2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä
Mistä lähdettiin liikkeelle? perustana yksi Kielitivoli 1- hankkeen Tampereen päätavoitteista: kielivalintojen monipuolistaminen A1-kielessä Keinoina: huoltajien ja oppilaiden valistaminen vieraiden kielten näkyvyys ja kuuluvuus yhteistyö luokanopettajien ja rehtoreiden kanssa
Kielisuihkutuntien tavoitteet päätavoitteena monipuolistaa kielivalintoja lisätään kieli- ja kulttuuritietoisuutta annetaan tietoa kielistä sekä oppilaille että vanhemmille kielivalintaa varten poistetaan ennakkoluuloja annetaan kokemuksia kieltenoppimisesta kieltenopettaja tutustuu oppilaisiin ennen kielivalintaa
Kielisuihkutuntien sisältö ja menetelmät peruskielenkäyttötilanteita ja sanastoa toiminnallisuus: leikit, laulut, pelit, laskemislorut, draama kirjallisia tehtäviä jonkin verran oppilailla omat kielikansiot materiaaleja ja kotitehtäviä varten
Kielisuihkutuntien organisointi 2.- luokan ja kieltenopettajien lukujärjestykseen suunnitellaan ajoissa paikka kielisuihkutunnille kielisuihkutunteja pidetään jaksoina, esim. lukuvuonna 2012-2013 4 tuntia ranskaa ja 4 tuntia saksaa lukuvuoden ensimmäisessä vanhempainillassa tiedotetaan huoltajia kielisuihkutunneista ja tulevasta kielivalinnasta
Suihkukokemuksia kakkosluokkalaiset uteliaita ja avoimia kieli otettiin heti käyttöön: tervehdykset, laskemislorut ja laulut kuuluivat kotona ja koulussa oppilaat saivat kokemusta vieraan kielen opiskelusta ja puhumisesta selkeä vaikutus ranskan ja saksan ryhmien muodostumiseen huoltajien mukaan kielivalinta helpottui kun kielet ja kieltenopettajat olivat tulleet lapsille tutuiksi
Lisätietoja: Kirsi Aaltonen-Kiianmies, en, sa Pauliina Laiho, en, ra Tampereen yliopiston normaalikoulu, alakoulu kirsi.aaltonen-kiianmies@uta.fi pauliina.laiho@uta.fi