Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija Standardi sfs 5997 Linja-autojen moottoritilan sammutusjärjestelmät. Suunnittelu ja asentaminen Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija
Miksi standardi tehtiin
Miksi standardi tehtiin
Miksi standardi tehtiin
Miksi standardi tehtiin suositukset Linja-autoliikenneyritykset järjestävät säännöllisesti henkilökunnalleen koulutusta ja harjoituksia toiminnasta palon sattuessa; matkustajien evakuoinnista ja alkusammutuksesta sekä kaluston paloriskien havainnoinnista. Linja-autoliikenteen harjoittajat liittävät toimintajärjestelmäänsä ja huolto-ohjelmiinsa kirjalliset ohjeet kaluston syttymisen kannalta riskialttiiden kohteiden tarkistamisesta. Näitä kohteita ovat ainakin: moottoritila, öljy- ja polttoainevuodot, sähköjohdinniput, sähkötoimiset laitteet, pyörät, jarrut, renkaat, alkusammuttimet sekä hätäuloskäynnit merkintöineen. Linja-autojen moottori- ja lisälämmitintilaan asennetaan automaattinen sammutusjärjestelmä. Järjestelmän moitteeton toiminta varmistetaan liittämällä sen huolto ennakoivaan huolto-ohjelmaan.
Miksi standardi tehtiin soveltamisala Tämä standardi sisältää ohjeet automaattisten sammutusjärjestelmien toteuttamiseen linja-autojen moottoritilassa, sekä ohjeet järjestelmien suunnitteluun, mitoitukseen, asentamiseen, käyttöönottoon, kunnossapitoon ja huoltoon. Tämän standardin tarkoituksena on suojella ihmishenkiä ja omaisuutta.
Miksi standardi tehtiin sammutuslaitteistojen vaatimukset Kiinteä automaattinen sammutusjärjestelmä määritellään laitteistoksi, joka palon sattuessa antaa hälytyksen ja purkaa sammutteen. Järjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo linja-auton moottoritilassa.
Miksi standardi tehtiin järjestelmän ylläpito Sammutuslaitteisto tulee pitää toimintakunnossa ja suojatun kohteen käyttötarkoitusta vastaavana koko sen käyttöiän ajan. Laitteistossa havaitut viat ja puutteet on korjattava viipymättä. Pysyvät tai tilapäiset toimenpiteet, jotka voivat vaarantaa sammutusjärjestelmän toimivuuden, ovat kiellettyjä. Valmistajan/asennusliikkeen toimittamia huolto-, turvallisuus- ja kunnossapito-ohjeita on noudatettava, ja ne tulee säilyttää ajoneuvon käyttöohjeiden yhteydessä. Liitteessä 7 on esimerkki paloturvallisuusohjeesta. Päivittäiset, viikoittaiset ja määräaikaiset tarkastukset tulee tehdä näiden ohjeiden mukaisesti. Ajoneuvon kuljettaja ja huoltaja on perehdytettävä asianmukaisesti sammutusjärjestelmän käyttöön. Huollon aikana on erityisesti otettava huomioon turvallisuusriskit.
Miksi standardi tehtiin opastavat tiedot Liitteessä 3 on malli sammutuslaitteiston määräaikaisesta kunnossapitopöytäkirjasta. Liitteessä 4 on malli linja-auton määräaikaisesta paloturvallisuustarkastuksesta. Liite 5 sisältää paloturvallisuustarkastuslomakkeen täyttöohjeen. Liitteessä 6 on esimerkki sammutusjärjestelmän laukeamisen jälkeen tehtävistä toimenpiteistä. Liitteessä 7 on esimerkki paloturvallisuusohjeesta.
Standardin käyttöönotto vakuutusyhtiöissä Tämä standardi on laadittu Finanssialan Keskusliiton (FK) ohjeen FK – 128:2009 ”Linja-autojen sammutuslaitteistot” pohjalta Vakuutusyhtiöt ovat: Ottaneet ohjeen suojeluohjeeksi. Vieneet ohjeen omaan suojeluohjeeseen. Uusissa suojeluohjeissa voivat viitata suoraan tähän standardiin.
Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija KIITOS! Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija
__ Raimo Lehto Turvallisuusasiantuntija Vahingontorjunta Safety Adviser Loss Prevention Puh/Tel: +358 20 793 4239 Fax: +358 20 793 4202 raimo.lehto@fkl.fi __ FK I Finanssialan Keskusliitto FC I Finansbranschens Centralförbund FFI I Federation of Finnish Financial Services Bulevardi 28, 00120 Helsinki, Finland www.fkl.fi