Sähköinen potilaskertomus Kansallisen hankkeen tilannekatsaus 7.9.2005
Lähtötilanne Normipohja Paperikertomuksen osalta vakiintuneet toimintamallit Terveydenhuollon digitalisoituminen tapahtunut hajautetusti Terveyskeskuksissa sähköiset potilaskertomukset kattavassa käytössä Sairaaloissa siirtymävaihe Erilaisia alueellisia ratkaisuja (lähete-palaute, aluejärjestelmät)
Terveydenhuollon tietoteknologian kehittäminen STM:n näkökulma: kansallinen terveyshanke Valtioneuvoston periaatepäätös 2002 STM:n työryhmä 1.2.2003-31.12.2004 Strategia 1/2004, loppuraportti 1/2005 STM:n työryhmä 14.2.2005-31.12.2007 Kansallinen määrittelytyö ja koordinaatio 2003-07 Alueellisen toimeenpanon tukeminen Lainsäädäntö Muut toimijat Tietoyhteiskuntaohjelma ->KuntaTIME TEKES ->Finnwell-ohjelma SITRA -> terveydenhuollon ohjelma EU -> eHealth action plan -> EU:n terveyskortti Muiden maiden esimerkit terveydenhuollon organisaatiot, IT-yritykset
Tavoitteet 2007 loppuun mennessä hoidon toteuttamisen ja seurannan kannalta oleellisin potilastieto kirjataan sähköisesti yhdenmukaisella rakenteella ja tiedot ovat potilaan suostumuksella käytettävissä yli rekisterinpitäjärajojen 24*7 määrittelyjä, määrittelyjä, määrittelyjä kansallinen arkkitehtuuri muutokset tietojärjestelmiin alueellisen yhteistyön organisointi, valtakunnan tason yhteistyön organisointi kansalliset palvelut lainsäädäntö
Muutokset tietojärjestelmiin Rakenteisten ydintietojen käyttö Koodistojen ja OID:n käyttö CDA R2 rajapinnat (valmius siirtää dokumentteja arkistoitavaksi, valmius poimia ja siirtää tilastoinnin edellyttämät tiedot) Arkiston ja hakemiston käyttö potilastietojärjestelmän sisältä Varmennepalvelut, sähköinen allekirjoitus, suostumuksen hallinta, loki Toteutetaan järjestelmätoimittajien klustereissa
Alueellinen tietohallintoyhteistyö Alueellinen tietohallintoyhteistyö tulee organisoida alueellinen tietohallintostrategia alueen IT-resurssien kokoaminen yhteydet kansallisiin palveluihin alueverkot ja ATJ-palvelut tarvittavassa laajuudessa eroon omista konehuoneista - > palvelut ASP-pohjalta Alueelliset yhtiöt yleistymässä: Kymenlaakso&Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Keski-Suomi, Pirkanmaa, OYS erva
Alueellinen arkkitehtuurikehitys Aluearkkitehtuuriratkaisut Viitehakemiston avulla tapahtuva usean eri toimittajan tietojärjestelmien integrointi (esim. Satakunta, HUS ja Pirkanmaa) Yhden tietojärjestelmätoimittajan tuoteperheen sisällä tapahtuva integrointi (esim. Alue-Effica, Alue-Pegasos, kunta-ESKO) Kahden toimittajan järjestelmän rinnakkaiskäyttö (Kainuun kokeilualueen ratkaisu) Yhteiseen arkistoon perustuva dokumenttien jakelu (ns. alueelliset PACS- toteutukset) Ei aluearkkitehtuuria: yksittäisiä lähete-palaute tms. malleja toteutettu räätälöidysti Migraatiopolku kansalliseen ratkaisuun?
Kansallinen arkkitehtuuri Kansallisesti integroidut palvelut 24*7 Palvelujen kilpailuttaminen (ytimenä potilasdokumenttien sähköinen arkisto/hakemisto/tietoliikenne) sekä yhteydet th:n ulkopuolelle (Kela, vakuutusyhtiöt); kansallisten palveluiden tarjoaminen yhden pisteen kautta (varmenne, koodistot, todistuskeskus, reseptitietokanta) jne… Teknisesti keskitetty arkistomalli ei muuttaisi terveydenhuollon rekisterinpidon velvoitteita Luovutukset yli rekisterinpitäjärajojen potilaan suostumuksella; käyttö hoitotilanteessa haettaessa muissa rekistereissä olevaa tietoa; kansalaisen käyttöliittymä, tilastotiedonkeruu, yhteydet th:sta sos.vakuutukseen Kansallinen arkkitehtuuri kommenttikierrokselle syksyllä 2005 -> konsensusseminaari 29.11.20055 Vaatii valtakunnallisen toimijan, joka vastaa palvelujen tilaamisesta
Kansalliset palvelut koodistopalvelin, ml. toimipaikkarekisteri kansalaisvarmenne (VRK) reseptitietokanta terveysportti TEO varmenne tilastotiedonkeruu kansalaisen terveysportaali arkisto, suostumusrekisteri, hakemisto viestinvälityskeskus todistuskeskus kansalaisen käyttöliittymä
Valtakunnallinen toimija kilpailuttaa, tilaa ja hallinnoi valtakunnallisesti keskitetyn sähköisen arkiston, siihen liittyvät muut palvelut sekä tietoliikenteen tietyiltä osin valmistelu esivalmistelua tehty eri puolilla: STM, Sitra, KuntaTIME poliittinen käsittely budjettiratkaisut sidosryhmien kuulemiset toteutus? Tarvitaan myös ohjaava viranomainen
Lainsäädäntö Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisen käsittelyn periaatteista valmisteilla Sähköisen reseptin laki valmisteilla Potilasasiakirja-asetuksen uusiminen käynnistyy
Lopuksi Yhteistoiminnallinen teknologinen perusta mahdollistaa prosessien kehittämisen, uudet toimintamallit ja työkalut Hyödyt realisoituvat vasta kun teknologian mahdollistamat uudet toimintamallit vakiintuvat Tiedon saatavuuden paraneminen asettaa suuria haasteita järjestelmien käytettävyydelle. Tiedon hallinnan, analysoinnin ja prosessoinnin työkaluja tarvitaan