Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mekaaninen energia voimatarinoita
Advertisements

2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
SUURIMMAT SALLITUT MITAT JA MASSAT SUOMESSA 2007
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
treeni.fi harjoituspäiväkirja
4B Ajoituskaavio Väistyvää suunnittelua…. Suunnan graafinen kuvaus Ajoituskaavio Suunnan vihreä aika Kiertoaika Suunnan numero ja nimi.
Raasepori Lähde Wikipedia. Raasepori • Kaupunki Länsi-Uudellamaalla • Raasepori muodostui kunnista • Tammisaari • Karjaa • Pohja • Noin 70 km Helsingistä.
6A Liikennevalojen suunnittelu
2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit
Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Fysiikka Fysiikka1 3 ov Fysiikka2 3 ov Fysiikan laboraatiot 2 ov
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
Valmisohjelmat Pyöräilyasetukset Yleiset asetukset.
VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
LEVEYDEN JA PITUUDEN SÄÄTÄMINEN LEVEYS :0 PITUUS :1 2 Yhdistävä suoraommel3 4 5 PITUUS :3 LEVEYS : Huolittelu siksak5 LEVEYS :5 PITUUS :1 2 Huolittelu.
Mikä vika on kuvannoissa? Kuvannot ovat nyt oikein!
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Matka 1 Lipsu = 10 Hepsua 1 km = 4 Hepsua, joten 1 Lipsu on 2,5 km Mutta tarviiko matkaa muuttaa lainkaan?
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
GE1 MAAPALLO muoto, koko, asento
Metallien ominaisuuksiin vaikuttavat keinot:
Opastimien ja pylväiden sijoitus Mennään säännösten mukaan Opastinjärjestelyt.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Algoritminen ajattelu
Liikennetelematiikan rakenteiden ja palveluiden tutkimus- ja kehittämisohjelma.
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Reittiohjeet Kuortaneenkadun ja Kumpulantien toimipisteisiin. Kuvalliset ohjeet Pasilan juna-asemalta.
Tuomarikoulutus 2002 Tuulen mittaus u Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. u Tuuli mitataan kilpailun.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Tästä pääset seuraamaan Hirvasen koulupihan muuttumista aikojen saatossa Liiku.
PITUUDET km hm dam metri dm cm mm.
Liikkeen fysiikkaa.
Muuttuva suoraviivainen liike
Ohjelmointia Scratch.mit.edu/hoc. Kielen valinta: -valitse maapallon kuva -valitse alaspäin nuolta painaen suomi.
Liikennevalojen yhteenkytkentä (liikennevalojen tahdistus) Traffic signal coordination Synchronization Liikennevalosuunnittelun kuningaslaji Giants task.
Kartturin työkalut. Ennakkotutustuminen eli nuotittaminen: kilpailua edeltävällä viikolla jokaisen erikoiskokeen saa ajaa kaksi kertaa läpi vakioautolla.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
SALPA- KAITALIINA = Pellava = Kaisla 3x 5 cm 5 cm 5 cm 7 cm
Vihdintie välillä Kaupintie - Malminkartanontie
Att visa vägen Tien neuvominen
21. Tasainen etenemisliike on liikettä, jossa kappaleen nopeus ei muutu  
Ajoituskaavio Timing plan Valo-ohjauksen partituuri - mutta silti väistyvää tekniikkaa The score of signal control - however, recessive technology Kari.
Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.
Algoritminen ajattelu
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
toista 10 kertaa haara perus toista 5 kertaa kyykky ylös toista 10
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Klikachev Denis 7.luokka koulu 17
Liikennevirasto nopeat kokeilut
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
Pylly ylös -haaste: Pidetään luentotauko!
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus Kari Sane 1

Vihdintie välillä Kaupintie - Malminkartanontie Kokonaispituus = 2375 m Kehä I 240 = risteysvälin pituus (m) 240 525 813 Ruosi- lanpolku 814 Ristipel- lontie 815 Konalantie Malminkarta-nontie

Vihreä aalto, vasen alussa ja lopussa

Vihreä aalto jatkuu, vasen alussa ja lopussa

Vihreä aalto, vasen-vaiheiden lomitus

Vihreä aalto, viimeistely

Malminkartanontien risteyksen ajoitus Voit myös valita muutakin Kiertoaika 90 s Vihreän pituudet - Vihdintie pohjoiseen = 40 sekuntia (aallon leveys) - Vihdintie etelään = 40 s - Vasemmalle kääntyvän liikenteen vihreä 10 sekuntia - Sivusuunnan liikenne 25 sekuntia yhteensä 40 + 10 + 25 + 3x 5 = 90 sekuntia = kiertoaika Aallon nopeus 40 – 60 km/h - saat vapaasti valita

Risteyksen ajoituksen säätö Kaksoisnäpäytä risteysväliä Koko risteys L ylös / R alas Avaa / sulje suunta Suunnan vihreän loppu L ylös / R alas Suunnan vihreän alku & loppu L ylös / R alas Askelpituus

Risteýsvälin nopeuden säätö Aallon nopeus suuntaan B <- Aallon nopeus suuntaan A -> Aallon nopeus Oletus

Liikennevalojen yhteenkytkentä Ratkaisun tarkastelua Kari Sane 10

Vihdintie Vihreän aallon alku Ristipellontien risteyksessä vasemmalle kääntyminen pääsuunnan lopussa Ohjelma 1 813 814 815 Ristipellontien risteyksessä vasemmalle kääntyminen pääsuunnan alussa Ohjelma 2 813 814 815

Vihdintie Aalto Malminkartanontielle Ristipellontien vasemmalle kääntyvä pääsuunnan lopussa

Vihreä aalto kolmanteen risteykseen Paras mahdollinen (?) 813 814 815 Malminkartanontien risteyksessä vasemmalle kääntyvän liikenteen vaiheet ovat yhtäaikaa

Vihreä aalto kolmanteen risteykseen Paras mahdollinen (?) 813 814 815 Malminkartanontien risteyksessä vasemmalle kääntyvän liikenteen vaiheet ovat alussa ja lopussa – aalto on parempi

Vihreä aalto kolmanteen risteykseen Paras mahdollinen (?) 813 814 815 Valojen vaihejärjestys yhtyeenkytketyissä valoissa syntyy yhteenkytkentäkaavion tuloksena.