HUOLI PUHEEKSI TAAKKA KEVEÄMMÄKSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varhaisen puuttumisen menetelmiä
Advertisements

Erilaisia ja samanarvoisia
LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Mitä varhainen puuttuminen on?
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Huolen puheeksiotto- koulutuksen palautteet
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Huolen puheeksiottaminen
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
NEUVOLAN PERHETYÖ
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Haastatteluun valmistautuminen
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

HUOLI PUHEEKSI TAAKKA KEVEÄMMÄKSI Koulutuksen tavoitteet: - Vahvistaa ammatillisuutta ja auttaa vanhemmuuden tukemisessa -Työväline omien huolien huojentamiseksi -Rohkeutta ottaa huoli puheeksi - Dialogitaitojen kehittäminen - Kuuntelu

”Aina kun lapsen tai nuoren elämässä tapahtuu jotain kamalaa, joku taho kertoo, että olivathan ongelmat jo vuosia sitten nähtävissä. Jos ne kerran nähdään ja tiedetään, miksi ei auteta ajoissa.” ”Aina kun lapsen tai nuoren elämässä tapahtuu jotain kamalaa, joku taho kertoo, että olivathan ongelmat jo vuosia sitten nähtävissä. Jos ne kerran nähdään ja tiedetään, misi ei auteta ajoissa.”

Sisältö Varhainen puuttuminen Keskustelusta dialogiin Huolenvyöhykkeet Puheeksiottomenetelmä Teoriasta käytäntöön

Lapsella on oikeus varhaiseen puuttumiseen! Lastensuojelulain mukaan lapsella on oikeus turvalliseen ja virikkeitä antavaan kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä etusija erityiseen suojeluun. YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsella on oikeus erityiseen suojeluun henkiseltä ja fyysiseltä hyväksikäytöltä. Lapsen on vaikea puolustaa itseään, siksi aikuisten pitää puuttua tilanteisiin, joissa lapsen oikeuksia loukataan.

Keskustelu Dialogisuus Vuoropuhelu, jossa tuodaan esiin oma kanta ja puolustetaan sitä Selvät roolit Lopputuloksena päätöksiä Yhdessä ajatteleminen, oma kanta askel kohti uutta ymmärrystä Kuunteleminen, kunnioittaminen, odottaminen ja suoraan puhuminen Painopiste vuorokuuntelussa Ei ole päätöksenteon väline, vaan keskustelumetodi Lopputulosta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida > lopputulos on kaikille uusi

Sokrates (470-399 eaa) Kuuntele toista! Ole kärsivällinen! Puhu suoraan! Viivytä oman kantasi lukkoon lyömistä! Luota epäilyksiisi! Ajattele hitaasti Ole valmis korjaamaan/ muuttamaan käsityksiäsi

Ongelmapuheesta huolipuheeseen Subjektiivisuus – ongelmat esiintyvät huolina Ymmärtämispyrkimys – erilaisuus voimavarana Muutospyrkimys – oman toiminnan muuntelu

Huolenvyöhykkeet Huolen vyöhykkeistö on kehitetty apuvälineeksi lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa työskenteleville psykososiaalisen työn ammattilaisille. Vyöhykkeistöä voidaan hyödyntää myös muussa psykososiaalisessa asiakastyössä.  Huolen vyöhykkeistön avulla työntekijä voi jäsentää lapsesta, nuoresta ja hänen perheestään kokemaansa huolen astetta, omien auttamismahdollisuuksiensa riittävyyttä sekä lisävoimavarojen tarvetta. Vyöhykkeistö on apuväline työntekijän tilanteen jäsentämiseksi ja yhteistyön kehittämiseksi. Sen tarkoituksena on auttaa selkiyttämään työntekijöiden keskinäistä ja perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Se tarjoaa kaikille ymmärrettävän ja yhteisen käsitteen: oma huoli. Huolen vyöhykkeistössä työntekijöiden lapsista ja nuorista kokema huoli nähdään jatkumona, jonka yhdessä ääripäässä on ei huolta tilanne ja toisessa ääripäässä suuren huolen tilanne, jossa työntekijä kokee lapsen tai nuoren olevan välittömässä vaarassa.

Huolen vyöhykkeistö  

Lapsista ja nuorista koettu huolikaavio

Huolen puheeksiottomenetelmä Lomake, joka auttaa valmistautumaan keskusteluun vanhempien kanssa Puheeksi otetaan henkilökohtainen lasta koskeva huoli, ei lapsen tai perheen ongelma Puheeksiottoon valmistaudutaan pohtimalla, mitä voimavaroja/toimivaa perheessä on ja mitä itse voi tarjota tueksi Etukäteen mietitään, millainen tapa ottaa huoli puheeksi on vanhempia arvostava ja yhteistyötä rakentava

A. Täytettäväksi, kun valitset tilannetta 1a. Perustiedot lapsesta/nuoresta, perheestä ( ilman tunnistetietoja) 1b. Perustiedot sinusta: toimipisteesi, ammattisi 2. Keitä perheenjäseniä tapaat ja mitä teet heidän kanssaan? 3a. Mistä olet huolissasi lapsen/nuoren tilanteessa? 3b. Mitä tapahtuu, jos et ota huoltasi puheeksi? 3c. Mille vyöhykkeelle huolesi sijoittuu? (rastita)  Pieni huoli  Harmaa vyöhyke  Suuri huoli

B. Täytettäväksi ennen tapaamista 4. Missä asioissa (arviosi mukaan) lapsen/nuoren huoltaja (t) kokee saavansa sinulta tukea? Onko asioita, joissa hän (he) voi kokea sinut uhkaavaksi? Tuki - Uhka 5a. Mitä voimavaroja lapsessa/nuoressa ja hänen tilanteessaan näet ja mitä voisit niistä kertoa huoltajalle/huoltajille? 5b. Mitä sinä ja huoltaja(t) voisitte tehdä tahoillanne ja/tai yhdessä lapsen/nuoren tilanteen parantamiseksi? 6. Miten otat huolesi ja yhteistyötoiveesi esille? Sanoita; mieti vaihtoehtoisia tapoja ilmaista huolesi, se miten kerrot voimavaroista ja ehdotat yhteistyötä. 7a. Ennakoi mitä tapahtuu puheeksiottamistilanteessa. Kuka reagoi ja miten? 7b. Ennakoi mihin puheeksiottaminen johtaa lähitulevaisuudessa? Jos ennakoit, että puheeksiottaminen heikentää mahdollisuuksia huojentaa lapsen/nuoren tilannetta, palaa pohtimaan a) missä todella tarvitset huoltajan/huoltajien apua ja b) miten saat tuon avun; eli sanoita yhteistyötarjouksesi uudestaan. 8. Millainen tila ja aika olisi tällaiselle kohtaamiselle otollinen eli milloin ja missä otat asian puheeksi?

C. Täytettäväksi pian tapaamisen jälkeen 9. Miten toteutit puheeksiottamisen? 10. Mitkä olivat tunnelmasi puheeksioton: A) alla B) aikana C) jälkeen 11a. Katso ennakointejasi kysymyksessä n:o 7. Tapahtuiko niin kuin ennakoit vai jotakin muuta? Koitko jotain yllättävää? 11b. Miltä toiminta lapsen/nuoren tilanteen helpottamiseksi nyt näyttää? Mikä herättää toiveikkuuttasi? Mikä huolestuttaa edelleen? 11c. Mitä aiot tehdä tämän huolesi vähentämiseksi?

HARJOITE – KEKSI RYHMÄSSÄ OMA TAPAUSESIMERKKI Kerro perustiedot ja mieti, mikä on konkreettinen huolesi. 1. leirillä… 2. kerhossa… 3. koulun pihalla… 4. työpaikalla uupunut työtoveri… 5. nuortenillan jälkeen nuori ei halua lähteä kotiin

Puheeksiottoharjoitus Harjoituksen kulku: Keskustelkaa tilanteesta ja puhukaa puheeksiottolomakkeen kohdat 1-5. Tämän jälkeen valitkaa yksi ryhmän jäsenistä asiakkaan rooliin. Kokeilkaa puheeksiottamista kahdella eri tavalla 1) ongelmakeskeisesti ja neuvomalla 2) omasta huolesta käsin ja pyytäen asiakasta auttamaan huolesi ratkaisemisessa Muut ryhmäläiset toimivat tarkkailijoina Näiden kokeilujen jälkeen purkakaa tunnelmat ja havainnot vuorotellen ensin asiakkaan roolissa ollut, sitten puheeksiottaja ja lopuksi tarkkailijat. 3. Lopuksi jos jää aikaa, niin miettikää yhdessä sopivia avauksia, miten huolen voisi sanoa asiakkaalle ko. tilanteessa, joka edistäisi dialogin jatkamista ja asian käsittelyä kunnioittavasti?

HUOLEN PUHEEKSIOTON ENNAKOINTILOMAKE http://portaali.suupohja.fi/tiedostot/Puheeksiottolomake.pdf Stakes Verkostotutkimus ja kehittämismenetelmät T.E.Arnikl & E.Eriksson

Kysymyksiä Onko tilanteita, joissa voisit käyttää huolen puheeksiottoa? Mikä tuntui hankalalta? Mikä tuntui toimivalta?