Haavoittuvasta lapsuudesta ehjään aikuisuuteen – seminaari Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tervehdys Siirtolaisuusinstituutti 23.4.2014 Maahanmuuttopäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ydinvoimaa rakennetaan lisää – miten suomalaista osaamista kehitetään
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Työparityöskentely päiväkodissa
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
MAVA – järjestöjen tehtävät maahantulovarautumisessa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Nuorten palvelut kuntauudistuksen pyörteissä/ jälkimainingeissa Johanna Siekkinen Nuorisotoimenjohtaja.
KILPAILUT 2014.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2013 Turun seutukunta
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Punaisen Ristin pakolaistyö ja perheenyhdistäminen
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Kiintiöpakolaisten vastaanotto
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
HAAPA-hankkeen loppuseminaari Säätytalo
Päivi Luoma - VIRTA -hanke VIRTA = Virtuaaliset Alueresurssit Virta vie kohti virtuaalimaailmaa.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Huolen puheeksiottaminen
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miten turvata infraosaaminen 2020 Turku
Talousfoorumi Kuntalaiskyselyn vastaukset Kaupunginvaltuuston talous- ja strategiaseminaari
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Kotouttamisohjelma Turun seudulle
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Vuorohoitojärjestelyt Jyväskylän kaupungissa
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Tutkimusosasto Tuetaanko lastensuojelun asiakasperheitä riittävästi terveydenhuollossa? Marketta Rajavaara Professori, Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Ajankohtauskatsaus – pakolaisten kuntaan sijoittaminen Rovaniemen MAKO-verkosto Meri-Lapin MAKO-verkosto Lapin ELY-keskus/ Anne-Mari.
Siton turvapaikanhakijoiden palvelujen koordinaatioryhmä Terhi Pippuri, erityissuunnittelija, Sito/esikunta Otaniemen vastaanottokeskus
Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto1 Maakunnan yhteistyöryhmän koulutusjaosto - Ajankohtaiskatsaus maahanmuuton tilanteeseen Kalle Myllymäki.
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2016
Turvassa?!.
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2017
Esityksen transkriptio:

Haavoittuvasta lapsuudesta ehjään aikuisuuteen – seminaari Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tervehdys Siirtolaisuusinstituutti Maahanmuuttopäällikkö Kalle Myllymäki Kalle Myllymäki

Varsinais-Suomi pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotossa  ensimmäiset kiintiöpakolaiset 1970-luvulla; chileläiset  Turku aloitti säännöllisen kiintiöpakolaisten vastaanoton 1980-luvun lopulla  Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus –Turkuun 1990 (SPR) ja –Perniöön 1991 (valtio – toiminta päättyi 2008) 2 Kalle Myllymäki

jatkoa  Suomen ensimmäinen ryhmäkoti aloitti Perniössä 1992 (-2007), toiminta kesti 15-vuotta  SPR perusti ryhmäkodin Naantaliin 2004, nuorisoyksikön Turkuun 2005, ryhmäkoti siirtyi Turkuun 2007  Laajennus Punkalaitumelle 2009 (-2013) - ryhmäkoti ja tukiasunnot  Vuonna 2013 Varsinais-Suomeen saapui noin 300 pakolaista, joista 15 oli ilman huoltaa olevia alaikäisiä 3 Kalle Myllymäki

Tällä hetkellä Varsinais-Suomessa  SPR ylläpitää 14-paikkaista ryhmäkotia, tukiasuntojen toiminta lakkaa –Toiminnan ohjaamisesta vastaa Maahanmuuttovirasto ja SM  Turun ensi- ja turvakoti ry ylläpitää 7-paikkaista perheryhmäkotia –perustuu sopimukseen Turun kaupungin kanssa, –ELY-keskus sijoittaa oleskeluluvan saaneita lapsia, –Ikäraja –vuotta –Toiminnan ohjaamisesta vastaavat ELY:t ja TEM 4 Kalle Myllymäki

jatkoa  Alaikäisille tarjottavat tuetun asumisen palvelut –vuonna 2005 pilotoitiin Raision kaupungin johdolla PAVAKE-hankkeessa –hyvät kokemukset vuotiaiden itsenäisestä asumisesta kunnassa –malli siirretty 2010 Kaarinaan, Lietoon ja Naantaliin –Palveluntuottajana Kaarinassa Care Component, muualla Ehjä ry  Pansion ryhmäkodissa oleskeluluvan saaneet sijoitetaan em. kuntiin tai Turun perheryhmäkotiin –ELY-keskus tekee kunnan kanssa sopimuksen erityiskustannusten korvaamisesta 21-v:een asti –avohuollon tukitoimet (lastensuojelulain mukaiset) 5 Kalle Myllymäki

jatkoa  Jatkossa Varsinais-Suomessa näyttäisi olevan riittävästi paikkoja niille ryhmäkodin lapsille, jotka saavat oleskeluluvan  Jos alaikäisten määrä yllättäen nousee, niin kuntapaikkoja ei saada nopeasti lisättyä  Myös Turussa olisi hyvä, jos tuetun asumisen malli saataisiin käyttöön ja jälkihuoltoon rinnastettavia palveluja olisi käytössä 6 Kalle Myllymäki

jatkoa  Pula kuntapaikoista on aikuisten puolella johtanut hallitsemattomaan kuntiin muuttoon, ns. itsenäinen muutto - Varsinais-Suomessa erityisesti Turkuun ja Raisioon  Onnistunut kotouttaminen edellyttää kuntien aktiivisuutta – kuntien mielipiteitä tulee kuunnella ennen ryhmäkodin perustamista (Migri) 7 Kalle Myllymäki

Huomioita  Turvapaikanhakijoiden vastaanotto on vaihtelevaa; hakijamäärien muutoksiin on reagoitava nopeasti  Majoitusratkaisut ovat usein perustuneet ensivaiheen vastaanoton tarpeisiin; lapset on ollut pakko sijoittaa ”johonkin”  Tästä on seurannut se, että ilman huoltajaa tulevien lasten vastaanottoa on suunniteltu ja sitä on ohjannut vastaanotto-näkökulma 8 Kalle Myllymäki

jatkoa  Huomiota ei ole kiinnitetty tarpeeksi lasten pitkäjänteiseen kotouttamiseen ja kuntayhteistyöhön  Alaikäisten vastaanotto tulee nähdä prosessina, jossa painopistettä tulisi selkeästi kohdentaa jälkihuoltoon ja perusopetuksen turvaamiseen 9 Kalle Myllymäki

Ryhmäkodit  ryhmäkodit on pääsääntöisesti sijoitettu aikuisille tarkoitettujen vastaanottokeskusten yhteyteen  alaikäisten vastaanotossa sekoittuvat kotoutuminen ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto; niiden tavoitteet ja tehtävät eivät ole yhdenmukaisia 10 Kalle Myllymäki

jatkoa  Nykyinen yhdistetty prk/rk –malli, joka on käytössä muualla Suomessa, ei toimi kotouttamisen kannalta parhaalla tavalla -> kuntien kototyö/lastensuojelun näkökulma olisi saatava paremmin mukaan jo alusta saakka  Alaikäisille tarkoitettuja yksiköitä ei pidä sijoittaa vastaanottokeskusten yhteyteen (yhteinen hallinto eri juttu) 11 Kalle Myllymäki

jatkoa  Ryhmä- ja perheryhmäkodit pitäisi pääsääntöisesti sijoittaa erilleen (vrt. laitoksen koko) –päätöksen odotusajan kriisi ja sen tuoma epävarmuus ja levottomuus  Transit –malli ei palvele lapsen etua –edustajan vaihtuminen tai pitkä etäisyys edustajaan –asuinpaikan vaihdot pitäisi rajata minimiin (perusturvallisuus)  Riittävän suuret tilat ja mielellään yhden hengen huoneet 12 Kalle Myllymäki

jatkoa  Kunnat on saatava sitoutumaan pitkäjänteiseen lastensuojelutyöhön (korvaukset nykyisin mahdollisia)  Tutkimusta lasten myöhemmistä vaiheista tarvitaan –mitä on tapahtunut viiden vuoden kuluttua –mitä on tapahtunut kymmenen vuoden kuluttua  Murrosikäisenä tulleiden perusopetus tulisi turvata 13 Kalle Myllymäki

jatkoa  valtakunnallista koordinaatiota ja ohjausta lisättävä –turvapaikanhakijalasten sijoittamisessa ryhmäkoteihin –yhteys kuntasijoitusmahdollisuuksiin huomioitava  STM ja aluehallintovirastojen osaaminen ja asiantuntemus tulee saada kuntien ja vastaanottojärjestelmän käyttöön  Yhteistyötä yksityisten lastensuojelulaitosten kanssa kehitettävä  Perheryhmäkoteja tulee olla riittävästi –joka puolella Suomea 14 Kalle Myllymäki