Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Totuus.
Jumalan kanssa.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
1. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Aloitamme nyt enimmäisen Timoteus-kirjeen läpikäymisen. Kirje on kirjoitettu nuorelle seurakunnan johtajalle rohkaisuksi.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
2. Piet. 3:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeessä Paavali opettaa seurakuntalaisia, jotka ovat ajautuneet lakihenkisyyteen. Paavalin jälkeen seurakuntaan tulleet.
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
2. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
”Antiokian alkuseurakunta” Apt. 11:1-30 Reino Saarelma
Mitä asenne tarkoittaa?
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Tapahtukoon sinun tahtosi
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
2. Piet 1:1-2 Simon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, tervehtii teitä, joille Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus vanhurskaudessaan.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
Kirkkohistoria Kirkon synty
Esityksen transkriptio:

Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Neljätoista vuotta myöhemmin menin uudelleen Jerusalemiin Barnabaksen kanssa ja otin mukaan myös Tituksen. Menin sinne kokemani ilmestyksen johdosta. Tein siellä selkoa evankeliumista, jota julistan kansojen keskuudessa; puhuin yksityisesti seurakunnan arvohenkilöille. Tahdoin varmistautua siitä, ettei kaikki vaivannäköni menisi hukkaan. (Gal. 2:1-2) Paavalin vierailusta Jerusalemissa kertoo myös Ap. t. 15. Matkan syyksi mainitaan kiista siitä, pitääkö pakanuudesta kristityiksi kääntyneet ympärileikata, kuten jotku juutalaiskristityt vaativat. Paavali esitti Jerusalemissa paikalla olleille apostoleille, millainen oli se evankeliumi, jota hän julisti pakanoille, saadakseen sille näiden hyväksynnän. Gal. 2:1-2

Gal. 2:3-4 Ei edes seuralaistani Titusta, joka on kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseään. Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. Mutta me emme hetkeksikään antaneet heille periksi, jotta evankeliumin totuus säilyisi teille puhtaana. (Gal. 2:3-4) Paavalin julistama vapaa evankeliumi sai hyväksynnän, ja sen merkkinä kreikkalaista pakanuudesta kääntynyttä Titusta ei vaadittu ympärileikkauttamaan itseään. Tosin kaikki juutalaiskristityt eivät hyväksyneet tilannetta, mistä myös Galatian ongelmat olivat seurausta. Seinämaalaus esittää apostolien kokouksen osanottajia

Gal. 2:6-8 Ne taas, joita siellä pidettiin arvossa – mitä he itse asiassa olivat, on minusta yhdentekevää, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä – nämä arvohenkilöt eivät vaatineet minulta mitään enempää. He päinvastoin näkivät, että minun tehtäväkseni oli annettu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille niin kuin Pietarin tehtäväksi sen julistaminen ympärileikatuille. Sillä hän, joka on antanut Pietarille voiman toimia juutalaisten apostolina, on antanut minulle voiman toimia muiden kansojen keskuudessa. (Gal. 2:6-8) Paavali kirjoittaa, ettei häneltä vaadittu mitään enempää. Apostolien tekojen mukaan (Ap. t. 15:28- 29) Paavali sai kuitenkin Jerusalemista vietäväksi pakanakristityille kirjeen, jossa heitä kehotettiin välttämään epäjumalille uhrattua lihaa, verta, lihaa, josta verta ei ole laskettu pois sekä haureutta. Nämä säädökset eivät kuitenkaan olleet pelastuksen ehtoja vaan juutalais- ja pakanakristittyjen välisen yhteyden kannalta tärkeitä asioita. Niinpä ne eivät kaventaneet Paavalin julistamaa vapaata armoa, josta hän ei ollut valmis luopumaan piiruakaan. Haureus, jota kehotetaan välttämään, tarkoittanee tässä yhteydessä sellaisia aviosuhteita, jotka juutalaisten laki kielsi, mutta jotka pakanoiden keskuudessa olivat hyväksyttyjä.

Gal. 2:9-10 Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen. Heidän köyhiään meidän vain tuli muistaa, ja niin minä olen ahkerasti tehnytkin. (Gal. 2:9-10) Apostolien keskuudessa vallitsi työnjako: Paavali oli pakanoitten apostoli, muuta apostolit juutalaisten. Tosin ensimmäinen nimeltä mainittu pakanakristitty oli Pietarin työn tulosta (Ap. t. 10), ja Paavali taas aloitti uudella paikkakunnalla työnsä synagogasta, juutalaisten parista. Evankeliumin julistamisen ohella Paavalin työssä oli keskeistä kolehdinkerääminen Jerusalemin köyhille (1. Kor. 16:1-3; 2. Kor. 8-9; Room. 15:25-28). Paitsi että kolehti auttoi konkreettisesti köyhiä, oli se samalla näkyvä merkki kirkon ykseydestä, kun pakanakristityt auttoivat juutalaiskristittyjä.

Gal. 2:11-14 Kun Keefas sitten tuli Antiokiaan, nousin vastustamaan häntä julkisesti, koska hän oli menetellyt väärin. Aikaisemmin hän oli ottanut osaa yhteisiin aterioihin pakanuudesta kääntyneiden kanssa. Mutta kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta. Samalla tavoin alkoivat teeskennellä myös muut juutalaiset, ja jopa Barnabas seurasi heidän esimerkkiään. Mutta kun minä näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?" (Gal. 2:11-14) Antiokia oli kaupunki, jossa syntyi ensimmäinen pakanakristittyjen seurakunta. Kaupungissa asui myös juutalaiskristittyjä, joten siellä kärjistyi yhteyden ongelma. Yhteyden näkyvimpänä merkkinä oli ateriayhteys. Paavali kertoo nyt Pietarin ensin osallistuneen yhteisille aterioille pakanakristittyjen kanssa, mutta sitten vetäytyneen pois, koska jotkut Jerusalemista tulleet eivät hyväksyneet yhteyttä ympärileikkaamattomien kanssa. Paavali ei kuitenkaan antnut periksi siitä vapaudesta, jonka evankeliumi antaa, ja niinpä hän inhimillisesti katsoen aivan yksin seisoi totuuden puolella – meidän pakanakristittyjen onneksi!

Gal. 2:15-19 Me olemme syntyperältämme juutalaisia, emme syntisiä pakanoita. Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. (Gal. 2:15-16) Paavali on ymmärtänyt, että pelastustie on sama sekä juutalaisille että pakanoille: usko Jeesukseen. Lain noudattamisen tiellä ei pääse perille asti, ja siksi Paavali itsekin on hylännyt lain tie ja omistanut Jumalan armon, joka on Jeesuksessa. Filippiläiskirjeessä Paavali kertoo tästä seikkaperäisesti (Fil. 3:3-9). Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki! Vasta jos alan uudelleen rakentaa sitä minkä olen hajottanut, osoitan olevani lainrikkoja. Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. (Gal. 2:17-19) Lakihenkiset ehkä väittävät, että pelkän armon varaan rakentaminen johtaa synnin suosimiseen, ja niin Kristuskin palvelisi syntiä. Näin ei kuitenkaan ole. Uskossa Jeesukseen ollaan yhdessä Jeesuksen kanssa kuoltu pois synnistä ja pois lain vaatimuksista. Toki uskovakin on yhä edelleen syntinen, muta hän ei enää palvele eikä saa palvella syntiä. Roomalaiskirjeessä Paavali pohtii tätä asiaa syvällisesti (Room 6)

Gal. 2:20-21 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani. Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. (Gal. 2:20-21) Kristityn elämä on mysteeri. Uskova ihminen on niin yhdistetty Jeesukseen, että Jeesus elää hänessä ja hän Jeesuksessa. Jeesus myöskin vaikuttaa hänessä. Edellinen käännös sanoi: ”minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa”, mikä voi tarkoittaa uuden käännöksen mukaista ”uskoen Jumalan poikaan” tai sitä, että Jeesus, joka elää minussa, myös uskoo minussa. Minun uskoni on Jeesuksen täydellistä uskoa, minulle lahjaksi annettua. Pähkäiltävää: • Miksi on niin vaikea elää yksin armosta? Opetus:Ville Auvinen