Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Venäjän läheisyyden merkitys Suomen matkailulle Jaakko Lehtonen
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Toimintaympäristö
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
GOLFMESSUT CASE: LAKESIDE GOLF, VAMMALA 2013 Suomen Golfliitto, Radiokatu 20, Helsinki, ESITYKSEN OTSIKKOsivu 2 LGV:n Kimmo Sirainen.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
Kesän kisat •Kaikkiin kilpailuihin ilmoittaudutaan omatoimisesti kautta (pois lukien viestit ja seuraottelut)
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Mitä venäläinen museokävijä kaipaa? Kysely toteutettiin : •Arkkitehtuurimuseo •Ateneum taidemuseo ( ), Kansallisgalleria ( )
Katja Mikkonen Kari Niklander
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Russian-Finnish International Castle to Castle Project: aims and objections Professor Antti Honkanen, Director of Centre of Tourism and Education, University.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TTL Sosiaalisessa mediassa
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Steriloinnit 2012 Anna Heino & Mika Gissler.
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Women in fire and rescue services Mira Leinonen Helsinki.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Cultura Yhdistävä tekijä
Elinvoimainen asumiskaupunki Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään,
Esityksen transkriptio:

Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hankkeen pilottimuseo 2014 Museopäivät , Savonlinna

Tausta: Joukko pääkaupunkiseudun (nais)museonjohtajia alkoi järjestää vapaamuotoisia tapaamisia muutama vuosi sitten -> yhteistyö konkretisoitui: palveluiden markkinoinnin kehittäminen kasvavalle venäläisten matkailijoiden joukolle ”To Russia With Love” 2

Ilta-sanomat : Venäläiset turistit jättävät kohta Suomeen jopa 200 miljoonaa euroa! Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin mukaan vuosi sitten uuttavuotta juhliva venäläisturisti käytti Suomessa keskimäärin 430 euroa. Venäläiset tulevat! 3

Venäläiset näkyvät

Aluksi etsittiin tietoa venäläisestä matkailusta Helsinkiin, kuultiin kaupungin matkailuasiantuntijoita. Osalla museoista oli jo käynnissä ja pitkällä eri palveluiden tuottaminen venäjäksi (esitteitä, näyttelytekstejä, opastuksia jne.) Kuulimme asiantuntijoita myös siitä miten venäläiset hankkivat ja jakavat tietoa sosiaalisen median ja muiden verkostojen kautta

MaaYöpymisetEro% Tammikuu-elokuu 2011/ Venäjä (5,1%) 2.Saksa (-7,5%) 3.USA (3,4 %) 4.Iso-Britannia (-15,1%) 5.Ruotsi (-1,2%) 6.Japani (11,8 %) 7.Ranska (-2,5 %) 8.Italia (-17,9%) 9.Viro35 637(13,4 %) 10.Espanja (-31,9%) Ulkomaiset yöpymiset Helsingissä yhteensä (tammikuu-elokuu 2012) Venäläiset tulevat! (tilastojen valossa)

Matkustusseura: perheen kanssa 50%, muussa seurassa 28%, yksin 23,3%, ryhmämatkalla 1,5% Alue: Pietari ja Leningradin alue 77,2%, Moskova ja Moskovan alue 10,0%, Viipurin ja Viipurin alue 9,6% Päivämatka 43 % (vuonna %), 2 päivää 25 %, 3-4 päivää 19 %, väh. 5 päivää 13%. -> Viipymän keskiarvo: 1,76 päivää (tammi- elokuu 2012: 2,05) 86 % omatoimisesti Oma auto 79,5 %, juna 12,1 %, linja-auto 5% Rahaa käytetty yhteensä 176,1 milj. € • Palvelut 56,4 milj.: Ateriointi 73%, majoitus 33%, huvittelupalvelut 22%, kulttuuri 6% • Tuoteostot 119,7 milj. Helsinkiin matkustavista 47% on ostosmatkalla, lomamatkalla 37% Ensikertalaisten matkailijoiden osuus: 50 %; tottuneet kävijät: 24% + Kimmon esitys Venäläiset tulevat! (v tilastojen valossa) 7

Pietarissa 5 miljoonaa asukasta! Yli 60 %:lla kaupungin asukkaista on ulkomaan passi, joka vaaditaan matkustettaessa ulkomaille. Noin 3 miljoonaa asukkaista ei ole vielä käynyt Suomessa. Suomi on Italian ja Ranskan jälkeen kolmanneksi kiinnostavin ulkomaan matkakohde. Mikäli matkustaminen Suomeen on helppoa (viisumikäytäntö, liikenneyhteydet, rajajonot), matkustaminen Pietarista Suomeen tulee lisääntymään väestön tulotason noustessa. Matkojen määrä Pietarista voi kasvaa jopa viisinkertaiseksi nykyisestä noin kolmesta miljoonasta matkasta. Nopea junayhteys Pietarista Helsinkiin Venäläisten ”kulttuurihenkisyys”, kulttuurin yleinen arvostus mahdollisuutena Keskiluokka, perheet matkustavat Suomi helppo, läheinen ja tutunoloinen, pitkät viisumit, jolloin käydään Suomessa usein Voisiko ostosmatkailuun liittää museokäynnin?

Museot mukaan viipymän kehittämiseen! Johtopäätöksiä ja vinkkejä matkailutoimijoilta museoille:  Kannattaa pistää kalenteriin venäläiset juhlapyhät / pitkät viikonloput  Anna syy tulla uudestaan: kerro tulevasta tapahtumasta / näyttelystä tai anna jokin muu ”kimmoke”, kun venäläinen matkailija on luonanne  Mieti löytääkö venäläinen palvelusi?  Ei varmasti ole itseltä pois, jos kerrot muidenkin museoiden tarjonnasta (tietojen ”linkittäminen”)  Tee tuotteesi mielenkiintoiseksi: kerro tarina  Hyvä palvelu muistetaan ja siitä kerrotaan mielellään eteenpäin  Venäjänkielinen materiaali /palvelu kohteissa vielä tärkeää  Kerää itse palautetta ja kehitä toimenpiteitä venäläisen asiakkaan lähtökohdista ”Helsingissä riittää 1,5 päivää ja olen jo nähnyt kaiken” Voisivatko museot tarjota uutta koettavaa? 9

Lähestyimme Museoliittoa, pyysimme Kimmo Levän mukaan ryhmän tapaamiseen, koska kaipasimme hankkeeseen lisää kantavuutta ja saimme kuulla, että käynnistymässä olikin uusi Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hanke ja avustuksen haku OKM:stä Hanke alkoi elokuussa 2013 ja siinä keskitytään museoiden rooliin kulttuurimatkailussa. Tavoitteena on museoiden ja matkailualan entistä sujuvamman yhteistyön rakentaminen, verkostoituminen sekä yhteisten näkökulmien saavuttaminen. Kohderyhmänä ovat museot, jotka haluavat kehittää palveluitaan sekä lisätä myynti- ja markkinointipanostuksia • venäläisille kulttuurimatkailijoille • länsieurooppalaisille moderneille humanisteille sekä kehittää yhteistyötä paikkakunnan ja alueen matkailuyrittäjien kanssa Hankkeessa on mukana MEK/Culture Finland ja museoita eri puolelta Suomea. Pilotoidaan palvelumuotoilukonsepteja, jotka voivat hyödyntää koko museoalaa. ”To Russia With Love” konkretisoituu 10

Sovimme pilotista: ”Tervetuloa pääkaupunkiseudun museoihin Pietarin alueelta!” Pilotoinnissa pyritään tuotteistamaan ja markkinoimaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun museokäyntiä venäläisille kävijöille. Mukaan lähtivät: Ateneum, Kiasma, Valokuvataiteen museo, Arkkitehtuurimuseo, Emma, Helsingin taidemuseo ja Helsingin kaupunginmuseo Hanke vauhtiin Museoliiton johdolla, museonjohtajat jäivät taka-alalle ja museoiden markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset jatkoivat hankkeen toteutusta toimintaryhmänä yhdessä Museoliiton koordinaattorin ja kumppani Adelfa Agencyn kanssa Tavoitteena käytännönläheinen ja kokeileva pilotti -> kokeilun tulokset jakoon Verkoston jäsenmuseoiden heterogeenisyys ja resurssit -> ei varsinaista yhteistä museotuotetta, vaan keskitytään viestintään ja markkinointiin sekä hyvien käytäntöjen jakamiseen Kanavana Vkontakte, Venäjän ”Facebook” • Päivittäin 60 miljoonaa kävijää • Maailman 20. suosituin sivusto

Tuote ja sisällöt kuntoon: venäjänkieliset näyttelyopasteet ja tekstit, oppaat, venäjäntaitoinen asiakaspalvelu… 12

Uudenmaan museo-opas myös venäjäksi 14

Vkontakte-ryhmässä yli 800 jäsentä Museot tuottavat sisältöaineiston suomeksi ja kumppaniyritys Adelfa Agency/Anna Sidorova hoitaa käännökset ja postaukset Ajankohtaisia teemoja museoissa, museokohtaisia teemaviikkoja, joihin sisältyy Vkontakten kävijöitä aktivoivia kilpailuja ja palkintoja Postausaikataulu koko vuodeksi Hankkeen puitteissa myös kysely (Eeva-Liisa Taivassalon esitys) Ylen venäjänkieliset uutiset teki jutun vuodenvaihteen museokävijöistä, haastattelu Kiasmasta Hanke jatkuu vuoden 2014 loppuun, jatkosta päätetään syksyllä Seitsemän pääkaupunkiseudun museon VKontakt -sivusto Muzeinaja Afisha Helsinki Музейная афиша Хельсинки Vkontakte 15

Maailman talous, Venäjän poliittinen tilanne ja talouspakotteet vaikuttavat ”Vkontakte tuuliajolla” sinnittelee+ilman+johtajaa/a sinnittelee+ilman+johtajaa/a Ulkomaiset matkailijat yöpyivät majoitusliikkeissä vajaat vuorokautta. Määrä oli 2,6 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa Yöpymisten kokonaismäärä väheni 6,3 prosenttia ja majoitusliikkeissä tilastoitiin kaikkiaan runsaat 1,6 miljoonaa yöpymisvuorokautta maaliskuussa Venäläisten yöpymiset ovat kääntyneet jyrkkään laskuun, maaliskuussa heille kirjattiin Suomen majoitusliikkeissä vajaat yöpymisvuorokautta, mikä oli 14,1 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Venäläiset olivat kuitenkin ylivoimaisesti suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä maaliskuussa Miltä nyt näyttää? 18

Yöpymisten muutos maaliskuussa 2014/2013, % 19

Vuoden lopulla tiedämme jo enemmän hankkeen vaikutuksista ja kokemuksista Mitä meiltä odotetaan, miten palveluita ja tuotteita pitäisi kehittää? Saimmeko napattua lisää venäläisiä matkailijoita pääkaupunkiseudun museoihin? один миллион, миллион, миллион туристов 20

Kiitos!