Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi 2006-2007 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin toiminta polttoaine-ilmaseoksen syöttö ja palaminen stoikiometrinen seos 1:15 laihentaminen 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin toiminta Laihentaminen paras teho taloudellisin teho 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin käyttö laihentaminen paras teho taloudellisin teho lentokäsikirjat koska laihentaminen on mahdollista? 23.10.2006 Anselmi Pyy
Virheet palamistapahtumassa Nakutusilmiö (knock) syitä väärä polttoaine karstoittuminen väärä sytytysennakko Etusytytys (preignition) syyt Mitä tehtävissä? 23.10.2006 Anselmi Pyy
Kaasutin tehtävä toiminta kiihdytyspumppu venturi täysi teho tyhjäkäynti kiihdytyspumppu vaaratilanteet 23.10.2006 Anselmi Pyy
Kaasutin seoksen säätö ryypytys esilämmitys varailmanotto korkeuden vaikutus ryypytys toiminta esilämmitys ohittaa ilmansuodattimen käyttöohjeet varailmanotto 23.10.2006 Anselmi Pyy
Kaasuttimen jäätyminen syyt polttoaineen höyrystyminen lämpötila kastepiste milloin jäätää herkimmin 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineen ruiskutusjärjestelmä Toiminta epäsuora, jatkuvaruiskutteinen Saavutetut edut taloudellisuus polttoaineen virtausmittari -> oikea laihennus helppoa helppo valvoa myös polttoaineen kulutusta ei kaasuttimen jäätymisominaisuutta Haittapuolet kalliimpi hankalampi huoltaa (polttoaineen painemittari saattaa vuotaa ohjaamoon) 23.10.2006 Anselmi Pyy
Sytytysjärjestelmä rakenne magneettosytytys toimintaperiaate 23.10.2006 Anselmi Pyy
Sytytysjärjestelmä laukaisukytkin sytytyskytkin tarkoitus ja toiminta sytytyskytkin asento käynnistyksessä vikatilanteet ja niiden testaus ’hot mags’ maadoitus mekaaninen rikkoutuminen 23.10.2006 Anselmi Pyy
Sytytysjärjestelmä Sytytystulpat: lukumäärä ja sijainti rakenne tulppien puhtaanapito 23.10.2006 Anselmi Pyy
Ahtaminen tarkoitus ahtimen toiminta ahdetun moottorin käyttö CHT moottorin sammutus 23.10.2006 Anselmi Pyy
Lentokoneiden polttoaineet Bensiini valmistus ja erot laatuvaatimukset: jäljitettävä prosessi lentoasemalle asti bensiinin oktaaniluku, puristuslujuus oktaaniluku eri kuin autobensiinissä! bensiinin TEL-luku (ml/U.S. gal), nakutuskesto korkea/alhainen TEL-luku Kerosiini 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineet Lentokoneiden polttoaineet: Lentobensiini (AVGAS) kerosiini (JET) autobensiini (MOGAS) Lentobensiini (AVGAS) ero autobensiiniin: lyijy, oktaaniluku, väritys, autobensiinin höyrystymisherkkyys ja energiasisältö laadut: esim. 82, 100, 100LL Suomessa käytössä 100LL, väriltään sinistä, oktaaniarvo 100/130 Kerosiini (JET) siviilikäytössä JET A-1, muita tyyppejä esim. JP-4 ja JP-5 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineet Autobensiini, Mogas mahdollista esim. Rotax-moottoreissa lisätyyppihyväksynnän (STC) kautta muissakin moottoreissa Poikkeavuudet lentobensiiniin (höyrystymisherkkyys) ’vapor lock’=PA kaasuuntuu järjestelmässä → liian laiha seos ’pneumatic lock’=PA kaasuuntuu kaasuttimessa → liian rikas seos polttoainejärjestelmän tiivisteet Kielletty kaupallisessa lentotoiminnassa (FAA) Lentomoottorit suunniteltu Avgas-käyttöön (esim. venttiilit) Polttoaineen saatavuus? 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineet Bensiinin säilytys polttoainesäiliöt polttoainetynnyrit 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineen tankkaus toiminta tankkauspaikka sallitut oktaaniluvut kosteuden vaikutus 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoaineen tankkaus ”erämaatoiminta” tankkaus korpikentällä tankkaus polttoainetynnyristä talvitoiminta jäätyminen: vapaa jää ja kiteet jäänesto (IPA), käyttö vesibensojen otto kielletty tankit täyteen? huomioitavaa 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoainejärjestelmät polttoainehana rakenne toiminta (BOTH-R-L-OFF) monimoottorikoneissa ristisyöttö huomioitavaa: hanan käyttö, hanatesti (2 min) polttoaineen syöttö polttoainepumput, ylä- ja alatasokoneet PA-suodattimet ryypytyspumppu 23.10.2006 Anselmi Pyy
2-moottorikoneen polttoainejärjestelmä 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoainejärjestelmät polttoainesäiliöt sijainti rakenne täyttöaukko huohotus vedenpoisto 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoainetankin huohotus huohotusputki huohotinaukko 23.10.2006 Anselmi Pyy
Polttoainemittarit mekaaninen sähköinen painemittari toimintakoe 23.10.2006 Anselmi Pyy
Bensiinikäyttöinen mäntämoottori Textron Lycoming O-235-C (100 hp), Cessna 152 23.10.2006 Anselmi Pyy
Bensiinikäyttöinen mäntämoottori Jabiru 2200 (85 hp) Rotax 912 (80 hp) 23.10.2006 Anselmi Pyy
Dieselkäyttöinen mäntämoottori Thielert Centurion 1.7 (135 hp) SMA 305 (230 hp) 23.10.2006 Anselmi Pyy
Bensiini- vai dieselkäyttöinen? Ottomoottori, 100LL moottoreiden peruskorjausjakso (TBO) 2000h-2400h yksinkertainen ja halpa huoltaa huollot 50h välein kuluttaa polttoainetta noin 35 l/h (riippuen moottorin koosta) lentobensiini (100LL) maksaa noin 1,8 €/l 100LL sisältää lyijyä yleisilmailun polttoaineille tulossa veronkorotus 2007 23.10.2006 Anselmi Pyy
Bensiini- vai dieselkäyttöinen? Dieselmoottori, JET A-1 kuluttaa polttoainetta noin 20 l/h (alle 2/3 vastaavan ottomoottorin kulutuksesta) kerosiini (JET A-1) maksaa noin 1,0 €/l huollot 100h välein ’uutta’ teknologiaa ilmailussa, ei käyttökokemuksia, ’lastentauteja’ moottoreilla ei peruskorjausjaksoa vaan VAIHTOjakso (TBR) 2400h (TAE135) huolto teetettävä hyväksytyssä huolto-organisaatiossa 23.10.2006 Anselmi Pyy
Alipainejärjestelmä toiminta laitteet alipainepumppu alipaineen säädin alipainesuodatin laitteet suuntahyrrä muut hyrrämittarit 23.10.2006 Anselmi Pyy
Alipainejärjestelmä toiminta laitteet toimintakoe alipainepumppu alipaineen säädin alipainesuodatin laitteet toimintakoe 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin jäähdytys osa syntyvästä lämpöenergiasta siirtyy sylinteriin jäähdytystarve ilmajäähdytys edut ja haitat nestejäähdytys 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin jäähdytys nestejäähdytys Bombardier-Rotax Thielert Centurion 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin jäähdytys ilmajäähdytys rakenne ja osat moottoripellit ilmanohjaimet rivastot kidukset (säädettävä ja on-off –tyyppi) talvilevyt floridalevyt ”summerization kit” 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin jäähdytys ilmajäähdytys rakenne ja osat moottoripellit ilmanohjaimet rivastot kidukset (säädettävä ja on-off –tyyppi) talvilevyt floridalevyt ”summerization kit” 23.10.2006 Anselmi Pyy
Moottorin jäähdytys kova maakäyttö lentonopeus liu’ut ja nousut sylinterinpään lämpötila 23.10.2006 Anselmi Pyy
Potkurit toimintaperiaate lisänopeus ilmamassalle hyötysuhde työntövoimaan vaikuttavat tekijät vääntövaikutus pyörimisnopeus 23.10.2006 Anselmi Pyy
Potkurit rakenne ja terminologia lapakulma, mittauskohta kohtauskulma geometrinen kierto nousu (geometrinen ja tehollinen) sekä luisto hyötysuhde 23.10.2006 Anselmi Pyy
Potkurit lapojen lukumäärä lavan pituus ja leveys lavan muoto erikoisuudet propfan 23.10.2006 Anselmi Pyy
Potkurit materiaalit voimat alennusvaihteisto keskipakoisvoima alennusvaihteisto maakäsittely, rullaaminen potkurin kunto kiintopotkuri optimoitu tietylle nopeudelle nousu- ja matkapotkurit pyörimisnopeus vs. lentonopeus 23.10.2006 Anselmi Pyy