Ammattiosaamista ja arvopohjaa 14.2.2012 Uusi väylä ammattiin 2, Tornio Kalle Vastamäki, Bovallius-ammattiopisto, Jyväskylä Ammattiosaamista välityömarkkinoilta-projekti © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
YKSILÖ JA YHTEISKUNTA, eli miksi? Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa yksilön mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä perustuu pääosin siihen, että yksilö hankkii omalla osaamisellaan ainakin osan omasta toimeentulostaan. Tämä sama asia on myös koko yhteiskunnan perusta Koko yhteiskunnan synnyttää MAAGINEN KÄDENPURISTUS © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
MAAGINEN KÄDENPURISTUS JA SEN REUNAEHDOT Maagisen kädenpuristuksen toteutumisen ehdot sanelee työnantaja Sanelussaan työnantaja sanoo paljon asioita, joita ei yleensä sanota ääneen Maaginen kädenpuristus alentaa todennäköisesti syrjäytymisen tasoa ja riskiä Se yhdistää yksilön ja yhteiskunnan parhaan ja mahdollistaa ne molemmat synnyttäen yhteiskunnan © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
TYÖELÄMÄOSAAMINEN Jos sitä tuotetaan, suunnitellaan, seurataan ja arvioidaan, tehdään se työnantajan silmälasit päässä Silmälasit saadaan tutkintojen perusteista tasolta T1 © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
TUNNE TOIMINTAYMPÄRISTÖSI eli portaat tehokkaaseen koulutuksen ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden toteuttamiseen Oppimisympäristön tunnistaminen Suunnitelmallinen, seurattavissa ja arvioitavissa oleva ajantasainen toiminta Katseet myös retoriikkaan ja työntekijöiden hyvinvointiin Puhumattakaan organisaation toiminnan hallinnasta. Laadunhallintaa, baby! © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
TYÖ-ELÄMINEN Henkilöstöhallinnon työniloa Samat asiat pätevät työntekijöihin, opiskelijoihin, harjoittelijoihin ja kuntoutujiin Jos näitä asioita ei huomioida, se on rikos ihmiskuntaa kohtaan Taustalla Workflow/Työn imu modifioituna tieteellisellä tutkimuksella (noin 2000 nuorta) © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki
Yhteenveto Yksilö (kohtaa) - (ohjaa)Yhteiskunta Tunnista ja suunnittele (tiedä mitä teet ja haluat saada aikaan) Toimi (tee jotain, jonka tulos voidaan nähdä) Kehitä (arvioi, olivatko tulokset toivottuja)