6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Advertisements

Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
TILDA-Verkkotilastointi
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Moodlen ohje opiskelijoille
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
W w w. h a m k. f i OSKARI Opiskelijaportaali tutuksi henkilöstölle Lukuvuosi Koulutuksen kehittämispalvelut.
Oppimisen pelejä alakouluun
Tehdään nettisivu  suunnittelu  rakentaminen  testaaminen  julkaiseminen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
KÄSIKIRJOITTAMINEN 2 ov. Sisältö 1 Johdanto 2 Projektityö 3 Projektin osa-alueista 3.1 Dokumentointi 3.2 Aikataulu 3.3 Sopimukset 3.4 Laitteistot ja tilat.
Ylläpitäjäkoulutus Tikkurilan lukio
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Suupohjan seutuportaali –hanke
Yhteisöllinen kehittäminen ja työskentely kokonaisuuden ja tietämyksen hallinta tietoprosessien hallinta & asiantuntijuus Uudet työkalut Mitä tietoa tuotetaan.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
EXtensible Markup Language
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kuvan tuominen sivulle Työvaiheet käytettäessä Kuvanhallinta-toimintoa: 1. Ladataan kuvatiedosto oman tietokoneen hakemistosta sivustolle 2. Liitetään.
Power point -esitys * Lyhyt oppimäärä.
Ted Nelson ja Xanadu T Konseptointi ja käsikirjoitus Einopekka Laurikainen Joonas Laurikainen.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
PowerPoint-esitys OHJE.
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Wordin toiminnot, toinen tapaaminen.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Klikattuasi Uusi… saat seuraavan näytön. Dashboard kohdasta voit luoda minkä tahansa aiheisen Netvibesin. Jos haluat lähteä luomaan itse rakennellen Netvibesia.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
5.3 Toteutus Tuotantokäsikirjoitusten valmistuttua päästään rakentamaan lopullista tuotetta toteutus- vaiheessa. Tuotanto vaihe voi alkaa jo osittain tuotantokäsikirjoituksen.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Valitse jokin alla olevista luvuista tai napsauta ”seuraava" -painiketta aloittaaksesi web-opas. 1.Kotisivulla liikkuminen?Kotisivulla liikkuminen? 2.Politiikanaloihin.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
© 2010 IBM Corporation1 Palautesivun esittely  Palautesivua käytetään pääasiassa palautteen lähettämiseen virastoihin. Palautesivun pitäisi löytyä jokaisesta.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
CSS – osa 1 Teppo Räisänen
…Raportit kuosiin… Näin teet sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
Projekti  Projektina luoda Suomen Snookerille viralliset nettisivut  Koostaminen Drupal-järjestelmällä.
Mikä on DecaSolution?. DecaSolution tarjoaa käyttäjälle nopeasti opittavan henkilökohtaisen ratkaisun/työvälineen digitaalisen tiedon hallintaan, jäsentämiseen,
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
Käyttäjätunnuksen luonti ja kirjautuminen / KE & AR & JRy
Tuotteen dokumentointi
Joku muu on voinut jo löytää saman
Tutkielman teko-ohjeet
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Selkokieli.
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Esityksen transkriptio:

6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä www-sivu tai muu digitaalinen tuote, joka sisältä hypertekstiä Hyperteksteillä viitataan toisiin www-sivuihin, www-osoitteisiin, dokumentteihin ja muuhun digitaaliseen materiaaliin, joka ovat assosiatiivisa toistensa suhteen, mutta toisista riippumattomia osioita. Hypertekstin lanseerasi Ted Nelson 1960 Digitaalinen materiaali voi olla joko www-sivu tai jokin muu digitaalisessa muodossa tuotettava materiaali, joka koostuu hypertekstistä. Hyperteksti on teksti, josta päästään toiselle www-sivulle, www-osoitteeseen, dokumentteihin (Word, jne..) ja muuhun digitaalisessa muodossa olevaan materiaaliin (kuvat, äänet, videot, animaatiot jne..) Ted Nelson vuonna 1960 tarkoitti hyperteksti termillään epälineaarista kirjoittamista, joka koostuu assoiaatiivisesti toisiinsa kytketyistä tekstiosioita, jotka kuitenkin ovat toisistaan riippumattomia osioita.

6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä/jatkuu Navikointirakenne eli käyttöliittymä koostuu hyperteksteistä tai linkeistä Käyttöliittymä: Selkeä Otsikot kuvaavat asiasisältöä Päätasot Alatasot Moitteeton toiminta Navikointirakenne eli käyttöliittymä koostuu hypertekstistä tai linkeistä. Sisällön esittäminen hypertekstimuodossa vaatii laatijalta tarkkaa suunnitelmaa sivuston navikointirakenteesta eli käyttöliittymästä.  Käyttöliittymän  tulisi olla selkeä, ja sen otsikoiden tulisi kuvata asiasisältöä. Käyttöliittymässä tulisi erottaa päätasot ja päätasojen alitasot sekä toimia moitteettomasti

6.1 Käyttöliittymän suunnittelusta Karkea esitys synopsiskessa Valmis asiakäsikirjoittamisvaiheessa Pohdi käyttöliittymää suunnitellessasi: Miten sivustolta löytää haluamansa? Tarvitaanko navikaatioapuja: hakemistoa, sisällysluetteloa, karttaa tai kenties vapaasanahakua? Käyttöliittymää voidaan esittää jo karkealla tasolla synopsiksessa. Asiakäsikirjoittamisessa se on jo suunniteltu valmiiksi ja sisältö palasteltu sopiviin sisältökokonaisuuksiin. Visuaalinen ilme tehdään tuotantokäsikirjoituksessa. Käyttöliittymän suunnitteluun tulee varata aikaa, sillä se toimii runkona selkeän sisällön esityksessä lopullisessa tuotteessa. Käyttöliittymää sunnitellessa on hyvä pohtia mitä sisältöjä sivustolta tulee löytyä. Jos sisältö on laaja, niin toteutetaanko navikointirakenteen lisäksi kokonaiskuvaa helpottavaa hakemistorakennesivua, sisällysluetteloa, visuaalista karttaa tai vapaasanahakua. Nykyisin monilla kaupallisilla sivuilla on vapaasanahaku. Esim. Nettikirjakaupan sivuilta on helppo etsiä kirjallisuutta vapaasanahaulla.

6.1 Käyttöliittymän suunnittelusta/jatkuu Onko rakenne sellainen, että jokaiselta sivulta voi päästä jokaiselle sivulle vai riittääkö, jos jokaiselta sivulta pääsee joillekin sivuille? Mitä linkkejä järjestelmän pääsivulta lähtee? Leveä vai syvä rakenne? Mietitään miten käyttäjän on hyvä liikkua rakenteessa sisällön loogisen etenemisen suhteen. Rajataanko linkityksiä päätasojen välillä siten, että vain yhden päätason alalinkkeihin on mahdollista päästä (puurakenne) vai tuleeko mistä tahansa navikoinnin ososta päästä mihin tahansa muuhun osioon. Mietitään pääsivun pääotsikkolinkit ja muut sivulta lähtevät linkit. Mietitään myös miten paljon pääotsikkotasolla on sisältöä jaoteltu osiin. Jos pääotsikoita on paljon, niin rakenteesta tulee leveä. Jos pääotsikoita on vähän, niin alaotsikoita tarvitaan mahdollisesti enemmän ja useammassa tasossa, joten rakenteesta tulee syvä.

6.1 Käyttöliittymän suunnittelusta/jatkuu Linkkien nimeäminessä mietitään käytetäänkö yhtä sanaa vai useampaa. Linkeissä voi käyttää kuvasymbolia kuvaamaan tapahtumaa (Suurennuslasi) Linkkien nimeämisessä kannattaa olla tarkkana. yhden sanan linkki on joskus liian lyhyt. Koko lauseen käyttäminen linkkinä näyttää liian pitkältä, varsinkin jos se ulottuu useammalle riville. Myös tämä- tai tästä-sanan käyttäminen linkkinä on mautonta: "Klikkaa tästä päästäksesi ”Kajaanin kaupungin sivuille”. Myös kuvia käytetään kuvaamaan linkin kohdetta (esimerkiksi suurennuslasi kuvaa linkkiä hakusivulle).

6.2 Käyttöliittymän rakenteen suunnittelusta Rakenteesta muodostuu käyttöliittymän ulkoasu Lineaarinen rakenne Kalanruotorakenne Puumainen rakenne Verkostorakenne Matriisirakenne Pyramidirakenne Labyrinttirakenne Hydridirakenne Rakenne määrää käyttöliittymän ulkoasun. Rakenne vaihtelee sen mukaan miten käyttäjän halutaan edetä sisällön suhteen. Yleisiä rakenteita ovat lineaarinen rakenne, kalanruotorakenne, puumainen rakenne, verkostorakenne, matriisirakenne, pyramidirakenne, labyrinttirakenne tai edellä mainituista rakenteista koostuva hybridirakenne.

6.2.1 Lineaarinen rakenne Seuraava – edellinen- painikkeet Laskun maksaminen, kirjan sisältö Lineaarisessa rakenteessa edetään periaatteessa ensimmäisestä asiasta viimeiseen. Yleensä painonappeina on seuraava- edellinen (next - previous). Tällainen rakenne on www-sivuilla harvinainen, mutta käytettävissä ohjatuissa kiertoajeluissa (guided tours) ja haluttaessa käyttäjän käyvän läpi kaikki vaihtoehdot esim. laskun maksaminen verkkopankissa.

6.2.2 Kalanruotorakenne Laajennettu lineaarinen rakenne. Lineaarisuus on esim. päätasoilla Opetusohjelmat, markkinointiesitykset Kalanruotorakennetta voidan pitää laajennettuna lineaarisena esityksenä. Se ei siis ole puhtaaasti lineaarinen, vaan lineaarisuus on istutettu esim. Päätasoille ja päätasojen sisällössä voidaan edetä ei-lineaarisesti. Esimerkiksi kuvassa keskilinja edustaa sisällön loogista etenemistä päätasolla lineaarisesti, ja päätasojen sisällä voidaan edetä ei-lineaarisesti linkkien suhteen esim. Syventää päätason tekstin sisältöä.

6.2.3 Puumainen rakenne Hallitaan laajoja sisältöjä Päätasot (pääoksat)- -alatasot (sivuoksat) Soveltuu sisällöille, jotka voidaan jakaa selkeisiin kokonaisuuksiin Puumaisella eli hierarkisella rakenteella hallitaan laajoja rakenteita. Siinä edetään pääosioista edelleen alaspäin. Sisältö jaetaan loogisiin päätason kohtiin. (Pääoksat). Jokainen pääkohta sisältää alakohtia eli sivuoksia. Sisällössä edetään yleisestä sisällöstä tarkennettuun sisältöön. Puumaisessa rakenteessa voi olla myös oikopolkuja ylemmille tasoille. Puumaisella rakenteella saadaan sisällöt luokiteltua selkeisiin kokonaisuuksiin. Internetissä yleensä sivuston aloitussivusta (index-sivulta) käsin on nähtävissä tällainen rakenne. Puurakenteinen, hierarkkinen järjestys on usein lukijankin kannalta helposti hahmotettava kokonaisuus, mutta rakenteesta ei saisi tulla liian syvä muttei toisaalta liian matalakaan. Varsinaiseen asiaan pääsemiseksi ei ole mukava kahlata neljän - viiden linkin kautta.

6.2.4 Verkostorakenne Verkosto – eli assosiatiivinen rakenne Lähestyminen mistä tahansa suunnasta Solmukohdista päästään mihin tahansa muuhun osioon. Yleinen www-sivuilla nykyään Verkostorakennetta kutsutaan myös assosiatiiviseksi rakenteeksi. Verkosto rakenteessa asiaa voidaan lähestytä miltä suunnalta tahansa. WWW on pääasiassa juuri assosiatiivisten linkkien varaan rakennettu ympäristö ja niiden klikkailu on kaikille tuttua. Koska jokainen järjestelmän solmu (sivu) voi olla ensimmäinen tai viimeinen, pitää sivun suunnittelijan ajatella yhtä sivua kokonaisuutena: sivun ymmärtämiseen ei tarvitse kulkea tiettyjen linkkien kautta. Kuitenkin jokaisesta solmusta pitää päästä käsiksi sivuston muuhun materiaaliin, ainakin aihepiirin pääsivulle.

6.2.5 Matriisirakenne Muistuttaa matriisirakennetta Käyttäjä valitsee lähestymistavan 2002 2003 2004 2001 Ford Fiat Matriisirakenteessa tieto jäsennellään monella eri tavalla ja käyttäjä voi valita oman lähestymistapansa. Matriisirakenne muistuttaa tietokantarakennetta, jossa valitaan lähestymistapa sisältöön ja se valinta suodattaa sisällön valinnan suhteen. Esimerkissä esim. on kuvattu autojen myyntiluvut siten, että käyttäjä voi hakea hakea tietoa auton mallin mukaan ja tarkastella kehitystä vuosiluvuttain tai valita vuosiluvun ja tarkastella autojen merkkien myyntilukuja vuosittain. Toyota Nissan

6.2.5 Pyramidirakenne Paljon erilaisia vaihtoehtoja edetä materiaalissa Pelit ja simulaatiot Pyramidirakenteessa käyttäjällä on mahdolllista edetä rakenteessa monien vaihtoehtojen kautta. Käyttäjä saa itse valita miten etenee sisällön suhteen. Soveltuu mm. Peleihin ja simulaatioihin

6.2.6 Labyrinttirakenne Verrattuna pyramidirakenteeseen on labyrintissa rajatumpi liikkuvuus Rakenteen sisään yhdistetty lineaarisuutta Pelien vaikeustasot Labyrinttirakenteessa käyttäjä voi vakita useampi eri tapoja edetä sisällössä, mutta sisällön rakenteen sisällä on etenemistä rajattu lineaarisen rakenteen keinoin. Peleissä esimerkikis valitaan erilaisia pelien´vaikeustasoja

6.2.7 Hydridirakenne Sovelletaan edellä mainittuja rakenteita rinnakkain Hydridirakenteessa useita eri rakenteita sovelletaan samassa järjestelmässä rinnakkain. Sivuston alku voi olla puurakenteinen, mutta edetessä muuttuu assosiatiiviseksi ja joihinkin soluihin voi päästä vain lineaarista reittiä pitkin.