Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani 17.10. 2008 Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Tietokannat: MySQL ja PostgreSQL. Yleistä • Relaatiotietokantaohjelmisto, jolla voidaan luoda, ylläpitää ja muuttaa ja hallinnoida tietokantoja • Avoin.
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Learning and Educational Technology Research Unit Digitaalinen portfolio oppimisen tukena (4 op) Hot Potatoes 2 h Jaana Tolonen.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Grafiikka ja kuvankäsittely Julkaisu ov Katja Harjajärvi / Taok2 Kurssin tavoitteet  Kurssin aikana suunnitellaan ja toteutetaan graafinen.
LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Instagram Katariina Toivonen.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
GIMP ja muut kuvankäsittelyohjelmat
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Tehnyt: Jaska Kauppila Ti10 TIVE.  GIMP (GNU Image Manipulation Program) on yksi suosituimpia ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia  Sitä on käännetty usealle.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Emulaattorit Wine Wine Cedega Cedega Win4Lin Win4Lin.
Lync 2013 for Office 365 -pikaohje
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
V OICE T HREAD Annukka Elina Inka. V OICE T HREAD Ilmainen palvelu, jonka avulla voi jakaa esityksiä ympäri maailmaa Kuvia, videoita, tekstiä ja ääntä,
Digitaalinen ääni. Mitä ääni on? Digitaalisen äänenkäsittelyn yhteydessä törmätään äänitekniikan käsitteisiin kuten hertsi ja desibeli Ääni on aineessa.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Kuormitustestaus.
Moodle-Oodi Integraatio Itä-Suomen yliopisto ja Savonia- AMK
Mikromoduuli Projekti. Mikromoduulit? Pieniä tietopaketteja Pieniä tietopaketteja Helposti omaksuttavia ja tiiviitä kokonaisuuksia Helposti omaksuttavia.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Linux-järjestelmät (A271227) Gentoo Linux -käyttöjärjestelmä Petri Keltanen TI07.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
MONIMEDIAN TYÖKURSSI 3 ov Ilmari Laakkonen.
Ti Lähiverkot - Erikoistyökurssi Sillat ja kytkimet Toni Helenius & Ville Parviainen
Jyväskylän ammattiopisto
1 Verkko-oppiminen Anniina Salmi. Sisältö 1.Verkko-oppimisen hallinta 2.Historia 3.Hallintajärjestelmiä 4.Sisällön standardointi 5.Yhteenveto.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Padlet Opettajan ohjeet
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Mikä on DecaSolution?. DecaSolution tarjoaa käyttäjälle nopeasti opittavan henkilökohtaisen ratkaisun/työvälineen digitaalisen tiedon hallintaan, jäsentämiseen,
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
Tietoturva Internetissä

STM:n hallinnonalan uutissovellus
GIMP ja muut grafiikkaohjelmat
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Raportointiväline Rapo opintoasioiden asiantuntija Anu Siikaniva 18. 4
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto

Oppimistehtäviä -Hotpotoes • Hotpotoes -ilmainen ohjelma, jolla voi tehdä monivalinta, ristisana, aukko ym. tehtäviä. • Tehtäviin voi liittää kuvia, ääntä ja videoita.

...Hotpotatoes • Ohjelman voi ladata osoitteesta • Valmiita Hotpot-harjoituksia löytää esimerkiksi Perunakellarista.Perunakellarista. • Esimerkki hotpot-tehtävistä ranskan kurssilla Moodle-ympäristössä. Esimerkki

Hot potatoes & Moodle • Hotpotatoes- harjoitukset voi tuoda Moodleen lisää tapahtuma - > tuo Hot potoes tehtävä - toiminnon kautta.

Vcasmo • Vcasmolla käyttäjä voi helposti yhdistää samaan näkymään erilaisia sisältöjä esim. videon ja Powerpointit. • Vcasmo toimii verkkoselaimen välityksellä eikä se vaadi mitään ohjelma-asennuksia käyttäjän koneelle. • Ohjelman löytää osoitteesta

Vcasmo • Vcasmoa varten tulee luoda käyttäjätunnukset • Valmis oppimateriaalin tallentuu palveluntarjoajan palvelimelle ja siihen voi laittaa Moodlesta hyperlinkin. • Esimerkki Vcasmolla koostetusta oppimateriaalista Esimerkki • Vcasmoa varten käytettävät videot tulee editoida etukäteen esimerkiksi Movie Maker-ohjelmalla.

Movie Maker • Movie maker on Windows- käyttöjärjestelmän mukana tuleva helppokäyttöinen harrastelijatason videoeditointiohjelma. • Esimerkki Movie makerilla tehdystä videosta. Esimerkki

Digitaalinen kuva • Digikuvaamiseen on omat niksinsä ja verkosta löytyy runsaasti siihen liittyvää oppimateriaalia. Esimerkiksi YLE:n digikuvauskouluYLE:n digikuvauskoulu • Digikuvia on usein tarve muokata (kääntää, pienentää, säätää värejä jne.) Muokkaamiseen käytetään kuvankäsittelyohjelmaa, esimerkiksi Adoben Photoshopia. (maksullinen ohjelma)

Oppimateriaalikokonaisuuksia - Courselab • Courselab on scorm-työkalu, jolla voi tehdä monipuolisia multimediaesityksiä. • SCORM (Shareable Content Object Referense Model) on joukko digitaalisen oppimateriaalin standardeja ja määrityksiä. Sen kehitystyö alkoi Yhdysvaltain armeijan tarpeista, mutta myöhemmin kehitystyötä on jatkettu sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. • Scormin tavoitteena on alusta- ja teknologiariippumaton sekä uudelleenkäytettävä sisältö.

Courselab • Scormin mukaiset kurssisisällöt ovat modulaarisia ja voivat sisältää muun muassa oppimisaihioita, tekstisisältöjä, tehtäviä ja testejä. Modulaarisuus mahdollistaa sisällön osien uudelleenkäytön eri kursseilla. • Valmiit esitykset voi tuoda suoraan yhtenä zip-pakettina verkko- oppimisympäristöön (esim. Moodleen) tai siitä voi luoda oman multimedia CD:n. • Courselab demomateriaali Courselab demomateriaali

Kiinnostuitko? • Kaikkia edellä esiteltyjen välineiden käyttöä harjoitellaan opetushallituksen rahoittamalla monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen -kurssilla. • Kurssi on mahdollista järjestää Kajaanissa kevätlukukaudella 2009 ja/tai syyslukukaudella • Kurssin toteutuksesta vastaa Joensuun yliopistosta TOTY. Kurssikuvaus: ->täydennyskoulutushttp://toty.joensuu.fi • Lisätietoja: