Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vaatimukset ja testaus
Advertisements

1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Kotimainen suoraveloitus poistuu käytöstä – Laskuttajan uudet vaihtoehdot kuluttajalaskutukseen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Omaisuusrikosturvallisuus vakuutusyhtiön näkökulmasta
Suoraveloitus poistuu käytöstä –
Hannu Nuolivirta Yleistä ERHE hankkeesta ja yhteistyöverkoston merkityksestä Koulutuspäivä pelastuslaitosten yhteistyöhenkilöstölle Diat 4,5,6,
Linja-autopalot turvallisuusriskinä SFS 5997 tiedotustilaisuus
CEA 4001 päivitetyt sprinklerisäännöt
Tuotannonohjaus ja dokumentointi
TURVALLINEN KONE JA LAITE
1 FINANSSIALA HARMAAN TALOUDEN TORJUNTATALKOISSA Piia-Noora Kauppi Tiedotustilaisuus
Kotimainen suoraveloitus poistuu käytöstä – Laskuttajan uudet vaihtoehdot kuluttajalaskutukseen
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Linja-autojen tulipalot
KEMIKAALIVALVONTA TYÖSUOJELUHALLINNOSSA 26. – Kemikaaliturvallisuuden ja riskienhallinnan valvonta käytännössä Työsuojeluinsinööri Timo Österberg.
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Eeva Leppänen ProAgria Pohjois-Savo
Kirkkojen paloturvallisuusohje
Viranomaistahon rooli- valvontaa ja neuvontaa
E-kirjojen lukulaitteet ja sähköiset aineistot
Toiminnan vaativuuden ja riskien huomioiminen valvonnassa
STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus.
SFS 5997 tiedotustilaisuus Linja-autopalot kuriin
Etusivun otsikko Alarivit tulevat näin lorem ipsum dolor Lorem ipsum dolor sed diam TK00507 Mikrotietokoneet I 3 opintopistettä Petri Nuutinen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Palaminen Esimerkki tehtävä Nimi……. Luokka…...
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
1 EU:n puutavara-asetus Suomessa – Mitä, kuka, miksi ja miten? Metsäekonomistiklubin EUTR-seminaari Helsingissä , Marko Lehtosalo.
SFS-EN tiedotustilaisuus Kuljetuspalvelujen energiankulutus Pertti Isoniemi Standardisointipäällikkö Yleinen Teollisuusliitto.
”Johdon konsultointipalvelut” SFS-EN16011 Risto Pulkkanen, SFS,
1 PALOILMOITINLIIKKEEN MAHDOLLISUUDET ERHEELLISTEN PALOILMOITUSTEN EHKÄISEMISESSÄ KOULUTUSPÄIVÄ PELASTUSLAITOSTEN NIMEÄMILLE YHTEISTYÖHENKILÖILLE
KAUKOLÄMPÖ NYT JUUASSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. VERKOSTO.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
PELASTUSTOIMEN LAITELAKI
Iloa ja valoa asukasviestintään
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Loppuraportti: Automaattinen pesäpallolukkari
1 ASIAKAS/PALVELIN -JÄRJESTELMÄ Järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa käyttäjän kyselyt tietokantaan asiakasohjelman avulla. Asiakasohjelma ottaa.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
By: Carita, Kaisa & Minna.  Sähköturvallisuuden perusvaatimus on kirjattuna sähköturvallisuuslakiin. Sen mukaan sähkölaitteet ja laitteistot on suunniteltava,
VTT Technical Research Centre of Finland August 2007Jukka Hietaniemi Senior Research Scientist, VTT Fire Safety Engineering KOTIEN SUOJAAMINEN TULIPALOILTA.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Tulipalojen ehkäisy Ilpo Leino, SPEK. Tiedonvaihtoa ja taustaa esim. rakentamismääräysten uusinnassa huomioitavaksi Jäsenet: Fire Prevention commission.
TIETOA TOIMITTAJILLE E-LASKUISTA UPM Financial Services ja Sourcing Lokakuu 2016.
H5 Tietoturva Patrik Lammela.
Liikennepalvelulaki: matkustajan ja kuluttajan oikeudet
Tietoturva Roosa Juusola MYelpt14B
Tietoturva Internetissä
Finanssiala pähkinänkuoressa
Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi.
NORDIC HOT WORK Hot Work And Insurance in Finland
Pelastustoimen laitteiden vaatimustenmukaisuus
Linja-autojen tulipalot
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Helsinki
Ulkoinen pelastussuunnitelma päivystävän palomestarin työkaluna
Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen Keijo Kuikka.
Tilastotietoja pankkien maksujärjestelmistä Suomessa
International Six Nights Enduro Saariselkä
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Jyväskylä
Esityksen transkriptio:

Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija Standardi sfs 5997 Linja-autojen moottoritilan sammutusjärjestelmät. Suunnittelu ja asentaminen Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija

Miksi standardi tehtiin

Miksi standardi tehtiin

Miksi standardi tehtiin

Miksi standardi tehtiin suositukset Linja-autoliikenneyritykset järjestävät säännöllisesti henkilökunnalleen koulutusta ja harjoituksia toiminnasta palon sattuessa; matkustajien evakuoinnista ja alkusammutuksesta sekä kaluston paloriskien havainnoinnista. Linja-autoliikenteen harjoittajat liittävät toimintajärjestelmäänsä ja huolto-ohjelmiinsa kirjalliset ohjeet kaluston syttymisen kannalta riskialttiiden kohteiden tarkistamisesta. Näitä kohteita ovat ainakin: moottoritila, öljy- ja polttoainevuodot, sähköjohdinniput, sähkötoimiset laitteet, pyörät, jarrut, renkaat, alkusammuttimet sekä hätäuloskäynnit merkintöineen. Linja-autojen moottori- ja lisälämmitintilaan asennetaan automaattinen sammutusjärjestelmä. Järjestelmän moitteeton toiminta varmistetaan liittämällä sen huolto ennakoivaan huolto-ohjelmaan.

Miksi standardi tehtiin soveltamisala Tämä standardi sisältää ohjeet automaattisten sammutusjärjestelmien toteuttamiseen linja-autojen moottoritilassa, sekä ohjeet järjestelmien suunnitteluun, mitoitukseen, asentamiseen, käyttöönottoon, kunnossapitoon ja huoltoon. Tämän standardin tarkoituksena on suojella ihmishenkiä ja omaisuutta.

Miksi standardi tehtiin sammutuslaitteistojen vaatimukset Kiinteä automaattinen sammutusjärjestelmä määritellään laitteistoksi, joka palon sattuessa antaa hälytyksen ja purkaa sammutteen. Järjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo linja-auton moottoritilassa.

Miksi standardi tehtiin järjestelmän ylläpito Sammutuslaitteisto tulee pitää toimintakunnossa ja suojatun kohteen käyttötarkoitusta vastaavana koko sen käyttöiän ajan. Laitteistossa havaitut viat ja puutteet on korjattava viipymättä. Pysyvät tai tilapäiset toimenpiteet, jotka voivat vaarantaa sammutusjärjestelmän toimivuuden, ovat kiellettyjä. Valmistajan/asennusliikkeen toimittamia huolto-, turvallisuus- ja kunnossapito-ohjeita on noudatettava, ja ne tulee säilyttää ajoneuvon käyttöohjeiden yhteydessä. Liitteessä 7 on esimerkki paloturvallisuusohjeesta. Päivittäiset, viikoittaiset ja määräaikaiset tarkastukset tulee tehdä näiden ohjeiden mukaisesti.  Ajoneuvon kuljettaja ja huoltaja on perehdytettävä asianmukaisesti sammutusjärjestelmän käyttöön. Huollon aikana on erityisesti otettava huomioon turvallisuusriskit.

Miksi standardi tehtiin opastavat tiedot Liitteessä 3 on malli sammutuslaitteiston määräaikaisesta kunnossapitopöytäkirjasta. Liitteessä 4 on malli linja-auton määräaikaisesta paloturvallisuustarkastuksesta. Liite 5 sisältää paloturvallisuustarkastuslomakkeen täyttöohjeen. Liitteessä 6 on esimerkki sammutusjärjestelmän laukeamisen jälkeen tehtävistä toimenpiteistä. Liitteessä 7 on esimerkki paloturvallisuusohjeesta.

Standardin käyttöönotto vakuutusyhtiöissä Tämä standardi on laadittu Finanssialan Keskusliiton (FK) ohjeen FK – 128:2009 ”Linja-autojen sammutuslaitteistot” pohjalta Vakuutusyhtiöt ovat: Ottaneet ohjeen suojeluohjeeksi. Vieneet ohjeen omaan suojeluohjeeseen. Uusissa suojeluohjeissa voivat viitata suoraan tähän standardiin.

Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija KIITOS! Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija

__ Raimo Lehto Turvallisuusasiantuntija Vahingontorjunta Safety Adviser Loss Prevention Puh/Tel: +358 20 793 4239 Fax: +358 20 793 4202 raimo.lehto@fkl.fi __ FK I Finanssialan Keskusliitto FC I Finansbranschens Centralförbund FFI I Federation of Finnish Financial Services Bulevardi 28, 00120 Helsinki, Finland www.fkl.fi