2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet 4.6.2012 Kari Sane 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Annukka Larsen valaistussuunnittelija AMK Valon kaupunki -hanke Jyväskylän kaupunki Kaupunkirakennepalvelut Liikenne- ja viheralueet Puh
Advertisements

4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
Opettele liikennesäännöt
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
SUIO GP ja Räyskälä ja Räyskälä.
Jokerivalojen toimintaperiaate
Pidä turvallisuusväli
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
Oikeus liikkua maastossa
Turvallisesti rautatieym-päristössä
6A Liikennevalojen suunnittelu
2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit
Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
Miten korvata kivihiili
Hanna, Jutta Ja Liisa Maija & Nina feat. Cop – lasten liikennelaulu
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Metropolialueen tpk- koulutuskalenteri Tapahtuman lisääminen kalenteriin Ulla Timonen.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
ABIN LOPPUSUORA Vanhempainilta ABIN LOPPUSUORA Preliminäärit Rehtorin ja opon infot Kaikki pakolliset kurssit oltava suoritettuna Tutkintomaksut.
Lasten pitkä vihreä Älykästä täsmäohjausta
Esteettömyys joukkoliikenteessä
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
Opastimien ja pylväiden sijoitus Mennään säännösten mukaan Opastinjärjestelyt.
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Lauri Kuosmanen Hankejohtaja. Mielen avain lyhyesti RahoitusKaste -ohjelma Valtionavustus € HankealueUusimaa, Kymenlaakso, Etelä-Karjala.
Analyysi II Katsaus.
Liikennetelematiikan rakenteiden ja palveluiden tutkimus- ja kehittämisohjelma.
K UVAKÄSIKIRJOITUS Kerhomatka. PYÖRÄMATKA KOHTI KERHOA ALKAA.
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Koulupolku-ryhmä Minna Marttinen Heli Pakarinen Eija Zweygberg
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
KANKKULAN LIIKENNEAAPINEN
Vihdintie välillä Kaupintie - Malminkartanontie
Ajoituskaavio Timing plan Valo-ohjauksen partituuri - mutta silti väistyvää tekniikkaa The score of signal control - however, recessive technology Kari.
Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.
TIEN YLITTÄMINEN.
POLKUPYÖRÄ Polkupyörä on lihasvoimalla käytettävä ajoneuvo.
LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Esityksen transkriptio:

2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet 4.6.2012 Kari Sane 1

Liikennevalojen opastinjärjestelyt ”linkki suunnittelijan ja autoilijan välillä” Liikennevaloasetus sitovat määräykset LIVASU ohjeluonteisia esimerkkejä Kaupungin oma käytäntö suosi yhdenmukaisia ratkaisuja ”esimerkkikokoelma” etu- vai takatoistot, pikkutoistot peräkkäisissä risteyksissä sama ajatus Ei Tanskan mallia (liika on aina liikaa..)

Liikennevalo-opastimet Taustalevyjä on yleensä käytettävä ajoradan yläpuolisissa opastimissa ja pääsuunnan opastimissa, jos nopeusrajoitus on 60 tai 70 km/h Opastimen koko ( mm) Ajoneuvo-opastin Ratikkaopastin Jalankulkuopastin Polkupyöräopastin Pikkutoisto-opastin Pysäköintilaitosopastin 200, 300 200 200 80 80 200, 80 Erityistapauksessa liikennevalo- opastin voi olla myös poikittain

Liikennevalo-opastimien sijoitus (1) 1. Pääopastin on tulosuunnan oikealla puolella enintään 5 metriä pysäytysviivan jälkeen 2. Vasemmalle kääntyvän liikenteen pääopastin on vasemmalla puolella Pääopastin Toisto-opastin 3. Toisto-opastin on tulosuunnassa vastakkaisella puolella kuin pääopastin 4. Toisto-opastimen on oltava vähintään 2.5 m pysäytysviivan takana T2 T1 T3 T0 Pääopastin osoittaa pysäytyskohdan Toisto-opastin näyttää liikkeellelähdön Pääopastin ja toisto-opastin voidaan sijoittaa myös ajoradan yläpuolelle

Liikennevalo-opastimien sijoitus (2) 5. Tulosuunnalla, jolla on vähintään kolme kaistaa, on oltava kaksi toisto-opastinta Ylimääräinen toisto-opastin Toisto-opastimet samaan pylvääseen 6. Saman tulosuunnan eri opastinryhmien toisto-opastimet sijoitetaan samaan pylvääseen Yksikaistainen tulosuunta 7. Yksikaistaisella tulosuunnalla toisto-opastin voi sijaita myös tulosuunnan oikealla puolella Muista pikkutoistot

Pienet toisto-opastimet Pienikokoinen liikennevalo-opastin (halkaisija 80 mm) Sijoitetaan aina samaan pylvääseen kuin pääopastin tai toisto-opastin Korvaa risteyksen takana olevan toisto-opastimen Korostaa pysähtymispaikan Vähentää pylväiden määrää Käytössä useissa Euroopan maissa Ei saa sekaantua polkupyörä- opastimeen

Yläpuolinen opastin näkyy hyvin Pääopastin peittyy puiden taakse -> yläpuolinen opastin korvaa pääopas-timen Yläpuolinen pääopastin voi olla myös kaista-kohtainen Yläpuolinen LED-opastin Liikenne-valojen Helsinki- ulokkeen muotoilija on Ulla-Kirsti Junttila

Näkyvätkö opastimet - rekka-autotesti Vähintään yksi opastin on aina nähtävä 12§:3 Pää- ja toisto-opastimen on oltava sijoitettu siten, että risteystä lähestyvän tai pysäytysviivalle pysähtyneen ajoneuvon kuljettaja voi nähdä hänelle tarkoitetun pää- tai toisto-opastimen

Jalankulkijaopastimien sijoitus (1) Suojatie 14 m ilman koroketta 10 12 Suojatie 15 m ja kapea koroke 11 13 Suojatie 16 m ja normaali koroke 12 6 22§:1 Jalankulkijaopastin sijoitetaan kulkusuunnassa suojatien tai välittömästi opastimen tarkoittaman tien osan taakse ja sen tulee näkyä näkyä koko suojatielle tai opastimen tarkoittamalle tien osalle Jalankulkijan kävelymatka ja -aika minimivihreän aikana Jalankulkijan kävelymatka ja -aika suoja-ajan aikana

Jalankulkijaopastimien sijoitus (2) Ääniopastimet A Useampiosaisen suojatien eri osien valo-opastimet sijoitetaan peräkkäin samalle puolelle suojatietä B Helsingin ja Uudenmaan näkövammaisten mielestä B vaihtoehto on parempi, koska ääniopastus on silloin suoralla linjalla

Opastinsijoittelun esimerkki 20.10.2010 Kari Sane 11

Esimerkkejä opastinsijoituksesta 534 Kirkonkyläntie / Laulurastaantie Suunnittelun kulku 1.Pääopastimet 2.Toisto-opastimet 3 Suojatieopastimet - oleviin pylväisiin 4 Suojatieopastimet - tarvittaviin muihin pylväisiin Perinteinen opastinsijoitus - suojateillä oikeakätinen ohjaus - pääasiassa takatoistoja Pallo-opastimia 8 Nuoliopastimia 4 Jalankulkijaopastimia 14 yhteensä 26 opastinta ja 14 pylvästä

534 Kirkonkyläntie / Laulurastaantie Vaihtoehtoinen ratkaisu Suojateillä opastimet samassa linjassa sopii hyvin ääniopastukseen painonapit pyöräilijöille Pääkadun toisto-opastimet pois törmäys-uhkaiselta korokkeelta Korkea pylväs ja opastimet sijoitettu ”kahteen kerrokseen”

Esimerkkejä opastinsijoituksesta Valtaväylän T-risteyksessä Suunnittelun kulku 1.Pääopastimet 2.Toisto-opastimet 3 Suojatieopastimet Lisäopastimet oikealle! (The Finnish RTOR) Huom. Toisto-opastimien sijoitus on osin riippuvainen todellisen risteyksen muodosta (korokkeet)! Hyvä ratkaisu opastinsijoittelun kannalta… Mutta mitä puuttuu…