Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Sosiaalisen median koulutus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Foursquare tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Foursquare Foursquare on paikannusta hyödyntävä peli ja mobiilisovellus. Sen avulla on mielenkiintoista.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
FINGERPORI
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomen Luomutori Verkkosivujen konsepti. Lähtötilanne Ei tällä hetkellä kotisivuja Yhteydenpito tuottajiin on pidetty puhelimitse Väliaikainen logo Luomutorilla.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
Instagram.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Facebook JYTY-koulutus
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

Facebook  Suosituin verkossa toimiva yhteisöpalvelu, joka on kaikille avoin  Verkostoitumiseen työn, ystävyyden, harrastusten tai muun kiinnostuksen perusteella  Voi välittää lyhyitä viestejä, jakaa valokuvia ja videoita  Käyttäjä luo palveluun oman profiilinsa haluamillaan tiedoilla sekä yksityisasetuksilla  Facebookiin voi luoda myös yritystilin

Facebookin käyttö  Käyttäjät viettävät enemmän aikaa nykyään Facebookissa kuin muualla verkossa  Tällä hetkellä käyttäjiä on jo miljardi  Suomessa käyttäjiä on 2 miljoonaa (2013)  Jos Facebook olisi valtio se olisi maailman kolmanneksi suurin Kiinan ja Intian jälkeen

Facebook-tilastoja:  56% käyttäjistä päivittää statuksensa kerran viikossa  15% käyttäjistä päivittää sen kerran päivässä  16% käyttäjistä ei ole koskaan päivittänyt statustaan  53% käyttäjistä kommentoi toisen käyttäjän tilaa kerran viikossa  26% tykkää toisen käyttäjän sisällöstä vähintään kerran päivässä  49% käyttäjistä kommentoi toisen käyttäjän kuvia vähintään 1-2 kertaa viikossa Lähde: Whats’s An Average Day on Facebook? Social Media Today-sivusto:

Yrityksenä Facebookissa Yrityskäyttöä varten Facebookissa voi luoda:  Facebook-sivuston tai  Facebook-ryhmän  Sivustoja käytetään silloin, kun halutaan internet-näkyvyyttä omalle liiketoiminnalle.  Ryhmiä käyttävät organisaatiot ja järjestöt, jotka haluavat samoin ajattelevia ihmisiä yhteen.

Suosittuja suomalaisia brändejä SocialBakersin TOP-listalta: pages/brands/finland/ pages/brands/finland/

Näkyvyyttä yritykselle  Monille yrityksille Facebookin sivustosta on tullut pääasiallinen verkkosivu kotisivujen sijasta.  Internet-näkyvyyttä halutaan liiketoiminnalle, brändille tai jollekin kaupalliselle tuotteelle.  Käyttäjät voivat tilata uutisvirtaansa kiinnostavien yritysten tai organisaatioiden uutisia.  Facebookin julkisiin sivustoihin ei tarvitse kirjautua sisään vaan uutisvirtaa voi lukea, vaikka ei olekaan yhteisöpalvelun jäsen.

Facebook-markkinointi Suomalaiset yritykset käyttivät Facebookia:  tiedottamiseen (92%)  brändin rakentamiseen (81%)  asiakassuhteiden hoitamiseen (71%)  uusien asiakkaiden hankintaan (57%)  lisämyyntiin (47%)  rekrytointiin (28%)  tuotekehittämiseen (22%) Lähde: Hill & Knowlton ja Verkostoanatomian yhteistyössä tekemä tutkimus ;Suomalaisten Facebook-sivujen tila 2012

Facebook-viestintä  Keskimäärin sivuilla aktivoituu n. 4 % sen faneista. Yksi prosentti kommentoi ja kolme prosenttia ”tykkää”. Loput seuraavat ja tarkkailevat sisältöä.  Viestintätiheyden ja aktiivisuuden välillä suora yhteys: mitä useammin viestejä, sitä suurempi osa käyttäjistä aktivoituu.  Miehet vähemmän aktiivisia kuin naiset. Naisten osuus kaikesta vuorovaikutuksesta n. 57% Lähde: Hill & Knowlton ja Verkostoanatomian yhteistyössä tekemä tutkimus ;Suomalaisten Facebook-sivujen tila 2012

Mainostaminen Facebookissa  Mainokset: Facebook-mainokset ovat maksettuja viestejä yrityksiltä. Yritys voi luoda mainoksia sivustaan ja kohdentaa ne kohdeyleisön sijainnin, sukupuolen, iän, kiinnostuksen kohteiden, työpaikan tai koulutuksen kanssa. Mainoksia voi kohdentaa myös käyttäjiin, jotka ovat jo luoneet yritykseen yhteyden.

Mainostaminen Facebookissa  Sponsoroidut tarinat: Sponsoroidut tarinat ovat viestejä, joissa kerrotaan, kuinka käyttäjien kaverit ovat olleet vuorovaikutuksessa sivun, sovelluksen tai tapahtuman kanssa. Yritys tai organisaatio on maksanut tarinoiden näkyvyydestä.  Sponsoroidut tulokset: Sponsoroitujen tulosten ansiosta voi ostaa mainoksia hakutuloksiin ja tuoda siten omaa sivua tai paikkaa paremmin esiin.

Mainostaminen Facebookissa  Markkinoitu julkaisu: Kun markkinoi omaa julkaisua (tilapäivityksiä, kuvia, tarjouksia, videoita tai kysymyksiä), se näkyy tavallista useamman sivusta tykkäävän ihmisen uutisissa. Julkaisun kanssa vuorovaikutuksessa olleiden käyttäjien kaverit myös näkevät tarinan todennäköisemmin uutisissaan.

Mainostamisen kustannukset  Mainoksille asetetaan päivittäis- tai kokonaisbudjetti jolloin mainostajat hallitsevat, kuinka paljon he käyttävät kuhunkin kampanjaansa.  CPM:llä tarkoitetaan tuhannen näyttökerran kustannuksia.  CPC:llä tarkoitetaan klikkauskohtaisia kustannuksia. Jos maksat klikkauksista, sinua veloitetaan joka kerta, kun joku klikkaa mainostasi tai sponsoroitua tarinaasi.  Kilpailuttaminen: Kaikki mainokset ja sponsoroidut tarinat kilpailevat keskenään

Ohjeita yrittäjille Facebook-sivuston luomiseen, mainontaan ja markkinointiin: