KIRJASTO TIENSÄ PÄÄSSÄ VAI TIEN PÄÄSSÄ KIRJASTO ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Asiakkuudet luovalla alalla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
E-kirjojen lukulaitteet ja sähköiset aineistot
Monivammaisen lapsen näöntutkimus ja kuntoutus
Toimintasuunnitelma.
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
NAISEN ITSETUNTO.
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
MITÄ MAASEUDUN ASUKAS ODOTTAA PALVELUILTA? Kuntatalo Liisa Häme
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT LOIMAAN ALUEEN KUNNAT Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
MUUTOS ON MAHDOLLINEN – MUTTA MILLAINEN? FinElib –päivä Rakenteet muuttuvat – entä yleiset kirjastot? Hannu Sulin.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
VAKKA-SUOMEN ALUEEN KUNNAT
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT 1 Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö Loimaan alueen kunnat Kuntaneuvottelut.
Haastatteluun valmistautuminen
Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Toimintaohjeet opelle
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yleisten kirjastojen e-aineistot Erikoiskirjastonhoitaja Kati Vuontisjärvi.
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Esityksen transkriptio:

KIRJASTO TIENSÄ PÄÄSSÄ VAI TIEN PÄÄSSÄ KIRJASTO ? Kari Kandelberg, huoltopalvelujen päällikkö 5.5.2009

Näkökulmani ”Vaativa ” asiakas Strateginen suunnittelija Palvelutoiminnan esimies

Yhteinen taustamme Hegel – Snellman, klassinen kulttuuritraditio Pieni kielialue (suomi), sisäänpäin kääntyneisyys Julkisen sektorin keskushallinto-ohjaus ja vahva oikeuslaitos ”Ilmaispalvelut ”

Kirjasto kunnassa Hyvä oppilaan ongelma ! ”Arvostettu ” palvelu ja kaikki haluavat sitä tukea Mutta talousarviot eivät tuo lisäresursseja Kirjastotaloista tulee monumentteja, esim. Turun kirjasto Työntekijät tekevät paljon pienillä resursseilla Viihdytään omalla työsaralla ”Stahanovilainen ” tilastointi, ”kokonaislainaus / asukasta kohden ” Kirjasto ei ”näy” kuntien strategioissa , miksi ?

Asiakkaamme Asiakasryhmät hajoavat vai tuntuuko vain siltä ? Asiakkaiden vaatimustaso nousee Asiakkailla on enemmän aikaa ja/tai resursseja Kirjaston kysynnän pitäisi kasvaa mutta … Informaatioteknologia kehittää uusia välineitä ja toimintoja Palvelut ovat kansainvälisiä , kielikin englanti Kadotammeko me nykyiset ja potentiaaliset asiakkaamme ?

Uutta informaatiota ja jakelumenetelmiä Saavutettavan informaation määrä kasvaa Ymmärrys ei kasva samalla nopeudella Kyky ymmärtää informaation merkitystä vielä hitaammin Uusi menetelmiä tulee (web 2.0) ja niitä ei pysty ennustamaan Omaehtoinen puuhaaminen ja itsepalvelu itsestäänselvyyksiä Kaupalliset toimijat ovat hyvin vahvoja, mutta kapeilla alueilla Ietoonkin tulee kysyntä ja tarjonta Google, yahoo, wikipedia, skype ja muut järjestelmät, jotka perustuvat itsepalveluun

Mitä kirjasto voi valita Kun on monta vaihtoehtoista tulevaisuutta ja riski valita väärin on aika suuri. On myös mahdotonta tehdä hyviä valintoja ilman strategiaa.

Kirjasto katoaa ”Turvalliset ” , ”hyvät ” asiakkaat ja toimintatavat Puuhataan pienillä resursseilla omissa ympyröissä omassa kirjastossa Ei oteta riskejä Kuka tarvitsee musiikkikirjastoa 2010 ? Kuka tarvitsee käsikirjastoa 2012 ? Poliittinen tuki katoaa hiljalleen ….

Kirjasto katoaa , osa 2 Aletaan houkuttelemaan asiakkaita erilaisilla tempuilla Kirjasto sauna, kirjastokonsertit Valitettavasti se ei riitä, asiakasmäärät eivät kasva Taas poliittinen tuki hiljalleen katoaa ….

Kaksi asiakasryhmää Nykyiset asiakkaat Mahdolliset uudet asiakkaat ”Paras A-ryhmä ” , koulutetut ja/tai sivistyneet Itsestään selvä ryhmä Mitä meillä on heille ? Mahdolliset uudet asiakkaat Mistä uusia asiakkaita löytyisi enää ? Miten me saamme heidät kirjastoon ? Miksi me ylipäätään haluttaisiin heidät asiakkaiksi ?

Nykyiset asiakkaat Kirjasto on osa elämäntapaa harrastusten tms. kautta Netti vie osan, he katoavat , eivätkä tule takaisin Kaikillahan alkaa jo internet olla Miten pidämme heidät asiakkaina 2012 ? Helppo tulla kirjastoon ? Elämyksiä ja/tai ”nöjeskultur” ? Onko jotain muita palveluja, joita voi saada kirjastosta ? Tiedon ”portinvartijan” rooli ?

Mahdolliset asiakkaat Pieniä ryhmiä, hankala saada asiakkaiksi ja vielä hankalampi pitää 1) En koskaan käy kirjastossa ”Ei ole minun elämäntapaani” , osa nuorista ja osa suurista ikäluokista 2) Voisi käydä, mutta ei käy Osa koulutetuista ja osa nuorista nopeat nettielämykset ovat ajan henki 3) ”Kirjasto ei ole minulle ” Mielikuva kirjastosta ei vastaa todellisuutta, ei tiedä mitä kirjasto tarjoaa. Paljon pieniä ryhmiä. Meidän ”epämukavuusaluetta” , nykyinen työtapamme ei houkuttele näitä ryhmiä ja näistä ei tule suoritteita.

Mitä me tarjoamme ? Eri ryhmille eri tuotteet, mutta samalla rakenteella , johon kirjasto on hyvä väline Rutiinien automatisointi Kirjaston taitojen markkinointi eri ryhmille Henkilöstö tarvitsee uusia taitoja vai ? Kirjastolla on paljon autonomiaa omiin valintoihin.

Elämyksiä vai tiedon tarjontaa ? Kirjasto ”elämyskeskuksena ”, ”nöjeskultur” Kirjakahvila erilaisine elämyksineen ? Voidaanko kilpailla muiden kulttuuritarjoajien kanssa ? Kilpaillaanko yksityisten vai julkisen sektorin toimijoiden kanssa Voiko olla yhteistyötä ilman, että asiakkaat näkevät jotain (organisaatio)rajoja Kirjasto sauna (Helsinki) Miksi ei sitten kirjastokylpylä saman tien Tiedekirjasto Kirjastoon mennään etsimään jotain Miksi kirjastoon, kun se löytyy netistäkin ? Miksi kunnan kirjastoon, kun on tiedekirjastojakin ?

Kirjastoon vai nettiin ? Internet Missä interaktiivisuus, metadatan hallinta ”Porttivahdin ” rooli kasvavaan tietomassan Yksi kirjastoon riittää Suomeen , asiakkaat ovat kotona Voidaanko kilpailla palveluyritysten kuten WIkipedian kanssa ? Kirjastossa Mitä arvoa syntyy interaktiivisesta palvelusta ? Asiakas- vai itsepalvelua ? Mitä taitoja meillä pitäisi olla ? Kirjastossa on hyvin paljon ”hiljaista tietoa”

Henkilökohtainen palvelu vai tietokone ? Asiakaspalvelu Tehokas, mutta kallista Asiakkailla on hyvin erilainen osaaminen Etukäteen ei voi arvata mitä asiakkaat tulevat kysymään Itsepalvelu, välineet ”ilmaiseksi” Tuki ja palvelu, jos sitä tarvitaan, nettikahvila Asiakkaat tietävät mitä haluavat, asiakaspalvelutilauksetkin nettiin Jakelu postiin ja nettiin ”Linja-autoasema ” , nopea asiakkaiden ja aineiston kierto

Mitä me osaamme ? Perinteinen ”kirja ” ja ”kulttuuri” osaaminen Meidän aineisto menevät nettiin , klassikot löytyvät jo pdf:nä netistä On helpompi kysyä netistä kuin mennä kirjastoon ? Meillä on taitoja, joita ei asiakkaat enää tarvitse, mutta onko jotain osaamista jota voitaisiin markkinoida paremmin ? Tiedetaidot Informaation määrä kaksinkertaistuu joka vuosi ? Rousseau ja ensyklopedistit 1800 luvulla ja wikipedia tänään Mistä me saamme resursseja kun kilpailu on globaalia ?

Tulevaisuuden kirjasto Meillä on strategiasta asiakasryhmät, joita haluamme palvella hyvin (lapset, nuoret ?) Kohderyhmä käy myös paljon kirjastossa Enemmän asiakastyötä , palvelemme itse tai haemme verkosta Etsimme yhteistyökumppaneita sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta, mutta omilla ehdoillamme Etsimme uusia asiakasryhmiä, emme suoritteita. Panostamme myös näiden ryhmien palveluihin.

Kehityssuunnat Tiedon ja elämysten suhde Tekniikan tarve Elämykset Tiede Tekniikan tarve Pieni ”Kirjakahvila”, Lähiökirjasto ”Perinteinen” kirjasto Suuri "Nöjeskultur" ”Tiedekirjasto ” Menestymme kun vain itse tiedämme millaisen kirjaston haluamme Kiitos !