Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESMO ESMO teemapäivä 16.02.2007 OH-PAM:n teoriakertaus Ohjelma: Klo 10:00 Tilaisuuden avaus Klo 10:05 PAM:in muutokset Moottorin sisäänajo-ohje Normaali.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESMO ESMO teemapäivä 16.02.2007 OH-PAM:n teoriakertaus Ohjelma: Klo 10:00 Tilaisuuden avaus Klo 10:05 PAM:in muutokset Moottorin sisäänajo-ohje Normaali."— Esityksen transkriptio:

1 ESMO ESMO teemapäivä 16.02.2007 OH-PAM:n teoriakertaus Ohjelma: Klo 10:00 Tilaisuuden avaus Klo 10:05 PAM:in muutokset Moottorin sisäänajo-ohje Normaali käyttö, kertaus EDM 700 Klo 12:30 Tauko kuppilassa Klo 13:00 Audiopaneli GMA 347 Transponder GTX 330 GNS 430 Klo 15:00 Tilaisuus päättyy

2 ESMO OH-PAM Muutokset talven aikana Maalaus PYW:in väreihin Penkkien verhoilu Siivenkärkivalot Siivenkärjet ja muoviosat Speed kitit Tuulilasit Moottorin ja potkurin peruskorjaus EDM 700 asennus

3 ESMO Sisäänajo-ohje Koelento ja sisäänajon ensimmäinen vaihe on jo tehty siinä vaiheessa kun kone tulee riviin. Sisäänajo jatkuu kuitenkin ensimmäiset 50h. Huomaa että sisäänajon aikana käytetään "suoraa" sisäänajoöljyä. Merkitse öljynlisäykset matkapäiväkirjaan. Öljyt ja suodatin vaihdetaan sisäänajossa 5h ja 25h kohdalla. Moottorin trendejä ja sisäänajon edistymistä tullaan seuraamaan myös loggerilla. Tietoa sisäänajosta löytyy Lycoming Service instructions SI1427B, joka löytyy verkosta:http://lycoming.com/support/publications/service- instructions/pdfs/SI1427B.pdf

4 ESMO Moottorin sisäänajo-ohje jatkuu - Maksimi lentokorkeus 5000ft - Sylinterinpään lämmöt maks. 400F - Öljynlämpö 165 – 220F - Matkalentoteho 75% (25/2400) aina kun tilanne sallii - Vältä nopeaa jäähdyttämistä (korkeintaan 50F/min) eli vähennä tehoa ajoissa ennen laskua - Vältä pitkiä tyhjäkäyntejä maassa - Vältä pitkiä liukuja pienellä teholla - Ei läpilaskuja tai kierrosharjoittelua - Anna hanaa "don't baby your engine"

5 ESMO OH-PAM NORMAALI TOIMINTA

6 ESMO Eroavuuskoulutus Laskutelinejärjestelmä Säätöpotkuri Lisäksi erityisesti painotetaan • Ruiskumoottorin käynnistäminen • Laihennusmenetelmä • Lähestyminen ja lasku

7 ESMO

8

9 3-lapainen potkuri

10 ESMO

11

12 ESMO TARKASTUSLISTA 1. ULKOPUOLINEN TARKASTUS Ohjaimetvapauta vyöstä PääkatkaisinON Polttoainemittarittarkasta Varoitusvalottarkasta PääkytkinOFF Ohjain pinnat, saranattarkasta Siivetei jäätä, lunta eikä huurretta Sakkausvaroitintarkasta Purjehdusvalottarkasta Polttoainetankittarkasta määrä korkista Vedenpoistoventtiilit poista mahd. vesi Polttoainesuodatin poista mahd. vesi Säiliöiden huohotus tarkasta, että auki Päätelineet, renkaat, jarrupalat tarkasta Pitotputkitarkasta, että reijät puhtaat Tuulilasitarkasta Potkuri ja spinneritarkasta Öljytarkasta - min 6 qts Mittatikkupaikoillaan (ei liian kireälle) Moottoripellitkiinnitetty Nokkateline, rengas, joustintuki tarkasta Moottorin ilmanottoaukotpuhtaat Generaattorin hihna tarkasta kireys Matkatavaratilan luukkusuljettu Asiakirjatmukana koneessa Paino ja painopistesallituissa rajoissa

13 ESMO 2 KÄYNNISTYS Käsijarruaseta päälle Polttoainehanatäydemmälle säiliölle PääkatkaisinON Valomajakka ON Potkurin säätömax RPM LÄMMIN MOOTTORI EI RYYPYTYSTÄ Kylmä moottori ryypytys (*) * Kaasuvipu täysin auki * Seostäysin auki * Sähköinen polttoainepumppu ON kun virtaus näkyyOFF Kaasuvipu noin 1 cm auki Seoskiinni Käynnistinkytke Seoskun käynnistyy, rikasta Kaasusäädä aluksi 800 RPM Öljynpainetarkasta Generaattori ON tarkasta lataus Avioniikka……päälle Lämmityskäyttö1000 -1200 rpm Laihenna max kierroslukuun

14 ESMO 3. RULLAUS Jarrut kokeile Kaartomittari kaartaa Suuntahyrrä kiertää Keinohorisonttiei kallista

15 ESMO 4. KOEKÄYTTÖ Sähköinen polttoainepumppu ON Potkurin säätömax RPM Seostäysin rikkaalla Kaasu säädä2000 RPM Magneetotmax pudotus 175 RPM Max ero L/R50 RPM Öljynpaine ja öljynlämpötarkasta Alipaine5.0" HG Potkurin säätökokeile toiminta Varailmanottokokeile ON -OFF Sähköinen polttoainepumppuOFF Polttoaineenvirtaustarkasta Sähköinen polttoainepumppuON Kaasu säädä1000 RPM

16 ESMO 5. ENNEN LENTOONLÄHTÖÄ MatkapuhelinOFF Suunnistuslaitteetaseta Korkeusmittarit tarkasta QNH Lennonvalvontamittarittarkasta Moottorinvalvontamittarittarkasta Suuntahyrrättarkasta/aseta Magneetot BOTH Lämpölaukaisijat tarkasta Vyöt ja penkit kiinnitetty Ovet, ikkunasuljettu Trimmit säädä Laskusiivekkeettarpeen mukaan Telinelukitusaseta tarvittaessa Ohjaimet kokeile, että vapaat Potkurin säätömax RPM Seos täysin rikkaalla Varailmanottosuljettu Lähtöaikakirjaa ylös

17 ESMO 6. KIITOTIELLE SIIRTYMINEN TransponderALT (menee automaattisesti päälle >30kt) StrobeON Pitotputken lämmitystarpeen mukaan Suuntahyrräaseta kiitotien mukaan

18 ESMO 7. LENTOONLÄHTÖ Kaasu täysin auki Ahtopaine (tyyp. 29.5")tarkasta Kierrokset 2700 RPMtarkasta Öljynpainetarkasta Nokka nousuun70 mph

19 ESMO 8. NOUSU Laskutelineet ylös kun kone nousussa Laskusiivekkeet ylös Paras nousukulma 90 mph Paras kohoamisnopeus104 mph Matkanousuteho max 75% tyyp. 25" / 2500 RPM Sähköinen polttoainepumppu OFF Polttoaineen virtaustarkasta Sylinterin pään lämp. CHT max 400 F

20 ESMO 9. MATKALENTO Teho 65% tehotaulukon mukaan Seoslaihenna tarpeen mukaan Moottorivalvontamittarittarkasta Latausvirta ja jännitetarkasta Polttoainetankkivaihda tarpeen mukaan

21 ESMO 10. LÄHESTYMINEN JA LASKU Lähestymismenetelmävalmistele QNHtarkasta Liukuteho 55% (tyyp. 20"/2400 RPM) Seosrikasta asteittain (<-50F/min) Sähköinen polttoainepumppu ON Polttoainetäydempi säiliö Laskuteline alas (max 149 mph) Laipataseta (max 119 mph) Lähestymisnopeus90 mph

22 ESMO 11. LASKU Telineet (3 vihreää)alhaalla Potkurin säätömax RPM Seosrikkaalla Laskunopeus 87 mph

23 ESMO 12. LASKUN JÄLKEEN Laipatylös TransponderSTBY Sähköinen polttoainepumppu OFF LDG/TAXI-valot tarpeen mukan (LDG siiven kärjessä TAXI nokalla) StrobeOFF Pitotputken lämmitysOFF Kaasu säädä1000 RPM Laihenna max kierroslukuun

24 ESMO 13. MOOTTORIN SAMMUTTAMINEN RadiotOFF Seostäysin taakse MagneetotOFF Master / generator / muutOFF Ohjaus-sauvasido vyöllä Pyöräpukitaseta Pitotputken suojaaseta

25 ESMO Laihentaminen Aina kun teho on alle 75 % Sisäänajossa Rich of Peak Maksimi CHT 400F aina Öljyn lämpö 190F (165F- 220F) Lycoming SI 1094D

26 ESMO EDM 700

27 ESMO EDM 700 Lean Find (LEAN R,LEAN L) EGT/CHT1340 376 Shock Cooling -30 CLD Voltage14.2 BAT Difrential EGT 80 DIF Normalize Oil Temperature 1 7 8 OIL Fuel Flow13.5 GPH Fuel Used 38 USD Endurance Low FuelLO FUEL Low TimeLO TIME GPS interface Data recording EGT/ALL/FF Alarms

28 ESMO

29

30

31

32 GMA347 GTX330

33 ESMO HSI GNS430 MD 41-1484

34 ESMO Nyt lentämään


Lataa ppt "ESMO ESMO teemapäivä 16.02.2007 OH-PAM:n teoriakertaus Ohjelma: Klo 10:00 Tilaisuuden avaus Klo 10:05 PAM:in muutokset Moottorin sisäänajo-ohje Normaali."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google