Itä-Suomen EAKR-ohjelman 2007-2013 seurantakomitea 10.12.2010 Moitteeton varainhoito rakennerahasto-ohjelmissa hallinnoiduissa hankkeissa Neuvotteleva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT ” KAJAANI
Advertisements

EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot
Länsi-Suomen EAKR- seurantakomitean kokous Tampere, Ylitarkastaja Harri Ahlgren TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
” Projektin toteuttaminen ja menojen tukikelpoisuus ” Joensuu , Rauno Rassi UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA n ohjelmarakenteen muutos –EAKR:lla.
Ajankohtaista EU:n rakennerahasto-ohjelmissa: Kertakorvausmenettelyn käyttöönotto Kuopio Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto/Rakennerahastot.
EAKR JA ESR MAKSATUKSET Microteknia, auditorio Pirkko Markkanen Pohjois-Savon liitto.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Keski-Suomen liitto tiistai klo 8.30
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Maaseudun kehittämisohjelman tilannekatsaus EAKR, Itä-Suomen seurantakomitea Sirpa Karjalainen Maa- ja metsätalousministeriö RO / maaseudun kehittämisyksikkö.
Drive Integration Project Väliraportti Reko Jokelainen Erno Tahvanainen.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
EAKR-toimenpideohjelmien arviointi Neuvotteleva virkamies Marikki Järvinen Työ- ja elinkeinoministeriö, Alueiden kehittämisyksikkö.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Rakennerahastoviestintä - viestintäohjeet ja graafiset elementit ”EAKR –ohjelma Etelä-Pohjanmaan eresauttajana” - seminaari Tuija Nikkari, Länsi-Suomen.
Tarkastusviranomaisen näkökulma hanketoimintaan
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller –toiminto
Länsi-Suomen EAKR Vuosiraportti 2011 LS EAKR MC Vaasa 1.Ohjelman vuosiraportti on rakenteeltaan ”entinen” – ei suuria muutoksia kesken kauden.
Toimintalinjojen toteutumisen suhde ja muutostarpeet Aluekehityspäällikkö Jukka Ollikainen, Etelä-Savon maakuntaliitto.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Case Hanke2007DW | Topi Laamanen | Case Hanke2007DW (Maaseudun hanke- ja yritystukien raportointiratkaisu ohjelmakaudella ) Topi Laamanen.
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Ympäristönäkökulma EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa EAKR-ohjelmien seurantakomiteat Tuomas Kallio, Suomen ympäristökeskus.
Ympäristönäkökulma EAKR-ohjelmien toteutuksessa Jorma Keva Ympäristöministeriö
Rakennerahastoviestintä
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR- seurantakomiteoiden yhteiskokous Helsinki, Ylitarkastaja Antti Jokivirta TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Rakennerahastojen hallintojärjestelmän uudistaminen
EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1. 12
Esityksen transkriptio:

Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitea Moitteeton varainhoito rakennerahasto-ohjelmissa hallinnoiduissa hankkeissa Neuvotteleva virkamies Riitta Mensalo TEM/ Alueiden kehittämisyksikkö

Moitteeton varainhoito ja art 13 (EY 1828/2006) menojen varmentamista koskevat menettelyt Art 13 menojen tukikelpoisuuden ja tosiasiallisuuden varmentaminen = tarkastaminen Maksatushakemusten käsittelyyn liittyvä hallinnollinen so. asiakirjatarkastus -Koskee kaikkia maksatushakemuksia - riittävä varmuus maksatushakemuksissa esitettyjen menojen tukikelpoisuudesta, tosiasiallisuudesta ja menojen päätöksen sekä EU- ja kansallisten sääntöjen mukaisuudesta Paikan päällä tehtävä tarkastus -Koskee rajattua määrää hankkeita - täydentää maksatushakemusten käsittelyn yhteydessä tehtyä menojen varmentamista erityisesti tuotteiden ja palveluiden tosiasiallisen toimittamisen (so. tehdyn työn), tiedotus- ym. horisontaalitavoitteiden vaatimusten varmistamisessa -- Art 13 paikan päällä tarkastus tarkastusviranomaisen (VVC) tarkastus

EU-lainsäädännöstä tulleet vaatimukset art 13 menojen varmentamisen menettelyille  tehtävien erittely (läpinäkyvyys, puolueettomuus)  systemaattiset hallinnolliset tarkastukset jokaiselle maksatushakemukselle ja paikan päällä tehtävät tarkastukset kaikille hankkeille tai osalle hankkeista  kirjalliset menettelyt hankkeiden valinnassa ja tuen maksamisessa -> dokumentointi, audit trail  tietojärjestelmäperusteisuus (dokumentointi, audit trail)  jatkuva eri hallinnon tasojen välinen valvonta ja raportointivelvollisuus Suomessa on toteutettu kuluvalla kaudella EU-vaatimusten mukaiset, tietojärjestelmiin perustuvat, hallintoviranomaisen vahvistamat yhtenäiset, (mutta ei tukijärjestelmäkohtaisesti räätälöidyt) rahoittajan tehtävistä eriytetyt menojen varmentamismenettelyt : - jokaiselle maksatushakemukselle tehdään tarkistuslistoin asiakirjoihin perustuvat menojen tukikelpoisuustarkastukset - osalle hankkeista tehdään tarkastus paikan päällä hankkeessa tuotettujen toimenpiteiden tosiasiallisuuden ja tukikelpoisuuden varmistamiseksi - tehty työ ja sen tulokset kirjataan tietojärjestelmiin (EURA 2007, Valtteri, TUKI2000)

Komission palaute vuosikokouksesta Art 13 menojen varmentamisesta  Taustalla komission Itä-Suomen EAKR-tarkastus –kaudella ja sitä seurannut toimintasuunnitelma (mm. art 4 varmennusten laadullisten ja määrällisten puutteiden korjaaminen)  Positiivista kehitystä tapahtunut  Art 13 menojen varmentamista koskeva kattava laadullinen ja määrällinen raportointi sisällytettävä vuosiraporttiin  Hallintoviranomaisen valvottava, että paikan päällä tehtävät varmennukset välittävissä toimielimissä tehdään vuotuisen tarkastussuunnitelman mukaisesti. Mikäli näin ei tapahdu, hallintoviranomaisen tulee ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin tarkastusten tekemisen varmistamiseksi. Tilanteen raportointi komissiolle.  Vuotuinen lausunto todentamisviranomaiselle hallinto- ja valvontajärjestelmän toimivuudesta (mm art 13 varmentamisen tilanne ja tulokset ml. lukien havaitut tukikelvottomat menot, annettu koulutus ja ohjeistus) -> näin varmistetaan, että edellisellä ohjelmakaudella havaitut ongelmat eivät toistu ja on mahdollista puuttua havaittuihin ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa

Tarkastuksen tulos: •Hankkeessa ei ole todettu huomautettavaa. •Hankkeessa todettiin menettelytapavirheitä, joilla ei kuitenkaan ole vaikutusta maksetun tuen tukikelpoisuuteen •Hankkeessa todettiin olennaisia menettelytapavirheitä, joilla on vaikutus maksetun tuen tukikelpoisuuteen, •Hankkeessa todettiin tukikelpoisuusvirheitä, joilla on vaikutus maksetun tuen tukikelpoisuuteen

Huom! Tiedot alustavat, sillä järjestelmän tietojen oikeellisuuden tarkistaminen meneillään. TUKI2000-hankkeiden tarkastusten raportoinnille asettaa haasteita se, että tiedot on talletettu ennen TUKI2000-versioon, missä ei ole vielä kaikilta osin voitu ottaa (eikä voitukaan ottaa) huomioon –kaudelle asetettuja tietosisältövaatimuksia. TUKI2000-yritystukia koskevia tarkastuksia on hidastanut osin resurssiongelmat sekä se, että vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi hankkeiden •toteutuminen on viivästynyt (yritystuissa paikan päällä tarkastukset tehdään pääsääntöisesti hankkeen loppumaksun yhteydessä) tai hankkeita on peruuntunut kokonaan.

Menojen varmentamisessa esille tulleita ongelmia  Resurssi- ja osaamisongelmat, henkilöstön vaihtuvuus (ALKU- uudistus toi osin helpotusta), ei perinteitä  Tukijärjestelmien ja tukien moninaisuus ja niihin liittyvät tukikelpoisuussäännöt ja niiden tulkintaepäselvyydet ml. ylimalkaiset tukipäätökset tuovat epävarmuutta ja haasteellisuutta maksatushakemuksissa esitettyjen menojen tukikelpoisuuden arviointiin  Paljon pieniä, hankalasti todennettavia kustannuseriä (tarjoilut, matkat, yleiskustannukset jne.), joiden tukikelpoisuuden arviointiin menee erittäin paljon aikaa -> FLAT RATE erittäin tervetullut uudistus!!  Taito ja osaaminen käsitellä kustannustehokkaasti maksatushakemuksissa esitetyt menot riittävän varmuuden saamiseksi menojen tosiasiallisuudesta ja tukikelpoisuudesta

Miten maksatushakemusten käsittelyä ja paikan päällä tehtäviä tarkastuksia voidaan nopeuttaa?  Nykyisten resurssien käyttöä tulee tehostaa toimintatapoja kehittämällä, lisäämällä resursseja  Tukipäätösten (ml. Projektisuunnitelma) selkeä sisältö ja reunaehdot tuensaajan toteuttamalle hankkeelle!  Rohkeutta päätöksentekoon epäselvissä tilanteissa, yhteistyö rahoittajien ja maksajien välillä  Kehitetään menojen varmentamista riskipainoisempaan suuntaan riittävän varmuuden saamiseksi minimoimalla käytettävät resurssit  Päällekkäisen työn välttämiseksi sovitetaan yhteen maksatus- hakemuksen käsittelyn yhteydessä sekä paikan päällä tehtävissä tarkastuksissa tehtävä työ  Koulutusta antamalla ( hallintoviranomainen) -> peruskoulutusta sekä maksatushakemusten käsittelyn että paikan päällä tarkastusten osalta, räätälöityä koulutusta, koulutusta tukikelpoisuussääntöjen soveltamisesta.  Välittävän toimielimen oma koulutus ja perehdyttäminen!

Lähiajan toimenpiteitä / tehtäviä •Vuoden 2011 paikan päällä tehtäviä tarkastuksia koskevan suunnitelman (ml. Otanta ) tekeminen -> ohjelmatason tarkastustavoitteen tarkistaminen ottaen huomioon art 13 menojen varmentamisen että tarkastusviranomaisen tarkastusten tulokset) •Ohjelmatason raportoinnin saaminen valmiiksi EURA 2007 – järjestelmään -> varmistettava tietosisällön oikeellisuus •Koulutusta välittävien toimielimien menojen maksatushakemusten käsittelijöille ja paikan päällä tarkastajille (tammi-helmikuu x2 pv) •Hallintoviranomaisen ohjaus- ja valvontakäynnit •Vuoden 2010 vuosiraportin valmistelu

Arvio hallinto- ja valvontajärjestelmän toimivuudesta •Hallinto- ja valvontajärjestelmä toimii pääsääntöisesti hyvin. Tilanteen säilyttämiseksi tulee havaittuihin riskeihin puuttua. •Tietojärjestelmiin dokumentoitu maksajien työ osoittaa: Menojen varmentamista koskevat menettelyt ovat olleet tehokkaita. Maksatushakemuksen käsittelyn yhteydessä havaitaan suuri osa virheitä ja havaitut virheelliset menot vähennetään jo maksatuspäätöksissä. • Hallintoviranomainen katsoo, että on olemassa riittävät perusteet ohjelmakaudelle asetetun paikan päällä tehtäviä tarkastuksia koskevan tavoitteen alentamiseksi • VVC:n hanketarkastuksissa havaittujen tukikelvottomuusvirheiden alhainen määrä (EAKR 1,3 % tarkastetuista menoista). • VVC:n järjestelmätarkastuksien yleinen johtopäätös ollut tähän saakka: pääsääntöisesti 1 Hallintojärjestelmä toimii hyvin; vain vähäisiä muutostarpeita