Eduskuntavaalijärjestelmän uudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Advertisements

Palkkatuki.
Kansalaisten osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Mediamainonnan muutosmittari Tammi-huhtikuu 2009.
Mediamainonnan muutosmittari Mainostajien Liitolle Tammi-heinäkuu 2009.
KUNNALLISVAALIT 2008 PROJEKTISUUNNITELMA
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Ennakkomaksut Saadut ennakkomaksut Maksetut ennakkomaksut Muut ennakot
Eduskunta 20112015 Tasavallan hallitus 2011?
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
KANSALAINEN VAIKUTTAA
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
1 Demokratia- ja kieliasioiden yksikkö Johanna Suurpää.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Mediamainonnan muutosmittari Mainostajien Liitolle Tammi-Lokakuu 2009.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Hallintoelimet.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Vaalijärjestelmä: Erilaisia vaalitapoja:
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
TASA-ARVOVIIKONLOPPU 17. – ANU-TUIJA LEHTO.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Vaalirahoituksen valvonta – Prosessin kulku Johtava tilintarkastaja, JHTT Jaakko Eskola Valtiontalouden tarkastusvirasto
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
SUK-verkoston palkitseminen Ansioristit – kriteerit, aikataulut ja hinnat.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Tilinpäätös 2004.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Kirjaamisasiat siirtyvät, mitä se tarkoittaa. Infotilaisuus 14. 9
OAJ:n valtuustovaalit Ennakkoäänestys netissä Varsinaiset äänestyspäivät
Sosiaalihuoltolaki.
YHTEISKUNTAOPPI VAALIT. ÄÄNIOIKEUS  Yleinen = kaikkia täysi-ikäisiä koskeva  Yhtäläinen = kaikilla yhtä monta ääntä.
Eduskuntavaalimenettely Miten eduskuntavaalit toimivat Lyhyt oppimäärä Oskar Elmgren Uudenmaan piraattien puheenjohtaja.
Vaalit Suomessa.
Vaalit Suomessa.
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
EDUSKUNTA
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
6. Miten kansanvalta toimii? B
Presidentti.
Suomen vaalit Suomessa äänioikeutettuja ovat kaikki yli 18-vuotiaat maan kansalaiset. Äänioikeus on yleinen ja yhtäläinen Äänioikeudesta ilmoitetaan kirjeellä,
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NUORISOVAALIT
Kuntaliiton valtuuskunnan valinta vuonna 2017
PUOLUEIDEN TOIMINTA.
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
TOIMINNAN TILASTOINTI
Esityksen transkriptio:

Eduskuntavaalijärjestelmän uudistus HE Suomen Perustuslain 25 §:n, vaalilain ja puoluelain 9 §:n muuttamisesta Oikeusministeri Tuija Brax 4.3.2010

Vaalijärjestelmän uudistaminen: Tavoitteet Suhteellisen vaalitavan mahdollisimman hyvä toteutuminen Oikeudenmukainen vaalitulos: puolueen koko maan äänimääräosuus ja koko maan paikkamääräosuus vastaavat toisiaan Nykyisessä järjestelmässä suurimmat puolueet saavat hieman enemmän paikkoja kuin niiden koko maan äänimääräosuus edellyttäisi Äänestäjän äänellä sama painoarvo eri puolilla maata

Alueellisen edustavuuden säilyttäminen nykyisellä tasolla Kustakin vaalipiiristä valitaan sen asukasluvun edellyttämä määrä kansanedustajia Äänikynnyksen avulla estetään poliittisen kentän pirstoutuminen Mahdollistetaan puoluetuen maksaminen sellaisille kohtuullista kannatusta saaneille puolueille, joiden kannatus ei kuitenkaan riitä eduskuntapaikkaan Ei muutoksia Ahvenanmaan maakunnan vaalipiirissä toimitettaviin eduskuntavaaleihin

Keskeiset uudistukset Vaalien tulosta laskettaessa koko maa (pl. Ahvenanmaa) muodostaa yhden vaalialueen eli kunkin puolueen vaalitulos määräytyy sen koko maassa saamien äänten perusteella Valtakunnallinen äänikynnys 3 % Vaaliliitot kielletään

Ehdokasasettelu ja äänestäminen Vaalipiirijako ja kansanedustajien paikkojen jako vaalipiirien kesken asukaslukujen perusteella säilyvät nykyisellään Vaalipiirijakoa voidaan perustuslain rajoissa tarvittaessa muuttaa, jolloin se vaikuttaa vaalipiiristä valittavien kansanedustajien lukumääriin, mutta ei puolueiden koko maan vaalitulokseen Ehdokkaat asetetaan vaalipiireittäin ja äänestäjät äänestävät oman vaalipiirinsä ehdokasta Ehdokkaita voivat asettaa puolueet ja valitsijayhdistykset Valitsijayhdistyksen yhden ehdokkaan asettamiseksi voi perustaa 100 vaalipiirissä äänioikeutettua henkilöä

Puolueet eivät voi muodostaa keskenään vaaliliittoja Valitsijayhdistykset voivat muodostaa keskenään yhteislistoja yhdessä vaalipiirissä tai useammassa vaalipiirissä Esimerkki 1: Neljä valitsijayhdistystä Vaasan vp:ssä muodostaa yhteislistan Esimerkki 2: Kaksi valitsijayhdistystä Helsingin vp:stä, kolme Uudenmaan vp:stä ja yksi Kymen vp:stä muodostaa yhteislistan Puolue tai yhteislista voi asettaa yhdessä vaalipiirissä enintään 14 ehdokasta tai niin monta ehdokasta kuin vaalipiiristä valitaan edustajia

Äänten laskenta 1: Koko maan tulos Vaalien tulos määräytyy ehdokkaita asettaneiden koko maassa (14 vaalipiirissä) saaman äänimäärän mukaan Valtakunnallinen äänikynnys 3 % Kansanedustajia voi saada vain sellainen puolue tai muu ehdokkaita asettanut, joka saa koko maassa annetuista äänistä vähintään 3 % Äänikynnyksen ylittäneille puolueille lasketaan vertausluvut d’Hondtin menetelmän mukaisesti Puolueen 1. vertausluku on sen koko maan äänimäärä, 2. vertausluku puolet siitä, 3. vertausluku kolmanneksen jne. Vertausluvut asetetaan suuruusjärjestykseen ja niistä 199 suurinta osoittavat, kuinka monta kansanedustajaa kukin puolue saa

Äänten laskenta 2: Puolueiden paikat vaalipiireihin Kunkin puolueen paikat jaetaan vaalipiireihin samassa suhteessa kuin puolueen saamat äänet jakautuvat vaalipiirien kesken Puolue saa vaalipiirissä Y 10 % koko maassa saamistaan äänistä => se saa vaalipiirissä Y 10 % koko maassa saamistaan kansanedustajapaikoista Kustakin vaalipiiristä valitaan sen asukasluvun edellyttämä määrä kansanedustajia kuten nykyisinkin

Jako toimitetaan Hare-Niemeyerin menetelmän sovelluksella Kullekin puolueelle lasketaan kuhunkin vaalipiiriin desimaaliluku kaavalla [vaalipiirin äänimäärä jaettuna koko maan äänimäärällä] x [koko maan paikkamäärä] Desimaaliluku on esim. 3,6598. Sen kokonaislukuosa on 3 ja desimaaliosa 6598 Kokonaisluku osoittaa, kuinka monta paikkaa puolue saa vaalipiiristä. Jos kaikki 199 paikkaa eivät tule jaetuiksi kokonaislukuosien perusteella, loput paikat jaetaan desimaaliosien suuruusjärjestyksen mukaan Jaon lopputulema on, että Kukin puolue saa sen määrän kansanedustajapaikkoja kuin sille koko maan äänimäärän mukaisesti kuuluu JA Kustakin vaalipiiristä valitaan niin monta kansanedustajaa kuin sen asukasluku edellyttää

Äänten laskenta 3: Valittavat kansanedustajat Kun on selvillä kuinka monta kansanedustajaa kukin puolue saa kustakin vaalipiiristä, kansanedustajiksi valitaan puolueiden eniten henkilökohtaisia ääniä saaneet ehdokkaat

Puoluetuen myöntäminen Puoluetukea voitaisiin valtion talousarvion rajoissa myöntää puolueelle, joka saa vähintään 2 % mutta alle 3 % annetuista äänistä Eduskuntavaaleissa 2-3 %:n puolueita Vuonna 2007: ei yhtään (suurin sai 0,7 %) Vuonna 2003: ei yhtään (suurin sai 1,6 %) Vuonna 1999: ei yhtään (suurin sai 1,1 %) Vuonna 1995: yksi (NUORS, 2,8 %) Vuonna 1991: ei yhtään (suurin sai 0,8 %)

Vaalipäivien muutos HE vaalilain muuttamisesta

Vaalipäivien muuttaminen Eduskuntavaalien vaalipäivä maaliskuun 3. sunnuntaista huhtikuun 3. sunnuntaiksi Voimaan jo vuoden 2011 vaaleissa (vaalipäivä silloin 17.4.) Jos vaalipäivä sattuu pääsiäiseksi tai pääsiäistä seuraavaksi sunnuntaiksi, vaalipäivä on viikkoa ennen pääsiäistä Pääsiäinen muuttaa vaalipäivää vuonna 2019 ja 2023 Presidentinvaalin ensimmäisen vaalin vaalipäivä tammikuun 3. sunnuntaista tammikuun 4. sunnuntaiksi

Vaali- ja puoluerahoitusuudistus Osa II: Puoluerahoituksen avoimuus

Hallituksen esitys puoluelain, vaalirahoituslain ja rahankeräyslain muuttamisesta Valtioneuvosto hyväksyi tänään esityksen sisällön. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle huomenna 5. maaliskuuta 2010. Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan viimeistään kuusi kuukautta ennen vuoden 2011 eduskuntavaalien vaalipäivää.

Esityksen tavoitteet Lisätä puoluerahoituksen avoimuutta Ehkäistä korruptiota ja epäasiallisiin sidonnaisuuksiin perustuvaa vaikuttamista puolueiden toimintaan Ottaa huomioon GRECO:n Suomelle antamat suositukset puoluerahoituksen avoimuudesta Parantaa luottamusta poliittiseen toimintaan

Tuki puolueelle ja puolueyhdistykselle Puolueyhdistyksiä ovat kaikki puolueeseen tai sen jäsenyhdistykseen kuuluvat yhdistykset. Tueksi luetaan rahana, tavarana, palveluna tai muulla vastaavalla tavalla saadut suoritukset. Tukena ei kuitenkaan pidetä: mm. tavanomaista talkootyötä, tavanomaiseen järjestötoimintaan liittyviä käyvän arvon mukaisia suorituksia, puolueen ja puolueyhdistysten toisiltaan saamia suorituksia, valtionavustuksena saatua puoluetukea. Tukena saadut suoritukset on ilmoitettava ja niihin kohdistuu rajoituksia.

Tuki puolueen lähiyhteisölle Puolueen lähiyhteisöllä tarkoitetaan sellaista yhteisöä ja säätiötä, jonka puolue asianomaisen yhteisön tai säätiön suostumuksella ilmoittaa olevan puolueen lähiyhteisö. Lähiyhteisöksi voidaan ilmoittaa myös yhteisön tai säätiön rahasto. Tarkoitus on, että lähiyhteisöiksi ilmoitettaisiin ainakin kaikki sellaiset yhteisöt, säätiöt ja rahastot, jotka toiminnallaan aktiivisesti edistävät puolueen toimintaa sen yhteisohjelmassa ilmaistujen periaatteiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Lähiyhteisön tukena saamat suoritukset on ilmoitettava ja niihin kohdistuu rajoituksia. Lähiyhteisön suoritukset puolueelle tai puolueyhdistykselle ovat tukea.

Tukea koskevat rajoitukset Rajoitukset koskevat puolueen, puolueyhdistyksen ja puolueen lähiyhteisön saamaa tukea. Kielto ottaa vastaan tukea, jonka antajaa ei voida selvittää. Tukikatto eli kielto ottaa vastaan samalta lahjoittajalta enempää tukea kuin 30 000 euroa kalenterivuodessa. Kielto ei koske lähiyhteisön tukea puolueelle ja puolueyhdistykselle eikä testamenttilahjoituksia.

Kielto ottaa vastaan ulkomaista tukea (ei koske tukea yksityishenkilöiltä ja puolueen aatesuuntaa edustavilta kv. yhteisöiltä) Kielto ottaa vastaan tukea eräiltä julkisyhteisöiltä. Kiellettyä olisi tuen vastaanottaminen mm. kunnilta, kuntayhtymiltä, valtion tai kunnan liikelaitoksilta sekä julkisoikeudellisilta yhdistyksiltä ja laitoksilta. Kielto ei kuitenkaan koskisi toimitilojen käyttöä eikä tavanomaista vieraanvaraisuutta.

Yli 30 000 € Tukena saadut suoritukset on ilmoitettava ja niihin kohdistuu rajoituksia. Yli 30 000 € Kielto ottaa vastaan samalta tukijalta enempää tukea kuin 30 000 €. Lähiyhteisö Yli 30 000 € Puolueyhdistys Ei tukikattoa Puolue Ei tukikattoa Tukikatto ei koske lähiyhteisön tukea puolueelle tai puolueyhdistykselle.

Ajantasainen ilmoitus Puolueen, puolueyhdistyksen ja puolueen lähiyhteisön saamasta tuesta on tehtävä ajantasainen ilmoitus. Ilmoitus on tehtävä tuen määrästä ja antajasta aina, kun tuen arvo on vähintään 1 500 euroa. Ilmoitus on tehtävä Valtiontalouden tarkastusvirastolle viimeistään tuen vastaanottamista seuraavan kuukauden 15. päivänä. Tarkastusvirasto julkaisee ilmoitukset internetissä. Erikseen ilmoitettavan tuen raja lasketaan 1 500 euroon myös ehdokkaiden osalta kaikissa valtakunnallisissa vaaleissa (kuntavaaleissa 800 euroa).

Vaalikampanjan kulut ja rahoitus Kampanja-aika alkaa kuusi kuukautta ennen vaalipäivää ja päättyy kaksi viikkoa vaalipäivän jälkeen. Vaalikampanjan kulut ja rahoitus eriteltävä jokaisten yleisten vaalien osalta. Vaalikampanjan kulut: vaalimainonta (sanoma-, ilmaisjakelu- ja aikakauslehdet, radio, televisio, tietoverkot), ulkomainonta, painetun materiaalin hankkiminen, mainonnan suunnittelu ja vaalitilaisuuksien järjestäminen, vaalikampanjaa varten annetut avustukset jne. Vaalikampanjan rahoitus: lainat, valtionavustus, tuki ja muut rahoituslähteet. Mahdollisuus tehdä ennakkoilmoitus, joka sisältää suunnitelman vaalikampanjan kuluista ja rahoituksesta.

Valvonta Lain pääasiallinen valvonta keskitetään Valtiontalouden tarkastusvirastoon. Oikeusministeriö valvoo kuitenkin puoluetuen käyttöä. Tarkastusvirasto voi velvoittaa valvottavan sakon uhalla täyttämään velvollisuutensa. Puolueiden ilmoitukset ja asiakirjat julkaistaan puoluerahoituksen ilmoitusrekisterissä. Säännösten olennainen laiminlyönti voi johtaa puoluetuen pidättämiseen tai takaisinperintään.

Vaalirahoituslaki Ehdokkaalle tulee kielto vastaanottaa ulkomaista tukea ja tukea eräiltä julkisyhteisöiltä. Kielto ottaa vastaan laissa säädettyä määrää enempää tukea (3 000 € kunnallisvaaleissa, 6 000 € eduskuntavaaleissa ja 10 000 € europarlamenttivaaleissa) ulotetaan koskemaan myös samalta tukijalta toisten kautta välitettyä tukea.

Sama rajoitus välitetystä tuesta lisätään koskemaan puolueen tai puolueyhdistyksen antamaa tukea, jota rahamääräinen raja ei lähtökohtaisesti koske. Erikseen ilmoitettavan tuen raja lasketaan 1 500 euroon europarlamenttivaaleissa ja presidentinvaalissa. Velvollisuus tehdä jälki-ilmoitus vaalikampanjan kulujen kattamiseksi eduskuntavaaleissa tai europarlamenttivaaleissa otetusta lainasta ja lainan maksamiseen saadusta vähintään 1 500 euron arvoisesta tuesta.