Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi."— Esityksen transkriptio:

1 Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi

2 Mietintää uudesta harrasteajoneuvorekisteristä
Timo Heinonen kansanedustajasi

3 Taustaa Vähäisen käytön takia etenkin iäkkäämmät harrasteajoneuvot ovat joskus verrattavissa enemmän taide-esineisiin kuin moottoriajoneuvoihin. Tämän takia ”tavallisille” moottoriajoneuvoille suunnatut säännökset ja velvoitteet palvelevat huonosti tätä erityisryhmää ja voivat haitata tai jopa estää harrastusta. Esim. jos kustannukset ajoneuvon pitämiseksi rekisteröitynä ja liikennevakuutettuna kasvavat kohtuuttomasti muutaman ajopäivän takia. Timo Heinonen kansanedustajasi

4 Taustaa - esimerkki Ylempi on rekisteröity museoajoneuvoksi ja alempi ei. Pienien teknisten ja ulkonäkömuutosten takia alempi auto ei täytä museoajoneuvosäännöksiä. Kuitenkin kummallakin ajetaan tavallisesti alle 30 päivää vuodessa täysin samassa käyttötarkoituksessa (= harrastus, kesäviikonloput ja alan tapahtumat). Esimerkiksi liikennevakuutuksen riski on täysin sama, mutta alemman auton kuljettaja saattaa maksaa kertaista liikennevakuutusmaksua (tai pelaa jatkuvasti liikennekäytöstä poistojen ja ottojen kanssa mikä voi olla työlästä ja sekoittaa vakuutusyhtiöiden laskutusta). Harrastajia on vuosikymmeniä närästänyt tämä eriarvoisuus (mm. liikennevakuutus-, katsastus- ja ajoneuvoverokäytännössä). Timo Heinonen kansanedustajasi

5 Ratkaisuna oma harrasteajoneuvorekisteri
Ratkaisuna voisi olla harrasteajoneuvoluokan tai –rekisterin perustaminen. Toinen mahdollisuus voisi olla muuttaa museoajoneuvon määritelmää tai korvata se kokonaan uudella(?). Pääasiallinen syy uudistukseen tai muutokseen olisi harrastamisen eri tyylisuuntien yhdenvertainen kohtelu. Nyt ainoastaan alkuperäiskuntoiset ajoneuvot luetaan omaksi luokaksi (museoajoneuvot). Muuta virallista luokkaa tai määritelmää vanhoille harrasteajoneuvoille ei ole. Tämän takia esim. vakuutusyhtiöiden on vaikea luoda omaa soveltuvaa liikennevakuutustuotetta harrasteajoneuvoille. Timo Heinonen kansanedustajasi

6 Mikä on harrasteauto (tai –ajoneuvo)?
…ei koskaan ole käyttöauto, jolla esim. ajetaan päivittäisiä työmatkoja. …on hyvin säilynyt hienokuntoinen iäkkäämpi auto, joka halutaan säilyttää perhe-, tunnesyistä, historian takia tai sijoitusmielessä. …on rakennettu näyttelyauto, jolla ajetaan vain harvoin. …-lla on aina säilytyspaikka. Harrasteajoneuvoa ei säilytetä ulkona, kadulla yms. muutoin kun korkeintaan tilapäisesti kesäkaudella. …-lla tulee olla käyttörajoitus kuten museoajoneuvolle …-lla tulee olla ikärajoitus, auton ikä vähintään 20 vuotta (tai jopa 30 vuotta kuten museoajoneuvoilla? Tai halutessa käyttöaika rajataan erikseen nuoremmat/vanhemmat harrasteautot. Vanhemmille harrasteajoneuvoille yleensä riittää hyvin nykyisin museoajoneuvoissa oleva käyttörajoitus 30 päivää vuodessa. Nuoremmille harrasteajoneuvoille käyttö voitaisiin sallia esim. kesäkuukausille (esim. touko-syyskuu) Timo Heinonen kansanedustajasi

7 Mahdollisten väärinkäytösten eliminointi
Vanhempien ajoneuvojen kohdalla väärinkäytösten mahdollisuus on erittäin pieni, ”kukaan ei aja yli 30v vanhalla autolla säännöllisesti ympäri vuoden” Nuoremmissa ikäryhmissä pitäisi poistaa väärinkäytösmahdollisuus siten, että harrasteajoneuvorekisteriin päästetään ainoastaan ajoneuvoja, jotka ovat aidosti harrastekäytössä. Mm. tarkka määrittely ja käyttösäännöt harrasteajoneuvoille. Yksi mahdollisuus on vaatia harrasteajoneuvotarkastus > tarkastuksen läpäisy ja vaatimus kontrollitarkastuksesta nuoremmille ajoneuvoille esim. 3 vuoden välein. Tarkastuksesta asiakas saisi valtakunnallisesti hyväksytyn todistuksen. Valmius tällaisiin tarkastuksiin löytyy esim. nykyisiltä museoajoneuvotarkastajilta. Timo Heinonen kansanedustajasi

8 Arviolukuja Rekisterissä on n. 45 000 museoajoneuvoa.
Vastaavassa käyttötarkoituksessa olevia harrasteajoneuvoja on arviolta n Kokonaismäärä on siis karkeasti n ajoneuvoa Järjestäytyneitä ajoneuvoharrastajia on karkean arvion mukaan n (tarkkaa lukua on mahdotonta saada). Timo Heinonen kansanedustajasi

9 Esimerkkejä muutamien suurimpien kerhojen jäsenmäärästä
SAHK ry. jäsenkerhoineen n jäsentä. Veteraanimoottoripyöräklubi, n jäsentä. FHRA ry. jäsenkerhoineen, jäsenmäärä kuten edellisissä (tarkempi luku saamatta) Suomen Mercedes-Benz Klubi, n jäsentä. Saab Club Finland, n jäsentä. Pelkästään edellisissä jäseniä n Timo Heinonen kansanedustajasi

10 Hyödyt Kansalaisten – tässä tapauksessa ajoneuvoharrastajien - tasavertainen kohtelu pitäisi olla kansalaisoikeus. Ajoneuvoharrastuksen tukemisella on positiivinen työllistävä vaikutus. Harrastajat tarvitsevat vanhoihin ajoneuvoihin erikoistuneita huolto-, korjaus- ja varaosapalveluita > lisää pienyrityksiä. Esim. Britanniassa ja Saksassa ala on huomattava työllistäjä oheistoimintoineen (korjaamotoiminnan lisäksi mm. alan kirjallisuus, lehdet, näyttelyt ja muut tapahtumat, nettipalvelut, vaatetus, matkailu yms.) Timo Heinonen kansanedustajasi

11 KIITTÄEN, TIMO HEINONEN Timo Heinonen kansanedustajasi


Lataa ppt "Timo Heinonen kansanedustajasi Timo Heinonen kansanedustajasi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google