Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
C172 DIESEL OH-SRH EROAVUUSKOULUTUS
2
Thielert Centurion 2. 0 moottori TAE 125-02 - toinen sukupolvi - 2
Thielert Centurion 2.0 moottori TAE toinen sukupolvi s tulossa 155 hp (125-03)
3
Teknisiä tietoja 4-sylinterinen, 2.0 litran nestejäähdytteinen turbodiesel Jatkuva teho max 135 hp / 410 Nm 2300 rpm max potkurin nopeus (moottori 3900 rpm) Alennusvaihde (i=1.69) vakiokierros-potkurille Kertakäyttöinen, TBR 1200 h Diesel = EI tulppia, magneettoja, seos säätöjä
4
Eräitä huomioita moottorista
Single Lever Control vain tehonsäätövipu ei potkurinsäätöä ei ahtopaineensäätöä ei ryypytystä moottori ei mene ylikierroksille 135 hp vs 160 hp? staattinen työntövoima ~ O360 + kiinteä potkuri ahdettu moottori toimii myös korkealla
5
Moottorinhuolto Ainoastaan TAE-sertifioitu mekaanikko / huoltoyritys
kurssin käynyt mekaanikko hyväksytyt työvälineet Cessnan runko huolto normaalisti Suomessa Joen Service Konekorhonen Airfix
6
LENTOTOIMINNASSA HUOMIOITAVAA
7
Moottori Tarvitsee virtalähteen toimiakseen magneettoja ei ole
alternaattorin ja akun vikaantuessa yhtä aikaa ollaan vara-akun varassa noin 30min. Nestejäähdytys suojelee moottoria lämpöshokeilta
8
Tietokoneohjaus FADEC Full Authority Digital Engine Control
tietokonejärjestelmä, joka ohjaa moottoria ja siihen liittyviä toimintoja ohjelmoitavissa mm. tehosäätimen asennot, sallitut lämpötilat, säätimen välittämä kiihtyvyys / hidastuvuus jne FADEC-A oletus FADEC-B edellisen vikaantuessa tallentaa lentämiseen liittyvän datan soveltuvin osin tehtaalle joka huollon yhteydessä
9
Moottorinvalvontanäytöt 1/2
CED 125 Compact Engine Display potkurin kierrosluku (RPM) öljynpaine (OP) öljyn lämpötila (OT) jäähdytysnesteen lämpötila (CT) vaihteiston lämpötila (GT) tehoasetus (Load)
10
Moottorinvalvontanäytöt 2/2
AED 125 SR Auxliary Engine Display polttoaineen lämpötila (L /R) polttoaineen hetkellinen kulutus gal / h 1 US gal = 3,78 l jännite alhaisen jäähdytysnestemäärän varoitusvalo (keltainen)
11
Käsikirjamuutokset Supplement Pilot’s Operating Handbook for the Cessna 172 N & P Equipped with TAE 125 Installation liitetään alkuperäiseen englanninkieliseen käsikirjaan oltava lennolla mukana Viittaukset alkuperäisen käsikirjan seuraaviin kohtiin kumotaan kaasutin (carburator) sekä imuilman esilämmitys (carburator pre-heating) magneetot ja sytytystulpat seossäätö (mixture control), ryypytys (priming system) polttoaine (fuel) – huom!
12
Polttoaine Tankkaus Malmilla Shell Kanaselta tilaamalla
Jos huomaat tankanneesi kerosiinin sijasta lentobensiiniä niin ÄLÄ KÄYNNISTÄ MOOTTORIA. Ota yhteyttä kalustovastaavaan PA-NÄYTEET Kohdasta Päivittäisten tarkastusten yhteydessä syntyvää ”vesijettiä” ei saa kaataa maahan. Kerosiini haihtuu huonosti ja sotkee ympäristöä pitkäksi aikaa. Kaada näyte takaisin tankkiin tai keräysastiaan. Malmin lentokonehallissa MIK:n keräysastia on kerhohuoneessa. Ainoastaan seuraavat polttoainelaadut ovat hyväksyttyjä: Jet A-1 (ASTM 1655) Diesel (DIN EN 590) Polttoaineen minimilämpötila lennon aikana Jet A-1 -35º Diesel -5º C Polttoaineen minimilämpötila lentoonlähdössä Jet A-1 -30º C Diesel >0º C Huom! Mikäli dieseliä on tankissa yli 10% tai mikäli sekoitussuhteesta ei ole tietoa, käytetään dieselin arvoja Tankkaukset Suomessa isoilla kentillä (Turku, Pirkkala, Jyväskylä, Joensuu …)
13
Polttoaineen määrä Poh Page 7-4
Yhteensä 180 l (47,6 US gal) käytettävissä oleva polttoaine 168,8 l (44,6 US gal) (molenpiin tankkeihin mahtuu max 23,8 US gal) Tärkeää! Varo lentämästä tankkeja tyhjäksi, jottei polttoainejärjestelmään pääse ilmaa! Myös muita syitä Polttoainemäärän varoitusvalo syttyy (Low Fuel R/L) 19 l / 5 US gal jäljellä siinä tankissa vaihda pa-hana both asentoon ja/tai laskeudu polttoainetäydennystä varten Puuskaisella säällä varoitusvalo saattaa vilkahdella ennen rajaakin ¼ tai tyhjemmillä tankeilla lennetään bensahana both asennossa muuten ”kurvailu” kielletty Huom! Koneessa on mekaaninen valitsin kummallekin polttoainetankille erikseen sekä both asento. Polttoaineen virtaus katkaistaan shut off valve:sta.
14
Öljyt POH section 8-1 Moottoriöljy Vaihteistoöljy
Shell Helix Ultra 5W30 synthetic API SJ/CF Shell Helix Ultra 5W30 synthetic API SL/CF Öljynkulutus pientä max 0.1l/h Moottorin annettava seisoa noin 30-45min käytön jälkeen ennen kun mittatikku antaa oikeita lukemia Mittatikun min->max = 1l öljyä Öljynvaihtoväli 100h Vaihteistoöljy Shell EP 75W90 API GL-4 vaihteistoöljyä ei lisätä itse, eikä sitä tulisi myöskään mainittavasti kulua määrä tarkistettava ennen jokaista lentoonlähtöä
15
Jäähdytysjärjestelmä Poh 8-3
Vesi / jäähdytysneste suhteessa 50:50 Jäähdytysneste: BASF Glysantin Protect Plus/G48 Jäätymislämpötila -36ºC Nestemäärän tarkastaminen ei kuulu normaaliin päivätarkastukseen varoitusvalo ohjaamossa
16
Sähköjärjestelmä POH 7-6
TAE 125:n käyttöjännite on 24 V Jos alternaattori vioittuu akulla 120 min toiminta aikaa poh 3-11
17
Rajoituksia MTOW 1111 kg (normal category) Kielletty
tarkoituksellinen syöksykierre tarkoituksellinen negatiivinen-G Suurin toimintakorkeus ft Kiitotie vaatimus mtow Takeoff 300m / 600m 15m este (ISA +10) Climb 500 ft/min -> 6000 ft , 400 ft/min 10000ft
18
Rajoitukset, jatkuu… Moottorin käynnistäminen ei ole sallittua alle -30ºC lämpötilassa Min / max –lämpötilat operoinnin aikana moottoriöljy 50 º/140 ºC jäähdytysneste 60º/105ºC vaihteisto -30º/120ºC merkkivalot: vihreä, oranssi, punainen Öljynpaineen rajoitukset 3 sekunnin kuluessa käynnistyksestä oranssi tai vihreä merkkivalo (OP), muutoin moottori sammutettava! kts. tarkemmin käsikirja Potkuri lentoonlähdössä ja nousussa 2300 rpm (100 % load)
19
Kysyttävää?
20
Marko Einamo Malminilmailu kerho ry.
KX 155A VHF / NAV Marko Einamo Malminilmailu kerho ry.
21
NAV/COM Nav com 1 Nav com 2
22
NAV/COM The Bendix KX 155A Nav Com radio.
Neljä säädintä ja neljä nappulaa Näyttö jaettu kahteen eri segmenttiin. Vasemmalla Comm radio Active sekä stand by johon voidaan esitallentaa jaksoja (channel) Oikealla NAV vastaanotin omine nappuloineen
23
Nappulat 1. Virtakytkin 2. Kanava 3.4. COM Radion jakson valitsimet
5. VOR tunnuksen äänen voimakkuus 6. Oikean puolen näytön tilan valitsin MODE 7 and 9. NAV Radion jakson valitsimet 8. Painamalla keskittää OBI jos OBS moodi päällä 10 and 11. controls stop watches / OBS 12. NAV active / standby vaihtokytkin 13 and 14. Kanavavalitsin jos Ch tila valittuna 15. COM active / standby vaihtokytkin 16 timer reset T/R T=transmit=lähettää R=Receive=vastaanottaa Hämärä kytkin
24
COM puoli Painamalla Channel nappulaa näyttää laite CH + valitun kanavan joitain sekunteja. Isolla valitsimella voi selata kanavia eli ”pikavalita” taajuuksia. Kun kanavatoiminto ei aktiivinen voidaan valita taajuus normaalisti Nostamalla valitsinta päästään valitsemaan välitaajuuksia On/Off+volume vedettäessä nappi ylös saadaan kohinasalpa pois päältä Active / standby valitsin 33 sekuntia lähetinpäällä aiheuttaa stuck mic toiminnon jolloin lähetys katkaistaan
25
NAV Puoli Oikeanpuoleisen NAV näyttö voidaan asettaa 9 eri tilaan Mode nappulan avulla
26
NAV/COM
27
Audiopanel
28
Transponder
29
Muuta Trim takeoff asento Kaasun lukko Tarkistuslistojen käyttö
AED/CED Varoitusten kuittaamisesta Vesi kerosiinin otosta
30
Kiitos !
31
Simuloitu lento ... Käynnistys
32
Valmis lentoonlähtöön
33
Cruise
34
Sammuttaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.