Ammattiosaamista ja arvopohjaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Talouden tunnusluvut.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Heijastuksia elämästä
VAAKA-hanke OPH:n terveiset • Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että työnantaja on tehnyt työturvallisuuslain mukaisen työn vaarojen.
Työhönvalmennuksella työelämään
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Katso Aitolasta lisää:
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Eläinsuojeluasiamies ja tulevaisuuden haasteet Tuotantoeläinten hyvinvointiseminaari Jyväskylä Sari Salminen.
OHJAAMINEN.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Saavutettavuus on osallisuutta
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Uusi Väylä Ammattiin.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Taitajat Oulussa Tavoitteet ja keinot.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Työpaikat kuntoon - pilotti Luottamusmieskonferenssi Aki Rouhiainen
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Työkyvyn tukemisen keinot työpaikalla ja kuntoutukseen ohjaaminen
Koulutuksen laadun kehittäminen
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Haastatteluun valmistautuminen
ASLAK – työsuojeluvaltuutetun kokemuksia Työympäristöseminaari Työsuojeluvaltuutettu Heleena Havulehto.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Nuorten miesten ja aikamiesten terveyden edistäminen Meri-Lapissa
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Koulutuksen avainindikaattorit
Jyväskylän yliopistossa
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamista ja arvopohjaa 14.2.2012 Uusi väylä ammattiin 2, Tornio Kalle Vastamäki, Bovallius-ammattiopisto, Jyväskylä Ammattiosaamista välityömarkkinoilta-projekti © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

YKSILÖ JA YHTEISKUNTA, eli miksi? Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa yksilön mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä perustuu pääosin siihen, että yksilö hankkii omalla osaamisellaan ainakin osan omasta toimeentulostaan. Tämä sama asia on myös koko yhteiskunnan perusta Koko yhteiskunnan synnyttää MAAGINEN KÄDENPURISTUS © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

MAAGINEN KÄDENPURISTUS JA SEN REUNAEHDOT Maagisen kädenpuristuksen toteutumisen ehdot sanelee työnantaja Sanelussaan työnantaja sanoo paljon asioita, joita ei yleensä sanota ääneen Maaginen kädenpuristus alentaa todennäköisesti syrjäytymisen tasoa ja riskiä Se yhdistää yksilön ja yhteiskunnan parhaan ja mahdollistaa ne molemmat synnyttäen yhteiskunnan © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

TYÖELÄMÄOSAAMINEN Jos sitä tuotetaan, suunnitellaan, seurataan ja arvioidaan, tehdään se työnantajan silmälasit päässä Silmälasit saadaan tutkintojen perusteista tasolta T1 © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

TUNNE TOIMINTAYMPÄRISTÖSI eli portaat tehokkaaseen koulutuksen ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden toteuttamiseen Oppimisympäristön tunnistaminen Suunnitelmallinen, seurattavissa ja arvioitavissa oleva ajantasainen toiminta Katseet myös retoriikkaan ja työntekijöiden hyvinvointiin Puhumattakaan organisaation toiminnan hallinnasta. Laadunhallintaa, baby! © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

TYÖ-ELÄMINEN Henkilöstöhallinnon työniloa Samat asiat pätevät työntekijöihin, opiskelijoihin, harjoittelijoihin ja kuntoutujiin Jos näitä asioita ei huomioida, se on rikos ihmiskuntaa kohtaan Taustalla Workflow/Työn imu modifioituna tieteellisellä tutkimuksella (noin 2000 nuorta) © 2012 Bovallius-ammattiopisto Jyväskylä, Kalle Vastamäki

Yhteenveto Yksilö (kohtaa) - (ohjaa)Yhteiskunta Tunnista ja suunnittele (tiedä mitä teet ja haluat saada aikaan) Toimi (tee jotain, jonka tulos voidaan nähdä) Kehitä (arvioi, olivatko tulokset toivottuja)