisten toteutuneiden alv-menojen mukaan aina kahden vuoden kuluttua menon syntyvuodesta eli vuotta 2014 koskevat menot kompensoitaisiin vuonna 2016

Yhteystiedot: Tero Takalo tero.takalo@kpmg.fi 020 760 3769