Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Petri Hietala Osasto: Tietoliikennetekniikka Professuuri:Tietoliikennetekniikka Työn valvoja: Professori Sven-Gustav Häggman Työn ohjaaja: DI Pasi Jukkara / PlusDial Oy
DIPLOMITYÖN TAVOITE Tuottaa vaatimusmäärittely julkisen liikenteen häiriötiedotusjärjestelmälle Kehittää komponenteiltaan nykyisiä tiedotusjärjestelmiä huomattavasti edullisempi järjestelmä, joka on asennettavissa kaikille pysäkeille
VAATIMUSMÄÄRITTELY Vaatimusm ää rittely on ensimm ä inen vaihe, kun rakennetaan uutta j ä rjestelm ää Hyvin tehty vaatimusm ää rittely helpottaa kustannusten ja hy ö tyjen arviointia Vaatimusm ää rittelyss ä kuvataan my ö s sellaisia ominaisuuksia, joita ei tulla toteuttamaan Vaatimusm ää rittely muodostaa alustavan pohjan ratkaisulle, josta voidaan poimia raja- arvoja toteutusta varten
TYÖN RAJAUKSET Toiminnallisuusvaatimukset saadaan Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen (HKL) käyttämistä tai kehittelemistä ratkaisuista. Ulkomailla on hyödynnetty joukkoliikennetiedotuksessa digitaalista televisioverkkoa (DVB-T) ja muita digitaalisia jakelukanavia (DAB, DARC) ja uutta näyttötekniikkaa.
HÄIRIÖTILANTEET ENNEN- PROJEKTI 2004
HÄIRIÖTILANTEET
HÄIRIÖIDEN SYYT Maaliskuu 2003
HKL:n NYKYINEN TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ
NYKYINEN HÄIRIÖTIEDOTUS Internetissä osoitteessa GSM tekstiviestinä häiriöstä tiedusteltaessa Liikenneneuvonnan puhelinnumerossa , syntetisoituna puheena MONO- näytöillä Rekisteröitymällä tiedotuspalveluun, jolloin matkustaja saa automaattisesti tekstiviestin ja/tai sähköpostin häiriön tapahtuessa Liikennevälineessä kuulutuksina
NYKYINEN HÄIRIÖTIEDOTUS PYSÄKEILLÄ
LIIKENTEEN HÄIRIÖT Julkisen liikenteen toiminta on mitoitettu normaalitilanteen mukaan Häiriötilanne lähes aina odottamaton tapahtuma Häiriötiedotteen olisi pystyttävä tiedottamaan myös jatkoyhteyksistä ja niiden mahdollisista muutoksista
LIIKENTEEN HÄIRIÖT Häiriötiedotteet vaativat monien liikenneyhteystietojen linkitystä Häiriöviestin tulee sisältää: Häiriön syy, vaikutukset, kesto ja vaihtoehtoiset kulkuvälineet
UUSI HÄIRIÖTIEDOTUS Linjat 3B Eläintarhaan päin, 6 Hietalahteen päin ja 7B Senaatintorille päin linja poikki. Syy: kulkue. Paikka: Aleksanterinkatu 12. Häiriö alkoi: 17:10. Arvioitu kesto: 17:25 asti
PYSÄKIT HKL:llä on pysäkkejä kaikkiaan 6796 kpl, joista Helsingin alueella noin puolet. Pysäkit jaetaan kulkuvälineestä nousu- ja poistumispysäkkeihin. Nousupysäkit on yleensä varustettu katoksella, poistumispysäkit ei Pysäkkirakenteista on 1/3 katollisia, näillä pysäkeillä on sähköliitäntä. Sähköliitäntä on ajastettu katuvalojen kanssa, saatava sähkö ei ole ympärivuorokautista.
PYSÄKKEJÄ OTANIEMESSÄ
HKL:n TOIMINNALLISUUSVAATIMUKSET UUDELLE TIEDOTUSJÄRJESTELMÄLLE Hinta, toimivuus, käytettävyys ja muut ominaisuudet Hyväksyttävä toiminta-aste on noin 85 % Muut vaatimukset: Ei liian hieno ja ”elistinen”
HKL:n TOIMINNALLISUUSVAATIMUKSET UUDELLE TIEDOTUSJÄRJESTELMÄLLE Ei uusien tekniikoiden hankintaa Tiedotusjärjestelmä lähes joka pysäkille Ei kiinteitä asennuksia, kuten kaapelointeja tai opastinpylväitä Ei kuitenkaan niin surkea, että aiheuttaa vain harmia
VAATIMUSMÄÄRITTELY TEKNIIKALLE ISO 8402 "Laatu" tarkoittaa sellaisia ominaisuuksia, jotka täyttävät asiakkaan tarpeet ISO 9000 määrittelee dokumentoinnin ja takaa, että käytäntöjä noudatetaan TQM (Total Quality Management) PDCA ympyrä
VAATIMUSMÄÄRITTELY TEKNIIKALLE Esteettömyyden vaatimukset - näyttö Ilmastolliset vaatimukset – talvi – kesä Tekniikan luotettavuus - halpa Tehonkulutus – virtalähde Laitteen koko - kotelointi
UUSI TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ GSM tekstiviesti Pysäkkien tunnistus tapahtuu SIM korttien avulla
UUSI TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ
VIRTABUDJETTI GSM modeemi Näyttö - SMS vastaanotto 400 mA - lepovirta 30 mA - logiikka 5 mA - taustavalo 500mA Yhden häiriöviestin tapahtuma SMS viestin vastaanotto noin 20 sekuntia. Näytön taustavalo on päällä 20min./viesti.
VIRTABUDJETTI Aurinkokennon antama virtamäärä päivänvalosta riippuen
VIRTABUDJETTI Alimitoitettu akkukapasi- teetti virrallisella pysäkillä
VIRTABUDJETTI SMS vastaanotto 30 viestille 85% tavoitetoiminta-ajalle / vrk -> Verkkomuuntaja 6,4 A -> Aurinkopaneeli 5,1 A -> Akun kapasiteetti 10,6 Ah
Komponenttien valinta Kaikkien osien ilmastollinen kestävyys ºC Ylläpidettävyys: Huoltotoimenpide on koko yksikön tai sen osan vaihto Yksinkertaiset tekniset ratkaisut – halpa Kotelointi – ilkivallankesto – sijoitus pysäkille Aurinkopaneelien koko ja sijoitus
Komponenttien valinta: Ympäristötekijät - Helsinki -30… +80 °C Pilvisyys - lämpötilaa tasaava Lämpötilan vaihtelu 21 °C / h Valoisuus 5… 20 h /vrk. Sadepäivät: 0,1 mm vettä – ½ vuosi Korroosio ja ilmalaatu – katupöly Mekaaniset rasitukset - tärinä
Komponenttien valinta - akku
Toimivuuden ongelmat Estääkö kosteus näytön lukemisen ? Akkukapasiteetti laskee kennojen vanhentuessa, toimivuusajan lyheneminen Latautuvatko akut täyteen alle -20°C tai yli +45°C ? Näytön ja modeemin toiminnalle lämpötilojen ääripäissä ei valmistajilta mitään selvitystä
Toimivuuden ongelmat Verkkovirrallinen pysäkki: Virransäästökampanjat Aurinkennopysäkki: Paneelin virrantuotto kaupungin ”rännimäisillä” katuosuuksilla
VAATIMUSMÄÄRITTELYN YHTEENVETO
YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSET Vaatimus huokeudesta rajoitti tehokkaasti valintoja Päävaatimukset järjestelmän osille hinta, pakkaskestävyys ja saatavuus Työn tuloksena tiedotusjärjestelmä, joka antaa matkustajille saman tiedon kuin huomattavasti kalliimmatkin järjestelmät
JOHTOPÄÄTöKSET Työtä vaikeutti vähäinen laitetarjonta, ylivarusteltuja ja -hintaisia olisi saatavissa perusmalleja enemmän Tietojen saamiseksi laitetoimittajilta olisi pitänyt tehdä salassapitosopimuksia Kokonaisuuden eri osien hinta ilman ohjelmointityötä oli jo tavoitekustannus- tason ulottumattomissa
JATKOTOIMENPITEET Perustutkimus suoritettu Seuraavaksi prototyyppi ja testaus
Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Kysymyksiä ?
KIITOS